Voiko tässä tilanteessa perua neuvolalääkärin?
Meille tarjoutui huomiseksi erityinen mahdollisuus lähteä koko perheellä ilmaiselle lomamatkalle. Mies saisi reissusta lisäksi palkan. Minulla on kuitenkin neuvolalääkäri varattuna huomiselle 12:50. Lomamatkalle pitäisi lähteä jo ennen kuin neuvolan puhelinpalvelu aukeaa, enkä tiedä voiko lääkäriaikaa perua loman takia. Tietääkö täällä joku?
Täällä meidän maakunnassa on lääkäripula, eli jos lääkäriaika jäisi tämän takia kokonaan käyttämättä, niin pakkohan sinne on sitten mennä. Kerkeäisiköhän lääkäri saada uuden potilaan aamutuntien aikana? Neuvola on terveyskeskuksen yhteydessä. Väsyneillä aivoilla tuntuu nyt ihan umpisolmulta tämä päätös, kiitos jos osallistutte pohdintaan!
Kommentit (24)
Lisäyksenä vielä, että raskaus on sujunut erinomaisesti ilman ongelmia eikä mitään huolen aiheita ole. Edellinen th-käynti oli alle kaksi viikkoa sitten. Lääkäriaika siirtyisi todennäköisesti viikkojen päähän.
-ap
Lapsen terveyden tsekkaus vai lomapäivä? Kas, siinäpä pulma. Eiku...
Onko neuvolan tätejä tai lääkäreitä paikalla? Aiheutuuko siitä paljon haittaa jos aamulla vasta peruu? Olisi meidän perheelle iso juttu saada loma tähän väliin.
-ap
Jos ei huolenaiheitakaan ole ja uusi aika viikkojen päässä ei harmita, mielestäni voitte aivan hyvin lähteä. Itse ajattelen, että jos perumista ei voisi tuollaisenkaan syyn takia melkein hyväksyä siellä, pitäisi olla kunnon varoittelut etukäteen, että tätä ei sitten peruta ellei ole toinen jalka haudassa jne. Annan esimerkin omasta elämästäni, vaikka on aivan toisesta aiheesta: opiskelen, ja periaatteessa osalle luennoista on tällä hetkellä etäosallistumismahdollisuus. Monesti erityisesti aamulla lähteminen paikan päälle väsyttää, mutta luennoitsija on lähettänyt viestin, jossa hän sanoo, että syytä etäilyyn ei kysytä, mutta etäily vain painavasta syystä. Siispä en etäile, mutta etäilisin, jos ei luennoitsija olisi tuollaista "ukaasia" laittanut. Siis: käsitä ihmeessä vapaus lähteä reissuun jos erikseen ei ole ohjeistettu, että huomioithan, että tässä lääkäripulassa perumiset vain erityisen painavista syistä yms.
Miten sitten, kun vauva on syntynyt? Meneekö lomien ja muiden vapaa-ajan rientojen ohjelma vauvan hoidon edelle?
Anteeksi, olen iän myötä kyynistynyt.
Jos oikeesti olis se loma tarpeen tähän väliin nii ehottomasti! Varsinki ku oot käyny niin vasta ja sillon ei oo huolta ollu. Mun ymmärryksen mukkaan jos huomenna soitat sinne peruakses nii se varmaan vielä kyseleeki juttuja, että ei tartte varmasti olla huolissaan lapsen terveyvestä. Uuen ajanki varmasti saat ja mistä tietää vaikka jonku perruutusajan noppeestikki. Lapsi varmasti voi vaan paremmin jos äitiki saa vähän breikkiä :)
Mikä lomamatka, jos mies saa palkan? Miehen työmatka ja sinä tunget ilmeisesti ukkos tynantajan piikkiin mukaan. Mikään ei ole ilmaista.
Vierailija kirjoitti:
Miten sitten, kun vauva on syntynyt? Meneekö lomien ja muiden vapaa-ajan rientojen ohjelma vauvan hoidon edelle?
Anteeksi, olen iän myötä kyynistynyt.
Vauvan kannalta parempi olisi lähteä reissuun, koska stressaantunut äiti myrkyttää vauvaakin stressillä. On huvin todennäköistä, että vauvalla on kaikki hyvin. Mietin vaan sen lääkäripulan ja resurssien kannalta tuota lääkäriajan myöhäistä peruuntumista.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Mikä lomamatka, jos mies saa palkan? Miehen työmatka ja sinä tunget ilmeisesti ukkos tynantajan piikkiin mukaan. Mikään ei ole ilmaista.
Mieheni ajaa työkseen siirtoautoja ja saa ottaa halutessaan perheen mukaan kun vain kysyy luvan.
-ap
Neuvola ei ole pakollinen. Soitat aamulla peruutuksen ja lähdette reissuun. Ei siellä neuvolalääkärissä mitään ihmeellistä tehdä kuitenkaan, jollei ole jo tiedossa jokin ongelma ja silloinkin ne vaan kirjoittaa lähetteen erikoissairaanhoidon.
Neuvola on vapaaehtoinen ja ajan voi perua eikä syytä tarvitse ilmoittaa
Vierailija kirjoitti:
Mullekin tuli heti mieleen jonkun miehen yhteistyökumppanin tarjoama korruptiomatka. Ja seuraavaksi tuli mieleen, että minkäköhän julkisen tahon palveluksessa se mies on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieheni ajaa työkseen siirtoautoja ja saa ottaa halutessaan perheen mukaan kun vain kysyy luvan.
-ap
Ei kuulosta lomareissulta.
Ilmoitat että olette sairastuneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Ap:llä on erikoinen käsitys lomasta: istua kuljettajan vieressä penkillä ja katsoa kun hän ajaa. Nyt on kohde ehkä niin pitkällä, että pääsee oikein hotelliin yöksi ja vielä hotellin aamupalalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Luulin että joku lomamatka eli lentokoneella etelään. Tämä ei ainakaan mulle olisi raskaana ollessa tehnyt hyvää. On rankkaa istua tunnista ja päivästä toiseen auton kyydissä.
Minä en peruisi, jos kyse on loppuraskauden lääkärikäynnistä. Mulla todettiin siellä sikiön kasvuhidastuma, vaikka raskaus näytti sujuneen normaalisti neuvolan tarkastusten mukaan.
Outoa että työ/lomamatkalle lähdöstä tulee tieto vasta edellisenä päivänä. Mutta ei ole pakko mennä sinne lääkäriin, jos on lääkäripula niin takuulla löytyy joku akuutti asia lääkärille sille ajalle. Tai vaikka ihan kirjauksia tms rästihommaa... Varsinkin pienessä kunnassa neuvolalääkärit on yleensä ihan tk-lääkäreitä jotka käy vaan joskus neuvolassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-apLuulin että joku lomamatka eli lentokoneella etelään. Tämä ei ainakaan mulle olisi raskaana ollessa tehnyt hyvää. On rankkaa istua tunnista ja päivästä toiseen auton kyydissä.
Siinä on myös veritulppariski loppuraskaudesta, muistakaa pitää tarpeeksi jaloittelutaukoja. Kyllä minä toisaalta ymmärrän ap:n halun lähteä mukaan, autossa ehtii rauhassa jutella miehen kanssa kaikenlaista ja ylipäätään vaihtelua arkeen.
Lähtekää reissuun, soittakaa heti kun voi (tai laittakaa viestiä) ja väittäkää että perheessä korona.