En jaksaisi kahta lasta (pienellä ikäerolla) - olenko jotenkin poikkeuksellisen jaksamaton äiti?
Perheessämme on 1,5 v lapsi ja olen vielä jonkin aikaa hoitovapaalla ennen töihin palaamista. Raskausaika oli todella vaikea ja lapsen vauvavuosi oli raskas fyysisen sairauden takia. Nyt tilanteen rauhoituttua olen yhä väsynyt, kun toipuminen vie aikaa. Jaksan kyllä huolehtia lapsen perustarpeista, leikimme, ulkoilemme ja luemme paljon. Puolisoni on hyvin osallistuva isä, vaikka työ vie paljon aikaa. Lapsi on tyytyväinen ja nautin ajasta hänen kanssaan. En kuitenkaan jaksa lapsen kanssa mitään "ihmeellistä": emme matkustele, käy hoplopeissa/uimahallissa/taaperoiden harrastusryhmissä tms, vaan arki lapsen kanssa on yksinkertaista. Pitkän välimatkan vuoksi tapaamme isovanhempia satunnaisesti.
Lapsemme ei ollut vuottakaan, kun ulkopuolisilta alkoi tulla painostusta, että pitää tehdä lapset pienellä ikäerolla ja kyllä lapsi sisaruksen tarvitsee. Nyt lapsen ollessa 1,5 v olen saanut useita kyselyitä, olenko raskaana ja alkaa tulla kiire, jos toisen haluaa pienellä ikäerolla. Kanssani samoihin aikoihin lapsen saaneista moni odottaa jo toista lastaan. Olen kokenut, että jaksamiseni riittää nyt vain yhdelle lapselle. Yhdelle lapselle jaksan olla läsnäoleva äiti. Raskausaika ja vauvavuosi oli sen verran raskasta aikaa, että minulla ei nyt ole jaksamista kokea samaa uudestaan. Kohdallani olisi todennäköistä, että toinenkin raskausaika olisi vaativa ja samalla pitäisi huolehtia taaperostakin. Tällä hetkellä perheemme lapsilukuasia tuntuu olevan auki: lapsiluku saattaa jäädä tähän tai ehkä joskus tulevaisuudessa toinen lapsi tuntuu hyvältä ajatukselta.
Olenko jotenkin outo/poikkeuksellisen jaksamaton äiti, kun en jaksaisi kahta lasta pienellä ikäerolla? Olisi kiva saada vertaistukea tai kuulla, jos sinulla on ollut vastaavaa.
Kommentit (89)
Et ole mitenkään poikkeuksellinen. Ei moni äiti jaksakaan. En mäkään jaksaisi, mutta halusin tehdä toisenkin jotta esikoinen saa sisaruksen (itse olen ainoa lapsi). Nyt kun katsoo yhdessä leikkiviä sisaruksia niin on ollut kaiken vaivan arvoista. Mulla myös on ollut todella helpot raskaudet, synnytykset ja lapset.
Mun lapsilla on ikäeroa 5 minuuttia ja ihan kivasti meni. Lapsilla oli aina ikäistään seuraa.
Nyt kun lapset ovat 6 ja 4, olen erittäin tyytyväinen että tuli tehtyä kaksi, vaikka rasittavaa olikin. Tutulla on vain 6-vuotias ja vaatii edelleen hirveästi huomiota ja viihdyttämistä vanhemmiltaan, siinä missä omat lapset touhuaa tyytyväisenä keskenään jo kolmatta vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun lapset ovat 6 ja 4, olen erittäin tyytyväinen että tuli tehtyä kaksi, vaikka rasittavaa olikin. Tutulla on vain 6-vuotias ja vaatii edelleen hirveästi huomiota ja viihdyttämistä vanhemmiltaan, siinä missä omat lapset touhuaa tyytyväisenä keskenään jo kolmatta vuotta.
Kamalaa että tuttusi joutuvat tekemään asioita oman lapsensa kanssa! Onneksi itse tajusit vääntää viihdyttäjän ajoissa.
Joo, en voi mitenkään ymmärtää useamman lapsen vanhempia. Ehkä heille on sitten osunut helppoja lapsia. Mulla on ainakin niin haastavaluonteinen lapsi että ainoaksi jää.