Luin kirjan Bullshit Jobs ja tajusin että maailma on täynnä turhia töitä
Todella silmiä avaava kirja, jota voin suositella kaikille. En tiedä onko suomennettu. Kirjoittaja on antropologi David Graeber.
Graeber havainnollistaa kirjassa kuinka etenkin suurin osa pikkupomoista on käytännössä turhia paperinpyörittelijöitä ja työpaikan pellejä joiden tarkoituksena on oikeuttaa työnsä olemassaolo häiritsemällä alaisiaan bookkaamalla turhia wellness-koulutuksia jne. Sitten on myös paljon työntekijöitä, joiden työ perustuu siihen, että joku muu ei tee töitään kunnolla ("virheiden metsästäjät") sekä ihan perinteisiä byrokraatteja joiden tehtävä on pistää raksi ruutuun.
Graeberin mukaan bullshit jobeja löytyy erityisesti pankki- ja finanssialalta mutta myös esimerkiksi viihdetuotannoista. Usein mitä bullshitimpi työ, sitä hienomman kuuloinen titteli.
Kommentit (113)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun työ on bullshit job. Mainostoimiston graafikko. Keksin mainoksia suuryritysten tuotteille joita kukaan ei oikeasti tarvitse, jotka saadaan kuvanmuokkauksella näyttämään paremmalta kuin ne oikeasti on, ja sitten väännetään että millaisia mainoslauseita voi käyttää joutumatta pulaan valheellisesta mainonnasta. Ihan turhaa, jopa vahingollista työtä. Moraalinen kuolema ja burn out.
Otan todella osaa! Olen sanomattoman pettynyt, että ihmisten on pakko tehdä näitä töitä :-(
Tämä. Lähdin taidealalle, koska minulla on siihen lahjoja, mutta päädyin graafiseksi suunnittelijaksi siksi että jollakin ne laskut täytyy maksaa. Sitten vietän päiväni luovan prosessin sijaan suunnitellen työn tilaajien kanssa miten parhaiten viilata asiakkaita linssiin ja pohtien voiko väittää jauhelihapakettia hiilineutraaliksi ilman tieteellistä näyttöä. Bullshit job jonka työkuvaan kuuluu bullshitin levittäminen.
Joo. Itsellä oli "onneksi" työ firmassa, joka ei menestynyt. Siinä oli vaan se vika, että piti tehdä tikusta töitä, koska eihän voinut sanoa, ettei töitä enää ole...
Onkohan jollain työssä niin, että jos ei ole töitä, niin saa mennä kotiin? Muuten etätyö :-)
Etätyö ja 3 (peräkkäisen) päivän työviikko nykyisellä palkalla!
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa täällä roikkuvista on todennäköisesti siinä kirjassa
Niin jos on oikeissa töissä niin ei ehdi tällaiseen käyttää aikaa ja vapaa-aikana ei jaksa. itse olen hyvin ansaitulla eläkkeellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun työ on bullshit job. Mainostoimiston graafikko. Keksin mainoksia suuryritysten tuotteille joita kukaan ei oikeasti tarvitse, jotka saadaan kuvanmuokkauksella näyttämään paremmalta kuin ne oikeasti on, ja sitten väännetään että millaisia mainoslauseita voi käyttää joutumatta pulaan valheellisesta mainonnasta. Ihan turhaa, jopa vahingollista työtä. Moraalinen kuolema ja burn out.
Otan todella osaa! Olen sanomattoman pettynyt, että ihmisten on pakko tehdä näitä töitä :-(
Tämä. Lähdin taidealalle, koska minulla on siihen lahjoja, mutta päädyin graafiseksi suunnittelijaksi siksi että jollakin ne laskut täytyy maksaa. Sitten vietän päiväni luovan prosessin sijaan suunnitellen työn tilaajien kanssa miten parhaiten viilata asiakkaita linssiin ja pohtien voiko väittää jauhelihapakettia hiilineutraaliksi ilman tieteellistä näyttöä. Bullshit job jonka työkuvaan kuuluu bullshitin levittäminen.
Juu. muotoilu-ja graafisen suunnittelun työt tähtäävät pohjimmiltaan turhan tavaran valmistukseen tai sen myynnin kasvattamiseen, joten eivät täytä eettisen ja kestävän suunnittelun vaatimuksia. Tarvitaanko maailmassa todellakaan jatkuvasti uusia lasitavaroita tai keramiikkakuppeja esim?
Vierailija kirjoitti:
Vaihda alaa jos vielä pystyt. Itse tein niin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä mieluummin käyn wellness-koulutuksissa kuin teen omaa tylsää työtäni.
Enkä kyllä tajua, miten virheiden metsästäjät on turhia. Ihminen ei ole kone, joka tekee aina työt oikein. Jos on joku tärkeä homma, joka on pakko tehdä oikein, on parempi, että useampi ihminen tarkastaa, että se on oikein.
Nykyrahassa noin puolen miljardin arvoinen Mars-luotain tuhoitui vuonna 1999 inhimillisen virheen takia. Yhdessä ohjelmistossa oli käytetty SI-arvoja ja toisessa amerikkalaisia mittayksikköjä, jolloin luotain meni Marsin ilmakehään väärässä kulmassa. Olisi kannattanut hommata muutama virheiden tarkastaja töihin.
Töitä ei kannata tehdä sillä tavalla että tieto kirjoitetaan post-it lapulle josta sen syöttää joku toinen Exceliin ja sieltä kolmas johonkin Apottiin ja sieltä neljäs Kantaan josta sen lukee viides jne
Saattaa mennä ne puurot ja vellit sekaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin automaatiosuunnittelijana aika iso osa näistä ajatuksista on vielä tulevaisuuden haihatuksia. Toki näitä toimintoja myydään, mutta odotukset ehkä korkeammat, kuin todellisuus.
Surullinen esimerkki tosielämän automaatioissa. Yksi sana: Apotti.
ja valoihin juuttuvat ruokarobotit 😀
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen tämän kirjan aikoinaan lukenut. On kyllä kiinnostavaa miten ne työt jotka usein mielletään "p*skaduuneiksi" (siivooja, pikaruokalan työntekijä, kassanhoitaja..) ovat juuri turhan työn vastakohtia. Tottakai ihmiset tarvitsevat siistin ympäristön ja ravintoa myös. Sen sijaan nämä abstraktit Associate International Compliance Manager ovat juuri niitä töitä joissa ei oikeasti tehdä mitään, mikä hyödyttäisi yhtään ketään.
Paskaduuni EI TARKOITA turhaa työtä.
Se tarkoittaa hyvin suorittavaa, epäitsenäistä ja huonosti palkattua työtä. Sellaista, mitä ei yleensä ole mukava tehdä. Niitä tehdään joko siksi, että niistä pääsee jatkossa eteenpäin, tai että mitään muuta ei omaan tilanteeseen ole tarjolla.
Niitä ei teetettäisi, ellei ne olisi välttämättömiä.
Väärin.
Sun unelmaduunis voi olla jonkun paskaduuni.
Täällä kans yksi alaa vaihtanut freelance-graafikko. Tajusin, että työ ei vastaa arvojani. Olin luomassa ihmisille turhia tarpeita ja tätäkin kautta osallistuin maapallon tuhoamiseen. Tein mainontaa myös ns. vihreille yrityksille ja heilläkin mainonnan tavoitteena oli maksimaalinen rahallinen tuotto.
Nykyisin on virastossa sihteerinä ja pääsin siihen ihan taidealan papereilla, ilman mitään lisäkoulutusta. Eihän tämä ole läheskään niin vapaata ja aivoja haastavaa työtä, mutta ainakaan se ei ole läheskään niin bullshittiä kuin markkinointi.
Kaikki paitsi metsästäjä-keräilijät tekevät turhia töitä. Edistys on vienyt meiltä terveyden ja tuhonnut siinä sivussa ilmiömäisen määrän maapallon elämää, eikä se ole tuonut muuta kuin hieman 70-vuotiaaksi eläviä heimolaisia pidemmän eliniän. Mitä pidemmälle tämä edistys etenee, sitä vaikeammaksi terveysongelma kasvaa ja sitä huonommaksi kaikkien elinolot täällä käyvät. Mistään vieraiden planeetoiden kolonisaatiosta on turha haaveilla, se tuskin on mahdollista millään edistyksen tasolla ja siksi emme ole muukalaisiakaan tavanneet.
Hyvä aloitus, mutta en jaksa nyt lukea kommentteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen tämän kirjan aikoinaan lukenut. On kyllä kiinnostavaa miten ne työt jotka usein mielletään "p*skaduuneiksi" (siivooja, pikaruokalan työntekijä, kassanhoitaja..) ovat juuri turhan työn vastakohtia. Tottakai ihmiset tarvitsevat siistin ympäristön ja ravintoa myös. Sen sijaan nämä abstraktit Associate International Compliance Manager ovat juuri niitä töitä joissa ei oikeasti tehdä mitään, mikä hyödyttäisi yhtään ketään.
Paskaduuni EI TARKOITA turhaa työtä.
Se tarkoittaa hyvin suorittavaa, epäitsenäistä ja huonosti palkattua työtä. Sellaista, mitä ei yleensä ole mukava tehdä. Niitä tehdään joko siksi, että niistä pääsee jatkossa eteenpäin, tai että mitään muuta ei omaan tilanteeseen ole tarjolla.
Niitä ei teetettäisi, ellei ne olisi välttämättömiä.
Kerrotko miten ja kenelle mainosten jakelu on välttämätöntä?
Vierailija kirjoitti:
Näin joku aika sitten dokumentin, jossa yksi tehdas USAssa valmisti tomaattipyreetä. Se tehdas valmisti vuodessa enemmän pyreetä kuin koko Italia (joka ehkä on 2. isoin valmistaja maailmassa). Ja sitä tehdasta pyöritti kaksi (2) ihmistä!
Toisaalta esimerkki prosessista, joka on todella yksinkertainen. Murskain, johon kaadetaan täysin tasalaatuisia tomaatteja. Toisesta päästä tulee pyrettä.
Mieti prosessina vaikka pesulaa. Asiakas tuo säkissä erilaisia ja eri värisiä tekstiilejä. Nämä pitää kaikki pestä oikein pesuohjeiden mukaan ja palauttaa takaisin siististi viikattuina ja muoviin pakattuina. Rakenna automaatio.
Kumman automaatio on helpompi rakentaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin joku aika sitten dokumentin, jossa yksi tehdas USAssa valmisti tomaattipyreetä. Se tehdas valmisti vuodessa enemmän pyreetä kuin koko Italia (joka ehkä on 2. isoin valmistaja maailmassa). Ja sitä tehdasta pyöritti kaksi (2) ihmistä!
Toisaalta esimerkki prosessista, joka on todella yksinkertainen. Murskain, johon kaadetaan täysin tasalaatuisia tomaatteja. Toisesta päästä tulee pyrettä.
Mieti prosessina vaikka pesulaa. Asiakas tuo säkissä erilaisia ja eri värisiä tekstiilejä. Nämä pitää kaikki pestä oikein pesuohjeiden mukaan ja palauttaa takaisin siististi viikattuina ja muoviin pakattuina. Rakenna automaatio.
Kumman automaatio on helpompi rakentaa?
Asia nyt vaan on niin, että kuvauksesi ei pidä paikkaansa. Ensinnäkin tehtaaseen tuodaan kaikenlaisia tomaatteja. Ne pitää sortata, monella eri tavalla. Puhdistus, liotus, käsittely, ?kemiaa, maustaminen, kuumennus, säilöminen, pakkaus...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu. muotoilu-ja graafisen suunnittelun työt tähtäävät pohjimmiltaan turhan tavaran valmistukseen tai sen myynnin kasvattamiseen, joten eivät täytä eettisen ja kestävän suunnittelun vaatimuksia. Tarvitaanko maailmassa todellakaan jatkuvasti uusia lasitavaroita tai keramiikkakuppeja esim?
Vaikka taidealaa pidetään turhana niin sillä on tärkeä osa henkisen hyvinvoinnin kannalta. Jos arkkitehtejä ei olisi niin kaikki rakennukset olisivat betonikuutioita. Ilman teollisia muotoilijoita olisi jokaisen kotona samanlainen sohva, sänky, ruokapöytä, jne. Menet johonkin julkiseen paikkaan ja siellä kaikki on väritöntä ja tasaista. Elämä olisi yhtä laitosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka taidealaa pidetään turhana niin sillä on tärkeä osa henkisen hyvinvoinnin kannalta. Jos arkkitehtejä ei olisi niin kaikki rakennukset olisivat betonikuutioita. Ilman teollisia muotoilijoita olisi jokaisen kotona samanlainen sohva, sänky, ruokapöytä, jne. Menet johonkin julkiseen paikkaan ja siellä kaikki on väritöntä ja tasaista. Elämä olisi yhtä laitosta.
Hölön pölön nyt taas. Yksilöllisiä taloja ja huonekaluja on tehty aina ja ihan ilman arkkitehtejä ja teollisia muotoilijoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hölön pölön nyt taas. Yksilöllisiä taloja ja huonekaluja on tehty aina ja ihan ilman arkkitehtejä ja teollisia muotoilijoita.
Niin, ehkä 1900-luvun alussa, jolloin melkein kaikki piti tehdä itse. Nyt jos ostat sohvan niin joku senkin on suunnitellut. Samoin kuin rakennukset. Jos on taitoa niin voihan sen itsekkin piirtää, mutta kuinka monella on enää sellaista taitoa?