Joukkoirtisanoutuminen yritetään estää lain voimalla
Nyt kaikki hoitajat pää kylmänä. Jos tämä menee läpi, tarkoittaa se sitä, että ollaan omillamme. Liitto ei voi meitä auttaa. Se mitä voimme tehdä, on yksityishenkilöinä irtisanoutua. Pysykää kaikki mukana. Hoidetaan homma vaikka ilman liittoa sitten!
Kommentit (348)
Vierailija kirjoitti:
Erikoisen omituista. Yksi ammattiryhmä pakotetaan työskentelemään paskalla palkalla huonoissa työolosuhteissa stressattuna sairauslomalle, vaikka meillä pitäisi olla SAK-vetoinen pääministeri. Selittäkää joku tyhmälle.
Pitää muistaa se, että ammattiliitoissa työskentely on useimmille leipätyö, ei elämää ohjaava ideologia, joten siksi pääministeri katsoo nykyistä tehtäväänsä eri näkökulmasta. Älkää erehtykö koskaan luulemaan, että pelkkä ammattiliittotausta olisi tae jostain syvemmästä elämänarvosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainahan irtisanoutuminen tapahtuu yksityishenkilönä. Eihän muuten voi irtisanoutua.
No tarkoitus oli että liitto organisoisi homman, ja iso porukka olisi samanaikaisesti irtisanoutunut. Nyt se on tehtävä sitten niin että jokainen hoitaa asian itse.
Liitto ei voi irtisanoutua kenenkään puolesta. Liitto voi tehdä vaikka yhtenäisen irtisanoutumislomakkeen ja irtisanoutuja itse kirjaa päivämäärät ja kirjoittaa allekirjoituksen ja toimittaa esimiehelle. Muuten liitto ei voi puolesta irtisanoutua.
Mutta nyt yritetään edtää liittoa tekemästä tätä. Hoitoala kiehuu raivosta. Turha kuvitella että tämä vaan hiljaa hyväksytään.
Mutta kuten täällä jo aiemmin on todettu: irtisanoudu itse, voit tehdä sen vaikka n-y-t nyt. Mihin sinä sitä liittoa tarvitset jos kerran noin riepoo. Täytyy sitä kyetä itsenäisiäkin ratkaisuja elämässä tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Näin se kansanrintamahallitus huolehtii pienipalkkaisten naisten eduista. Vieläkö joku ihmettelee miksi sari sairaanhoitaja äänestää sekoomusta?
Kokoomukselta siis odottaisin tällaista, mutta nyt on SDP:n vetovastuu ja vassarit pönkkänä.
Herra varjele.
Kannattaa muistaa nämä hetket, kun kuulet seuraavan kerran demareiden ja vasemmistoliiton jeesustelevan opposition penkillä porvarihallituksen päätöksistä. Ei se vasemmiston messu kanna päätösvastuuseen asti.
Vierailija kirjoitti:
Palkkataso on varmaan ollut hoitajilla tiedossa kun ovat alalle hakeutuneet. Minä tienaan hoitajia vähemmän ja ihan vapaaehtoisesti olen omaan ammattiini opiskellut.
Vaikka periaatteessa olen sitä mieltä että hoitoalan palkkoja pitää korottaa.
Palkkataso oli kyllä tiedossa, mutta työnkuva ja työnmäärä ei. Nämä asiat eivät vastaa toisiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erikoisen omituista. Yksi ammattiryhmä pakotetaan työskentelemään paskalla palkalla huonoissa työolosuhteissa stressattuna sairauslomalle, vaikka meillä pitäisi olla SAK-vetoinen pääministeri. Selittäkää joku tyhmälle.
Hieno viesti, Herbertti, mutta 3000€/kk "paska palkka"???
Tuo on kaikkien lisien jälkeen. Kun tekee paljon yötöitä ja viikonloppuja sekä ylitöitä.
Suomalaisten keskipalkka (peruspalkka) on 3600 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Punavihreä naisjohtoinen hallitus. Huhhuh, jo on aikoihin eletty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainahan irtisanoutuminen tapahtuu yksityishenkilönä. Eihän muuten voi irtisanoutua.
No tarkoitus oli että liitto organisoisi homman, ja iso porukka olisi samanaikaisesti irtisanoutunut. Nyt se on tehtävä sitten niin että jokainen hoitaa asian itse.
Liitto ei voi irtisanoutua kenenkään puolesta. Liitto voi tehdä vaikka yhtenäisen irtisanoutumislomakkeen ja irtisanoutuja itse kirjaa päivämäärät ja kirjoittaa allekirjoituksen ja toimittaa esimiehelle. Muuten liitto ei voi puolesta irtisanoutua.
Mutta nyt yritetään edtää liittoa tekemästä tätä. Hoitoala kiehuu raivosta. Turha kuvitella että tämä vaan hiljaa hyväksytään.
Mutta kuten täällä jo aiemmin on todettu: irtisanoudu itse, voit tehdä sen vaikka n-y-t nyt. Mihin sinä sitä liittoa tarvitset jos kerran noin riepoo. Täytyy sitä kyetä itsenäisiäkin ratkaisuja elämässä tekemään.
Laki kieltää senkin. Jopa sairaspoissaolosta tulee rikosoikeudellinen rangaistus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei vielä ole varmaa estetäänkö joukkoirtisanoutuminen lailla. JOS se estetään, niin irtisanoudun sitten. Kuten uskon että tekee moni muukin. Paras teho saadan kun mahdollisimman saman aikaisesti lähdetään kaikki, niin siksi vielä kannattaa vähän aikaa odotella. Irtisanoutumisten aalto kaataa koko hoitoalan, ja silloin palkkoja on pakko nostaa.
On ok jos irtisanoutuu kaikki faktat tietäen, mutta nyt pitää varmistaa, että jokainen irtisanoutumista suunnitteleva ymmärtää mitä irtisanoutuminen muuttuneissa olosuhteissa tarkoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laki kieltää senkin. Jopa sairaspoissaolosta tulee rikosoikeudellinen rangaistus.
No ei nyt sentään. Kyllä perustuslaki takaa että jokainen saa valita itse ammattinsa. Vain työtaistelutoimena tapahtuma irtisanoutuminen voidaan estää.
Olen äärimmäisen pettynyt hoitajiin.
Jos vaaditaan kaiken realismin ylittäviä korotuksia, ja kiukutellaan sitten "mepä ei leikitä teidän kanssa ollenkaan", niin onpa aikuismaista käytöstä...
Jokin joukkohysteria noita ajaa. Minne se ajaa, aika näyttää. Venäläistrollien aikaansaannosta koko sopulikäytös, veikkaan.
Otetaan esimerkki alalla 15 vuotta toimineesta sairaanhoitajasta, joka saa täydet ikälisät ja pitkän lomaoikeuden. Hän irtisanoutuu työstään koska hänet on johdateltu tekemään niin. Sen jälkeen tulee karessi. Sen jälkeen hän hakee töitä ehkä omalta alaltaan. Mikäli hän pääsee töihin (useimmat työnantajat eivät ole suopeita ottamaan ellei olisi pakko) hän aloittaa puhtaalta pöydältä uutena työntekijänä. Tai hoitaja ehkä kuvittelee, että vaihtamalla alaa elämä paranee. Kummallista ajattelua hoitajilta tämä joukkoirtisanoutuminen. Tämä heidän lakkojohtaja tienaa enemmän kuin pääministeri!! Ajatellaanko näissä palkankorotuksissa tavoitella "kuuta taivaalta"? Pankissa työskentelevä toimihenkilö tienaa n. 3000 €/kk ja varmasti on kiireinen työ kaikkine velvoitteineen.
Vierailija kirjoitti:
On ok jos irtisanoutuu kaikki faktat tietäen, mutta nyt pitää varmistaa, että jokainen irtisanoutumista suunnitteleva ymmärtää mitä irtisanoutuminen muuttuneissa olosuhteissa tarkoittaa.
Miten niin pitää varmistaa? Eiköhän jokainen itse omalla kohdallaan mieti mitä se tarkoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Lukiessani näitä kommentteja, niin tulee mieleen ettei nuo hoitajat penaalin terävämpiä kyniä ole.
Toisaalta hyvö, että irtisanoutuvat sitten ja toivottavasti tilalle tulee vähän terävämpää porukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitajat ovatkin AINOA ammattikunta, jotka ovat niin tyhmiä ja epäeettisiä, että heitä varten pitää tehdä ihan oma laki. Kaikki muut ammattikunnat ymmärtävät mitä suojelutyö tarkoittaa.
Mutta lääkärit ovat aina saaneet lakkoilla ja ulosmitata niin paljon rahaa että aika iso osa heistä downshiftaa ja työskentelee esim. 6 kk vuodesta tai 20 tuntia viikossa.
Tämäkö on kansantaloudellisesti kannattavaa?
Lääkärit lakkoili kerran 1990-luvulla. Eivätkä kohdistaneet lakkoa hauraimpiin ihmisiin. Suurin osa tekee töitä enemmän kuin hoitajat tunteina.
Suurin osa lääkäreistä tekee puolta viikkoa. Eihän nuoret lääkärit suostu tekemään edes ylitöitä
Vierailija kirjoitti:
Otetaan esimerkki alalla 15 vuotta toimineesta sairaanhoitajasta, joka saa täydet ikälisät ja pitkän lomaoikeuden. Hän irtisanoutuu työstään koska hänet on johdateltu tekemään niin. Sen jälkeen tulee karessi. Sen jälkeen hän hakee töitä ehkä omalta alaltaan. Mikäli hän pääsee töihin (useimmat työnantajat eivät ole suopeita ottamaan ellei olisi pakko) hän aloittaa puhtaalta pöydältä uutena työntekijänä. Tai hoitaja ehkä kuvittelee, että vaihtamalla alaa elämä paranee. Kummallista ajattelua hoitajilta tämä joukkoirtisanoutuminen. Tämä heidän lakkojohtaja tienaa enemmän kuin pääministeri!! Ajatellaanko näissä palkankorotuksissa tavoitella "kuuta taivaalta"? Pankissa työskentelevä toimihenkilö tienaa n. 3000 €/kk ja varmasti on kiireinen työ kaikkine velvoitteineen.
Paitsi ettei hän tietenkään menisi ojasta allikkoon! Mitä järkeä siinä olisi? Hän menee valitsemaansa vuokrafirmaan, ja valitsee sitten itse työpaikkansa ja työvuoronsa. Hän saa kolminkertaisen palkan aiempaan verrattuna, ja pitää lomaa niin hulppeasti kuin haluaa ja milloin haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei nyt sentään. Kyllä perustuslaki takaa että jokainen saa valita itse ammattinsa. Vain työtaistelutoimena tapahtuma irtisanoutuminen voidaan estää.
Lue se lakiehdotus. Irtisanoutumisesta tulee LAITONTA!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo joo. Älä saivartele. Ymmärsit varmaan pointin? Liitto ei voi organisoida yhteistä irtisanoutumista, koska sillätavalla irtisanoutumiset olisi työtaistelutoimi, jolloin laki voisi velvoittaa hoitajat palaamaan töihin. MUTTA jos irtisanoutuu ilman liittoa, se on vain oma tahto, eikä se liity silloin virallisesti työtaisteluun. Hoitajat tulevat sitten toimimaan näin jos yritetään kieroilemalla estää laajojen joukkojen irtisanoutumiset. Sitä paitsi, tuo kyseinen lakikin olisi vain määräaikainen, joten jos palkkoja ei nosteta, ei ole pitkällä tähtäimellä mitään keinoja pitää hoitajia alalla tai saada sinne uusia. Tuollaiset pakkolait vielä alleviivaavat että ala kannattaa kiertää kaukaa.
Eikö se irtisanoutuminen nyt sitten olekaan oma tahto? Mitä te oikeastaan haluatte muuta kuin loputonta huomiota ja kiukutella. Tulee mieleen huonosti kasvatettu kolmivuotias itkupotkuraivareissa karkkihyllyn vieressä mahallaan huutamassa. Tukkapöllyä ja nurkkaan seisomaan, sanon minä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paitsi ettei hän tietenkään menisi ojasta allikkoon! Mitä järkeä siinä olisi? Hän menee valitsemaansa vuokrafirmaan, ja valitsee sitten itse työpaikkansa ja työvuoronsa. Hän saa kolminkertaisen palkan aiempaan verrattuna, ja pitää lomaa niin hulppeasti kuin haluaa ja milloin haluaa.
no nyt :D :D
Kyllä, tottakai! Tässähän keskustellaan nyt julkisen puolen palkoista, ne on umpisurkeat, mutta ei kosketa tosiaan minua keikkalaisena. Oikeasti ihmettelen että julkisen puolen työnantajalle enää kukaan viitsii tehdä töitä, kun on vaihtoehtojakin.