Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mihin on kadonnut lapsuuteni Suomi? Rauhallinen pohjoismainen hyvinvointivaltio.

Vierailija
13.09.2022 |

Oli PISA-tutkimusten kärjessä, kaduilla sai rauhassa liikuskella, terveyeskeskuksistakin sai palvelua ja taisivat vanhuksetkin saada vielä hoitoa. Mun mielestä tämä oli vielä tallella lamavuosina 1990-luvullakin. Vai kultaako aika muistot?

Kommentit (224)

Vierailija
1/224 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomennkoulu on edelleen huipputasoa ja kyllä mä aina saan avun terkkarista. Monedsa suhteessa Suomi on vauraampi kuin lapsuudessasi. Minäkin olen vauraampi kuin koskaan vaikka olen töissäkåyvä tavis.

Joskus kannattaa miettiä vähän valittamisen aiheita.

Vierailija
2/224 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se ole vaan näiden uusien suomalaisten mukanaan tuomaa kulttuuria

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/224 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

90-luvulla nuoriso ryyppäsi kovemmin joka viikonloppu, nakkikioskilla oli viikonloppuisin verissään ihmisiä, auto-onnettomuuksissa kuoli parhaimmillaan 3x määrä mitä nykyään, omalla kotiseudulla oli naapurikaupunki vs. naapurikaupunki joukkotappeluita, joo rauhallista aikaahan se oli

Vierailija
4/224 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen Pisa-tutkimus tehtiin vuonna 2000, joten melkoisen lyhyt aikaikkuna tuolle vielä 1990-luvullakin olemassa olleelle lintukodollesi jää.

Vierailija
5/224 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen asfalttitiet oli ennen hyvässä kunnossa, kaikki pienetkin.

Vierailija
6/224 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iloisesti unohdetaan kaikki positiivinen ja lahjakkaasti muistetaan kaikki negatiivinen.

Vierailija
7/224 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

1990-luvulla ei todellakaan saanut liikkua kaduilla turvallisesti. Koskaan kuullut skineistä?

Vierailija
8/224 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen mitä minä muistan (80-luvulta lähtien) tiet oli ihan yhtä perseestä ennenkin, lääkäriin ei sen kummemmin päässyt kuin nytkään ja ihan yhtä rauhassa sai liikkua kuin nykyäänkin. Ainoat asiat jotka on muuttuneet ovat uutisoinnin tyyli ja PISA sijoitus.

Vierailija
9/224 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomennkoulu on edelleen huipputasoa ja kyllä mä aina saan avun terkkarista. Monedsa suhteessa Suomi on vauraampi kuin lapsuudessasi. Minäkin olen vauraampi kuin koskaan vaikka olen töissäkåyvä tavis.

Ei pidä paikkansa. Miten voi olla huippua, jos opettajat raportoivat kaaoksesta ja Pisa-tulokset laskevat? Huiput ovat muualla, Aasiassa ja Virossa nykyään. Kouluissa ei haluttu enää kuria ja nyt niitetään hedelmää. Huippumaissa on edelleen kova kuri.

Vierailija
10/224 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kaksi pandemiaa ylitse muiden, ylipaino ja mielenterveysongelmat, jotka kuormittaa ihan valtavasti sitä terveydenhuoltoa, käyttäytymistä, jne. 

Vierailija
11/224 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1990-luvulla ei todellakaan saanut liikkua kaduilla turvallisesti. Koskaan kuullut skineistä?

Aivan vapaasti pystyi teinityttökin olemaan illalla ulkona Helsingin keskustassa. Kukaan ei tullut iskemään raiskauspiikkejä tai myymään huumeita.

Vierailija
12/224 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on kaksi pandemiaa ylitse muiden, ylipaino ja mielenterveysongelmat, jotka kuormittaa ihan valtavasti sitä terveydenhuoltoa, käyttäytymistä, jne. 

Niin ihmiset oireilee sairaassa yhteiskunnassa, onko yllätys?

Vierailija
13/224 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokaravintolassa sai vielä ennen palvelua Suomeksi. Kävin keskustan Kluuvin ravintolassa ja kukaan tarjoilijoista ei osannut palvella Suomenkielellä. Melkoiseksi mennyt.

Vierailija
14/224 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruokaravintolassa sai vielä ennen palvelua Suomeksi. Kävin keskustan Kluuvin ravintolassa ja kukaan tarjoilijoista ei osannut palvella Suomenkielellä. Melkoiseksi mennyt.

Itsehän en asioi enää tuollaisissa paikoissa, missä oma äidinkieli ei riitä.

Vierailija
15/224 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

seonseurausta kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa keskitytään hoitamaan sairautta, ei juurisyitä. 

Vierailija
16/224 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Skinit ei paljoo kantasuomalaisia pelotellut. Tais viimeiset skinitkin olla näköpiirissa suunnilleen vuoteen 2005, jonka jälkeen tuon aatteen kannattajat ovat menneet takaisin koloihinsa piiloon.

Vierailija
17/224 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virossa on huomattavan matala elintaso jolloin vanhemmat kannustavat opiskeluihin aivan eri malliin

Vierailija
18/224 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä paikkansa. Miten voi olla huippua, jos opettajat raportoivat kaaoksesta ja Pisa-tulokset laskevat? Huiput ovat muualla, Aasiassa ja Virossa nykyään. Kouluissa ei haluttu enää kuria ja nyt niitetään hedelmää. Huippumaissa on edelleen kova kuri.

Jos olisit vähän vanhempi, muistaisit miten vielä 1980-luvulla etenkin koulutetut vähän vanhemmat ihmiset pitivät peruskoulua Ilmestyskirjan petona.

Vierailija
19/224 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

seonseurausta kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa keskitytään hoitamaan sairautta, ei juurisyitä. 

Niin varmasti syylliset ihmiset koittavat tehdäkin..

Vierailija
20/224 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Skinit ei paljoo kantasuomalaisia pelotellut. Tais viimeiset skinitkin olla näköpiirissa suunnilleen vuoteen 2005, jonka jälkeen tuon aatteen kannattajat ovat menneet takaisin koloihinsa piiloon.

Todellakin pelottelivat. Jos ei löytynyt ulkkaria hakattavaksi, saivat esimerkiksi pitkätukkaiset pojat osansa. Ja tosi hyvä, että ovat painuneet koloihinsa. Itse jouduin kantistyttönäkin kuuntelemaan sitä huutelua, kun satun olemaan vähän tummempi.