Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mihin on kadonnut lapsuuteni Suomi? Rauhallinen pohjoismainen hyvinvointivaltio.

Vierailija
13.09.2022 |

Oli PISA-tutkimusten kärjessä, kaduilla sai rauhassa liikuskella, terveyeskeskuksistakin sai palvelua ja taisivat vanhuksetkin saada vielä hoitoa. Mun mielestä tämä oli vielä tallella lamavuosina 1990-luvullakin. Vai kultaako aika muistot?

Kommentit (224)

Vierailija
181/224 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja Kokoomus nakertaa yksityistämiskiimassaan hyvinvointivaltiota minkä ehtii.

Jos nyt taas pysytään totuudessa ja muistetaan, ettei meillä ole ollut kokoomusvetoista hallitusta kuin pari kertaa.

Demarit ja keskusta sensijaan monesti ykkösiä ja pääministeripuolueita hallituksissa.

Vierailija
182/224 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulutus romuna.

Työyhteisöt romuna.

Sairaanhoito romuna.

Sosiaalihuolto romuna.

Ihmisten terveys romuna.

Ihmisten mielenterveys romuna.

Talous romuna.

Hyvin menee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/224 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen kaikkeen vähäänkään erilaiseen suhtauduttiin tyyliin "onpa kummallista" ja otettiin etäisyyttä. Nykyisin ihmiset ovat kiinnostuneempia eri asioista ja ilmiöistä. Joillekin se ehkä toi turvallisuuden tunteen kun kaikki oli niin kuin oltiin aina totuttu. Tuota näkee tosin vieläkin mutta ei kai ole ihan yhtä yleistä vaan enemmän junttimaisena pidetty piirre.

Ainakin kasarilla oli ns. muotia erottua massasta ja mitä erikoisempi, sen hienompi. Oli punkkari-aatetta ja sitten konservatiivisempaa juppi-ilmiötä, ja siihen väliin mahtui vaikka mitä.

Nuoret olivat myös poliittisesti aktiivisia ja seurasivat maailman menoa. Berliinin muuri, Live Aid, homous ym. niitä asioita seurattiin ja pyrittiin isosti vaikuttamaan ja suvaitsemaan erilaisuutta.

Myös yhteiskunnallisesti oli hyväksytympää sanoa, väitellä ja puhua asioista suoraan ja ilmaista mielipiteensä ilman sensuuria.

Vierailija
184/224 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1990-luvulla ei todellakaan saanut liikkua kaduilla turvallisesti. Koskaan kuullut skineistä?

Skinit ei paljoo kantasuomalaisia pelotellut. Tais viimeiset skinitkin olla näköpiirissa suunnilleen vuoteen 2005, jonka jälkeen tuon aatteen kannattajat ovat menneet takaisin koloihinsa piiloon.

Todellakin pelottelivat. Jos ei löytynyt ulkkaria hakattavaksi, saivat esimerkiksi pitkätukkaiset pojat osansa. Ja tosi hyvä, että ovat painuneet koloihinsa. Itse jouduin kantistyttönäkin kuuntelemaan sitä huutelua, kun satun olemaan vähän tummempi.

Jep. Kyllä todellakin muistan ihan tarpeeksi ikäviä tilanteita ihan kantasuomalaisten poikien tai ennemminkin  nuorten aikuisten miesten taholta. 

Vierailija
185/224 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1990-luvulla ei todellakaan saanut liikkua kaduilla turvallisesti. Koskaan kuullut skineistä?

Skinit ei paljoo kantasuomalaisia pelotellut. Tais viimeiset skinitkin olla näköpiirissa suunnilleen vuoteen 2005, jonka jälkeen tuon aatteen kannattajat ovat menneet takaisin koloihinsa piiloon.

Skinit oli äärimmäisen innokkaita tappelemaan mistä tahansa syystä kenen tahansa kanssa. Ne kerrat kun joku tuntematon on hyökännyt kimppuun kaupungilla ilman mitään syytä tekijä on ollut joko skini tai erääseen vähemmistöön kuuluva.

Missä kaupungissa näitä oli, kun ei ainakaan Helsingissä tai Espoossa näkynyt? Kova trollausyritys, mutta ei vaan tehoa.

Joensuuhan oli tunnettu näistä kuulapäistään. Muistan vielä varhaiseen 2000-luvun alkuun ja nää kyllä vihas vaan ihan eriväristä porukkaa. Kyllä ne jätti Suomalaiset rauhaan, ellei juuri ollut joku räppäri tai glorifoinut mustaa kulttuuria.

Katsopa kartasta, kuinka syrjässä Jojensuu on muusta Suomesta.

Mä seurustelin mustan miehen kanssa 1990-luvulla. Eikä kukaan tullut sanomaan mitään. Kehuivat vaan poikaa kauniiksi.

Paras ystäväni, afrikkalaistaustainen Suomeen adoptoitu tyttö, oli erään skinin tyttöystävä muutaman vuoden ajan. Pk seudulla ysärillä.

Siinä tapauksessa lienee ollut ns.alkuperäinen skini, brittiläisen musaan painottuneen porukan edustaja. ei rasistiskini.  

Vierailija
186/224 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Skinit oli äärimmäisen innokkaita tappelemaan mistä tahansa syystä kenen tahansa kanssa. Ne kerrat kun joku tuntematon on hyökännyt kimppuun kaupungilla ilman mitään syytä tekijä on ollut joko skini tai erääseen vähemmistöön kuuluva.

Missä kaupungissa näitä oli, kun ei ainakaan Helsingissä tai Espoossa näkynyt? Kova trollausyritys, mutta ei vaan tehoa.

Joensuuhan oli tunnettu näistä kuulapäistään. Muistan vielä varhaiseen 2000-luvun alkuun ja nää kyllä vihas vaan ihan eriväristä porukkaa. Kyllä ne jätti Suomalaiset rauhaan, ellei juuri ollut joku räppäri tai glorifoinut mustaa kulttuuria.

Katsopa kartasta, kuinka syrjässä Jojensuu on muusta Suomesta.

Mä seurustelin mustan miehen kanssa 1990-luvulla. Eikä kukaan tullut sanomaan mitään. Kehuivat vaan poikaa kauniiksi.

Paras ystäväni, afrikkalaistaustainen Suomeen adoptoitu tyttö, oli erään skinin tyttöystävä muutaman vuoden ajan. Pk seudulla ysärillä.

Siinä tapauksessa lienee ollut ns.alkuperäinen skini, brittiläisen musaan painottuneen porukan edustaja. ei rasistiskini.  

En jaksa nyt tarkistella ja etsiä tietoa, mutta eikö nuo ihan alkuperäiset skinit olleet ihan hyvää pataa esim. jamaikalais-taustaisten kanssa, kun olivat usein sitä köyhempää työläisväestöä samoilta asuinalueilta. Muistan lukeneeni että saivat ainakin musiikillisia vaikutteita, mutta onkohan Suomeen sitten rantautunut yhtään sitä alkuperäistä ideologiaa vai pelkästään vihamielisyyttä ja väkivaltaisuutta?

Vierailija
187/224 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen kaikkeen vähäänkään erilaiseen suhtauduttiin tyyliin "onpa kummallista" ja otettiin etäisyyttä. Nykyisin ihmiset ovat kiinnostuneempia eri asioista ja ilmiöistä. Joillekin se ehkä toi turvallisuuden tunteen kun kaikki oli niin kuin oltiin aina totuttu. Tuota näkee tosin vieläkin mutta ei kai ole ihan yhtä yleistä vaan enemmän junttimaisena pidetty piirre.

Ainakin kasarilla oli ns. muotia erottua massasta ja mitä erikoisempi, sen hienompi. Oli punkkari-aatetta ja sitten konservatiivisempaa juppi-ilmiötä, ja siihen väliin mahtui vaikka mitä.

Nuoret olivat myös poliittisesti aktiivisia ja seurasivat maailman menoa. Berliinin muuri, Live Aid, homous ym. niitä asioita seurattiin ja pyrittiin isosti vaikuttamaan ja suvaitsemaan erilaisuutta.

Myös yhteiskunnallisesti oli hyväksytympää sanoa, väitellä ja puhua asioista suoraan ja ilmaista mielipiteensä ilman sensuuria.

Hienoa kuulla myös tällaisia muistoja! Itselleni on 90-luvulta jäänyt mieleen sellainen tunnelma että kaikenlaista tavallisesta poikkeavaa piti aina kauhistella ja häpeillä. Varsinkin iäkkäämpien kohdalla oli yleistä ja piti lähestulkoon varoa ettei vanhukset saa sydänkohtausta jos näkevät tai kuulevat jotain mikä heille oli uutta ja erilaista. Olisiko isommissa kaupungeissa ollut vähemmän ahdasmielistä?

Vierailija
188/224 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomennkoulu on edelleen huipputasoa ja kyllä mä aina saan avun terkkarista. Monedsa suhteessa Suomi on vauraampi kuin lapsuudessasi. Minäkin olen vauraampi kuin koskaan vaikka olen töissäkåyvä tavis.

Joskus kannattaa miettiä vähän valittamisen aiheita.

1990-luvulla sai vielä ajan tk:n hammaslääkäriin samalle viikolle, kun varasi. Nyt täytyy mennä yksityiselle.[/quote

Vielä 1990-luvulla vain alle 43-vuotiaat olivat julkisen hammashoidon piirissä, ja koko väestö  vasta 2000-luvun alussa. Esim. 70-luvulla vain alle 18-vuotiaat saivat julkista hammashoitoa.. Muut joutuivat itse kustantamaan hoitonsa yksityisellä, joka tiesi todella isoja kustannuksia, jos suussa oli jotain isompaa remonttia. Siksi niin monet vanhemmat ihmiset joutuivat turvautumaan tekareihin.

Vierailija
189/224 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katosi kun liityttiin Eu:hun ja kansalta ei edes kysytty asiasta.

Olihan siitä äänestys, mikä myytiin meille Lipposen lobbaamana ja median rummuttamana -Lähes kaikesta tulee ilmaista!-

Totuus olikin sitten aivan muuta.

Vierailija
190/224 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä oon ja meillä niitä oli oikein Suomen keskittymä. Olin alle 50 kiloinen teinityttö. Koin oloni turvallisemmaksi kuin nyt. Onneksi oma teini viettää iltansa täällä lähikylässä eikä kaupungin keskustassa kuten me teimme.

Mitä tulee tuohon terveydenhuoltoon, katujen hoitamiseen ja kouluun niin asiat toimivat paremmin vielä 2015-2016. 2020-luku on ollut kiihtyvää alamäkeä.

Vierailija
191/224 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä oon ja meillä niitä oli oikein Suomen keskittymä. Olin alle 50 kiloinen teinityttö. Koin oloni turvallisemmaksi kuin nyt. Onneksi oma teini viettää iltansa täällä lähikylässä eikä kaupungin keskustassa kuten me teimme.

Mitä tulee tuohon terveydenhuoltoon, katujen hoitamiseen ja kouluun niin asiat toimivat paremmin vielä 2015-2016. 2020-luku on ollut kiihtyvää alamäkeä.

Mikä käytännössä toimi paremmin koulumaailmassa, joitain vuosia sitten tai vielä aiemmin? Muistan omilta kouluvuosilta isot luokat, levottomat oppilaat ja hermoheikot opettajat. Kiusaaminen oli tosi yleistä ja usein rajuakin. Nykyään tuntuu että on selvästi enemmän yritystä kouluissa ja kodeissa. Ennen sekä opettajat että vanhemmat oli usein joko välinpitämättömiä tai sitten raivohulluja joita pelättiin, niin en lainkaan ihmettele jos kokivat osansa helpommaksi. Odotukset on varmasti kovemmat nykyään mutta osittain kyllä ihan aiheesta. Toki paljon ihan turhaakin hölynpölyä on nykyään, sitä en kiellä, kuten kaikenlainen sukupuolihörhöily ja siihen liittyvät ohjeistukset.

Vierailija
192/224 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

90-luvulla nuoriso ryyppäsi kovemmin joka viikonloppu, nakkikioskilla oli viikonloppuisin verissään ihmisiä, auto-onnettomuuksissa kuoli parhaimmillaan 3x määrä mitä nykyään, omalla kotiseudulla oli naapurikaupunki vs. naapurikaupunki joukkotappeluita, joo rauhallista aikaahan se oli

Noissa tappeluissa oma setänikin kuoli. Piti niin kovasti puolustaa oman kotipaikkansa kunniaa. Heräsi kyllä silloin lapsena kysymys, että mitä naapurikaupunkilaiset olisivat edes olleet häpäisemässä?

Oman mummini lohduton itku nuoremman poikansa turhan kuoleman vuoksi ei unohdu ikinä.

Onneksi oma lapseni ajattelee itseään moni-identiteettisenä ihmisenä, jolla on kotiseutu, isänmaa, Eurooppa ja maailma. He eivät ajattele nurkkakuntalaisesti olevansa jumissa vain oman synnyinseutunsa suhteen. Heillä on taatusti helpompaa muuttaa ja sulautua suurempaan paikkaan kuin minulla pienemmältä paikalta suurempaan muuttaessani, koska minullakin oli alussa epäilys siitä että suuremman paikan ihmiset jotenkin kuitenkin pitäisivät minua heitä huonomapana ihmisenä.

Kyllä nykyteinejä seuratessa on ilo kuulla kun he pelatessaan vaihtavat lennossa kieltä, eikä heillä ole mitään ongelmaa ottaa tuntematonta ulkomaalaista joukkueeseensa. Sen lisäksi he ajattelevat paljon fiksummin omaa rooliaan ihmisinä kuin minun ikäiseni samassa iässä.

Eteenpäin on menty. Olisi kauheaa palata 1990-luvulle. Silloinhan käsityökin oli sukupuolitettu oppiaine, eikä ajateltu että tyttöjenkin pitää osata naulata ja porata sekä poikien pitää osata ommella, neuloa jne ihan aikuiselämässään kun ei voi aina vanhempaa pyytää apuun laittamaan hyllyä seinään tai ompelemaan vaatteita ehjäksi tai nappia takaisin housuihin.

Vierailija
193/224 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

90-luvulla nuoriso ryyppäsi kovemmin joka viikonloppu, nakkikioskilla oli viikonloppuisin verissään ihmisiä, auto-onnettomuuksissa kuoli parhaimmillaan 3x määrä mitä nykyään, omalla kotiseudulla oli naapurikaupunki vs. naapurikaupunki joukkotappeluita, joo rauhallista aikaahan se oli

Noissa tappeluissa oma setänikin kuoli. Piti niin kovasti puolustaa oman kotipaikkansa kunniaa. Heräsi kyllä silloin lapsena kysymys, että mitä naapurikaupunkilaiset olisivat edes olleet häpäisemässä?

Oman mummini lohduton itku nuoremman poikansa turhan kuoleman vuoksi ei unohdu ikinä.

Onneksi oma lapseni ajattelee itseään moni-identiteettisenä ihmisenä, jolla on kotiseutu, isänmaa, Eurooppa ja maailma. He eivät ajattele nurkkakuntalaisesti olevansa jumissa vain oman synnyinseutunsa suhteen. Heillä on taatusti helpompaa muuttaa ja sulautua suurempaan paikkaan kuin minulla pienemmältä paikalta suurempaan muuttaessani, koska minullakin oli alussa epäilys siitä että suuremman paikan ihmiset jotenkin kuitenkin pitäisivät minua heitä huonomapana ihmisenä.

Kyllä nykyteinejä seuratessa on ilo kuulla kun he pelatessaan vaihtavat lennossa kieltä, eikä heillä ole mitään ongelmaa ottaa tuntematonta ulkomaalaista joukkueeseensa. Sen lisäksi he ajattelevat paljon fiksummin omaa rooliaan ihmisinä kuin minun ikäiseni samassa iässä.

Eteenpäin on menty. Olisi kauheaa palata 1990-luvulle. Silloinhan käsityökin oli sukupuolitettu oppiaine, eikä ajateltu että tyttöjenkin pitää osata naulata ja porata sekä poikien pitää osata ommella, neuloa jne ihan aikuiselämässään kun ei voi aina vanhempaa pyytää apuun laittamaan hyllyä seinään tai ompelemaan vaatteita ehjäksi tai nappia takaisin housuihin.

Ainakin jo 80-luvulla pojat olivat myös käsitöissä ja tytöt teknisessä töissä muistaakseni kolmannella luokalla ja valinnan sai tehdä sen jälkeen ihan itse, ei sukupuolen mukaan. Tiedän tyttöjä, jotka olivat teknisessä töissä, mutta meidän koulussa ei ollut poikia käsitöissä. 1.-3. luokilla pojatkin virkkasivat ja ompelivat, kun koko luokka oli pelkästään käsitöissä.

Kieliä opiskeltiin paljon jo 80-luvulla. Se ei ole muuttunut ja jo silloinkin sai hyvän kielitaidon. Vieras kieli alkoi kolmannella, vasta ihan nykyisin ensimmäisellä luokalla.

Vierailija
194/224 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-luvulle jäi Suomen kulta-aika. Vielä 90-luvulla näkyi jäänteitä, mutta osalla alamäki alkoi jo silloin laman myötä. Sen jälkeen tahti on vaan kiihtynyt. Syitä on monia, mutta ihmiset voi yhä huonommin eri tavoin.

Vierailija
195/224 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

EU:iin liittymisen myötä Suomesta virtaa rahaa pois. Viime vuosina aina vain enemmän koska Suomi muka on varakas maa vaikka ottaa velkaa, tänäkin vuonna yli 8 miljardia ja verot tapissa mutta mikään ei riitä.

Kannattaa varmaan sitten kirjoittaa aiheesta tutkielma ja korjata esim seuraavat höpöukot:

Taloustieteilijä Juha Tervala (HS 15.2.2021) on todennut Euroopan komission arvioineen vuonna 2019, että EU:n sisämarkkinoiden aikaansaama tullien poistaminen ja muiden kaupan esteiden vähentämisen hyöty Suomen bkt:lle on 7,7 prosenttia vuodessa. Tervala toteaa, että vuonna 2019 Suomen bkt oli 240,6 miljardia ja hyöty EU:n sisämarkkinoista siis noin 18,5 miljardia euroa.

Niin ikään Akavan Worksin tilaama Oxford Economicsin laatiman katsauksen Opens in a new window mukaan Suomen bruttokansantuote asukasta kohden on EU-jäsenyyden myötä kasvanut 1,2 – 1,7 prosentilla. Se vastaa kotitalouksen keskitulojen nousua 1 020 – 1 450 eurolla vuonna 2017.

EU:n komission omat arviot ja Akavan golfkavereiltaan tilaamat selvitykset ovat arvoltaan samaa luokkaa, kuin baja-majoissa lilluvat paska-annokset. Suomi olisi selvinnyt vahvempana ilman EU:ta, joskin pankkiirien lähipiirit oilisivat tienanneet vähemmän. Ammattiliittojen valta olisi pysynyt järjellisenä ja julkinen sektori olisi jäänyt järkevämmälle kustannustasolle. Osa kulutusjuhlasta olisi ehkä jäänyt näkemättä, mutta eipä olisi karmeaa krapulaakaan loppulaskuineen odottamassa.

Nykymuotoinen EU hajoaa joka tapauksessa yhtä varmasti, kuin Venäjä. Mutta siihen menee paljon enemmän aikaa. Ja se on huonoa aikaa kansalaisille.

Vierailija
196/224 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vasemmisto voitti poliittisen taistelun, sai miehitettyä tärkeimmät asemat eri laitoksissa ja mediassa omillaan ja vei päätöksillään maan syvälle samalla kun nuo virkamiehet ja media hurrasi vasemmistolaisen päätöksenteon menestystarinaa.

Nyt nähdään sitten tulos ja vasemmisto on siitä niin ylpeä ettei anna mainita asiaa ääneen ollenkaan :D

Viimeisen 30 vuoden aikana on ollut enimmäkseen oikeiston johtamia hallituksia ja pelkkiä oikeistohallituksia. Nykyisessäkin ovat rkp ja keput. Että ei ole pelkkä vasemmistohallitus. 

Vierailija
197/224 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruokaravintolassa sai vielä ennen palvelua Suomeksi. Kävin keskustan Kluuvin ravintolassa ja kukaan tarjoilijoista ei osannut palvella Suomenkielellä. Melkoiseksi mennyt.

Itsehän en asioi enää tuollaisissa paikoissa, missä oma äidinkieli ei riitä.

Samaa mieltä. Kyllä henkilökunnan pitää osata ainakin yhtä kotimaista. Espoon IKEAssa sama juttu hakutiskillä. Ei puhuttu Suomea. Ostin repun Hesan lentoaseman laukkukaupasta. Ei puhuttu Suomea. Jep. Ehkä hyvä, että ihmiset työllistyy, mutta juttu on kyllä vähän liian pitkälle mennyt.

Minulle sanoi työnvälittäjä muinoin täällä Saksassa, että minun kielitaito ei riitä kaupan kassalle. Olin opiskellut sakssa jo kolme vuotta. Menin sitten toisen naapurikaupungin työkkäriin. Ei hätiä mitiä. Sain kesätyöpaikan kaupungin panttilainaamosta.

Vierailija
198/224 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisena - mutta ulkosuomalaisena - ihmettelen monta asiaa.

Posti: hienosti alasajettu. Postin jako nyt joko 2/3 kertaa viikossa. Onko kyse jostain kehitysvaltiosta? Meille tuli kaksi identtistä kirjettä. Toinen noin parin päivän sisällä. Toinen 3 viikkoa myöhemmin! Kun oli pari vuotta sitten kysymys sopipmuksesta, sanoivat, että eivät uskalla lähettää postissa. Ei tiedä, tuleeko koskaan perille.

Lotto: Halusin pelata pari kuukautta sitten lottoa noin 5 euron arvosta. Juuri oli tullut rekistyröitymispakko. Hohhoh. Isoveli kyllä kyttää kaiken, mitä teet.

Puhelin/nettioperaattori: En meinannut saada taloyhtiön nettiä käyttöön. Hiton rumba. Minulle sanottiin, että "sinulle ei voi myydä mitään, kun sinua ei löydy". Niin mistä? Nuori mies oli jossain nettitiedostossa. Onko Telialla  ja vastaavilla pääsy väestötietojärjestelmään? Minua ei sieltä löytynyt (vaikka oli esim. aivan tuore passi). Vakuutin, että olen elävän kirjoissa. Olo oli kuin jossain Kafkan kirjassa. Meni usea viikko, ennen kuin asia selvisi. Sitä paitsi: minulle ei tarvinnut mitään "myydä". Olin maksanut jo parin kuukauden ajan nettiyhteydestä, se on osa vastiketta.

Passin hankkiminen: ennen mentiin poliisille, anottiin passia ja haettiin se sieltä. Ei mitään ajanvarauksia tai muuta. Sukulaisnainen haki passia jokin aika sitten. Varasi ajan netistä noin 100 km päästä, muuten olisi joutunut odottamaan viikkoja.

Pankkitunnusten käyttö: Mikä normaali valtio vaatii pankkitunnusten käyttämistä joka paikassa? Teki netissä mitä tahansa, joka paikkaan pankkitunnukset. Halusin ilmoittautua yliopiston etäopiskeluun yhdelle kurssille. Ei mahdollista ilman suomalaista pankkitunnusta. Kai joku mutkikas muukin mahdollisuus, mutta melko työläs.

"Työkkäri". Maksullinen puhelinpalvelu, jossa maksatetaan puhelinpalvelumaksua ja jopa odotusajasta. Tämä on tietääkseni EU-säädösten vastaista. Miten muualla: Saksassa puhelut "työkkäriin" ovat täysin maskuttomia. Ihminen, joka on työtön ja ehkä vähävarainenkin ei joudu maksamaan kymmeniä euroja olemattomista varoistaan.

90-luvusta puhuen: lama alkoi, pankeista tuli olutravintoloita tai ravintoloita. Alkoi ilmestyä second-hand-kauppoja. Oli vielä Suomessa tehtyjä vaatteita, kenkiä ja laukkuja. Ruokakaupoissa tietysti puuttui mm. tuoreet herkkusienet ja monet muut jutut, jotka ovat tänään tavallista. Ei romana-salaattia, rucolaa tai tuoretta inkivääriä.

Vierailija
199/224 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Historialla on tapana toistaa itseään. Aika kultaa ne muistot ja muisti alkaa pätkiä. 

Vierailija
200/224 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lukee näitä keskusteluja huomaa hyvin sen, että Suomessa on oppivelvollisuus, mutta ei velvollisuutta oppia ymmärtämään lukemaansa. Samoin ihmisten aivoista on poistettu kokonaan historian oppiminen, joka toisi vähän sitä perspektiiviä. Ja tämä sukupolvi, joka tänne kirjoittelee ei vielä ole tätä laskenutta pisa sukupolvea.