Voi juma, työkaveri ei tajua mikä ero on verokortin tulorajan ja veroprosentin nostamisella, kitisee kun joulukuussa menee lisäprosentille että
nostihan hän veroprosenttia! Tuli siis juttua että niin kun viime vuonna sulle kävi näin niin nyt olisi paras hetki tarkistaa loppuvuoden tuloraja niin ei, kyllä hänellä riittää kun veroprosenttia on nostanut. No selvä se sitten on.
Kommentit (26)
Ehtiihän sen verokortin vielä muuttaa. Ota metrin pätkä rautalankaa ja selitä hänelle.
Järjetön verouudistus tuo kun luovuttiin kuukausikohtaisista tulorajoista ja pakotettiin kaikki tähän huonompaan vaihtoehtoon. Aika harva viitsii silti alkaa säätämään veroprosentin kanssa jos se ei ole aivan tajuttomasti pielessä, vaan joutuu hyväksymään sen tosiasian että marras- ja joulukuu mennään lisäprosentilla.
Tulorajani tulee paukkumaan monella tonnilla, mutta en aio nostaa sitä. Mua ei haittaa enkä joudu vararikkoon. Kyllä ne verot sit tasataan ens vuonna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa ihmisistä ei ymmärrä verotuksesta yhtään mitään.
En kanssa enkä ymmärrä miksi verotoimistosta minulle laitetaan aina mahdollisimmam pieni tuloraja ja veroprosentti!? Siis jos olen tienannut viime vuonna +40 000€, niin miksi verotoimisto asettaa tulorajaksi 38 000€!?
Sama juttu mulla jo viime vuonna. Tuloraja oli aivan liian alhainen vaikka olen samassa työssä. Tilasin uuden verokortin ja nostin rajaa mielestäni reilusti, mutta silti tuli yli 200e mätkyä. Tämän vuoden veroprosenttia oli taas laskettu takaisin, mutta nyt en enää alkanut säätämään ja vielä suuremmat mätkyt odottava ensi kesänä. Katsotaan jospa verohallinto oppii jossain vaiheessa määrittämään veroprosentin edellisen vuoden ansioiden mukaan.
Ajatellaan että muuttaisin verokorttia loppuvuonna siten, että pyrkisin +-0 tilanteeseen koko vuoden verotuksessa.
Olen maksanut alkuvuonna enemmän kuin pitäisi, koska olen korottanut veroprosenttia.
Loppuvuonna minun pitäisi siis maksaa normaalia pienemmällä prosentilla, jotta ennakonpidätys menisi tasan verontarpeen kanssa.
No sitten ensi tammikuussa kun palkanlaskenta käyttää vielä edellisvuoden verokorttia, menee tammikuun ennakonpidätys myös tällä loppuvuoden alemmalla prosentilla. Tämä on jo lähtökohtaisesti väärin. Sitten helmikuusta alkaen ennakonpidätys toimitettaisiin uuden verokortin mukaan, ja tämä kortti tuskin osaa huomioida tuota tammikuun alhaista ennakonpidätystä. Joten taas pitäisi tilata uutta verokorttia.
Tuo touhu menee niin isoksi säätämiseksi (useita verokortteja tilattava vuosittain) että mieluummin vaan annan olla ja otan ne palautukset sitten ensi syksynä.
Olethan huomioinut, että tuo 38 000€ on 11 kuukaudelle. Tuo verokortti astuu voimaan helmikuussa.