Ihmiset jotka valittavat, että 13,90€ lounas on kallista.
Nämä samat valittajat menevät kauppaan ja käyttävät sinne yli 100€ kerta. Nämä samat valittajat käy ravintolassa lauantaina ja tuhlaa sinne sen 60-100€. Onneksi ei ole kallista.
Kommentit (89)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, meni 100€ kauppaan. Sillä sai parin viikon safkat kahdelle hengelle, koiran ruokaa ja pesuaineet. 13,90 lounaasta on sikahinta.
Saako kysyä, mitä te syötte? Entä koira?
Mulla menee 100 € kahdessa viikossa kissan ruokaan. Ihan lemmikkieläinten liikkeestä märkäruokaa ja raksuja, ei edes kalliita merkkejä.
Olen eri, mutta voisitko laittaa esimerkiksi hinnat noista kissanruuista? Tuntuu tosi kalliilta, kun itsellä menee max 120 euroa kahdessa viikossa ja syön tosi paljon kasviksia sekä kanaa ja kalaa.
Mitä gourmeruokaa kissasi oikein syö?
Meillä ei edes ole mahdollisuutta lähteä työpaikalta lounaalle. Omat eväät siis ja nekin yleensä itse tehtyä. Usein otan töihin kaurahiutaleita ja teen mikropuuron.
Laskin, että 2 aikuista säästää noin 50 000 euroa kahdeksassa vuodessa, kun ei käy 13,90 e lounailla. Eli tällä olemme säästäneet rahat uuden omakotitalomme rakentamiseen. Miettikää mihin rahanne pistätte.
No eipä kyllä huvita lounastaa juuri koskaan tuollaisilla hinnoilla. Vien itse eväät töihin ja syön parilla - kolmella eurolla. Melkoinen säästö vuodessa, vai mitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No itse syön lounaaksi lautasellisen puuroa. Tuskin maksaa edes 10 senttiä.
Nauti puutostiloistasi.
Nauti sinä läskeistäsi.
Ihan yksinkertaista matematiikkaa.
Vuodessa 365 työpäivää joista 228 työpäiviä kun viikonloput ja lomat lasketaan pois
228 * 13,90€ = 3170€
3170€ on kuukauden nettopalkkaa yli 5000€ brottotuloilla.
3170€ hintaan saa vasta yksi ihminen yhden aterian mutta ainoataan 11kk ajan ja senkin vain arkipäivinä.
3170€ hintaan se yksikään ihminen ei saa vielä lainkaan ruokaa viiden viikon aikana. Tämä maksaa erikseen.
3170€ hintaan se yksikään ihminen ei saa vielä lainkaan ruokaa yhdenkään viikonlopun eikä pyhäpäivän aikana. Nämä ruuat maksavat vielä erikseen.
3170€ hintaan se yksikään ihminen ei saa vielä aamiaista, illallista eikä välipaloja yhtenäkään päivänä vuodessa. Nämäkin pitää maksaa vielä tuohon päälle.
Kuulostaako toimivalta yhtälöltä kun Suomessa yli 5000€ tienaavan sinkun ruokiin kuluu vuodessa 2-3 kuukauden koko nettopalkka eikä tuollakaan summalla saa vielä kuin jotain marketin rasvassa uivaa lounasbufee-mättöä.
(Ainakin pk-seudulla 13,90€ lounas on kaukana mistään paremmasta ravintolaruuasta, kun joku kuivaa lehtipihvikin on 20€ luokkaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, meni 100€ kauppaan. Sillä sai parin viikon safkat kahdelle hengelle, koiran ruokaa ja pesuaineet. 13,90 lounaasta on sikahinta.
Tajuatko sä 🤡, että raaka-aineet maksaa? Tajuatko sä, että pitää maksaa palkat, ja kaikki ravintoloihin liittyvät laskut? 8€ lounaillako ne kaikki saa hoidettua?
Ei mun tartte maksaa ravintolahenkilökunnan palkkoja eikä ravintolan laskuja ja raaka-aineita. Ravintoloissa käyminen on ihan vapaaehtoista.
Mulla ei todellakaan olisi jatkuvasti maksaa lounaasta 13,90. Se olisi todella iso summa kuukaudessa tällä palkalla. Mitään lounasruokalaa ei meillä edes ole eikä töistä voi mihinkään lähteä koska olen töissä vanhusten tehostetussa palveluasumisessa. Eihän meillä ole edes mitään omaa taukotilaa vaan päiväsalissa sivummalla on meidän ruokapaikka. Syömme talon ruokaa jos haluamme ja se maksaa 4,30€. En halua sitäkään aina maksaa, joten aika usein otan eväät.
Jos mulla menee kauppaan 100€, niin siinä on sitten ruoat useammalle päivälle meidän 3 henkiselle perheelle. Ei voi oikeasti ap olla noin putkiaivoinen ajattelussaan vaan tarkoitus oli oikeasti trollata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saako kysyä, mitä te syötte? Entä koira?
Mulla menee 100 € kahdessa viikossa kissan ruokaan. Ihan lemmikkieläinten liikkeestä märkäruokaa ja raksuja, ei edes kalliita merkkejä.
No huh huh 😳. Mulla menee koiran ruokaan about 1,5 kk:ssa 90 euroa. Hypoallergista eläinlääkäriruokaa moniallergiselle koiralle. En ikinä maksaisi 200 euroa kuukaudessa lemmikin ruoasta, lapsetkin pitää ruokkia.
Vierailija kirjoitti:
Minulla olisi varaa mutta terveyteni ei kestäisi päivittäistä suolapommia.
Paarilounaasta tulee suolaa 5-10 grammaa.
Aika kova olet jos paarit saat syötyä.
Paarit=potilaan kuljetukseen tarkoitettu väline
Baari=pubi jossa tarjoillaan alkoholia ja/tai ruokaa
Vierailija kirjoitti:
Kuvitteletko sinä todella että ne 100€ kassit ovat täynnä ruokaa ja ne sisältävät vain yhden ihmisen yhden aterian tarpeet kun niitä voi verrata lounaan hintaan.
Vuodessa on 228 työpäivää joten 13,90€ työpaikkalounas maksaa vuodessa 3170€
Siis 3170€ yhden ihmisen yhdestä ateriasta päivässä.
Saa olla aika hyvätuloinen sinkku että tämä ei tunnu yhtään missään. Tuo on yhden koko kuukauden käteen jäävä liksa yli 5000€ bruttotuloilla.
Sitten toisen kuukauden palkka aamiaiseen ja illaksi tilattuun woltin orjan kantamaan rasvamättöön. Kai sitä jotain pitäisi juodakin.
Keissi kaljaa maksaa 25€. Ei meinaa kyllä palkasta mitään jäädä. On se sellaista.
Ei ole se hinta vaan se, mitä hinnalla saa.
Meidän surkeassa lounasravintolassa kasvisruoka on parhaimmillaan paistettuja perunoita, soijarouhekiusausta ja salaattia. Eli perunaa, perunaa, aavistus proteiinia ja raastepöytä. Ei kauheasti pidä nälkää ja 12 euroa on aivan naurettava hinta siitä.
Valitettavasti olen laiska kokkaamaan, joten jatkan lähipäivinä lounasravintolassa käymistä ja valittamista.
Olen korvannut ulkona syömisen satunnaisella lounaan syömisellä. Lounas maksaa nykyään sen verran mitä raaskii just ja just jostain thaikkuruoasta maksaa, noutoruoka ja ulkona syöminen maksaa taas monin verroin enemmän eikä sellaiseen ole enää varaa kuin todella spesiaaleina päivinä. Eli muutamana kertana vuodessa. Aikaisemmin saatoin käydä ulkona syömässä ihan raflassa kerran kuukaudessa ja noutoruokaa tilasin viikottain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tajuatko sä 🤡, että raaka-aineet maksaa? Tajuatko sä, että pitää maksaa palkat, ja kaikki ravintoloihin liittyvät laskut? 8€ lounaillako ne kaikki saa hoidettua?
Niin sitä ahneutta taas selitellään, oliko Ferrarin osamaksuerä myös kallis kun piti maksaa siinäkin kaikki tilpehöörit,.
Mun Ferrarin pissapojan täyttö maksaa huollossa 100€. Olisikohan Maseratissa halvempi huolto?
Vierailija kirjoitti:
Ihan yksinkertaista matematiikkaa.
Vuodessa 365 työpäivää joista 228 työpäiviä kun viikonloput ja lomat lasketaan pois
228 * 13,90€ = 3170€
3170€ on kuukauden nettopalkkaa yli 5000€ brottotuloilla.
3170€ hintaan saa vasta yksi ihminen yhden aterian mutta ainoataan 11kk ajan ja senkin vain arkipäivinä.
3170€ hintaan se yksikään ihminen ei saa vielä lainkaan ruokaa viiden viikon aikana. Tämä maksaa erikseen.
3170€ hintaan se yksikään ihminen ei saa vielä lainkaan ruokaa yhdenkään viikonlopun eikä pyhäpäivän aikana. Nämä ruuat maksavat vielä erikseen.
3170€ hintaan se yksikään ihminen ei saa vielä aamiaista, illallista eikä välipaloja yhtenäkään päivänä vuodessa. Nämäkin pitää maksaa vielä tuohon päälle.
Kuulostaako toimivalta yhtälöltä kun Suomessa yli 5000€ tienaavan sinkun ruokiin kuluu vuodessa 2-3 kuukauden koko nettopalkka eikä tuollakaan summalla saa vielä kuin jotain marketin rasvassa uivaa lounasbufee-mättöä.
(Ainakin pk-seudulla 13,90€ lounas on kaukana mistään paremmasta ravintolaruuasta, kun joku kuivaa lehtipihvikin on 20€ luokkaa
3170/12=264e joten tuon verran voi käyttää sitten ruokaostoksiin kuukaudessa.
Ihan sama olisiko varaa vai ei, niin en silti maksaisi. Meillä täälläpäin suurin osa toimiston porukasta käy aina joka päivä syömässä 11,90 e maksavan lounaan. Ahtavat sitten tietysti mahansa täyteen koko rahalla ja tulevat loppupäiväksi istumaan toimistolle. Istumatyötä siis, niin mitään et kuluta edes. Minä ja muutama muu syö omia eväitä. Yleensä otan mukaan jotain itse tekemääni, joskus kaupan valmissalaatin, joka maksaa 4 e. Kotona etätöitä tehdessäni syön yleensä esim. keittoa tai joskus puuroa lisukkeilla. Halpaa, hyvää ja terveellisempää.
3170/12=264e joten tuon verran voi käyttää sitten ruokaostoksiin kuukaudessa.
Kotimaista broileria, porsaanlihaa ja jopa naudan kulmapaistia saa tarjouksesta 10€/kg
Vaikka kuukauden joka päivälle varaisi aterioihin puoli kiloa lihaa niin tuosta tulee vasta 160€ ja käytettävissä on edelleen 100€ lisukkeisiin jotka maksavat pari euroa kilo kuten perunaan, pastaan ja riisiin sekä kasviksiin. Leipäkään ei oikeasti maksa juuri mitään jos osaa itse leipoa.
Talvella kotimaiset kurkut ja tomaatit pitää ehkä korvata tuontitavaralla mutta ravintolassa ne ovat taatusti ympäri vuoden sitä halvinta.
Aiemmin kävin säännöllisesti pari kertaa viikossa työpaikkaruokalassa syömässä, maksoi 9,90€ ja oli aivan loistavaa ruokaa, monipuolinen salaattipöytä ja joka päivä jälkiruoka... Mutta ensin siirryin matkatyöhön ja sitten etätyöhön, ja nykyään syön omia ruokia lähes aina.
Enää ei olisi varaa edes tuohon vajaan kympin päiväkustannukseen. Se olisi kaksisataa kuussa, vajaa kaksi ja puoli tonnia vuodessa. Saati sitten jos kustannus olisikin melkein neljätoista euroa päivässä... Omat ruokani varmaan maksavat sen neljätoista euroa viikossa!
(tänäänkin löysin päiväysvanhoja kananmunia 0,20€/kpl. Noilla saa edullista munakasta, pannukakkua ja muuta useammaksi päiväksi, ja kun kasvikset ovat nyt ilmaisia (naapurilta perunaa ja kesäkurpitsaa ja papuja) tai puoli-ilmaisia, niin edullisesti pääsee vähän aikaa taas. Aina ei näin halvalla löydy proteiinia, joten silloin kun löytyy, niin täytyy ottaa ilo irti)
Ostoskärryistäni ei löydy alkoholia, valmisruokia tai edes kalliita lihoja. Satunnaisesti kyllä suklaata ja vaahtokarkkeja, joista jalostan edullisten murojen ja itsekuivattujen hedelmien jne kanssa rocky roadia, jolloin yksi suklaalevy riittääkin pitkäksi aikaa... Toivon, että saisin jostain pari kassillista omenoita, niin voisi niitä kuivata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri, mutta mä tajuan. Tajuan myös, että ton eineskaalilaatikon tekijöillekin on pitänyt maksaa palkat, hankkia raaka-aineet ja maksaa elintarviketehtaan kaikki laskut. Silti tän päivän lounas ei maksanut mulle kuin noin 2 euroa, kun ´puolikas rasiasta riitti ihan hyvin, lisukkeeksi vähän pakastimesta sulatettuja puolukoita sekä jääsalaatista, kurkusta, kirsikkatomaateista ja punasipulista tehty salaatti.
Hintoja pitäisi verrata niin, että monko prosenttia jokin maksaa nettopalkasta.
Mä käyn työpaikan lounasravintolassa silloin tällöin ja se maksaa omavastuuna 7,35 euroa. Silloinkin syön ihan kunnolla täyteen kasviksia ja kalaa kun työni on fyysistä ja on todella kova nälkä. Joka päivä ei silti raaski käydä ja kun teen vuorotyötä niin sekin vaikuttaa siihen mitä ja milloin syön. Kaikkea menee voileivistä eineksiin ja kotiruokaan. Ja lounasravintola on todella tasokas sekä haluan tukea yritystä.