Joukkoirtisanoutuminen yritetään estää lain voimalla
Nyt kaikki hoitajat pää kylmänä. Jos tämä menee läpi, tarkoittaa se sitä, että ollaan omillamme. Liitto ei voi meitä auttaa. Se mitä voimme tehdä, on yksityishenkilöinä irtisanoutua. Pysykää kaikki mukana. Hoidetaan homma vaikka ilman liittoa sitten!
Kommentit (348)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli kutsumus on mielestäsi sama, kuin kiinnostus työtä kohtaan? Eli eikö kaikki jotka ovat haluamassaan työssä, harjoita kutsumustaan silloin? Istui sitten koneella koodaamassa tai vaikka sihteerinä toimistolla?
Joo, kyllä? Mikä oli pointtisi?
Minua kiinnostaa koneet ja laitteet, joten olen nyt periaatteessa kutsumusammatissani. Vaihdetaanko paikkoja? Niin, tuskinpa sinua nämä kiinnostaa, ihan kuten minua ei kiinnosta hoitotyö.
Ja kun hoitajan kiinnostus eli kutsumus hoitotyötä kohtaan loppuu, hän tietenkin hakeutuu sellaiselle alalle, joka häntä kiinnostaa eli johon hänellä on mainitsemasi kutsumus.
t. ex-sairaanhoitaja
Niin, siihen on tietenkin oikeus. Mutta tuskinpa edelleenkään kaikille hoitajille sellaista työtä löytyy. Joskus ihmisten on pakko tehdä töitä, jotka eivät oikein kiinnostaisikaan.
Työhön pakottaminen ei kuulu oikeusvaltioon. Myös hoitajalle kuuluu oikeus valita työpaikka ja tarvittaessa vaihtaa alaa. 40-vuoden työuralle voi kaivata muutakin, kun hoitoalan työtä. Ihan jo senkin vuoksi, että vuorotyö ja hoitotyö on sekä fyysisesti että henkisesti kuluttavaa. Epäsäännöllisessä kolmivuorotyössä ihminen elää jatkuvasti epäterveessä rytmissä ilman säännöllisyyttä. Aamut alkavat aikaisin, iltavuorot loppuvat myöhään ja yövuorot kestävät 11 tuntia. Vuorotyö lisää syöpäriskiä. Tules-vaivat ovat myös todella yleisiä hoitotyötä tekevillä. Peruspalkka on pieni, lisillä saa vain hieman tuloja peruspalkan päälle. Lisätöillä, ylimääräisillä työvuoroilla, tuplavuoroilla saa kohtalaisen ansion. Nämä lisätyöt kuluttavat ihmistä ja työstä ei enää palaudu, kun vapaat vietetään töissä. Lisätyöt vievät aikaa perheeltä. Joskus on valittava potilaat, työkaverit ja raha perheen edelle. Nämä lisätyöt ja tuplavuorot lisäävät keskiansiomediaania. Se saa näyttämään, että hoitajilla on hyvä palkka vaikka todellisuudessa näin ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli kutsumus on mielestäsi sama, kuin kiinnostus työtä kohtaan? Eli eikö kaikki jotka ovat haluamassaan työssä, harjoita kutsumustaan silloin? Istui sitten koneella koodaamassa tai vaikka sihteerinä toimistolla?
Minua kiinnostaa koneet ja laitteet, joten olen nyt periaatteessa kutsumusammatissani. Vaihdetaanko paikkoja? Niin, tuskinpa sinua nämä kiinnostaa, ihan kuten minua ei kiinnosta hoitotyö.
Ja kun hoitajan kiinnostus eli kutsumus hoitotyötä kohtaan loppuu, hän tietenkin hakeutuu sellaiselle alalle, joka häntä kiinnostaa eli johon hänellä on mainitsemasi kutsumus.
t. ex-sairaanhoitajaNiin, siihen on tietenkin oikeus. Mutta tuskinpa edelleenkään kaikille hoitajille sellaista työtä löytyy. Joskus ihmisten on pakko tehdä töitä, jotka eivät oikein kiinnostaisikaan.
En jaksa käsittää tätä palstalaisten tyhmyyttä ja yksinkertaisuutta.
Suomessa on työvoimapula,myös muilla aloilla, kuin hoitoala, työtä löytyy ilman koulutustakin. Tiedän useita hoitajia ,jotka ovat lähteneet kaupan kassoiksi , vaikka palkka on pienempi. Myös muihin töihin on lähtenyt hoitajia suoraan. Moni myös kouluttautuu uuteen ammattiin, esim: pappi, insinööri, raksa-ala, juristi, opettaja,kampaaja,kosmetologi- kaikki nuo ovat saaneet töitä jo opiskeluaikanaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensi vuodeksi tulee verotuksessa progressioon muutos joka kolahtaa moneen sairaanhoitajaan. Siinä kohtaa mahdolliset palkankorotuksen hyödyt katoavat. Uusi raja tulee olemaan noin 44 000 euroa ja siihen moni yltää kun nykyisin ylitöitä jatkuvasti tekevät jotta toiminta pysyy jotenkin pystyssä. Ainakin täällä kutsurahat maksetaan kuukaudesta toiseen tuplana ja ylityöt aina sataprosenttisia. Ei vaadi siis mitenkään ihmeellisyyksiä että laskennallisesti kuukausittain tulee 3700 euroa.
Tiedän vuorotyötä tekevän puolison tulot ja kun osastolta puuttuu kolme sairaanhoitajaa niin jäljellä olevat painavat töitä päät märkinä. Sama tilanne oikeastaan koko sotealueella kuulema hänen kertomansa mukaan. Tänäänkin hänellä ylitöitä joten normaali palkan lisäksi saa kutsurahan 110 euroa ja tuplavuoron palkan sataprosenttisina. Viime viikolla oli kaksi samankaltaista päivää eikä hän todellakaan eniten töitä tekevä. Lähihoitajiakin kuulema puuttuu mutta heitä saa helpommin vielä rekryn kautta joskus.
Meidän kaupungissa häly raha on 150€, naapuri kaupungissa 200€, joissain paikoissa vain 80€..Tällä hetkellä hoitajat saa ne jotka maksaa eniten.
Eli Suomessa halutaan pakottaa hoitajat jäämään alalle ja pakottaa tekemään sitä ilman palkankorotuksia ja estetään vaihtamassa alaa ja pakotetaan ottamaan rokotukset? Sitten kiitoksekI annetaan banaani,kiitoskortti, laitetaan värivalot ja vttuillaan ja haukutaan?
Tämäkö on teidän ratkaisu hoitajapulaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. ex-sairaanhoitajaNiin, siihen on tietenkin oikeus. Mutta tuskinpa edelleenkään kaikille hoitajille sellaista työtä löytyy. Joskus ihmisten on pakko tehdä töitä, jotka eivät oikein kiinnostaisikaan.
Siis mitä? Töitä ja eri aloja on vaikka kuinka. Olen itsekin vaihtanut pois hoitoalalla, samoin monet ystäväni.
Mikä ajatusharha tämä on, että hoitajat irtisanoutuessaan jäävän työttömiksi ja karessin uhreiksi eivätkä löydä ikinä uutta työtä?
Kaikki, myös hoitajat, voivat vaihtaa työpaikkaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensi vuodeksi tulee verotuksessa progressioon muutos joka kolahtaa moneen sairaanhoitajaan. Siinä kohtaa mahdolliset palkankorotuksen hyödyt katoavat. Uusi raja tulee olemaan noin 44 000 euroa ja siihen moni yltää kun nykyisin ylitöitä jatkuvasti tekevät jotta toiminta pysyy jotenkin pystyssä. Ainakin täällä kutsurahat maksetaan kuukaudesta toiseen tuplana ja ylityöt aina sataprosenttisia. Ei vaadi siis mitenkään ihmeellisyyksiä että laskennallisesti kuukausittain tulee 3700 euroa.
Tiedän vuorotyötä tekevän puolison tulot ja kun osastolta puuttuu kolme sairaanhoitajaa niin jäljellä olevat painavat töitä päät märkinä. Sama tilanne oikeastaan koko sotealueella kuulema hänen kertomansa mukaan. Tänäänkin hänellä ylitöitä joten normaali palkan lisäksi saa kutsurahan 110 euroa ja tuplavuoron palkan sataprosenttisina. Viime viikolla oli kaksi samankaltaista päivää eikä hän todellakaan eniten töitä tekevä. Lähihoitajiakin kuulema puuttuu mutta heitä saa helpommin vielä rekryn kautta joskus.
Meidän kaupungissa häly raha on 150€, naapuri kaupungissa 200€, joissain paikoissa vain 80€..Tällä hetkellä hoitajat saa ne jotka maksaa eniten.
Viikonloppuisin esimerkiksi korkeampi mutta en muistanut summaa varmasti joten en laittanut. Saman maksaa naapurikaupunkikin sillä yhteinen sotealue ja samat korvaukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta silloin on turha vedota mihinkään kutsumukseen. Normaali ihminen on kiinnostunut monista eri asioista eikä se, että on joskus opiskellut hoitajaksi suinkaan tarkoita, että hoitotyö on ainoa, mitä koskaan elämässään haluaa tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Niin sinne meni Joukkoirtisanoutuminen. Ei voi kuin nauraa Hah hah hah.
Naura vaan, mutta voidaan me silti irtisanoutua vaikka sitä ei erikseen organisoida. Varaudu myös siihen että kun tämä määräaikaisen lain voimassaolo päättyy, jäljellä ei ole enää yhtään hoitajaa. Taitaa siinä vaiheessa aika monelta hymy hyytyä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta silloin on turha vedota mihinkään kutsumukseen. Normaali ihminen on kiinnostunut monista eri asioista eikä se, että on joskus opiskellut hoitajaksi suinkaan tarkoita, että hoitotyö on ainoa, mitä koskaan elämässään haluaa tehdä.
Näinpä. Minä en henkilökohtaisesti tunne kutsumusta mihinkään palkkatyöhön. Varsinaiset mielenkiinnon kohteet on ihan toisaalla. Jos olisin miljonääri en tekisi minkäänlaista työtä. Vaan en ole, joten joku ala nyt oli valittava, ja se oli sitten tämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nostetaan päivähoito-, joukkoliikenteen hintaa-, koulujen lukukausimaksuja ja terveyskeskusmaksuja sekä lääkkeiden omavastuurajaa niin saadaan hoitajille palkkaa. Hyvä puoli tässä on se, että myös hoitajat osallistuvat näihin kustannuksiin eikä näiden palveluiden oikeasti tarvitse olla niin halpoja kun ne tällä hetkellä ovat.
Varhaiskasvatusta ajetaan koko ajan maksuttomaksi, jos et ole sitä huomannut. Kun sote lähtee kunnilta, tulee kunnille jännät paikat. Kiinteistöverot ja kunnallisverot nostetaan tappiin, koska ei ole oikein muita tulonlähteitä sen jälkeen. Kaikki osallistuu näihin talkoisiin, myös sinä.
Tadaa, mutta sinä et miettinyt sitä, että se hiton raha niille hoitajille ei sada taivaasta vaan se pitää jostain taikoa sinne budjettiin ja kun muita keinoja ei ole niin se pitää tienata joko veronkorotuksin tai palvelumaksuilla. Jos haluat hoitajana palkkaa lisää, niin sinun kannattaa vastustaa maksutonta varhaiskasvatusta sillä siinä hupenevat juuri sinun palkankorotusrahasi.
Veronkorotuksia on tulossa, enkö juuri sanonut niin. Myös sinä maksat maksuttomasta varhaiskasvatuksesta.
Siinä on se ero, että minä tiedän mistä rahat tulevat budjettiin, suurin osa hoitajista ei.
Veroista ja valtionavustuksista suurin osa tulee. Asiakasmaksuista ei tule jos palvelu on maksutonta. Verojen muodossa kaikki osallistuu näihin kuluihin vaikka ei palvelua käyttäisikään.
Mikä yhteiskunnan kustantama terveydenhoidon palvelu on mielestäsi asiakkaalle Suomessa maksutonta?
Lähes maksutontahan hoito on julkisella puolella. Mutta olisikin nyt tarpeen nostaa käynti- ja hoitopäivämaksuja jos julkinen terveydenhuolto halutaan säilyttää. Hoitajat ansaitsevat korotuksena, joten maksakoon ne, jotka niitä palveluita käyttävätkin.
Nyt kun tässä miettii, olen toiminut nykyisessä työpaikassani laitoshuoltajana pari vuotta. On aika monta hoitajaa, joita en ole nähnyt sitten kevään jälkeen.
Mä tein oman ratkaisuni ja lähden opiskelemaan. Seuraan koulun penkiltä mielenkiinnolla mitä vuodenvaihteessa tapahtuu. Veikkaan että tulee kaatumaan koko homma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on työvoimapula,myös muilla aloilla, kuin hoitoala, työtä löytyy ilman koulutustakin. Tiedän useita hoitajia ,jotka ovat lähteneet kaupan kassoiksi , vaikka palkka on pienempi. Myös muihin töihin on lähtenyt hoitajia suoraan. Moni myös kouluttautuu uuteen ammattiin, esim: pappi, insinööri, raksa-ala, juristi, opettaja,kampaaja,kosmetologi- kaikki nuo ovat saaneet töitä jo opiskeluaikanaan.
Pappi, et sitten marginaalisempaa ammattiryhmää keksinyt? Ja hoitajasta juristiksi tai opettajaksi? :D Pitkä ja kivinen tie.
Monet noista töistä ovat sellaisia, joihin palkataan melkeinpä yksinomaan naisia. Esim. kaupan kassa, kampaaja ja kosmetologi. Koska tasa-arvovaltuusto ajaa näihin sukupuolikiintiöitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä. Yksikään tuntemani ex-hoitaja ei ole jäänyt syljeskelmään kattoon, vaan työllistynyt joko uuteen, itseään miellyttävään hoitoalan paikkaa tai vaihtanut ammattia ja työllistynyt uuteen ammattiin. Nämä palstalaiset näyttävät olevan kouluttumattomia ja ajatusmaailmaltaan rajoittunutteita. Itse rustaavat työttömyyspäiväraha- ja sosiaalietuushakemuksia ja ovat vaikeasti työllistyviä. Sitten harmittaa, kun oloihinsa tyytymättömät hoitajat nostavat kytkintä. Eihän ne saa, kun en minäkään saa mitään aikaiseksi! Tuommoiset sosiaalipummit pitäsi pakkokouluttaa näille suuresta työvoimapulasta kärsiville aloille. Tosin en usko, että moisilla marisijoilla olisi mitään mahdollisuuksia selvitä päivääkään pakkotahtisesta työstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pappi, et sitten marginaalisempaa ammattiryhmää keksinyt? Ja hoitajasta juristiksi tai opettajaksi? :D Pitkä ja kivinen tie.
Monet noista töistä ovat sellaisia, joihin palkataan melkeinpä yksinomaan naisia. Esim. kaupan kassa, kampaaja ja kosmetologi. Koska tasa-arvovaltuusto ajaa näihin sukupuolikiintiöitä?
Kampaajia ja kosmetologeja tarvitaan muuten rajallinen määrä, ja mitä vähemmän porukkaa käy töissä niin sitä vähemmän noihin on asiakkaita. Jo pelkkä inflaatio vaikuttaa siten, että noista palveluista säästetään ihan ensimmäisenä. Kassatyöntekijä on häviävä palvelu, automaatio ja itsepalvelukassat korvaavat tulevaisuudessa varmaan n. puolet alan työntekijöistä. Joissakin maissa on jo käytössä täysin automatisoituja halleja, joista robotti kerää kuluttajan valitsemat ostokset...
Vierailija kirjoitti:
Irtisanoutuisivat nyt vaan reippaasti tai lakkaisivat marisemasta. Ei se sen kummempaa ole.
Jos olen itse ollut kurjassa työpaikassa tai kokenut palkkani liian matalaksi, olen vaihtanut paikkaa. Ei se valittamalla parane.
Siis mitä ihmettä. Niinhän valtava hoitajajoukko on jo tehnytkin, eli jättänyt työnsä. Siksi meillä on käsissä tämä ongelma, eli hoitajapula.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Irtisanoutuisivat nyt vaan reippaasti tai lakkaisivat marisemasta. Ei se sen kummempaa ole.
Jos olen itse ollut kurjassa työpaikassa tai kokenut palkkani liian matalaksi, olen vaihtanut paikkaa. Ei se valittamalla parane.
Siis mitä ihmettä. Niinhän valtava hoitajajoukko on jo tehnytkin, eli jättänyt työnsä. Siksi meillä on käsissä tämä ongelma, eli hoitajapula.
Tämä on hyvä asia. Jos omalta alalta loppuu työt, niin aion kouluttautua hoitajaksi... varma työpaikka, pitkät lomat, jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erikoisen omituista. Yksi ammattiryhmä pakotetaan työskentelemään paskalla palkalla huonoissa työolosuhteissa stressattuna sairauslomalle, vaikka meillä pitäisi olla SAK-vetoinen pääministeri. Selittäkää joku tyhmälle.
Eikö riitä palkka pariin etelänlomaan vuodessa? No voi voi, sellaista se on muillakin ja lisäksi vielä työttömydyen pelko perseessä, mitä hoitajilla siis EI OLE.
Heippa. Hae itse hoitajaksi,kun olet noin kateellinen.
En koe kutsumusta hoitotyöhön, mutta jos kokisin niin olisin varmaan hakenut. Ottaa vaan yleisesti päähän nämä ahneet hoitsutantat, joille ei mikään järkipuhe uppoa kalloon, joka on täynnä minäminäminää. Konkurssikypsän valtion pitäisi vaan maksaa lisää perustason suorittavasta työstä.
Hei. Ei ole pelkoa,kun me lähdetään alalta. Kannattaa varautua siihen että kohta ei kukaan saa hoitoa. Nyt leikkausjonot 13 kuukauden mittaisia,leikkauksia perutaan,päivysryksissä jonot jopa päivien pituisia.
P.s työnnä se kutsumus sinne minne se kuuluu eli anusaukkoosi.
Hevonpaskaa. Hoitoalan koulutukseen on pitkä jono, kyllä sieltä riittää vastuuntuntoisempia teidän tilalle.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/hoitajapulan-armottomat-luvut-uutis…
Ja hakijamäärien putoaminen vain jatkuu.
Joo, enää 29 000 vuosittaista hakijaa. 😂
Hakijamäärän pienentyminen tarkoittaa sitä, että kouluun otetaan sitten mitä saadaan. Ihan kuten töissäkin kun on pulaa työntekijöistä, niin on otettava ne ihmiset jotka vielä sattuu töihin haluamaan: Ei voi valita mitään parhaita päältä vaan pitää ottaa vaikka sitten joku patalaiska huithapeli hommiin. Laadukasta hoitoa on aika turha kuvitella tällä konstilla saavansa.
Tämä.
Työpisteestäni on irtisanoutunut kahden vuoden aikana kymmenkunta hoitajaa. Tilalle on tullut jos minkälaista löperöä ja kielitaidottomia.
Nyt kuulin, että kolme pitkäaikaista ja hyvää hoitajaa aikoo sanoa itsensä irti.
Onneksi ei ole montaa vuotta jäljellä. Ei jaksa enää näiden kanssa, joille täytyy strukturoida työpäivä, että ymmärtävät, mitä tehdä. Jos nyt sattuvat tulemaan töihin. Tai joille kertoo, mitä pitää tehdä ja nyökyttelevät, mutta jättävät tekemättä, kun eivät osaa suomea, saati englantia.
Ja meidän työpiste oli 10 vuotta sitten huippu. Kaikki pitkäaikaisia, hyviä hoitajia
t. ex-sairaanhoitaja