Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yle: Tuore tutkimus: Vain joka viides päättäjä uskoo, että kansalaiset ovat riittävän kyvykkäitä osallistumaan keskusteluihin poliittisista päätöksistä.

Vierailija
13.09.2022 |

Sitran tutkimuksessa paljastui iso railo kansalaisten ja päättäjien näkemyksissä.
Sitran asiantuntijan Perttu Jämsénin mukaan on huolestuttavaa, että päättäjät eivät luota kansalaisten kykyyn osallistua monimutkaiseen keskusteluun.
Me olemme valtavan korkeasti koulutettu kansa Suomessa, ja sikäli olisi edellytyksiä käydä tällaisia keskusteluja, Jämsén sanoo.
Kuka yllättyi, että päättäjämme haluavat pitää kuplansa? Eikö noita hävetä?

Kommentit (82)

Vierailija
21/82 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa päättäjistä sattuu olemaan älyllisesti heikompia kuin minä. Arvaa vaan, hirvittääkö, että he tekevät päätöksiä meiltä älykkäiltä kysymättä. En luota heidän kykyynsä tehdä järkeviä johtopäätöksiä monessakaan asiassa.

Vierailija
22/82 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa päättäjistä sattuu olemaan älyllisesti heikompia kuin minä. Arvaa vaan, hirvittääkö, että he tekevät päätöksiä meiltä älykkäiltä kysymättä. En luota heidän kykyynsä tehdä järkeviä johtopäätöksiä monessakaan asiassa.

Ja aivan kaikki maailman ihmiset ovat älyllisesti heikompia, kuin minä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/82 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on vuosisadan vitsi, että päivän politiikka olisi jollain tavoin monimutkaista. Ei ole. Typerää ideologiaa ja tämän vastaideologiaa alusta loppuun saakka. 

Demokratia on yksi kaikkien aikojen surkeimpia ajatuksia, koska se johtaa käytännössä hajota ja hallitse -periaatteeseen ja täydelliseen laumasieluisuuteen. Oma heimo vastaan muut: Jos ei ole puolesta, niin olet vastaan. Politiikka on mustavalkoista eli typerää ajattelua täynnä: Se elää sillä, eikä kykyne edes näkemään harmaan sävyjä.

Vierailija
24/82 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottahan tuo on. Peruskansalaisella tuntuu olevan täysin puutteellinen ymmärrys esim. tilastotieteistä ja syy-seuraussuhteesta asioiden välillä. Kaikki nähdään mustavalkoisena; asiat ovat joko niin tai näin, piste.

Vierailija
25/82 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onkohan RKP:llä jokin sisäinen linja, että ketään aivan saapasta ei mukaan oteta.

Muilla puolueilla tätä estoa ei näyttäisi olevan.

Ihan järjestelmällisesti hoitavat kaikki asioita.

Mitä tarkoitat järjestelmällisellä asioiden hoitamisella? Itse en ainakaan ole sellaista politiikassa nähnyt. Pikemminkin siellä mielipiteet muuttuu sen mukaan onko puolue oppositiossa vai hallituksessa.

Ei ole harvinaista, että oppositio vastustaa pää punaisena niitä päätöksiä joita itse teki ollessaan hallituksessa. Se koskee kaikkia puolueita.

Ei sellainen näytä järjestelmälliseltä asioiden hoitamiselta.

Vierailija
26/82 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on maisterin tutkinto yhteiskuntapolitiikasta. Minä en aikanaan ole kyvykäs kansalainen muodostamaan mielipiteitä yhteiskunnallisista kysymyksistä, sillä tällä hetkellä käytän aikani muuhun, kuin kaiken sen tiedon etsimiseen ja omaksumiseen, mitä edes välttävän kokonaiskuvan muodostaminen vaatii. Sen sijaan aikani riittää erilaisten uutisten kommentointiin kotisohvalla, mutta ne perustuvat omaan suppeaan elämänpiiriini, siihen miten kuvittelen oman etuni asemoituvan kyseiseen asiaan ja usein kai ihan vaan tunteeseen. Olisi erittäin vaarallista, jos joku tekisi päätöksiä mun sohvakommenttieni perusteella.

Vierailija
27/82 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hei, minä en vastaavasti usko päättäjiin joten tasoissa ollaan!

Vierailija
28/82 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kansa varmaan ymmärräkään, miksi päätöksiä ei tehdä järkipohjalta ja faktoihin perustuen, vaan mulle sulle -periaatteella, lehmänkaupoilla, keskinäisellä kähminnällä. Politiikka on järjetöntä suhmurointia, jossa päätöksiä ei tehdä faktapohjalta, vaan sen mukaan, kuka sen faktan tai perustelun esittää. Jos se on jonkin toisen puolueen edustaja, kovinkaan fakta ei kelpaa, vaan otetaan mieluummin se oman puolueen mistään mitään tietämätön mutu-mielipide. Ilomielin myönnän, että käsityskykyni ei riitä ymmärtämään tällaista päätöksentekoa.

Vierailija
29/82 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein ymmärrä tuota, että ei ole kykyä osallistua keskusteluun.

Tyhmä kuin saapaskin voi osallistua keskusteluun. Se on sitten eri asia mikä sen anti keskustelulle on. On myös ymmärrettävä ero keskustelun ja päätöksenteon välillä.

Ei ole tarpeen tietää ja osata kaikkia lainsäätäjiä sitovia asioita keskustellakseen asioista.

Vierailija
30/82 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän siellä aikamoinen selvitys on joka asiasta mutta ne kansanedustajat on valittu niin tuota mistä... Ei ihan tunnu siltä että sielläkään päässä sitä hommaa ymmärretään ja kuka manipuloi ketäkin omien tarkoitustensa mukaiseen lopputulokseen. Ainakaan kansaa ja tätä maata ajatellen näitä päätöksiä ei tunnuta tekevän

Vierailija
31/82 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka moni teistä keskustelee mahdollisen ehdokkaansa kanssa? Ehkä kannattaisi, koska heissäkin on täysiä tampioita. Monet heistä ovat puolueen rakentamia puhuvia päitä, jotka luettelevat puolueen tavoitteita ja kun mennään syvemmälle asioista, vastauksena on pelkkää tyhjyyttä.

Kansanedustajat ovat läpileikkaus kansasta. He ovat tasan yhtä viisaita, tai tyhmiä kuin kansa. He ovat ihmisiä, joita puolue työntää eteenpäin ajamaan puolueen asiaa. Monet heistä ovat sitä massaa, jotka osaavat painaa sitä nappia, mikä heille osoitetaan.

Vierailija
32/82 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä tuli tärkeä syy Suomen alhaiseen äänestysprosenttiin.

Ainakin itse olen lopettanut äänestämisen poliitikkojen ylimielisyyden takia.

N50

Politikot eivät itse ymmärrä hevovattuakaan kansan pahoinvoinnista. Ovat aikamme aatelisia. Kansaa tarvitsevat vain itsensä kustantatamiseen, orjiksi. Niillä on omat terv palvelut, kaikki edut ja omat lait. Ja perskärpäsiä on paljon. Enemmän kuin tulosten tekijöitä. Syrjäytettyä kansaa ei niille ole olemassakaan kuin ennen vaaleja. Ei ole minulla ehdokasta,tyhjänpuhujia on 40 miljoonaiselle kansalle. Puhdistusta tarvitaan.

Vierailija
33/82 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä täällä keskustelupalstoillakin ihmisten aivopieruja lueskelee, niin olen täysin vakuuttunut siitä, että 4/5 poliittisista päättäjistä on täysin oikeassa - suurin osa ihmisistä ei vain mitenkään ole kykeneväisiä hahmottamaan kaikkai päätösten taustalla olevia tekijöitä, eivätkä ymmärrä syy-seuraussuhteita esim. jos jotain veroa lasketaan tai jotain tukea nostetaan tai jollekin sektorille ohjataan lisää rahaa. Aivan käsittämättömän suuri osa ihmisistä kun elää maailmassa, jossa on vain se oma napa ja oma perhe ja sen tarpeet, ja valtioneuvoston pihassa kasvaa rahaa tuottava puu.

Kuvailit juuri tyypillisen poliitikon.

Hän eroaa tavallisesta kansalaisesta vain siinä, että valtaa saatuaan alkaa pitämään itseään ylivertaisena älyn jättiläisenä ja kaikkien alojen asiantuntijana.

Vai väitätkö, jollekin poliitikolle se oma napa ei olekaan koko maailma.

Vierailija
34/82 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä voisi kuvitella, että poliitikkoja kiinnostaisi miksi suomalaiset eivät enää äänestä. Mutta eipä näytä kiinnostavan.

Suomalaisten dissaaminen sen sijaan kiinnostaa.

Ei ole koskaan ollut viisasta paskantaa omaan pesään, mutta sitä nämä "viisaat" poliitikkomme tekevät erittäin innokkaasti.

Vierailija
35/82 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä täällä keskustelupalstoillakin ihmisten aivopieruja lueskelee, niin olen täysin vakuuttunut siitä, että 4/5 poliittisista päättäjistä on täysin oikeassa - suurin osa ihmisistä ei vain mitenkään ole kykeneväisiä hahmottamaan kaikkai päätösten taustalla olevia tekijöitä, eivätkä ymmärrä syy-seuraussuhteita esim. jos jotain veroa lasketaan tai jotain tukea nostetaan tai jollekin sektorille ohjataan lisää rahaa. Aivan käsittämättömän suuri osa ihmisistä kun elää maailmassa, jossa on vain se oma napa ja oma perhe ja sen tarpeet, ja valtioneuvoston pihassa kasvaa rahaa tuottava puu.

Ota huomioon, että poliittinen keskustelu agendan vastaisesti (esim. koronaan tai liittoutumiseen liittyvien toimenpiteiden kritisointi) on käytännössä estetty.

Eipä saatu äänestääkään esim eu asiassa. Salaileva, tekevät bisnestä kaasuputkilla esim ja niillä on omat terv huollot, muut edut ja turvamiehet, kuljettajat,lentokonekuljetukset....kansan tarvitsee vain maksaa ylisuuri hallintokin..

Vierailija
36/82 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin oon tuota mieltä ja johdan mielipiteeni ihan omiin perheenjäseniini. Äitini mm. valitsi viime vaaleissa ehdokkaansa ulkonäön perusteella. Mitään perusteita ei osaa mistään ajankohtaisesta asiasta ja isäni on jättänyt kansakoulun kesken aikoinaan, poliittiset näkemyksensä imee lähikapakastaan.

Kun valitettavasti myös jokaisella puupäällä on se äänioikeus.

Vierailija
37/82 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kansa varmaan ymmärräkään, miksi päätöksiä ei tehdä järkipohjalta ja faktoihin perustuen, vaan mulle sulle -periaatteella, lehmänkaupoilla, keskinäisellä kähminnällä. Politiikka on järjetöntä suhmurointia, jossa päätöksiä ei tehdä faktapohjalta, vaan sen mukaan, kuka sen faktan tai perustelun esittää. Jos se on jonkin toisen puolueen edustaja, kovinkaan fakta ei kelpaa, vaan otetaan mieluummin se oman puolueen mistään mitään tietämätön mutu-mielipide. Ilomielin myönnän, että käsityskykyni ei riitä ymmärtämään tällaista päätöksentekoa.

Tuo on se mikä politiikassa ärsyttää. Hyväkin ajatus tyrmätään jos se tulee muilta kuin omilta. Sitten että jokin asia etenee pitää tehdä juuri nuita lehmänkauppoja. Faktat on suunnilleen sivuseikkoja kun mihin tahansa asiaan tulee mukaan puoluepolitiikka. Yksinkertaisetkin päätökset venyy kun niitä haudotaan valiokunnissa jopa vuosia.

Tuo mutu on ylivertainen poliitikoissa ja kansalaisissa. Jos asiantuntijat ovat eri mieltä niin se oma mutu voittaa. Miksi on liian vaikeaa myöntää olevansa väärässä? Kukaan ei oikeasti tiedä kaikesta kaikkea niin siksi pitäisi osata kuunnella niitä jotka ovat milloin mihinkin asiaan perehtyneet. 

Siksihän esim. sote tuli niin kalliiksi kun siihen piti sotkea hallintohimmelit, maakuntamallit ja ties mitä kaikkea muuta. Epäluottamus on molemminpuolinen. Poliitikot eivät luota kansaan eikä kansa poliitikkoihin. 

Vierailija
38/82 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hätkähdyttävä tulos. Ajatellaanpa vaikka kuntapoliitikkoja: Varsinkin pienissä maalaiskunnissa suurta valtaa käyttävillä luottamushenkilöillä ei ole useinkaan vieläkään minkäänlaista koulutusta. Esim. eräässä pohjoispohjalaisessa kunnassa ympäristölautakunnan pj. on ilmoittanut ammatinsa olevan sekatyömies. Koulutustaan en tiedä, mutta epäilen, ettei pk:n jälkeistä koulutusta ole. Samaisessa kunnassa ympäristösihteeri saattaa myös olla epäpätevä työhönsä koulutuksen osalta, mutta tätä tietoa on vaikea saada. Ja tässä kunnassa on tehty viime vuosina useita päätöksiä tuulivoima-alueista. Täysin katastrofaalinen päätös mukana. Ja todellakin nämä tämän kunnan epäpätevät päättäjät suhtautuvat erittäin ylimielisesti kuntalaisten kannanottoihin.

Vierailija
39/82 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ota huomioon, että poliittinen keskustelu agendan vastaisesti (esim. koronaan tai liittoutumiseen liittyvien toimenpiteiden kritisointi) on käytännössä estetty.

Eipä saatu äänestääkään esim eu asiassa. Salaileva, tekevät bisnestä kaasuputkilla esim ja niillä on omat terv huollot, muut edut ja turvamiehet, kuljettajat,lentokonekuljetukset....kansan tarvitsee vain maksaa ylisuuri hallintokin..

Mistä EU-asiasta puhut.

Euroopan unioniin liittymisestä äänestettiin ja päätös oli lopulta sama kuin äänestystulos.

Toki olisi hyvä jos meillä olisi enemmän kansanäänestyksiä.

Vierailija
40/82 |
13.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heidi Hautalalta kysyttiin Sveitsin äänestysmallista: " emme halua sellaista konservatiista yhdyskuntaa".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä neljä