Eikö päiväkodeissa ja hoivassa voisi olla tietty määrä ei siihen koulutettua henkilökuntaa ja tietty määrä koulutettua ja pätevää niin että olisi enemmän avustavaa henkilökuntaa? Eikö sillä voisi helpottaa henkilökuntavajetta?
Kun monesti valitetaan että potilaat eivät ehdi saada esimerkiksi aamupalaa ajoissa. Ei kai ruoan jakaminen kovin pitkiä koulutuksia vaadi?
Tai kun valitetaan että hoitajilla työaikaa menee pyykkäykseen, ruokahuoltoon, lakanoiden vaihtoon, vaatehuoltoon yms
Eikö voisi olla joku suhdeluku että pieni osa olisi vähemmällä koulutuksella niin että käsipareja vapautuisi siihen oikeasti pitempää koulutusta vaativaan työhön?
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Minä 58v lähihoitaja tekisin mielelläni avustavia töitä, jos ei tarvitsisi tehdä yhtään hoitotoimia. Siivoaisin, pyykkäisin yms. mielelläni. Inhoan hoitotoimia ja kirjaamista.
Minä entisenä sairaanhoitajana voisin tehdä mielelläni hoitoavustajana perushoitoa ja siivoamista yms. Vihaan kirjallisia töitä ja soittelua yms asioiden selvittelyä. Lääkehoidon poisjääminenkään ei haittaisi. 2000e bruttopalkka riittäisi mainiosti täällä pohjoisessa.
Olenkin pohtinut, miten voisin piilottaa sh-taustani, jos hakisin hoitoapulaisen työtä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä 58v lähihoitaja tekisin mielelläni avustavia töitä, jos ei tarvitsisi tehdä yhtään hoitotoimia. Siivoaisin, pyykkäisin yms. mielelläni. Inhoan hoitotoimia ja kirjaamista.
Minä entisenä sairaanhoitajana voisin tehdä mielelläni hoitoavustajana perushoitoa ja siivoamista yms. Vihaan kirjallisia töitä ja soittelua yms asioiden selvittelyä. Lääkehoidon poisjääminenkään ei haittaisi. 2000e bruttopalkka riittäisi mainiosti täällä pohjoisessa.
Olenkin pohtinut, miten voisin piilottaa sh-taustani, jos hakisin hoitoapulaisen työtä.
Ei kai tuolle ole nytkään mitään estettä? Että ottaisi työn alemmalla nimikkeellä kuin mitä on opiskellut? Ja töissä sitten vastuut sen nimikkeen mukaan mikä työsopimuksessa on.
no, simppeleimmin sanottuna työnantajaosapuoli ei halua puoliosaavia täyspalkalla vaan täysinosaavia alipalkalla. Kumma ettei löydy?
Vierailija kirjoitti:
no, simppeleimmin sanottuna työnantajaosapuoli ei halua puoliosaavia täyspalkalla vaan täysinosaavia alipalkalla. Kumma ettei löydy?
Voi olla myös kyse siitä että työnantaja ei saa palkata kuin tiettyihin nimikkeisiin ja että se on säädelty ylempää. Ei palkata kuin kouluttautuneita ja jos heitä ei ole niin yritetään pärjätä sillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olenkin pohtinut, miten voisin piilottaa sh-taustani, jos hakisin hoitoapulaisen työtä.Ei kai tuolle ole nytkään mitään estettä? Että ottaisi työn alemmalla nimikkeellä kuin mitä on opiskellut? Ja töissä sitten vastuut sen nimikkeen mukaan mikä työsopimuksessa on.
Itsekin joskus olen tehnyt sairaanhoitajana lh-keikkaa. Todella paljon sai työkavereiden ja pomon suusta kuulla "sinä ku oot sh niin voisitko..." En voi. Siinä saa olla todella tiukkana, ettei tee mitään pelkästään sh:lle kuuluvia hommia.
Tehy ja Super nimenomaan henkeen ja vereen vastustavat avustavaa henkilökuntaa. Nimenomaan laadukasta vanhustenhoitoa ei voi tehdä ilman vähintään lähihoitajan koulutusta ja jokainen vanhus ansaitsee koulutetut hoitajat, sanovat liitot.
Nämä voisivat auttaa varhaiskasvatuksessa ja hoivissa. Toki eivät korvaa koulutettua hoitajaa, ja täytyisi muistaa, että koulutettu henkilökunta ei saa kuormittua kohtuuttomasti siitä, ettei osalla henkilökunnasta ole koulutusta ja sitä kautta osaamista kaikkeen. Tietysti tulee myös palkka kysymykseen, kuten on jo mainittu.
Mutta avustajat eivät ratkaise erikoissairaanhoidon pulaa millään tavalla. Osastoille, päivystykseen, terveyskeskuksiin, teho-osastolle eikä synnärillä voida palkata hoiva-avustajia. Siellä toki hoitajat eivät pyykkää ym. mutta hoitajista pula on valtava eikä heitä voi korvata kuin sairaanhoitajilla, terveydenhoitajilla ja kätilöillä. Joita ei ole.
Terveisin loppuun palanut tehohoidon esihenkilö
Vierailija kirjoitti:
Nämä voisivat auttaa varhaiskasvatuksessa ja hoivissa. Toki eivät korvaa koulutettua hoitajaa, ja täytyisi muistaa, että koulutettu henkilökunta ei saa kuormittua kohtuuttomasti siitä, ettei osalla henkilökunnasta ole koulutusta ja sitä kautta osaamista kaikkeen. Tietysti tulee myös palkka kysymykseen, kuten on jo mainittu.
Mutta avustajat eivät ratkaise erikoissairaanhoidon pulaa millään tavalla. Osastoille, päivystykseen, terveyskeskuksiin, teho-osastolle eikä synnärillä voida palkata hoiva-avustajia. Siellä toki hoitajat eivät pyykkää ym. mutta hoitajista pula on valtava eikä heitä voi korvata kuin sairaanhoitajilla, terveydenhoitajilla ja kätilöillä. Joita ei ole.
Terveisin loppuun palanut tehohoidon esihenkilö
Joo. Tämä oli siis hoivasta ja varhaiskasvatuksesta.
Erikoissairaanhoito on eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Tehy ja Super nimenomaan henkeen ja vereen vastustavat avustavaa henkilökuntaa. Nimenomaan laadukasta vanhustenhoitoa ei voi tehdä ilman vähintään lähihoitajan koulutusta ja jokainen vanhus ansaitsee koulutetut hoitajat, sanovat liitot.
Onko tällaista vastustusta ollut?
Vierailija kirjoitti:
Ne pyykinpesut, lakanoidenvaihdot ja ruokahuollot olivat vielä vuosituhannen alussa laitoshuoltajan hommia. Meidät todettiin kalliiksi, yksityinen säästi meikäläiset kokonaan pois ja julkisella, sairaaloissa sairaalahuoltajien toimia muutettiin sairaanhoitajien toimiksi samalla kun alkoi loputon länkytys moniammatillisuudesta ja kuinka kaikki tekevät kaikkea. No tässä nyt nähdään kuinka hyvin se toimi, pyörää keksitään uudelleen hoiva-apulaisen nimellä, ja toki vielä laitoshuoltajaakin pienemmällä palkalla. Onnea vaan avustajien etsintöihin, kun ei muitakaan saa.
Sama varhaiskasvatuksessa kun, ennen oli laitosapulaisia. No, toivottavasti nämä hoiva-avustajat tulisivat myös päiväkoteihin..toki niin että eivät KORVAA työntekijöitä vaan tulisivat ekstrana.
On oikeasti paljon tilanteita että koulutetut työntekijät hakevat ja jakavat puuroa ja viikkaavat ja vastaavaa
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö! Liitot puhuvat puppua.
Se ei mitään rakettitiedettä ole. Ihan pienellä ohjauksella suurin osa aikuisista ihmisistä pystyy tekemään paljolti saman, mitä esim lähihoitaja.
Vauvakin annetaan äidin ja isän hoidettavaksi ilman, että heillä on mitään kokemusta. Ja hyvin siitä taitaa suurin osa selvitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olenkin pohtinut, miten voisin piilottaa sh-taustani, jos hakisin hoitoapulaisen työtä.Ei kai tuolle ole nytkään mitään estettä? Että ottaisi työn alemmalla nimikkeellä kuin mitä on opiskellut? Ja töissä sitten vastuut sen nimikkeen mukaan mikä työsopimuksessa on.
Minä olen lähihoitajana hakenut täällä Vantaalla hoiva- avustajan töitä, mutta on sanottu, että lähihoitajaa ei voida palkata hoiva- avustajan töihin. En ymmärrä logiikkaa.
Vaikka 0,7 toteutuisi, eivät s- ja lh:ien tehtävät ja tyytymättömyys muuttuisi. Oikeastaan koko hoitojärjestelmä palkkauksineen ja tehtäväjakoineen tulisi muotoilla ja rakentaa uudelleen nykypäivän mahdollisuuksien mukaisesti.
Vierailija kirjoitti:
On oikeasti paljon tilanteita että koulutetut työntekijät hakevat ja jakavat puuroa ja viikkaavat ja vastaavaa
Se puuron jakaminen on itse asiassa hyvinkin pedagoginen tilanne. 😄 Mutta pöydän kattamisen ja siivoamisen voisin ihan hyvin tehdä joku vähemmän koulutettu, jolloin oma aika jäisi lasten ohjaamiseen. Samoin kuin lakanoiden vaihdot kuivauskaapin täyttö/tyhjennys, askarteluiden jälkien siivous, lelujen pesu ynnä muu. Helpottaisi oikeasti paljon.
Ja joo ideaalitilanteessa noita asioita voisi tehdä yhdessä lasten kanssa, mutta oikeassa elämässä se ei toimi.
T. Vaka ope
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se puuron jakaminen on itse asiassa hyvinkin pedagoginen tilanne. 😄 Mutta pöydän kattamisen ja siivoamisen voisin ihan hyvin tehdä joku vähemmän koulutettu, jolloin oma aika jäisi lasten ohjaamiseen. Samoin kuin lakanoiden vaihdot kuivauskaapin täyttö/tyhjennys, askarteluiden jälkien siivous, lelujen pesu ynnä muu. Helpottaisi oikeasti paljon.
Ja joo ideaalitilanteessa noita asioita voisi tehdä yhdessä lasten kanssa, mutta oikeassa elämässä se ei toimi.
T. Vaka ope
Vakassa ehkä, aikuisia hoidettaessa ei. Varsinkaan jos huoli on että mihin kellon aikaan sen aamupuuron voi saada ja haluttaisiin jo aiemmin tarjolle.
Millainen teillä varhaiskasvatuksessa on työntekijöiden jakauma? Millaisella koulutustaustalla työntekijät otetaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No joo ja ei. Hoitaja kun ei ole vaan käsipari, vaan siellä tosiaan on takana sitä hoidollista osaamista, jota tarvitaan monissa tilanteissa.
Toinen ongelma on se että jos lähärin palkka on 2200e/kk (yksityisellä monesti vähemmän), niin mistä me saamme porukkaa tekemään työtä vielä pienemmällä palkalla? Kun ne hoitoalan palkat on oikeesti niin pienet, että kun alat laskemaan työmatkakuluja ym niin äkkiä voi todeta, että lähes saman saa kotona istumalla.
2200 euroa + vuorolisät eli esimerkiksi sunnuntailta tuplapalkka, on sellainen palkka millä pitäisi tulla toimeen.
Ei kaikki lähärit tee vuoroduunia. Esimerkiksi päiväkodin lastenhoitajat ja sairaalassa työskentelevät yksinhuoltajat. Olen korkeakoulutettu mutta pystyn päättelemään tämän maalaisjärjellä.
Olen 60v lähihoitaja, sairauseläkkeellä. Pystyisin auttamaan kevyissä avustavissa tehtävissä, 2- 3 päivää viikossa. Mutta minua ei huolita mihinkään. Aina vaaditaan kokoaikainen työ. Miksi ei voida räätälöidä työsuhteita hoitajille sopiviksi? Moni eläköitynyt hoitaja voisi tehdä 1- 2 vuoroa viikossa, jaksamisensa mukaan. Jos teet keikan johonkin, menevät päivärahat sekaisin. Miten tästä on tehty niin vaikeata?
Miksi lähihoitaja ei halutessaan voi tehdä avustajan töitä? En ymmärrä. Minä lähihoitajana haluaisin vaihtaa avustajan töihin, mutta en saa. Pakolla pidetään lähihoitajia vihaamissaan töissä.
työttömistä hoiva-avustajia, joku kurssitus