Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joukkoirtisanoutuminen yritetään estää lain voimalla

Vierailija
11.09.2022 |

Nyt kaikki hoitajat pää kylmänä. Jos tämä menee läpi, tarkoittaa se sitä, että ollaan omillamme. Liitto ei voi meitä auttaa. Se mitä voimme tehdä, on yksityishenkilöinä irtisanoutua. Pysykää kaikki mukana. Hoidetaan homma vaikka ilman liittoa sitten!

Kommentit (348)

Vierailija
121/348 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lukiessani näitä kommentteja, niin tulee mieleen ettei nuo hoitajat penaalin terävämpiä kyniä ole.

Toisaalta hyvö, että irtisanoutuvat sitten ja toivottavasti tilalle tulee vähän terävämpää porukkaa.

Saahan sitä toivoa, mutta voin jo kertoa ettei tilalle tule enää ketään. Lähtisitkö itse alalle jonka tiedät olevan sitten elinkautinen. Pois et pääse vaikka haluaisit, ja palkkaan on tyytyminen vaikka toteaisit sen miten huonoksi tahansa. Ihan varmaan joo alalle halutaan jatkossa, ja lehmät lentää!

Vierailija
122/348 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitajat ovatkin AINOA ammattikunta, jotka ovat niin tyhmiä ja epäeettisiä, että heitä varten pitää tehdä ihan oma laki. Kaikki muut ammattikunnat ymmärtävät mitä suojelutyö tarkoittaa. 

Jaaha, esim. kun akt laittaa satamat kiinni ja kaikki seisoo Suomessa niin... oliko siellä siis työntekijät suojelutöissä?

Siellä sataman paatissa ei sinun mummosi, anoppisi, lapsesi ole kuolemassa tehohoidon puutteeseen. Tässä nähdään, että osa hoitajista ei edes tajua, että kyse on ihmishengistä, eikä esim. ranskanleivästä. No, toivon, että nämä rahanahneet sekopäät siirretään tavalla tai toisella jonnekin muualle haittaamasta pätevien ja työmoraalin omaavien hoitajien palkankorotuksia.

Tehohoidon puute ei ole sairaanhoitajien vika, se on työnantajan vika. Lapsesi tai anoppisi tulee erittäin todennäköisesti jäämään ilman tehohoitoa, jos pakkolaki tulee, koska hoitoalalle ei enää hakeuduta. Muutamassa vuodessa saadaan aikaan todella massiivinen hoitajapula julkisella sektorilla ja samaan aikaan yksityiset yritykset palkkaavat väkeä, jota myydää sote-yhtymille 100 e/h. Siinä vaiheessa niillä ei ole muuta mahdollisuutta kuin maksaa eli kielletty palkankorotus menee tuplana ulkomaalaisomisteiselle yritykselle. SDP:ltä mielettömän hieno veto, ei rahaa suomalaiselle hoitajalle, vaan veroparatiisiin.

No kyllä se teho-osastoihin lakon kohdistaminen taktisena vetona on nimenomaan hoitajien syy, ei työnantajan. Tiesittekö että työnantajat (esim sairaanhoitopiirit) ei päätä itse rahoituksestaan vaan raha tulee kunnilta. Suomi on jo nyt velkaantunut. Mistä ajattelitte repiä massiiviset palkankorotukset hoitajille?

Koko ajan sitä rahaa jaellaan eri ryhmille: Keväällä työtaistelun aikaan löytyi takataskusta ihan pyytämättä 75 miljoonaa euroa kuljetusalalle: Siis samaan aikaan kun suunniteltiin hoitajille pakkotyölakia.

Tänä syksynä eläkeläisten (iso joukko ihmisiä) eläkkeitä päätettiin nostaa aika reippaalla kädellä, ylimääräine lapsilisä, päivähoitomaksujen alennukset, sähkölaskuun ylimääräisiä tukia. Kaikki tämä maksaa miljardeja euroja.

Vaan ei hoitajille ruoskaa vaan: Ei saa työtaistella millään keinolla, kohta varmaan keksitään, että irtisanoutuminenkin on kiellettyä. Jee.

Paljonkos sinne Italiaan annettiinkaan? Ja nyt ihan vasta sähköyhtiöille? Jos rahaa ei ole, niin mistä sitä aina muille annetaan?

Riittihän sitä johonkin Kirgisiaan tupakanpolton vähentämiseenkin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/348 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa hoitajien sitten tarkkaan selvittää mitä siitä omasta irtisanoutumisesta seuraa, kun liittokaan ei tue.

Vierailija
124/348 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainahan irtisanoutuminen tapahtuu yksityishenkilönä. Eihän muuten voi irtisanoutua.

No tarkoitus oli että liitto organisoisi homman, ja iso porukka olisi samanaikaisesti irtisanoutunut. Nyt se on tehtävä sitten niin että jokainen hoitaa asian itse.

Liitto ei voi irtisanoutua kenenkään puolesta. Liitto voi tehdä vaikka yhtenäisen irtisanoutumislomakkeen ja irtisanoutuja itse kirjaa päivämäärät ja kirjoittaa allekirjoituksen ja toimittaa esimiehelle. Muuten liitto ei voi puolesta irtisanoutua.

Mutta nyt yritetään edtää liittoa tekemästä tätä. Hoitoala kiehuu raivosta. Turha kuvitella että tämä vaan hiljaa hyväksytään.

Mutta kuten täällä jo aiemmin on todettu: irtisanoudu itse, voit tehdä sen vaikka n-y-t nyt. Mihin sinä sitä liittoa tarvitset jos kerran noin riepoo. Täytyy sitä kyetä itsenäisiäkin ratkaisuja elämässä tekemään.

Laki kieltää senkin. Jopa sairaspoissaolosta tulee rikosoikeudellinen rangaistus.

No ei nyt sentään. Kyllä perustuslaki takaa että jokainen saa valita itse ammattinsa. Vain työtaistelutoimena tapahtuma irtisanoutuminen voidaan estää.

Lue se lakiehdotus. Irtisanoutumisesta tulee LAITONTA!

Niin. TYÖTAISTELUTOIMENPITEENÄ! Jos muuten vaan irtisanoutuu, sille ei kukaan voi mitään. Se on täysin oma valinta.

Vierailija
125/348 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaisessa maailmassa ei voi/pidä suostua tuohon...

Sen jälkeen ette ole lakossa ikinä.

Vierailija
126/348 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa hoitajien sitten tarkkaan selvittää mitä siitä omasta irtisanoutumisesta seuraa, kun liittokaan ei tue.

No siitä seuraa se, että mennään töihin muualle. Moni tuttu sairaanhoitaja on siirtynyt yksityispuolelle tarjoamaan vanhuksille kotipalveluja. Palkka on ennallaan, työtä inhimillinen määrä ja kokee tekevänsä jotain oikeasti tärkeää.

Vierailija
127/348 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen jo selvittänyt aikoja sitten ja miettinyt vaihtoehtojani. Kun kuulin tästä laista tein päätökseni. Minulla on nyt menossa vapaat, mutta kun keskiviikkona palaan töihin, menen suoraan jättämään irtisanoutumisilmoituksen. En aijo jäädä työttömäksi, vaan ryhdyn tekemään keikkaa. Kaksi entistä työkaveria on jo tehnyt tämän vedon, ja he ovatkin monesti suostutelleet että minäkin tulisin. Laitoin juuri viestiä molemmille että tulossa ollaan!

Vierailija
128/348 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitajat ovatkin AINOA ammattikunta, jotka ovat niin tyhmiä ja epäeettisiä, että heitä varten pitää tehdä ihan oma laki. Kaikki muut ammattikunnat ymmärtävät mitä suojelutyö tarkoittaa. 

Jaaha, esim. kun akt laittaa satamat kiinni ja kaikki seisoo Suomessa niin... oliko siellä siis työntekijät suojelutöissä?

Siellä sataman paatissa ei sinun mummosi, anoppisi, lapsesi ole kuolemassa tehohoidon puutteeseen. Tässä nähdään, että osa hoitajista ei edes tajua, että kyse on ihmishengistä, eikä esim. ranskanleivästä. No, toivon, että nämä rahanahneet sekopäät siirretään tavalla tai toisella jonnekin muualle haittaamasta pätevien ja työmoraalin omaavien hoitajien palkankorotuksia.

Tehohoidon puute ei ole sairaanhoitajien vika, se on työnantajan vika. Lapsesi tai anoppisi tulee erittäin todennäköisesti jäämään ilman tehohoitoa, jos pakkolaki tulee, koska hoitoalalle ei enää hakeuduta. Muutamassa vuodessa saadaan aikaan todella massiivinen hoitajapula julkisella sektorilla ja samaan aikaan yksityiset yritykset palkkaavat väkeä, jota myydää sote-yhtymille 100 e/h. Siinä vaiheessa niillä ei ole muuta mahdollisuutta kuin maksaa eli kielletty palkankorotus menee tuplana ulkomaalaisomisteiselle yritykselle. SDP:ltä mielettömän hieno veto, ei rahaa suomalaiselle hoitajalle, vaan veroparatiisiin.

No kyllä se teho-osastoihin lakon kohdistaminen taktisena vetona on nimenomaan hoitajien syy, ei työnantajan. Tiesittekö että työnantajat (esim sairaanhoitopiirit) ei päätä itse rahoituksestaan vaan raha tulee kunnilta. Suomi on jo nyt velkaantunut. Mistä ajattelitte repiä massiiviset palkankorotukset hoitajille?

Voisi esim. repiä sairaanhoitopiirien johtajien palkoista. Sieltä tulisi satoja miljoonia helposti. Siellä on iso liuta näitä 10 000 - 50 000 euroa kuussa tienaavia

Vierailija
129/348 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On ok jos irtisanoutuu kaikki faktat tietäen, mutta nyt pitää varmistaa, että jokainen irtisanoutumista suunnitteleva ymmärtää mitä irtisanoutuminen muuttuneissa olosuhteissa tarkoittaa.

Miten niin pitää varmistaa? Eiköhän jokainen itse omalla kohdallaan mieti mitä se tarkoittaa.

Yliarvioit ihmiset. Työelämässä näkee liikaa ihmisiä joilla puuttuu käsitys työelämän keskeisistä asioista ja on aika surkea tilanne jos lähdetään irtisanoutumaan ymmärtämättä mitä muuttunut tilanne siinä tarkoittaa.

Vierailija
130/348 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itse usko, että ketään pakotetaan töihin. Mun mielestä se kuulostaa vaaralliseltakin, että joku olisi noin vastuullisissa hommissa pakotettuna eikä oikeasti haluaisi olla siellä. Ja varsinkin hoitajat jotka ovat jo eri alalla töissä, heillä on se uusi työ missä heitä tarvitaan, ei kukaan sieltä tule hoitoalalle enää raahaamaan ja osaaminenkin vähenee nopeasti kun on poissa käytännön hoitotyöstä.

Ja kyllähän ihminen voi aina irtisanoutua työstään. Senkus lähtee, ei siitä kannata liian isoa numeroa tehdä.

Vierailija
131/348 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erikoisen omituista. Yksi ammattiryhmä pakotetaan työskentelemään paskalla palkalla huonoissa työolosuhteissa stressattuna sairauslomalle, vaikka meillä pitäisi olla SAK-vetoinen pääministeri. Selittäkää joku tyhmälle.

Punavihreä naisjohtoinen hallitus. Huhhuh, jo on aikoihin eletty.

Nainen on naiselle susi.

Vierailija
132/348 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On ok jos irtisanoutuu kaikki faktat tietäen, mutta nyt pitää varmistaa, että jokainen irtisanoutumista suunnitteleva ymmärtää mitä irtisanoutuminen muuttuneissa olosuhteissa tarkoittaa.

No kerropa meille, mitä se tarkoittaa. Joka päivä kymmenet suomalaiset irtisanoutuvat eikä heille siitä tule sakkoja, joten tosissasiko väität, että hoitohenkilökunnan irtisanoutumisesta päätyy vankilaan tms. ?

Vierailija
133/348 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainahan irtisanoutuminen tapahtuu yksityishenkilönä. Eihän muuten voi irtisanoutua.

No tarkoitus oli että liitto organisoisi homman, ja iso porukka olisi samanaikaisesti irtisanoutunut. Nyt se on tehtävä sitten niin että jokainen hoitaa asian itse.

Liitto ei voi irtisanoutua kenenkään puolesta. Liitto voi tehdä vaikka yhtenäisen irtisanoutumislomakkeen ja irtisanoutuja itse kirjaa päivämäärät ja kirjoittaa allekirjoituksen ja toimittaa esimiehelle. Muuten liitto ei voi puolesta irtisanoutua.

Mutta nyt yritetään edtää liittoa tekemästä tätä. Hoitoala kiehuu raivosta. Turha kuvitella että tämä vaan hiljaa hyväksytään.

Mutta kuten täällä jo aiemmin on todettu: irtisanoudu itse, voit tehdä sen vaikka n-y-t nyt. Mihin sinä sitä liittoa tarvitset jos kerran noin riepoo. Täytyy sitä kyetä itsenäisiäkin ratkaisuja elämässä tekemään.

Laki kieltää senkin. Jopa sairaspoissaolosta tulee rikosoikeudellinen rangaistus.

No ei nyt sentään. Kyllä perustuslaki takaa että jokainen saa valita itse ammattinsa. Vain työtaistelutoimena tapahtuma irtisanoutuminen voidaan estää.

Lue se lakiehdotus. Irtisanoutumisesta tulee LAITONTA!

Niin. TYÖTAISTELUTOIMENPITEENÄ! Jos muuten vaan irtisanoutuu, sille ei kukaan voi mitään. Se on täysin oma valinta.

Lue se lakiehdotus. Irtisanoitumisesta tulee laitonta niin kauan kuin laki on voimassa.

Vierailija
134/348 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta lääkärit ovat aina saaneet lakkoilla ja ulosmitata niin paljon rahaa että aika iso osa heistä downshiftaa ja työskentelee esim. 6 kk vuodesta tai 20 tuntia viikossa.

Tämäkö on kansantaloudellisesti kannattavaa?

Lääkärit lakkoili kerran 1990-luvulla. Eivätkä kohdistaneet lakkoa hauraimpiin ihmisiin. Suurin osa tekee töitä enemmän kuin hoitajat tunteina.

Suurin osa lääkäreistä tekee puolta viikkoa. Eihän nuoret lääkärit suostu tekemään edes ylitöitä

Höpönlöpö tuo puoli viikkoa. Jotkut toki tekee osa-aikaa kuten muistakin ihmisistä, jos esim pieniä lapsia kotona tai jos tekee kahta työtä. Itse kk työaikani on n. 80 tuntia ja lisäksi ylityöt päälle, käytännössä useimpina päivinä teen ylitöitä vähintään 30 min. Peruspalkka ilman ylitöitä ja päivystyksiä on n. 3000 e ja vastuu suurempi kuin hoitajilla. Eikä tulisi mieleenkään lakkoilla näin, teho-osastot sulkemalla ja kieltäytymällä suojelutyössä. Jos lääkärit näin tekisi niin ihan varmaan pakkolaki odottaisi myös. Eli olkaa siitä toki kateellisia.

Olen muuten varma että hoitajien viime kevään massiivisen lakon jälkeen (viime keväänä olisi ollut muuten hoitajilla mahdollisuus samanlaisiin korotuksiin kuin muilla julkisen alan työntekijöillä mutta ei kelvannut koska teidän mielestänne juuri teidän pitää saada enemmän kuin kaikkien muiden) taisi tyhjentyä lakkokassa totaalisesti. Nyt sitten ei riitä rahat enää isompiin lakkoihin. Sen takia lakko kohdistettu täsmällisesti teho-osastoihin, koska Tehy tietää ett siitä tulee haloo ja että hallituksen on pakko reagoida. Tämä laki on siis täysin odotettavissa ja veikkaan että tehylle toivottukin lopputulos, jonka turvin voidaan nyt taas lietsoa eripuraa ja todeta kuinka nimenomaan hoitsuja syrjitään.

Vierailija
135/348 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palkkataso on varmaan ollut hoitajilla tiedossa kun ovat alalle hakeutuneet. Minä tienaan hoitajia vähemmän ja ihan vapaaehtoisesti olen omaan ammattiini opiskellut. 

Vaikka periaatteessa olen sitä mieltä että hoitoalan palkkoja pitää korottaa. 

Ei sitä surkeaa palkkaa koulussa mainosteta :D

Ja kyllähän se sinkkuopiskelijalle oli hyvä palkka. Kun tuli perhettä, huomasin ettei tällä rahalla mitään tee, en saanut edes lainaa pankista kun on niin pienet tulot. Eikä edes mitään maksuhäiriöitä.

Kyllä hoitajan palkka pitää olla sellainen että voit hankkia perheen ja perheelle elatuksen.

T:Sh 2512€/kk, ei lisiä, koskaan, netto pitkälle alle 2k

Vierailija
136/348 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä marisijat voikin sitten tulla vaikka siivoamaan! Vielä paskempi palkka, työntekijöitä ei arvosteta, paskat asiakkaat, paskat välineet jne. jne. ja palkka meillä nousi juuri hurjat 0.2€/h!! Palkasta käteen jää n. 1500€/kk. En oikeasti ymmärrä mitä marisevat palkoistaan, vaihtaa työtä jos ei kelpaa. Kai tuolla alalla voi kouluttautua muihin saman alan hommiin!?

Vierailija
137/348 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En itse usko, että ketään pakotetaan töihin. Mun mielestä se kuulostaa vaaralliseltakin, että joku olisi noin vastuullisissa hommissa pakotettuna eikä oikeasti haluaisi olla siellä. Ja varsinkin hoitajat jotka ovat jo eri alalla töissä, heillä on se uusi työ missä heitä tarvitaan, ei kukaan sieltä tule hoitoalalle enää raahaamaan ja osaaminenkin vähenee nopeasti kun on poissa käytännön hoitotyöstä.

Ja kyllähän ihminen voi aina irtisanoutua työstään. Senkus lähtee, ei siitä kannata liian isoa numeroa tehdä.

Joka päivästä vaan tulee isot sakot jonka päättää avi. Se voi olla tuhansiakin euroa sakkoa. Millä sen maksat?

Vierailija
138/348 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otetaan esimerkki alalla 15 vuotta toimineesta sairaanhoitajasta, joka saa täydet ikälisät ja pitkän lomaoikeuden. Hän irtisanoutuu työstään koska hänet on johdateltu tekemään niin. Sen jälkeen tulee karessi. Sen jälkeen hän hakee töitä ehkä omalta alaltaan. Mikäli hän pääsee töihin (useimmat työnantajat eivät ole suopeita ottamaan ellei olisi pakko) hän aloittaa puhtaalta pöydältä uutena työntekijänä. Tai hoitaja ehkä kuvittelee, että vaihtamalla alaa elämä paranee. Kummallista ajattelua hoitajilta tämä joukkoirtisanoutuminen. Tämä heidän lakkojohtaja tienaa enemmän kuin pääministeri!! Ajatellaanko näissä palkankorotuksissa tavoitella "kuuta taivaalta"?  Pankissa työskentelevä toimihenkilö tienaa n. 3000 €/kk ja varmasti on kiireinen työ kaikkine velvoitteineen. 

Minä olen ollut vakituisessa paikassa 28 vuotta. Sanouduin irti viime helmikuussa. Paras päätös ikinä.

Ikälisät tietenkin säilyy. Mihin ne katoaisi. Palkkani vain on nyt keikkahoitajana paljon parempi. Lisäksi lomailla voin koska haluan ja viettää vapaata koska haluan. Lisäksi voin tehdä niitä vuoroja, joita milloinkin haluan.

En ole koskaan voinut näin hyvin, kuin nyt. Vakituisia paikkoja tarjotaan koko ajan, mutta vielä en ole valmis siihen

Vierailija
139/348 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajat tai paremminkin hoitajaliitot ovat itse ajaneet itsensä tilanteeseen, johon on vaikea löytää kunniallista ratkaisua.

Perusongelma on mielestäni palkkavaatimus, joka ei ole selkeästi euromääräinen eikä edes prosenttimääräinen vaan omituinen "meidän on saatava enemmän kuin muut". Tämähän merkitsee käytännössä sitä, että muut ammattiliitot neuvottelisivat jatkossa myös hoitajien palkoista. Tässä ei ole mielestäni mitään tolkkua.

Tämän lisäksi hoitajien palkankorotus valuisi myös kaikille muille kv-tessin piirissä oleville, jos olen tilanteen oikein ymmärtänyt. Tosin kukaan ei ole selvästi sanonut mahdollistaako kv-tes jollekin palkansaajaryhmälle suuremmat yleiskorotukset kuin muille ryhmille. Jos ei, niin kunnilla ei mitenkään ole varaa maksaa hoitajien vaatimia korotuksia kaikille. Tämän hoitajatkin tietävät aivan hyvin ja alusta saakka onkin kuultu mm. huuto: "Anna Sanna rahaa."

Eikä kukaan ole kertonut sitäkään sovelletaanko kv-tessiä jatkossa myös sote-aluiden palvelukseen siirtyville, joiden palkat maksaa jatkossa valtio, eivät kunnat.

Vierailija
140/348 |
12.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä marisijat voikin sitten tulla vaikka siivoamaan! Vielä paskempi palkka, työntekijöitä ei arvosteta, paskat asiakkaat, paskat välineet jne. jne. ja palkka meillä nousi juuri hurjat 0.2€/h!! Palkasta käteen jää n. 1500€/kk. En oikeasti ymmärrä mitä marisevat palkoistaan, vaihtaa työtä jos ei kelpaa. Kai tuolla alalla voi kouluttautua muihin saman alan hommiin!?

Siivoota voi apinakin eikä siivoamisessa ole mitään vastuuta

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kaksi