Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi "häpeä" on niin voimakas tunnetila suomalaisessa kulttuurissa?

Vierailija
10.09.2022 |

En tiedä mitään toista maata (paitsi Aasian valtiot), joissa häpeä olisi niin korostunut tunnetila...

Kommentit (82)

Vierailija
41/82 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öööh täällä sentään ollaan alasti sukulaisten ja ystävien kesken. Joissain muissa länsimaissa ei lapset ja vanhemmat voi käyttää edes yhteistä kylppäriä.

Vierailija
42/82 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan se on kristinuskon peruja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/82 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se tulee venäjän ja ruotsin vallan alaisuudesta. Suomalaisuutta ja suomalaisten piti silloin heidän mielestä hävetä itseään.

Tästä voi esittääkin jatkokysymyksen, että miksi entisten emämaiden ihmiset haluavat tuntea ylemmyyttä suomalaisiin nähden?  Oliko niin, että Tukholmassa ja Pietarissa nähtiin vain palvelijoita ja köyhiä, ehkä syrjäytyneitäkin suomalaisia, joita sen ajan vallasväki halveksi.  Älykäs ja menestyvä suomalainen sai myöhemmin tuntea olevansa huonompi ja oppi häpeämään, että meni puhumaan itseään paremmalle väelle.

Vierailija
44/82 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On häpeää ja häpeää. Häpeily, häpäiseminen, nolostuminen.... on monenlaista häpeän tunnetta. Sitä voi hävetä kun mokaa, se on ihan normaalia eikä se ole 'tappavaa' jos moka ei liian paha. Aasiassa ja jossain muuallakin kasvojen menettäminen on kaikista kauheinta mitä voi tapahtua. Siellä häpeä on kulttuurillinen ja häpeän takia tehdään itsemurhia, "häpäisit meidän koko suvun"...

Häpeällä on meilläkin kasvatettu. Myös PM sanoi "ettekö häpeä " kun kansa oli "tuhma". Lasta sellainen haavoittaa, aikuiset osaavat laittaa tuon tyyppisen kommentin omaan arvoonsa.

Häpeään sidottu persoona on kuitenkin jotain hyvin raskasta kantaa ja se voi liittyä kasvuolosuhteisiin missä tunteista ei puhuttu(sallittu?), missä oli ilmiöitä mitä lapsi ei osaa käsitellä(mt- ongelmia, alkoholismia, väkivaltaa...). Lapsi kehittää selviytymiskeinot, ja yksi niistä on omien tarpeiden ja tunteiden tukahduttaminen. Tästä seuraa vaikeita asioita elämään, ja se todellinen persoona on siellä sisällä, aikuisenakin, eikä saa ääntään kuuluviin. Kunnes tapahtuu jotakin ja kulissit alkavat kaatua. Mutta yleensä häpeä estää todellisen aidon minän esiin tulon, ja tarvitaan pitkäjänteistä työskentelyä ja hyvää terapiaa että se sieltä murtautuu esiin. Toivoa on!

Aiheesta voi lukea Tommy Hellstenin kirjoista lisää.

Vierailija
45/82 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän se on perinteinen tyyli ollut täällä että omat kakarat heitetään vaikka hankeen jotta saadaan vieraille tilaa. Sitten yllättäen kasvaa omanarvon tunnottomia heikkoitsetuntoisia aikuisia.

Vierailija
46/82 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häpeä on hyvästä, sillä suojelellaan itseä ja muita.

En ymmärrä tätä nykyaikaa, kun mitään ei enää saisi muka hävetä. Ei ihme että lapset hyppii silmille ja kaikki tuutit pursuaa voimaantunutta tissiä ja tussua.

N49

Vierailija
47/82 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina saa kärsiä ja hävetä.

Vierailija
48/82 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläkin hyvä kirjoitus aiheesta. https://mielenihmeet.fi/hapea-on-rajoittava-tunne/

Vierailija
49/82 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on enemmän narsisteja kuin muissa maissa. Narsisti operoi häpeällä.

Vierailija
50/82 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan se on kristinuskon peruja.

Miksi sitten kristinusko ei vaikuta muissa länsimaissa samalla tavoin?

Vierailija
51/82 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Häpeä on hyvästä, sillä suojelellaan itseä ja muita.

En ymmärrä tätä nykyaikaa, kun mitään ei enää saisi muka hävetä. Ei ihme että lapset hyppii silmille ja kaikki tuutit pursuaa voimaantunutta tissiä ja tussua.

N49

Tämä. Ja entäs nykymeno kouluissa? Ei tarvitse opettajia kadehtia. Pennut eivät tunne tervettä häpeää ja se näkyy rajattomana käytöksenä.

Vierailija
52/82 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No Aasiasta me ollaan tultukin.

Vierailija
53/82 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen kasvatettiin häpeällä ja nyt on homma karannut toiseen laitaan ja kullannupuille sallitaan ihan kaikki, ei osata enää edes hävetä. Kultainen keskitie se pitäisi tässäkin olla.

Vierailija
54/82 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häpeä on täysin turha tunne. Ilon kautta!

Vierailija
55/82 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häpeä on sitä ettei ole saanut rakkautta silloin kun lapsi olisi sitä tarvinnut. Häpeä tulee rakkauden tilalle.

Vierailija
56/82 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häpeä on luonnollinen tunne, jos moraali on kunnossa.

Vierailija
57/82 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Häpeä on täysin turha tunne. Ilon kautta!

Vai röyhkeyden kautta? Jos siis ei ole häpeästä mitään tietoa.

Vierailija
58/82 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo nimenomaan vanhan kansan, ja toki jälkeläisten joille tuo siirretty, juttu. Äitini sanoi herranvuonna 2022 avioerostani, että se on häpeä :D

Ja vielä ihmetellään miksi keski-ikäiset naiset käy terapiassa. 

Kyllä miehet on kasvatettu ihan samaan häpeään.

Vierailija
59/82 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häpeä on kulttuurisidonnaista ja opittua sekä perustuu kunniakäsitykseen. Ilman yhteisöä, ei ole kunniaa ja ilman kunniaa ei ole häpeää.

"Sillä he rakastivat ihmiskunniaa enemmän kuin Jumalan kunniaa." Joh. 12:43

"Joka rakastaa isäänsä tai äitiänsä enemmän kuin minua, ei kelpaa minulle, eikä se, joka rakastaa poikaansa tai tytärtänsä enemmän kuin minua, kelpaa minulle." Matt. 10:37

"Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei pääse Jumalan valtakuntaan." Joh. 3:5

Jumala on sanonut: 'Kunnioita isääsi ja äitiäsi' ja 'Joka kiroaa isäänsä tai äitiään, häntä rangaistakoon kuolemalla'. Matt. 15:4

Mitä vähemmän ihminen tuntee olevansa riippumaton yhteisön normeista, sitä vähemmän ihminen häpeää, koska ei ole riippuvainen yhteisön kunniakäsityksistä.

Joka rakastaa elämäänsä, kadottaa sen, mutta joka tässä maailmassa panee alttiiksi elämänsä, saa osakseen ikuisen elämän. Joh. 12:25

"Minun kuninkuuteni ei ole tästä maailmasta. Jos se kuuluisi tähän maailmaan, minun mieheni olisivat taistelleet, etten joutuisi juutalaisten käsiin. Mutta minun kuninkuuteni ei ole peräisin täältä." Joh. 18:36

"Mutta minä sanon teille: älkää tehkö pahalle vastarintaa. Jos joku lyö sinua oikealle poskelle, käännä hänelle vasenkin." Matt. 5:39

"Jos te ymmärtäisitte, mitä tämä tarkoittaa: 'Armahtavaisuutta minä tahdon, en uhrimenoja', te ette tuomitsisi syyttömiä." Matt. 12:7

"Minä olen tullut nostamaan pojan isäänsä, tyttären äitiään ja miniän anoppiaan vastaan." Matt. 10:35

"Jos joku tulee minun luokseni mutta ei ole valmis luopumaan isästään ja äidistään, vaimostaan ja lapsistaan, veljistään ja sisaristaan, vieläpä omasta elämästään, hän ei voi olla minun opetuslapseni." Luuk. 14:26

Vierailija
60/82 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa vasta 1960-luvulla syntyneet ovat kasvaneet ihmisarvoisissa oloissa. Sitä ennen Suomi oli kehitysmaa, jossa ei ollut mm. sairausvakuutusta eikä perusterveydenhuoltoa tai pelastuspalvelua. Ihmisten lähtökohdat olivat melko karut ja asenne elämään oli ikuinen "hattu kourassa".