Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Te jotka kannatatte hoitajien pakkotyölakia, kertokaa miten heidän pitäisi työtaistella oikeuksiensa puolesta yhtäläisesti muiden ammattiryhmien kanssa?

Vierailija
12.09.2022 |

Vai onko teistä oikein, että Suomessa on ammattiryhmiä joilla ei ole lakko-oikeutta?

Kommentit (2271)

Vierailija
1861/2271 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mariini luulee että lakeja säätämällä asiat korjataan, rahaa ja resursseja ei tarvitse antaa. Vanhustenhoidon henkilöstömitoitus on surkuhupaisa esimerkki tästä, suurella rumpujen päristyksellä säädettiin laki "15 minuutissa" ja nyt sen täytäntöönpanoa joudutaan lykkäämään hamaan tulevaisuuteen, kun huomattiin että eihän meillä ole mistä ottaa hoitajia. Ihan älyvapaata toimintaa.

Vierailija
1862/2271 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tulevaisuudessa ei ole hoitajia, sitten niitä ei vaan ole. Jo nyt on paljon vanhuksia, jotka eivät pääse hoivalaitoksiin eikä kotihoidon vähäiset resurssit riitä huolehtimaan heistä kunnolla kotonakaan. Tilanne pahenee vuosi vuodelta. Helppo ratkaisu tähän tietysti on, että jokainen hoitaa itse omat vanhuksensa. Oletko itse valmis hoitamaan omasi?

Mä ymmärrän hoitajien huolen, koska he näkevät tilanteen joka päivä omassa työssään. Työpaikkoja on auki, hakijoita ei vain ole. Hoivalaitosten hoitajamitoitus on erittäin hyvä asia hoitajien ja asukkaiden kannalta, mutta tarkoittaa myös, että asukkaita on oltava aiempaa vähemmän. Eli taas pitenee aika, jonka joku  huonokuntoinen vanhus - kenties juuri sinun äitisi tai isäsi -  joutuu odottamaan kotona. 

Minäkin luulen, että tavallinen kansa ei nyt ihan ymmärrä, että millaisen katastrofin keskellä tässä ollaan jo valmiiksi ja miten kaikenlaiset pakkotoimet vain pahentavat sitä katastrofia. Mielenkiinnolla odotan, kun vuosi tai pari vuotta vierähtää, että millaiseksi ihmisten mieliala sitten muuttuu, tuleeko ikävä sitten niitä "muiden hengellä leikkiviä sairaanhoitajia". Varmasti iso kynnys kyllä tämän ryöpytyksen jälkeen hoitajille lähteä tekemään epäarvostettua työtä, varsinkaan jos ovat jo kouluissa/muualla töissä.

jankuti jankuti. Voisko ne hoitsut jotka ei halua tehdä hoitotyötä nyt poistua alalta ja jättää ne jotka haluaa kehittämään alaa.

Nyt tilanne on se, että joka paikassa on aivan helv...tillinen valitus ja ruikutus ja yleensä henkilöltä joka kertoo kaikin sanoin ensin inhoavansa hoitotyötä ja sitten vaatii lisää palkkaa tai muuten tulee katastrofi.

Miksi kukaan maksaisi tuollaiselle lisää palkkaa kun oikeasti se pitäisi potkia alalta ja ottaa tilalle joku joka on työhaluinen ja siten luultavasti tekee sen työnsä myös hyvin?

Ottaa tilalle kenet? Ei ole ketään. Hoitajapula. Lue uutisia ennenkuin kommentoit please.

No mistä se johtuu ettei ole ketään? Siitä että joka paikassa on tuo helvetillinen valitus ja ruikutus joka saa jokaisen järkevän kavahtamaan kyseistä alaa maksettiin siitä mitä tahansa. Kun valittajat ja ruikuttajat on saatu pois niin alan vetovoima lähtee kasvuun, niin yksinkertaista se on.

Menisit sinäkin töihin täältä ruikuttamasta muiden ruikutuksista. Lue vaikka hoitajaksi, ku selvästi pidät alaa niin hyvin palkattuna: Varmasti on töitä ja voit näyttää esimerkkiä muille miten säilytät iloisen asenteesi vuosikymmenien stressin ja väsymyksen jälkeenkin.

Totuus on että opiskelisin mielelläni hoitajaksi, mutta en vain painajaisissanikaan voisi tehdä töitä tuollaisten ihmisten kanssa kuin mitä hoitajat tälläkin palstalla ovat. Palkka on minun näkökulmastani erittäin hyvä ja raskaaseen työhön olen tottunut. Mutta kusipäisiin, kateellisiin, ilkeisiin, omahyväisiin ja ylimielisiin ihmisiin en halua joutua tottumaan.

Seliseli, oikeasti et halua alalle, kun tajuat itsekkin millaista se työ on. Hyviä tekosyitä silti. MIeluummin istuu kotona perseellään kuin lähtee lukemaan hoitajaksi: On siinä meillä suuri sankari joka haukkuu työtä tekeviä ihmisiä ruikuttajiksi.

Olen lukenut paljon pidemmän koulutuksen ja teen töitä paljon pienemmällä palkalla. Onneksi kuitenkin työyhteisössä jossa ei ruikuteta, ja sen vuoksi olen valmis sietämään pienemmän palkankin. En ymmärrä miten kuvittelet että KUKAAN haluaa hoitajaksi kun tietää että siellä joutuu kaltaistesi ihmisten kanssa työskentelemään.

Missä "paljon pienempipalkkaisessa työssä" voi jokaisena arkipäivänä olla haukkumassa hoitajia vauvapalstalla tuntitolkulla?

Jännä ettei vuorotyötä tekevällä alalla olla kuultu vuorotyöstä. 

Eli korkeampi koulutus, vuorotyö, paljon pienempi palkka kuin hoitajilla. Millä hiton alalla on tuollainen? :D Kerro tai en usko.

Mitä oikein teet sillä tiedolla että mitä minä teen työkseni? Miksi haluat tutustua minuun henkilönä? Ei meistä tulisi kavereita, olemme ihan erilaisia. 

Mutta jotta saat unta ensi yönä niin voin kertoa että olen opiskellut yliopistotutkinnon ja tarjoan osaamistani yrittäjänä. Minulla ei ole työaikaa joten voin olla toisinaan myös vauvapalstalla. Toisinaan teen 16 h päiviä putkeen. 

Ja hauska huomio sinulle täältä yrittäjien kentältä. Lähes kaikilla aloilla ajatellaan tällä hetkellä, että irtisanoutuneita hoitajia ei palkata. Ihan vain siksi että kukaan ei halua tuollaista huonoa energiaa työyhteisöönsä eikä kukaan halua ottaa sitä riskiä että ikuinen valittaminen ja rahan vaatiminen alkaa saman tien kun edes 3500 € palkka ei ole riittävä.

Elikkäs, olet työnantaja ja vastustat palkankorotuksia ja työolojen parantamista, syytät työntekijöitä asenteesta. Oooh, kerroppas jotain uutta oi suuri työnantaja!

Olen itseni työnantaja ja itseni ainoa työntekijä. Kannatan työolojen parantamista aina ja palkankorotuksia silloin kun niille on perusteita ja taloudellinen mahdollisuus. Asennetta kannattaa puolestaan tarkistaa aina, se on ilmaista ja se tekisi sinullekin hyvää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1863/2271 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä tässä on niin vaikeaa?

Hoitajat saavat lakkoilla vapaasti kunhan hoitavat suojatyövelvoitteen kuten muutkin ammattiryhmät joille tuo vaatimus kuulee eivätkä ala terroristien tapaan kiristämään rahaa muiden ihmisten elämillä. Jos yhden ammattiryhmän edessä tähän kiristykseen lähdetään niin seuraavaksi talvipakkasilla alkavat sähköt katkeilemaan Suomesta pariksi viikoksi, jos eivät tuota tonttia hoitavat henkilöt saa välittömästi 100 % kuoppakorotusta.

Edelleen: Suojatyötä käytettiin keväällä väärin, niin että työpaikoilla oli enemmän työntekijöitä kuin normaalisti, koska normaalitilannekkin on niin vakava. Suojatyöhön vedoten sitten purettiin hoitojonoja: Tähän ei yksikään viranomainen puuttunut, kukaan ei pitänyt hoitajien puolia.

Lääkäreiden lakkoillessa ei jostain kumman syystä heitetty suojatyön kanssa överiksi: Koska lääkäreitä kunnioitetaan eikä heitä uskalleta suututtaa.

Öh, hoitojonojen kasvaminen on sekin lainvastaista ja aiheuttaa vaaraa hoitoa odottaville. Eli mikä ihmeen argumentti tuo oli? Totta helv..tissä koronan aikaan tarvittiin enemmän suojatyötä kuin kaikki paikat oli täynnä koronatestausta, hankalasti teholla hoidettavia ja lopulta rokotettavia ja kohtalaisen moni kiireetön hoito lykkääntyi niin että pikkuvaivat kroonistui. Lisäksi esim. hammashoito on sekaisin vieläkin kun paikkauksia ei juurikaan tehty korona-aikaan julkisella puolella. 

---ja hoitajat saivat ihan itse tulostaa kiitoskortin rehkimisestään...ei helvetti millaista kohtelua...

Joten nyt moraalipuntarin mukaan on siis ihan ok jättää kuolemansairaat kohtalon käsiin? Olisiko sinusta kivaa elää tulipalopakkasilla pari viikkoa ilman lämpöä jos se valjastettaisiin lakkoaseeksi?

Vierailija
1864/2271 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tulevaisuudessa ei ole hoitajia, sitten niitä ei vaan ole. Jo nyt on paljon vanhuksia, jotka eivät pääse hoivalaitoksiin eikä kotihoidon vähäiset resurssit riitä huolehtimaan heistä kunnolla kotonakaan. Tilanne pahenee vuosi vuodelta. Helppo ratkaisu tähän tietysti on, että jokainen hoitaa itse omat vanhuksensa. Oletko itse valmis hoitamaan omasi?

Mä ymmärrän hoitajien huolen, koska he näkevät tilanteen joka päivä omassa työssään. Työpaikkoja on auki, hakijoita ei vain ole. Hoivalaitosten hoitajamitoitus on erittäin hyvä asia hoitajien ja asukkaiden kannalta, mutta tarkoittaa myös, että asukkaita on oltava aiempaa vähemmän. Eli taas pitenee aika, jonka joku  huonokuntoinen vanhus - kenties juuri sinun äitisi tai isäsi -  joutuu odottamaan kotona. 

Minäkin luulen, että tavallinen kansa ei nyt ihan ymmärrä, että millaisen katastrofin keskellä tässä ollaan jo valmiiksi ja miten kaikenlaiset pakkotoimet vain pahentavat sitä katastrofia. Mielenkiinnolla odotan, kun vuosi tai pari vuotta vierähtää, että millaiseksi ihmisten mieliala sitten muuttuu, tuleeko ikävä sitten niitä "muiden hengellä leikkiviä sairaanhoitajia". Varmasti iso kynnys kyllä tämän ryöpytyksen jälkeen hoitajille lähteä tekemään epäarvostettua työtä, varsinkaan jos ovat jo kouluissa/muualla töissä.

Miksi hoitajat aina puhuvat kuin nuo maalailemansa uhkakuvat eivät koskisi heitä itseään? He ovat tyytyväisinä kouluissa ja muualla töissä kun muut ihmiset kärsivät taudeista ja kurjuudesta kun sairaanhoitoa ei enää ole kun hoitajat eivät suostuneet töitään keskipalkkaa paremmalla palkalla tekemään. 

Mikä jumalsyndrooma hoitajilla on? Eivätkö he sairastu koskaan itse? Voin sanoa että siihen ei kannata tuudittautua, liikunnanohjaajana en tiedä mitään muuta alaa kuin hoitajat, jotka nousisivat esiin selkeästi muita huonokuntoisempina. Niin ironista kuin se onkin.

Nro 1765 vastaa: Mulla on iäkkäät vanhemmat. Ovat jo yli 90-vuotiaita. Äiti lähempänä sataa kuin yhdeksääkymmentä. He asuvat kahdestaan kotonaan. Ei käy edes kotihoito, koska minä - ex-sairaanhoitaja kun olen - huolehdin heistä. Mulla on hyväpalkkainen ja joustava työ, jota teen etänä. Asun vahempieni naapurissa. Miten sinä olet varautunut hoitamaan omat vanhempasi, jos hoitajia ei ole riittävästi?

Hoidan vanhempiani jo nyt lähes päivittäin. Mutta mitä se sinulle kuuluu? Minä olen onnellisessa asemassa kun voin niin tehdä, mutta luultavasti jatkossa valtava määrä vanhuksia jää sitten ilman hoitoa kun hoitajat eivät suostu keskimääräistä paremmalla palkalla tekemään töitään. Minkä sille sitten mahtaa? Ihmiset tulevat kuolemaan ja kärsimään. Niin siinä käy. Yritätkö vielä ilkkua siihen päälle?

En mä mitään ilkkunut vaan kommentoin sitä, että jos ja kun hoitajien määrä vain vähenee samaan aikaan kuin hoidettavien määrä kasvaa, omaiset joutuvat hoitamaan. Tästä kirjoitin jo threadin ekassa kommentissa. Ja hoitajat ovat hyvinkin tietoisia, että hoitajapula voi tulla koskettamaan myös heidän yksityiselämäänsä. Joten asiaan on syytä varautua. Sekä hoitajien että kaikkien muidenkin.

Tai sitten ehkä asioista päättävien pitäisi tehdä jotain, ettei olisi enää hoitajapulaa. Suuret ikäluokat ovat jo eläkkeellä, seiraavaksi suurimmat eli 1950- ja 1960-luvuilla eläköityvät suurimmaksi osaksi viimeistään tällä vuosikymmenellä. Mikään "pakkotyölaki" ei ole ratkaisu alati pahenevaan hoitajapulaan. Ei se ole hoitajien vika, jos valtava määrä vanhuksia tulee jäämään vaille hoitoa ja kärsimään. 

Mitä se sitten on mitä päättäjät voisivat tälle asialle tehdä? 4500 € palkka kaikille sairaanhoitajille ei vain onnistu, se on valitettavaa mutta se on myös totuus joka tulee kohdata. Se ei ole realistinen palkka jota yksinkertaisesti pystyttäisiin maksamaan vaikka haluja olisikin. Se ei onnistu, vaikka eläkeläisiltä ja vanhuksilta vietäisiin kaikki rahat ja siirrettäisiin suoraan hoitajille. Ja olisiko se vanhusten tilanne sitten edes kovinkaan paljon parempi kuin ilman hoitoa?

En ole päättäjä, joten jätän tämän miettimisen päättäjille. Tai jos hoitajapulaan ei ole olemassakaan ratkaisua, sitten vain hyväksytään se, että kaikki eivät tule saamaan hoitoa. Lakeja voidaan muuttaa myös siten, että potilaan oikeudet heikkenevät. Hoitotakuuaika voidaa muuttaa vaikka 5:ksi vuodeksi. Priorisoidaan hoidontarvetta entisestään. Onko resurssien pienetyessä mielekästä enää hoitaa ihmistä, joka on jo eläkkeellä tai jonka eläkeikään on enää esim 3 vuotta...

Samaa mieltä. Lisäksi hoitajat voisivat itse alkaa tehdä asioita, jotka muuttavat alaa houkuttelevammaksi. Palkka ei nytkään ole se isoin ongelma koska pienempipalkkaisillakin aloilla riittää tekijöitä. Kun alkaa julkisesti puhua työn hyvistä puolista, se on ihan ilmainen keino lisätä alan vetovoimaa.

Hoitajat on yrittäneet jo vuosia tehdä: Ongelmat ovat johdossa ja yleensäkkin siinä, miten hoitajia pidetään ns. "orjina", kvtessiä noudatetaan ihan rimaa hipoean: Asiasta valittajia pidetään ruikuttajina jotka huonontavat työilmapiiriä ottamalla epäkohtia esiin ja vaatimalla parempaa: Jokaisen pitäisi vain nöyrtyä ja olla hiljaa ja sitenhän se työilmapiirikin siitä paranisi, joidenkin mielestä.

Jos se epäkohtien esilleottaminen on samaa henkevää rähjäämistä mitä koko ketju on teidän puoleltanne täynnä niin en yhtään ihmettele ettei teitä kuunnella. 

Mikä sulla on oikein hätänä? Onko ihme jos tällaisilla komenteilla saat toiset "rähjäämään"?

Ei se ollut kommentti vaan neuvo mutta sopii sinänsä kuvaan ettet sitä tajunnut :)

Vierailija
1865/2271 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittääkseni nyt väännetään teho-osastojen suojelutyöstä. Siitä heikommassa jamassa ihminen ei juurikaan enää voi olla, jos sinne on päätynyt. Kovat on panokset pelissä, jos ollaan valmiita uhraamaan henkiä. Mielenkiintoista seurata työtaisteluja yleisemminkin siltä kannalta, että: "totuus on sodan ensimmäinen uhri". Aika monesti on korvaan särähtänyt, kun jompikumpi osapuolista suoltaa mediaan suoranaisia valheita. Mut toivotaan, ettei kukaan meistä tai meidän läheisistä päädy tehohoitoon lähiaikoina.

Vierailija
1866/2271 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Marin voisi hoitaa tämänkin kiistan parilla tekstarilla, kovuutta löytyy oman maan kansalaisia kohtaan mutta ulkomaille muutama miljardi, tekstarilla hoidetaan. Hallitus on huolissaan kielteisen tu rvapa ikkapäätöksen saaneiden terveydenhuollosta. Hullua mutta totta. Naiset päättää tunteet edellä, paitsi oma maa saa kylmää kyytiä.

Ulkomailta ei voi nipistää, se on muukalaisvihaa ja racicmia ja se on huono häshtägi instagramissa nuorelle ja valovoimaiselle naispääministerille.

Vierailija
1867/2271 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huonompipalkkaisessa vuorotyössä oleva paremmin koulutettu ihminen vaatii hoitajia lopettamaan työtaistelun ja on sitä mieltä ettei hoitajat saa saada enempää. Haistan tässä aika selvää kateutta, kaikkine haukkumisineen: Ihan syyttä olet kateellinen, hoitoalalle tarvitaan lisää väkeä, joten eikun kouluttautumaan vaan :)

Kyllä hoitajat saa taistella. Sen sijaan muiden haukkumisen saisitte lopettaa.

T. Potilasarkiston hoitaja. Eli maisteri vuorotöissä, hoitajia reilusti huonommalla palkalla.

Keskimääräinen kuukausipalkka tehtävänimikkeelle Arkistonhoitaja on 2 741 euroa kuukaudessa. Eikä tarvitse vääntää potilaiden ja eritteiden kanssa, teetkö yövuoroja?

Mun palkka on 2100e. Keskipalkkaa nostaa esim kansallisarkiston työntekijät, joiden palkat on siellä 3000 hujakoilla. Joillain pomoilla 4500-5000e.

Teen yövuoroja. Täytyykö siis olla eritteiden kanssa tekemisissä, että tekee töitä mitkä teille kelpaa? Eikö se ole jo riittävä vitsaus, että on teidän kanssa samassa työpaikassa?

Hoitaja haluaa esimerkin korkeakoulutetusta vuorotyötä tekevästä pienipalkkaisesta. Oli niin varma ettei sellaista ole, että nyt harmittaa kun heti löytyi. Nolosti vielä hoitajan kanssa samasta työpaikasta.

Vierailija
1868/2271 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi hoitajat aina puhuvat kuin nuo maalailemansa uhkakuvat eivät koskisi heitä itseään? He ovat tyytyväisinä kouluissa ja muualla töissä kun muut ihmiset kärsivät taudeista ja kurjuudesta kun sairaanhoitoa ei enää ole kun hoitajat eivät suostuneet töitään keskipalkkaa paremmalla palkalla tekemään. 

Mikä jumalsyndrooma hoitajilla on? Eivätkö he sairastu koskaan itse? Voin sanoa että siihen ei kannata tuudittautua, liikunnanohjaajana en tiedä mitään muuta alaa kuin hoitajat, jotka nousisivat esiin selkeästi muita huonokuntoisempina. Niin ironista kuin se onkin.

Nro 1765 vastaa: Mulla on iäkkäät vanhemmat. Ovat jo yli 90-vuotiaita. Äiti lähempänä sataa kuin yhdeksääkymmentä. He asuvat kahdestaan kotonaan. Ei käy edes kotihoito, koska minä - ex-sairaanhoitaja kun olen - huolehdin heistä. Mulla on hyväpalkkainen ja joustava työ, jota teen etänä. Asun vahempieni naapurissa. Miten sinä olet varautunut hoitamaan omat vanhempasi, jos hoitajia ei ole riittävästi?

Hoidan vanhempiani jo nyt lähes päivittäin. Mutta mitä se sinulle kuuluu? Minä olen onnellisessa asemassa kun voin niin tehdä, mutta luultavasti jatkossa valtava määrä vanhuksia jää sitten ilman hoitoa kun hoitajat eivät suostu keskimääräistä paremmalla palkalla tekemään töitään. Minkä sille sitten mahtaa? Ihmiset tulevat kuolemaan ja kärsimään. Niin siinä käy. Yritätkö vielä ilkkua siihen päälle?

En mä mitään ilkkunut vaan kommentoin sitä, että jos ja kun hoitajien määrä vain vähenee samaan aikaan kuin hoidettavien määrä kasvaa, omaiset joutuvat hoitamaan. Tästä kirjoitin jo threadin ekassa kommentissa. Ja hoitajat ovat hyvinkin tietoisia, että hoitajapula voi tulla koskettamaan myös heidän yksityiselämäänsä. Joten asiaan on syytä varautua. Sekä hoitajien että kaikkien muidenkin.

Tai sitten ehkä asioista päättävien pitäisi tehdä jotain, ettei olisi enää hoitajapulaa. Suuret ikäluokat ovat jo eläkkeellä, seiraavaksi suurimmat eli 1950- ja 1960-luvuilla eläköityvät suurimmaksi osaksi viimeistään tällä vuosikymmenellä. Mikään "pakkotyölaki" ei ole ratkaisu alati pahenevaan hoitajapulaan. Ei se ole hoitajien vika, jos valtava määrä vanhuksia tulee jäämään vaille hoitoa ja kärsimään. 

Mitä se sitten on mitä päättäjät voisivat tälle asialle tehdä? 4500 € palkka kaikille sairaanhoitajille ei vain onnistu, se on valitettavaa mutta se on myös totuus joka tulee kohdata. Se ei ole realistinen palkka jota yksinkertaisesti pystyttäisiin maksamaan vaikka haluja olisikin. Se ei onnistu, vaikka eläkeläisiltä ja vanhuksilta vietäisiin kaikki rahat ja siirrettäisiin suoraan hoitajille. Ja olisiko se vanhusten tilanne sitten edes kovinkaan paljon parempi kuin ilman hoitoa?

En ole päättäjä, joten jätän tämän miettimisen päättäjille. Tai jos hoitajapulaan ei ole olemassakaan ratkaisua, sitten vain hyväksytään se, että kaikki eivät tule saamaan hoitoa. Lakeja voidaan muuttaa myös siten, että potilaan oikeudet heikkenevät. Hoitotakuuaika voidaa muuttaa vaikka 5:ksi vuodeksi. Priorisoidaan hoidontarvetta entisestään. Onko resurssien pienetyessä mielekästä enää hoitaa ihmistä, joka on jo eläkkeellä tai jonka eläkeikään on enää esim 3 vuotta...

Samaa mieltä. Lisäksi hoitajat voisivat itse alkaa tehdä asioita, jotka muuttavat alaa houkuttelevammaksi. Palkka ei nytkään ole se isoin ongelma koska pienempipalkkaisillakin aloilla riittää tekijöitä. Kun alkaa julkisesti puhua työn hyvistä puolista, se on ihan ilmainen keino lisätä alan vetovoimaa.

Hoitajat on yrittäneet jo vuosia tehdä: Ongelmat ovat johdossa ja yleensäkkin siinä, miten hoitajia pidetään ns. "orjina", kvtessiä noudatetaan ihan rimaa hipoean: Asiasta valittajia pidetään ruikuttajina jotka huonontavat työilmapiiriä ottamalla epäkohtia esiin ja vaatimalla parempaa: Jokaisen pitäisi vain nöyrtyä ja olla hiljaa ja sitenhän se työilmapiirikin siitä paranisi, joidenkin mielestä.

Miten niin vuosia yrittäneet? En ole ikinä kuullut hoitajien puhuvan mitään positiivista työstään. En ihmettele yhtään ettei sinne kukaan halua. Hassu juttu on kuitenkin se, että esim. minun hoitajatuttavani (joita on sattuneesta syystä paljon) puhuvat työstään oikein positiivisesti kahden kesken, mutta heti kun he kirjoittavat someen niin se on aina pelkkää negaa. Ihan kuin he pelkäisivät että eivät saa uhriutujan kunniakirjaa jos sanovat joskus julkisesti jotain hyviäkin asioita. Korona-aikana yksi juhli kuinka on hiljaista osastolla mutta somessa valitti miten on kiire ja pitää saada koronalisää. Kun kysyin häneltä miksi kirjoittaa noin eikä sano miten asiat ovat, niin vastaus oli että en kai mä omaa oksaani sahaa. :/

Et ole ikinä kuullut hoitajien puhuvan positiivista työstään ja sitten kerrot seuraavassa lauseessa miten hoitajatuttavasi puhuvat jatkuvasti keskenään positiivisesti työstään? Eikö tuo nyt tarkoita sitä nimenomaan, etteivät nämä somekomenttit korreloi ihan sen kanssa, mitä hoitajat keskenään puhuvat?

Ollaan työtaistelun keskellä: Työnantajat peittelevät ongelmia, vastapainoksi sitten työntekijöiden täytyy toimia päinvastoin. Tämä on täysin loogista tilanteessa.

Kyllä, juuri sitä tarkoitan että somekommentit eivät vastaa sitä mitä hoitajat keskenään ja yksityisesti puhuvat. Jäikö tuossa epäselväksi se,  kun kirjoitin etten ole ikinä kuullut hoitajien puhuvan positiivista työstään? Tarkoitin tietysti etten ole ikinä kuullut heidän julkisesti puhuvan mitään positiivista, sehän tuossa tuli jo esiin esimerkkinikin myötä.

Vierailija
1869/2271 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm . .  hoitajat mollaavat julkisuudessa alaansa niin ettei kukaan halua töihin heidän kanssaan ja täälläkin vielä tekevät sen suhteen parhaansa. Samalla valitetaan ettei tulijoita ole ja työvoimapula vaivaa. Sitten kylmästi heittäydytään lakkoon kriittisillä alueilla ja ilmoitetaan että se on voi voi, jos ei palkka nouse. Onko tämä taktikointia?

Muuten tuo ulina siitä, koska insinööri tienaa enemmän, ja ettei millään muulla alalla ole niin kauheaa kuin hoitajilla, ja kenelläkään ei ole siis niin tosi surkeeta palkkaa kuin hoitajilla ja yleensäkään hoitajissa ei ole mitään vikaa, vaan he koettavat kärsivällisesti sietää potilaita palkkansa eteen, joka muuten on siis niiiiiin pieni että... jne. on oikeasti vastenmielistä.

Ja ihan varmaa on, että hoitaja pitää minua nyt vastenmielisensä ja jättää sen vuoksi hoitamatta. Ihan normisettiä siis.

Vierailija
1870/2271 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua kyllä hoitajana ärsyttää tuo palkkoihin keskittyminen: On sekin toki tärkeää, mutta enemmän kyllä haluaisin että puututaan työoloihin ja siihen, että pitäisi huomioida paremmin työntekijöiden jaksaminen ja oman elämän eläminenkin. Vuorotyöläisen kohdalla työnantajalla on ihan hirveä valta ihmisen elämään: Paskat työvuorot ja yksityiselämän huomioimattomuus tekevät elämästä kidutusta.

Itse en koe, että työpaikalla työntekijät mitenkään jatkuvasti valittaisi tai olisivat pahalla tuulella: Jos sellaistakin vielä olisi, niin tuskin olisin enää työkykyinen ollenkaan, eli hyvät työkaverit ja työilmapiiri nimenomaan kannattelee kun kaikki muu on päin persettä.

Vierailija
1871/2271 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saa olla lakoissa, mutta teho-osastot tulee jättää ulkopuolelle lakoista. Niihin ei tahdo muutoinkaan riittää työvoimaa kunnolla.

Viime keväänä OYS:istä irtisanoitui lähes 250 tehohoidossa työskennellyttä sairaanhoitajaa, TAYS:istä noin 30. Ja nyt sitten ajatellaan, että pakkotyölain vuoksi teho-osastot muuttuisivat aiempaa houkuttelevimmiksi työpaikoiksi? 

Mä itse ajattelen tästä koko touhusta niin, että samapalkkaisuus ei toimi terveydenhuollossa. Ei se toimi oikein missään muuallakaan. Jokainen hoitaja ei tarvitse 4500 € palkkaa. On ihan erilaista työskennellä teho-osastolla kuin esimerkiksi ihotautien ajanvarauspoliklinikalla. Jos kerran teho-osastojen hoitajat ovat sairaalan tärkeimpiä hoitajia, heille voisi aivan hyvin maksaa suurempaa palkkaa. Ja se suurempi ei tarkoita jotain hikistä satasta tai kymppiä.

Olen itse it-alalla ja samalla koulutuksella saa eri firmoissa ja firmojen sisälläkin erilaista palkkaa. Silloinkin, kun titteli on sama. Palkan suuruus riippuu siitä, mitä todellisuudessa teet ja miten helposti sinut voi korvata uudella työntekijällä. 

Vierailija
1872/2271 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Briteissä sama meininki, alkaako kuvio hahmottua?

https://amp-theguardian-com.cdn.ampproject.org/v/s/amp.theguardian.com/…

Only a quarter of nursing shifts have the planned number of registered nurses on duty, a survey of more than 20,000 frontline staff has suggested.

According to the Royal College ofNursing(RCN), most nurses warn that staffing levels on their last shift were not sufficient to meet the needs of patients, and that some are now quitting their jobs.

The RCN said the findings shone a light on the impact of the UKs nursing staff shortage, warning that nurses were being driven out of their profession.

In her keynote address to the RCNs annual congress in Glasgow, the general secretary, Pat Cullen, is expected to warn of nurses growing concerns over patient safety.

Mikäs siellä sitten hiertää? Onko sielläkin pakkolait työn alla?

Vierailija
1873/2271 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huonompipalkkaisessa vuorotyössä oleva paremmin koulutettu ihminen vaatii hoitajia lopettamaan työtaistelun ja on sitä mieltä ettei hoitajat saa saada enempää. Haistan tässä aika selvää kateutta, kaikkine haukkumisineen: Ihan syyttä olet kateellinen, hoitoalalle tarvitaan lisää väkeä, joten eikun kouluttautumaan vaan :)

T. Potilasarkiston hoitaja. Eli maisteri vuorotöissä, hoitajia reilusti huonommalla palkalla.

Keskimääräinen kuukausipalkka tehtävänimikkeelle Arkistonhoitaja on 2 741 euroa kuukaudessa. Eikä tarvitse vääntää potilaiden ja eritteiden kanssa, teetkö yövuoroja?

Mun palkka on 2100e. Keskipalkkaa nostaa esim kansallisarkiston työntekijät, joiden palkat on siellä 3000 hujakoilla. Joillain pomoilla 4500-5000e.

Teen yövuoroja. Täytyykö siis olla eritteiden kanssa tekemisissä, että tekee töitä mitkä teille kelpaa? Eikö se ole jo riittävä vitsaus, että on teidän kanssa samassa työpaikassa?

Hoitaja haluaa esimerkin korkeakoulutetusta vuorotyötä tekevästä pienipalkkaisesta. Oli niin varma ettei sellaista ole, että nyt harmittaa kun heti löytyi. Nolosti vielä hoitajan kanssa samasta työpaikasta.

Ei tietenkään "harmita että löytyi", kiva tietää että tuollainenkin on, tosin ihmettelenpä, että miksi suostuu noin surkealla palkalla työtään tekemään, ehkä siellä sitten on muut asiat kunnossa? Eli työ ei ole liian raskasta ja työvuorot yms. ovat työntekijää huomioivia? Mikä on tietenkin positiviinen asia jos näin on.

Vierailija
1874/2271 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saa olla lakoissa, mutta teho-osastot tulee jättää ulkopuolelle lakoista. Niihin ei tahdo muutoinkaan riittää työvoimaa kunnolla.

Viime keväänä OYS:istä irtisanoitui lähes 250 tehohoidossa työskennellyttä sairaanhoitajaa, TAYS:istä noin 30. Ja nyt sitten ajatellaan, että pakkotyölain vuoksi teho-osastot muuttuisivat aiempaa houkuttelevimmiksi työpaikoiksi? 

Mä itse ajattelen tästä koko touhusta niin, että samapalkkaisuus ei toimi terveydenhuollossa. Ei se toimi oikein missään muuallakaan. Jokainen hoitaja ei tarvitse 4500 € palkkaa. On ihan erilaista työskennellä teho-osastolla kuin esimerkiksi ihotautien ajanvarauspoliklinikalla. Jos kerran teho-osastojen hoitajat ovat sairaalan tärkeimpiä hoitajia, heille voisi aivan hyvin maksaa suurempaa palkkaa. Ja se suurempi ei tarkoita jotain hikistä satasta tai kymppiä.

Olen itse it-alalla ja samalla koulutuksella saa eri firmoissa ja firmojen sisälläkin erilaista palkkaa. Silloinkin, kun titteli on sama. Palkan suuruus riippuu siitä, mitä todellisuudessa teet ja miten helposti sinut voi korvata uudella työntekijällä. 

Onhan hoitoalallakin TVA eli työn vaativuuden arviointi.

Vierailija
1875/2271 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Korjaus, sorry painovirheeni..ei 250 vaan 50

Vierailija
1876/2271 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mariini luulee että lakeja säätämällä asiat korjataan, rahaa ja resursseja ei tarvitse antaa. Vanhustenhoidon henkilöstömitoitus on surkuhupaisa esimerkki tästä, suurella rumpujen päristyksellä säädettiin laki "15 minuutissa" ja nyt sen täytäntöönpanoa joudutaan lykkäämään hamaan tulevaisuuteen, kun huomattiin että eihän meillä ole mistä ottaa hoitajia. Ihan älyvapaata toimintaa.

Pääminusteri Sanna Marin eikä hallitus, eivät päätä hoitajien palkoista.

Hoitajien palkoista päättää Kuntatyönantaja eli KT.

Eli kunnat siis sairaanhoitopiirit, jotka, hoitajille palkan maksavat.

Ja sosiaali-ja terveysministeri Aki Lindenin oli pakko aloittaa tuon lain valmistelu, sillä Sosiaali-ja terveysministeriön on lain mukaan pakko huolehtia siitä, että kansalaiset saavat hoitoa hätätilassa, myös lakon aikana.

Ellei ministeti Aki Linden olis aloittanut lain valmistelua, hän olis joutunut sytteeseen rikoksesta, kuolemien aiheuttamisien takia.

Ottakaa vihdoin se järki käyttöönne, jos sitä yleensä on,

ja käsittäkää että ministerien tulee toimia lakien mukaan.

Vierailija
1877/2271 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hoitajien poissaolo teholla mielestänne tappaa jonkun niin eikö se ole osoitus siitä miten tärkeää työtä teemme? Ja näin tärkeästä työstä kuuluu maksaa hyvä palkka myös sille hoitajalle, ei vain lääkärille.

Vierailija
1878/2271 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan hoitoalallakin TVA eli työn vaativuuden arviointi.

No paljonko ihotautien ajanvarauspolilla työskentelevän sairaanhoitajan peruspalkka on? Entä teho-osastolla työskentelevän?

Vierailija
1879/2271 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keksityt ammatit ei kelpaa.

Vierailija
1880/2271 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hmm . .  hoitajat mollaavat julkisuudessa alaansa niin ettei kukaan halua töihin heidän kanssaan ja täälläkin vielä tekevät sen suhteen parhaansa. Samalla valitetaan ettei tulijoita ole ja työvoimapula vaivaa. Sitten kylmästi heittäydytään lakkoon kriittisillä alueilla ja ilmoitetaan että se on voi voi, jos ei palkka nouse. Onko tämä taktikointia?

Muuten tuo ulina siitä, koska insinööri tienaa enemmän, ja ettei millään muulla alalla ole niin kauheaa kuin hoitajilla, ja kenelläkään ei ole siis niin tosi surkeeta palkkaa kuin hoitajilla ja yleensäkään hoitajissa ei ole mitään vikaa, vaan he koettavat kärsivällisesti sietää potilaita palkkansa eteen, joka muuten on siis niiiiiin pieni että... jne. on oikeasti vastenmielistä.

Ja ihan varmaa on, että hoitaja pitää minua nyt vastenmielisensä ja jättää sen vuoksi hoitamatta. Ihan normisettiä siis.

Uuden sukupolven nuoret arvostavat työssään myös muita asioita kuin palkkaa ja vaikka hoitajat saisivat sen tonninsa niin he ovat tehneet alalle nyt niin ison lommon, että kestää kauan, että kukaan täysjärkinen sinne lähtee opiskelemaan vaikka se palkka paranisi huomattavasti.