Luin kirjan Bullshit Jobs ja tajusin että maailma on täynnä turhia töitä
Todella silmiä avaava kirja, jota voin suositella kaikille. En tiedä onko suomennettu. Kirjoittaja on antropologi David Graeber.
Graeber havainnollistaa kirjassa kuinka etenkin suurin osa pikkupomoista on käytännössä turhia paperinpyörittelijöitä ja työpaikan pellejä joiden tarkoituksena on oikeuttaa työnsä olemassaolo häiritsemällä alaisiaan bookkaamalla turhia wellness-koulutuksia jne. Sitten on myös paljon työntekijöitä, joiden työ perustuu siihen, että joku muu ei tee töitään kunnolla ("virheiden metsästäjät") sekä ihan perinteisiä byrokraatteja joiden tehtävä on pistää raksi ruutuun.
Graeberin mukaan bullshit jobeja löytyy erityisesti pankki- ja finanssialalta mutta myös esimerkiksi viihdetuotannoista. Usein mitä bullshitimpi työ, sitä hienomman kuuloinen titteli.
Kommentit (113)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän ei näille pikkupomoille sovi, että olisivat tarpeettomia, joten aletaan mikromanagereiksi. Puututaan asioihin, jotka hoituisivat paljon paremmin puuttumista.
Pari elävän elämän esimerkkiä:
- Esimies ei uskaltanut antaa kellekään helaperjantainta lomaksi, ettei vaan joillekin tulisi paha mieli. Kyseessä oli yritysasiakkaiden kanssa tehtävää työtä, joten asiakkaat lomailivat kaikki sen päivän ja töihin pakotetut tyypit hajoilivat tylsyyteen ja ärsytykseen.
Kuvittele tilanne, ettei pikkupomoja olisi. Antaisiko toimitusjohtaja sinulle loman yhtään sen helpommin?
Onko toimitusjohtajilla yleensäkään aikaa ruveta selvittelemään kaikkia työntekijöidensä ongelmia (silloin kun niitä tulee)? Onko heillä aikaa vetää kaikki palaverit läpi?
Jotenkin en ihan usko.
Loppuun on kai pakko sanoa, etten itse ole mikää pikkupomo, koska joku tulee nyt kuitenkin sellaista väittämään. Olen ollut koko työurani ajan alimmalla portaalla.
Useimmat palaverit ovat turhia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun työ on bullshit job. Mainostoimiston graafikko. Keksin mainoksia suuryritysten tuotteille joita kukaan ei oikeasti tarvitse, jotka saadaan kuvanmuokkauksella näyttämään paremmalta kuin ne oikeasti on, ja sitten väännetään että millaisia mainoslauseita voi käyttää joutumatta pulaan valheellisesta mainonnasta. Ihan turhaa, jopa vahingollista työtä. Moraalinen kuolema ja burn out.
Otan todella osaa! Olen sanomattoman pettynyt, että ihmisten on pakko tehdä näitä töitä :-(
Tämä. Lähdin taidealalle, koska minulla on siihen lahjoja, mutta päädyin graafiseksi suunnittelijaksi siksi että jollakin ne laskut täytyy maksaa. Sitten vietän päiväni luovan prosessin sijaan suunnitellen työn tilaajien kanssa miten parhaiten viilata asiakkaita linssiin ja pohtien voiko väittää jauhelihapakettia hiilineutraaliksi ilman tieteellistä näyttöä. Bullshit job jonka työkuvaan kuuluu bullshitin levittäminen.
Juu. muotoilu-ja graafisen suunnittelun työt tähtäävät pohjimmiltaan turhan tavaran valmistukseen tai sen myynnin kasvattamiseen, joten eivät täytä eettisen ja kestävän suunnittelun vaatimuksia. Tarvitaanko maailmassa todellakaan jatkuvasti uusia lasitavaroita tai keramiikkakuppeja esim?
Vaikka taidealaa pidetään turhana niin sillä on tärkeä osa henkisen hyvinvoinnin kannalta. Jos arkkitehtejä ei olisi niin kaikki rakennukset olisivat betonikuutioita. Ilman teollisia muotoilijoita olisi jokaisen kotona samanlainen sohva, sänky, ruokapöytä, jne. Menet johonkin julkiseen paikkaan ja siellä kaikki on väritöntä ja tasaista. Elämä olisi yhtä laitosta.
Hölön pölön nyt taas. Yksilöllisiä taloja ja huonekaluja on tehty aina ja ihan ilman arkkitehtejä ja teollisia muotoilijoita.
ennen huonekalusta rakennettiin kestävä ja kaunis ja sen hinta perustui valmistuskustannuksiin. nykyään on kaikenlaista designeria ja teollista muotoilijaa, jotka rahastavat loppuikänsä tekijänoikeuskorvauksia. tuote valmistetaan jossain halpamaassa lapsityövoimalla ja myrkkykemikaaleilla ja myydään suomessa valtavilla katteilla ja designlisällä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tällä palstalla äärioikeistolaiset on aina pakottamassa kaikkia työhön, koska kaikkia tarvitaan. Totuus on, että yhteiskunta toimii hyvin pienellä määrällä ihmisiä.
ja ne loput turhat ihmiset voidaan hyvin poistaa maailmasta
Minä puhuin äärioikeistolaisista negatiiviseen sävyyn. Se tavallaan implikoi, että olen jonkinmoinen vasemmistolainen. Siihen asiaan kuuluu, että arvostan ihmishenkeä hyvin paljon. Kommenttisi on hyvin loukkaava!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun työ on bullshit job. Mainostoimiston graafikko. Keksin mainoksia suuryritysten tuotteille joita kukaan ei oikeasti tarvitse, jotka saadaan kuvanmuokkauksella näyttämään paremmalta kuin ne oikeasti on, ja sitten väännetään että millaisia mainoslauseita voi käyttää joutumatta pulaan valheellisesta mainonnasta. Ihan turhaa, jopa vahingollista työtä. Moraalinen kuolema ja burn out.
Otan todella osaa! Olen sanomattoman pettynyt, että ihmisten on pakko tehdä näitä töitä :-(
Tämä. Lähdin taidealalle, koska minulla on siihen lahjoja, mutta päädyin graafiseksi suunnittelijaksi siksi että jollakin ne laskut täytyy maksaa. Sitten vietän päiväni luovan prosessin sijaan suunnitellen työn tilaajien kanssa miten parhaiten viilata asiakkaita linssiin ja pohtien voiko väittää jauhelihapakettia hiilineutraaliksi ilman tieteellistä näyttöä. Bullshit job jonka työkuvaan kuuluu bullshitin levittäminen.
Taiteen tekeminen on myös ongelmallista, varsinkin jos kyseessä ovat fyysiset teokset. Jo pelkät materiaalit kuluttavat ympäristöä. Sanon tämän itse taiteen maisterina, joka ei lopulta tehnyt päivääkään töitä siihen mihin kouluttautui, eli taidemaalarina. Tein itsekin töitä muutaman vuoden mainosgraafikkona (aika monen taiteilijan pakkovalinta) ja p*skaa sekin oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu. muotoilu-ja graafisen suunnittelun työt tähtäävät pohjimmiltaan turhan tavaran valmistukseen tai sen myynnin kasvattamiseen, joten eivät täytä eettisen ja kestävän suunnittelun vaatimuksia. Tarvitaanko maailmassa todellakaan jatkuvasti uusia lasitavaroita tai keramiikkakuppeja esim?
Vaikka taidealaa pidetään turhana niin sillä on tärkeä osa henkisen hyvinvoinnin kannalta. Jos arkkitehtejä ei olisi niin kaikki rakennukset olisivat betonikuutioita. Ilman teollisia muotoilijoita olisi jokaisen kotona samanlainen sohva, sänky, ruokapöytä, jne. Menet johonkin julkiseen paikkaan ja siellä kaikki on väritöntä ja tasaista. Elämä olisi yhtä laitosta.
Hölön pölön nyt taas. Yksilöllisiä taloja ja huonekaluja on tehty aina ja ihan ilman arkkitehtejä ja teollisia muotoilijoita.
ennen huonekalusta rakennettiin kestävä ja kaunis ja sen hinta perustui valmistuskustannuksiin. nykyään on kaikenlaista designeria ja teollista muotoilijaa, jotka rahastavat loppuikänsä tekijänoikeuskorvauksia. tuote valmistetaan jossain halpamaassa lapsityövoimalla ja myrkkykemikaaleilla ja myydään suomessa valtavilla katteilla ja designlisällä
Jos kodissasi on muuta kuin antiikkia niin olet osa ongelmaa. Taide ei ole sinulle turhaa.
Ymmärrän filosofisella tasolla pohdiskelun siitä että mikä työ on mielekästä ja mikä ei, mutta henkilökohtaisesti sillä ei ole minulle väliä. Me kun elämme kapitalismissa ja se ei siitä muuksi muutu. Minä myyn työaikaani ja -panostani kapitalistille, joka määrittää työtehtäväni. Kapitalisti on siis vastuussa siitä, onko minun työstäni hyötyä kenellekään. En minä itse.
mekin todettiin töissä, että pomot on kaikkein turhimpia. ne voisi korvata piipperillä joka parin tunnin välein piippaisi ja antaisi palautetta kuten "vtn idi00tti, tee töitä enemmän" tai "älä kuvittelekaan lähteväsi tänään ajoissa kotiin" tai "muistathan että sinun pitää ylittää tavoitteesi 100%:Sti"
Mitkä säästöt siitä tulisikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän ei näille pikkupomoille sovi, että olisivat tarpeettomia, joten aletaan mikromanagereiksi. Puututaan asioihin, jotka hoituisivat paljon paremmin puuttumista.
Pari elävän elämän esimerkkiä:
- Esimies ei uskaltanut antaa kellekään helaperjantainta lomaksi, ettei vaan joillekin tulisi paha mieli. Kyseessä oli yritysasiakkaiden kanssa tehtävää työtä, joten asiakkaat lomailivat kaikki sen päivän ja töihin pakotetut tyypit hajoilivat tylsyyteen ja ärsytykseen.
Kuvittele tilanne, ettei pikkupomoja olisi. Antaisiko toimitusjohtaja sinulle loman yhtään sen helpommin?
Onko toimitusjohtajilla yleensäkään aikaa ruveta selvittelemään kaikkia työntekijöidensä ongelmia (silloin kun niitä tulee)? Onko heillä aikaa vetää kaikki palaverit läpi?
Jotenkin en ihan usko.
Loppuun on kai pakko sanoa, etten itse ole mikää pikkupomo, koska joku tulee nyt kuitenkin sellaista väittämään. Olen ollut koko työurani ajan alimmalla portaalla.
Sun näkemys pikkupomojen tehtävistä on sellainen, että hyväksyy lomat? Ja selvittää ongelmat? Mitähän ongelmia tällaiset pikkupomot kykenee ratkaisemaan, joita työntekijät eivät itse pystyisi? Eikö yritykselle tule aika kalliiksi maksaa ihan turhalle tyypille palkkaa lomien hyväksymisestä? Miten usein nämä palsut ovat hyödyllisiä?
Ei tietenkään ole, vaan vastasin edelliseen kommenttiin. Siinä valitettiin, kun pikkupomo en antanut lomaa. Mikset osoittanut hänelle samaa kysymystä? Ihan kuin suurempi pomo automaattisesti antaisi lomia. Eiköhän jokainen työntekijä voi ainakin yrittää ottaa isompaan pomoon yhteyttä, jos kokee, ettei pikkupomo kuuntele tai ymmärrä. Näin ei kuitenkaan itse uskallettu tehdä tuon kommentin perusteella, vaan syy vieritettiin toisaalle.
Jos kyseisessä firmassa ei annettu työntekijöiden itse päättää lomistaan, niin sekään ei varmasti ollut pelkkien pikkupomojen vika.
David Graeber on muuten juuri nyt Stadissa. Yhdessä David Wenrown kanssa tekemänsä teoksen: Alussa oli...Ihmiskunnan uusi historia - suomennoksen pr. - bullshittia.
Laitoin kirjastoon varaukseen, tai ostan. Bullshit Jobsin luin myös.
Nyt on kiire. Totean keskusteluun yleisesti, että tehdessäni nuorena paskahommia olin onnellinen ja ylpeä työstäni, tehdessäni oikeata aikuisten bullshit - työtä häpesin itseäni, olin onneton kaikin puolin.
Onneksi saan nyt toteuttaa itseäni ja tehdä merkityksellistä työtä.
Vierailija kirjoitti:
David Graeber on muuten juuri nyt Stadissa. Yhdessä David Wenrown kanssa tekemänsä teoksen: Alussa oli...Ihmiskunnan uusi historia - suomennoksen pr. - bullshittia.
Laitoin kirjastoon varaukseen, tai ostan. Bullshit Jobsin luin myös.
Nyt on kiire. Totean keskusteluun yleisesti, että tehdessäni nuorena paskahommia olin onnellinen ja ylpeä työstäni, tehdessäni oikeata aikuisten bullshit - työtä häpesin itseäni, olin onneton kaikin puolin.
Onneksi saan nyt toteuttaa itseäni ja tehdä merkityksellistä työtä.
Aika jännää jos on. Graeber nimittäin kuoli vuonna 2020.
Kaikki sellaiset työt, joissa työntekijöitä häiritään työhön kuulumattomilla asioita, on turhaa. Esim. hyvinvointivalmentajan työ.
Tämä kirja pitäisi olla pakollista lukemista yläasteella. Tai mikä se nyt nykyään onkaan.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän filosofisella tasolla pohdiskelun siitä että mikä työ on mielekästä ja mikä ei, mutta henkilökohtaisesti sillä ei ole minulle väliä. Me kun elämme kapitalismissa ja se ei siitä muuksi muutu. Minä myyn työaikaani ja -panostani kapitalistille, joka määrittää työtehtäväni. Kapitalisti on siis vastuussa siitä, onko minun työstäni hyötyä kenellekään. En minä itse.
Olet ihan pihalla, mutta jos luet tämän kirjan niin ehkä oivallat jotain
Vierailija kirjoitti:
Töiden hyödyttömyys on itseasiassa jopa mielenterveydellinen ongelma. Se on yhtä yleinen syy työperäiseen masennukseen kuin stressi ja liikakuormitus.
Bullshit-töillä kasvatetaan hyväpalkkaista oikeistoa ja lasketaan tuottavuutta jota oikeisto itkustaa.
RIIKKA SUOMINEN
"BULLSHIT JOBS KERTOO, millaiseen hölynpölyyn nykyinen työelämä perustuu. Kirjan on kirjoittanut antropologi David Graeber London School of Economicsista.
Hevonpaskatyöt ovat toimisto- ja esimiestöitä, joiden tekijästä tuntuu, ettei hänen työllään ole mitään vaikutusta yhteiskuntaan.
Graeber viittaa tutkimuksiin, joiden mukaan useampi kuin joka kolmas britti ja hollantilainen sanoo, ettei hänen työssään ole järkeä. Vallitsee lähes käänteinen suhde sen välillä, kuinka paljon työ hyödyttää suoraan toisia, ja kuinka paljon siitä saa palkkaa. Graeberin mukaan tämä epäkohta on ollut omiaan ruokkimaan suorittavan työn tekijöiden kiukkua ja sitä kautta oikeistopopulismin nousua."
Esim. yliopistoissa on potkittu kilometritehtaalle lukuisa määrä suorittavaa oikeaa työtä tekeviä alatason työmuurahaisia muutosjohtajien avulla, joilla ruiskukkajäsenkirjat, tuottavuuteen ja menoleikkauksiin vedoten. Leikkurin jälkeen palkataan erilaista assistenttia, keskijohtoa, vararehtoria ym. jotta saatu säästö menee miljoonia miinukselle muutamassa vuodessa ja taas päällä muutosneuvottelut uuden kolan kanssa, jossa lisää perustason jamppaa potkitaan pois ja ulkoistetaan. Turun yliopisto hyvä esimerkki tästä kokoomuspolitiikasta, jossa tuotetaan bullshit jobsia ja huononnetaan tuottavuutta isopalkkaisen kuonan lisäämisellä hallintoon.
Tähän törmää yhä useammin muutosneuvotteluin, jossa suorittavan luokan oikeaa lisäarvoa tuottavaa työtä tekeviä matalapalkkaisia potkitaan pois ja tilalle lisätään paperinpyörittäjiä, assistentteja, contollereja, keskitason esimiehiä ym., jotka eivät tuota mitään, mutta palkkaus on kohdillaan ja päivät kuluvat kokouksissa kahvikupin ja pullan äärellä, teams-palavereissa ja etänä kotona. Kokoomus saa näistä kannattajakuntaa, joten näitä töitä ei vähennetä ennen kuin viimeinenkin tuottava duunari on työpaikalta potkittu pois ja firma tai yhteisö alasajettu.
https://hamaraprojekti.org/2023/01/20/kirja-arvostelu-bullshit-jobs-gra…
"Tekoälysovellukset syövät nyt ja lähitulevaisuudessa keskijohdon jobeja. Sama juttu perustasolla duunia painavien asiantuntijatyöpaikkojen suhteen. Ovat olleet tähän saakka automatisaatiolta ja ulkoistamiselta suojattuja, mutta eivät enää."
Valkokaulusväkeä tulee jatkossa siis yhä lisää oikeiston potkittavaksi orjatyövoimaksi työskentelemään työttömyys- ja toimeentulotuen suuruisella alipalkkauksella suorittavan työläisluokan potkittavien kavereiksi. Mahtaakohan aatteen ja ideologian palo säilyä.
Vierailija kirjoitti:
Tähän törmää yhä useammin muutosneuvotteluin, jossa suorittavan luokan oikeaa lisäarvoa tuottavaa työtä tekeviä matalapalkkaisia potkitaan pois ja tilalle lisätään paperinpyörittäjiä, assistentteja, contollereja, keskitason esimiehiä ym., jotka eivät tuota mitään, mutta palkkaus on kohdillaan ja päivät kuluvat kokouksissa kahvikupin ja pullan äärellä, teams-palavereissa ja etänä kotona. Kokoomus saa näistä kannattajakuntaa, joten näitä töitä ei vähennetä ennen kuin viimeinenkin tuottava duunari on työpaikalta potkittu pois ja firma tai yhteisö alasajettu.
https://hamaraprojekti.org/2023/01/20/kirja-arvostelu-bullshit-jobs-gra…
Olen ollut organisaatiossa jossa oli käsittämätön määrä päällekkäisiä rooleja eri titteleillä. Tämä johtuu huonosta johtamisesta, huonosta asiantuntemisesta ja resurssien haaskaamisesta. Ei tarkoita sitä että ihmiset olisi tarpeettomia, vaan että heitä ei ohjata tekemään mitään tarpeellista ja tietyt henkilöt taas ovat jatkuvan ylikuormituksen alla sillä nämä pyörijät kyselevät samoja asioita..
ja ne loput turhat ihmiset voidaan hyvin poistaa maailmasta