Siis eikö partiohuivi ole enää sininen?
Omassa lapsuudessani oli täysin kiistatonta, että partiolaisilla on sininen huivi (ja pioneereilla se punainen). Nyt kun oman lapsen pitäisi aloittaa, näen kuvissa jotain beigeraidallisua huiveja.
No ei tällä mitään väliä ole. Ihmettelen vain enkä halua ihmetellä missään omalla nimellä, ettei lapsen tarvitse hävetä. 😊 Inhoon kyllä vähän tätä nykyisyyttä, että kaiken pitää ehdoik tahdoin olla erilaista kuin ennen. Tiedätte tyylin, että kun joku pomo vaihtuu, niin ekaksi pitää tehdä joku tarpeeton, harmiton uudistus, josta kuitenkin on säätöä ja vaivaa, mutta pomolla on muuten nolo olo, ellei aloita jollain "nykyaikaistuksella"...
Terveisin Valittaja
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Mä en oo ikinä tajunnu, miten Helsingissä
Intellektuelliperheet vei lapsensa pioneerikerhoon.Mikä se harha on ollut, että Neukkula on hyvä. Se oli kauhea pakkovaltio, joka teki niin monenlaista pahaa kansalaisilleen ja naapurimailleen, ettei ihan heti unohdu.
Niin miten just koulutetut tiedostajat ihannoi sitä? Mun vanhemmilla ei ollu korkeakoulutusta, mutta ei heihin mikään Neukku-propaganda uponnut varsinkin kun sama valtio tappoi myös suomalaisia 40-luvulla runsain määrin.
Mikä sen harhan perustelu niin kuin oli?
Intellektuellit kuten kulttuuriväki, kirjalijat teatteri ym, ovat perinteisesti kannattaneet vasenta laitaa. SKP:n ja sittemmin Vasemmiston ehdokkaissa oli aina tätä intellektuellia porukkaa. Sitten vielä että taistolaisuus ja muu kommunistiajattelu oli valloillaan nimenomaan yliopistomaailmassa (70-luvulla).
Vai tarkoitatko intellektuelleilla jotain muita?
Se mistä kenenkin suvussa juontaa se ajattelu, voi mennä joskus jopa sisällissodan (kansalaissodan / punakapinan) aikaan saakka. Oliko oma suku valkoisten ja punaisten kaltaisesti ajattelevia; halusivatko liittyä NL:n vai Suomen itsenäisyyttä. Ihan perustavanlaatuista eroa ajattelussa ja ne kantaa yllättävän monta sukupolvea eteenpäin. Ainakin omassa suvussa, sekä isän että äidin puolelta näin. Sotilaita, upseereita monta sukupolvea taaksepäin ja ajattelu sen mukaista.
Talvisodassa kansa oli yhtenäinen, mutta sen jälkeiset rauhanehdot, vääristelty historiankirjoitus (kuten kumpi puoli aloitti sodan) ym ilmapiiri teki sen, että boomer-sukupolvesta löytyi hyvin näkyvästi kapinaa veteraani- ja lottasukupolvea kohtaan.
Ei tietenkään kaikki. Kuten nyt vaikka omat työläisvanhempani, boomer-sukupolvea, eläneet sen suomettumisen ajan mutta neukku-propaganda ei todellakaan uponnut, vaan äänestäneet aina oikeaa laitaa. Minullekin jo lapsuudenkodissa tehty selväksi että kommunismi on tuhoontuomittua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä jo sun omassa lapsuudessasi oli niitä ruskeita huiveja. Toisilla lippukunnilla on sininen, toisilla ruskea. Raidalliset on kai jotain erikoishuiveja.
Mun on pakko huomauttaa, että tässä vastauksessa tiivistyy sellainen perustyhmyys, joka aiheuttaa arjessa kaikenlaista pientä turhauttavaa.
Kirjoittaja lähtee siitä, että tietää, milloin toisen lapsuus on ollut. Tai että kaikilla on ollut lapsuus jotenkin samaan aikaan! 😂😂
Ap voi olla vaikka lähempänä kuuttakymppiä tai sitten just ja just parikymppinen, koska ihmiset saa lapsia hyvin eri ikäisinä. Ja toisaalta partion aloittava lapsi voi olla myös vaikka minkä ikäinen, vaikka ehkä yleisin aloitusikä on kai eka luokka. (Sitä nuorempi ei voi olla.)
Jos ap on mies, hän voi olla vaikka kuinka vanha ekaluokkalaisen vanhempi. Jos taas nainen ja lapsi vaikka kaksitoista, niin ap voi olla jopa löhempänä kuuttakymppiä, jos saanut lapsen pitkälti yli nelikymppisenä kuten moni saa.
Tälläkään ei oo mitään väliä. Teki vaan mirli kirjoittaa tää auki, että kaikki ihmiset oppis kyseenalaistamaan sen, mitä pitävät automaattisesti itsestäänselvänä. Vanhempia on tosi eri ikäluokissa. Kaikki ovat oikean ikäisiä.
Toki täällä on kaikenikäisiä kirjoittajia. Itsekin taidan olla vanhimmasta päästä. Mutta huivin väri ei ole ikäkysymys.
Aloittajalle vielä. Näin ruskeat huivit ja paidat ensi kerran jossakin partioparaatissa lapsena ja ihmettelin kovin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä jo sun omassa lapsuudessasi oli niitä ruskeita huiveja. Toisilla lippukunnilla on sininen, toisilla ruskea. Raidalliset on kai jotain erikoishuiveja.
Mun on pakko huomauttaa, että tässä vastauksessa tiivistyy sellainen perustyhmyys, joka aiheuttaa arjessa kaikenlaista pientä turhauttavaa.
Kirjoittaja lähtee siitä, että tietää, milloin toisen lapsuus on ollut. Tai että kaikilla on ollut lapsuus jotenkin samaan aikaan! 😂😂
Ap voi olla vaikka lähempänä kuuttakymppiä tai sitten just ja just parikymppinen, koska ihmiset saa lapsia hyvin eri ikäisinä. Ja toisaalta partion aloittava lapsi voi olla myös vaikka minkä ikäinen, vaikka ehkä yleisin aloitusikä on kai eka luokka. (Sitä nuorempi ei voi olla.)
Jos ap on mies, hän voi olla vaikka kuinka vanha ekaluokkalaisen vanhempi. Jos taas nainen ja lapsi vaikka kaksitoista, niin ap voi olla jopa löhempänä kuuttakymppiä, jos saanut lapsen pitkälti yli nelikymppisenä kuten moni saa.
Tälläkään ei oo mitään väliä. Teki vaan mirli kirjoittaa tää auki, että kaikki ihmiset oppis kyseenalaistamaan sen, mitä pitävät automaattisesti itsestäänselvänä. Vanhempia on tosi eri ikäluokissa. Kaikki ovat oikean ikäisiä.
Toki täällä on kaikenikäisiä kirjoittajia. Itsekin taidan olla vanhimmasta päästä. Mutta huivin väri ei ole ikäkysymys.
Aloittajalle vielä. Näin ruskeat huivit ja paidat ensi kerran jossakin partioparaatissa lapsena ja ihmettelin kovin.
Joo huivin väri ei ehkä ole ikäkysymys, mutta kyllä munkin mielestä on hölmöä olettaa, että kaikkien lapsuus on tapahtunut samoina aikoina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en oo ikinä tajunnu, miten Helsingissä
Intellektuelliperheet vei lapsensa pioneerikerhoon.Mikä se harha on ollut, että Neukkula on hyvä. Se oli kauhea pakkovaltio, joka teki niin monenlaista pahaa kansalaisilleen ja naapurimailleen, ettei ihan heti unohdu.
Niin miten just koulutetut tiedostajat ihannoi sitä? Mun vanhemmilla ei ollu korkeakoulutusta, mutta ei heihin mikään Neukku-propaganda uponnut varsinkin kun sama valtio tappoi myös suomalaisia 40-luvulla runsain määrin.
Mikä sen harhan perustelu niin kuin oli?
Intellektuellit kuten kulttuuriväki, kirjalijat teatteri ym, ovat perinteisesti kannattaneet vasenta laitaa. SKP:n ja sittemmin Vasemmiston ehdokkaissa oli aina tätä intellektuellia porukkaa. Sitten vielä että taistolaisuus ja muu kommunistiajattelu oli valloillaan nimenomaan yliopistomaailmassa (70-luvulla).
Vai tarkoitatko intellektuelleilla jotain muita?
Se mistä kenenkin suvussa juontaa se ajattelu, voi mennä joskus jopa sisällissodan (kansalaissodan / punakapinan) aikaan saakka. Oliko oma suku valkoisten ja punaisten kaltaisesti ajattelevia; halusivatko liittyä NL:n vai Suomen itsenäisyyttä. Ihan perustavanlaatuista eroa ajattelussa ja ne kantaa yllättävän monta sukupolvea eteenpäin. Ainakin omassa suvussa, sekä isän että äidin puolelta näin. Sotilaita, upseereita monta sukupolvea taaksepäin ja ajattelu sen mukaista.
Talvisodassa kansa oli yhtenäinen, mutta sen jälkeiset rauhanehdot, vääristelty historiankirjoitus (kuten kumpi puoli aloitti sodan) ym ilmapiiri teki sen, että boomer-sukupolvesta löytyi hyvin näkyvästi kapinaa veteraani- ja lottasukupolvea kohtaan.
Ei tietenkään kaikki. Kuten nyt vaikka omat työläisvanhempani, boomer-sukupolvea, eläneet sen suomettumisen ajan mutta neukku-propaganda ei todellakaan uponnut, vaan äänestäneet aina oikeaa laitaa. Minullekin jo lapsuudenkodissa tehty selväksi että kommunismi on tuhoontuomittua.
Minusta taas 70-luvun neukkuhullua taistolaisuutta ja nykypäivän vasemmistolaisuutta ei voi oikein edes verrata.
Esim neukuissa ihmisten vapas liikkuvuus oli totaalikielletty, juurikin selkään oikeasti ammuttiin, mutta nykyiselle vasemmistolle se on tärkeä tasa-arvoa edistävä arvo.
Vasemmistolaisuus ei ole yhtä kuin kommunismi.
Esim Li Andersson on musta hyvin fiksu ja rehellinen perustelee näkemyksensä huolellusesti. Lähinnä pyritään tasa-arvoon (esim kaikille lapsille koko maassa hyvä varhaiskasvatus ja koulu vanhempien tulo- tai koulutustadosta riippumatta) ja ttkemaan heikompia ja myls ympäristöä. Mun on vaikea käsittää, kuka sellaista voisi vastustaa. Kun se ln myös ns rikkaiden etu, ettei ns köyhä joudu varastamaan ruokaansa.
Itse olen kotoisin keskiluokasta, en ihan ylimmästä enkä alimmasta osasta. Vanhemmilla koulutus ja jörkevät työurat, muttei akateemisua, itse veljen kanssa ylemmät akateemiset loppututkinnot, jotka mahdollisti nimenomaan vasemmistopuolueiden aloittamat ja tukemat opintotuki ja -laina.
Tietääkö ihmiset muuten, että vuelä muutama vuosikymmen sitten Kokoomus vastustu aktiivisesti ilmaista yliopisto-opiskelua ja opintotukea? Ihan hirveä ajatus, että vain kovatuloisten lapset voisivat opiskella pitkölkw ilman kovan luokan velkaantumista.
Vierailija kirjoitti:
Plot twist:
Onko missään sit enää niitä sinisiä huiveja?
Niin. Kiinnostaa kyllä. Onko?
Niitähän oli vaikka mitä värejä jo 90-luvulla, kun itse olin partiossa.
Meillä oli sininen huivi lippukunnan tunnuksella, mutta naapurilippukunnassa oli valko-vihreä heidän tunnuksellaan.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli sininen huivi lippukunnan tunnuksella, mutta naapurilippukunnassa oli valko-vihreä heidän tunnuksellaan.
Tässä tulee taas tää ikäluokkaero.
Ei minulle ole mitenkään "jo" 90-luvulla vaan 90-luku on mulle suht viimeaikaista aikaa, jonka muistan erittäin selkeästi. Ja saattaisin jostain asiasta sanoa "vasta ysärillä", tyyliin "raiskaus avioliitossa tosiaan kriminalisoitiin vasta 90-luvulla".
Itse olen syntynyt siis 1968. Ap lienee suurin piirtein mun ikäinen.
Tää kaikki siis ihan ystävällisesti, tekee vaan mieli avata sitä, miten erilaiset perspektiivit eri ikäisillä on. No kaikki sen tietää tietysti. 😊
Pioneerihommista ei ole mulla hajuakaan, eikai niistä edes puhuttu sillon kasarilla siellä missä asuin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittajalle vielä. Näin ruskeat huivit ja paidat ensi kerran jossakin partioparaatissa lapsena ja ihmettelin kovin.Joo huivin väri ei ehkä ole ikäkysymys, mutta kyllä munkin mielestä on hölmöä olettaa, että kaikkien lapsuus on tapahtunut samoina aikoina.
🙈 Voi hyvänen aika. Missä niin on oletettu? Ruskeita huiveja on ollut olemassa jo aloittajan lapsuudessa, koska niitä on ollut aina.
Vierailija kirjoitti:
Pioneerihommista ei ole mulla hajuakaan, eikai niistä edes puhuttu sillon kasarilla siellä missä asuin.
Ei ne liitykään partioon. Pinskut on ihan eri järjestö, vaikka samantyyppistä yhdessä tekemistä onkin kuin partio.
Vierailija kirjoitti:
Ne ovat niitä pride-huiveja ne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittajalle vielä. Näin ruskeat huivit ja paidat ensi kerran jossakin partioparaatissa lapsena ja ihmettelin kovin.Joo huivin väri ei ehkä ole ikäkysymys, mutta kyllä munkin mielestä on hölmöä olettaa, että kaikkien lapsuus on tapahtunut samoina aikoina.
🙈 Voi hyvänen aika. Missä niin on oletettu? Ruskeita huiveja on ollut olemassa jo aloittajan lapsuudessa, koska niitä on ollut aina.
Hieno homma. Tää on uuutta infoa ketjussa selkeesti monelle, myös minulle.
Mihin tää tieto perustuu? Itse en ole koskaan nähnyt. Omat kosketukset partioon 70-80-luvuilla (ei super-intensiivisesti) ja vähän ysärillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä tulee taas tää ikäluokkaero.
Ei minulle ole mitenkään "jo" 90-luvulla vaan 90-luku on mulle suht viimeaikaista aikaa, jonka muistan erittäin selkeästi. Ja saattaisin jostain asiasta sanoa "vasta ysärillä", tyyliin "raiskaus avioliitossa tosiaan kriminalisoitiin vasta 90-luvulla".
Itse olen syntynyt siis 1968. Ap lienee suurin piirtein mun ikäinen.
Tää kaikki siis ihan ystävällisesti, tekee vaan mieli avata sitä, miten erilaiset perspektiivit eri ikäisillä on. No kaikki sen tietää tietysti. 😊
En muuten tajua, miten joku tätäkin alapeukuttaa, ihan kiinnostava ja asiallinen huomio. Onko joku niinku eri mieltä? Ei voi olla eri mieltä faktoista. Vähän niinku olis eri mieltä siitä, että sininen ja punainen ovat kaksi eri väriä.
Partioasu vähimmillään on partiohuivi. Partiohuivin ulkonäkö vaihtelee sen mukaan, missä tehtävässä partiolainen kulloinkin toimii. Esimerkiksi lippukunnilla, partiopiireillä, keskusjärjestöllä ja partioleireillä on kaikilla omanlaiset huivit.
Partio.fi
Esimerkki luotsitytyt.fi :
"Luotsityttöjen alle kouluikäiset perhepartiolaiset käyttävät sinistä partiohuivia, jonka kärkikolmioon ommellaan Luotsityttöjen lippukuntatunnus."
"Luotsityttöjen huivi on puoliksi punainen ja puoliksi valkoinen, ja sen keskellä kulkee kaksi raitaa. "
Ainakin 70-, 80- ja 90-luvilla oli ihan yleistä käyttää myös sitä perinteistä yksiväristä sinistä huivia.
T: partiolainen evp
Mua kiinnostaa, että miten niin ja missä on "aina" ollut rukseita partiohuiveja, joka ap:nkin pitäisi muka tietää.
Oma lapsuus 70-80-luvuilla. Harrastin partiota ja vartiota aktiivisesti monta vuotta Rovaniemellä, osallistuin siis suurille leireillekin. En nyt muista ikinä nähneeni ruskeita huiveja. katsin huvikseni lapsuukuvistakin, niin ei näy niissä leirikuvissakaan, joissa siis oli monen ikäisiä partiolaisia koko Suomesta. Tietysti en jokaista ole kuvannut, mutta paljon näkyy porukkaa.
en siis väitä, ettei niitä ole ollut, mutta enpä ole itse törmännyt.
Eli mikä on tää juttu, että "aina, kaikkien lapsuudessa on ollut ruskeita partiohuiveja".
Ja joo, itse oon nainen. ainakin lapsena oltiin aika erillään pojista niissä partiojutuissa. Että onko joku poikien huivi?
Mä olin lapsena vähän aikaa partiossa ja meillä oli vihreät huivit.
Vierailija kirjoitti:
Mä olin lapsena vähän aikaa partiossa ja meillä oli vihreät huivit.
Nyt kun googletin asiaa, ne olivat ennemmin vihreäruskeat. Olin vapaakirkon partiossa, eli versopartiossa.
Plot twist:
Onko missään sit enää niitä sinisiä huiveja?