Luin kirjan Bullshit Jobs ja tajusin että maailma on täynnä turhia töitä
Todella silmiä avaava kirja, jota voin suositella kaikille. En tiedä onko suomennettu. Kirjoittaja on antropologi David Graeber.
Graeber havainnollistaa kirjassa kuinka etenkin suurin osa pikkupomoista on käytännössä turhia paperinpyörittelijöitä ja työpaikan pellejä joiden tarkoituksena on oikeuttaa työnsä olemassaolo häiritsemällä alaisiaan bookkaamalla turhia wellness-koulutuksia jne. Sitten on myös paljon työntekijöitä, joiden työ perustuu siihen, että joku muu ei tee töitään kunnolla ("virheiden metsästäjät") sekä ihan perinteisiä byrokraatteja joiden tehtävä on pistää raksi ruutuun.
Graeberin mukaan bullshit jobeja löytyy erityisesti pankki- ja finanssialalta mutta myös esimerkiksi viihdetuotannoista. Usein mitä bullshitimpi työ, sitä hienomman kuuloinen titteli.
Kommentit (113)
Niin se onkin. Jos mietit mitä tekee esimiehellä. Ei mitään, kun hoidan itse hommat omalla tavalla maaliin ilman häntä. Esimies ihmettelee ja kertoilee juttujaan, mutta ei se mua kiinnosta. Valittaa, kun en osallistu hänen palavereihin. Olen sanonut hänelle monta kertaa suoraan etten tarvitse välikättä työssäni minkä teen paremmin kuin sinä. Valitti pomolle tietenkin ja sanoin pomolle, että kun katsot työni jälkeä, niin hän ei ole osallinen mihinkään lopputulokseen, koska näen asiat erilailla ja näet miten teen rahaa firmalle ja myös sinulle. Tienaan muutenkin enemmän kuin hän jne. Pomo oli niinpä. Esimies oli hiessä. Ei tarvinut enää kuunnella esimiestä, mikä on täysin turha ihminen. En sano pahalla, mutta niin se on. Tuli yyteet ja tämä esimies sai lähteä. Ei pomokaan tehnyt mitään hänellä, kun muut teki muutenkin duunit ilman häntä.
Minäkin olen tämän kirjan aikoinaan lukenut. On kyllä kiinnostavaa miten ne työt jotka usein mielletään "p*skaduuneiksi" (siivooja, pikaruokalan työntekijä, kassanhoitaja..) ovat juuri turhan työn vastakohtia. Tottakai ihmiset tarvitsevat siistin ympäristön ja ravintoa myös. Sen sijaan nämä abstraktit Associate International Compliance Manager ovat juuri niitä töitä joissa ei oikeasti tehdä mitään, mikä hyödyttäisi yhtään ketään.
Kyllä mä mieluummin käyn wellness-koulutuksissa kuin teen omaa tylsää työtäni.
Enkä kyllä tajua, miten virheiden metsästäjät on turhia. Ihminen ei ole kone, joka tekee aina työt oikein. Jos on joku tärkeä homma, joka on pakko tehdä oikein, on parempi, että useampi ihminen tarkastaa, että se on oikein.
Nykyrahassa noin puolen miljardin arvoinen Mars-luotain tuhoitui vuonna 1999 inhimillisen virheen takia. Yhdessä ohjelmistossa oli käytetty SI-arvoja ja toisessa amerikkalaisia mittayksikköjä, jolloin luotain meni Marsin ilmakehään väärässä kulmassa. Olisi kannattanut hommata muutama virheiden tarkastaja töihin.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen tämän kirjan aikoinaan lukenut. On kyllä kiinnostavaa miten ne työt jotka usein mielletään "p*skaduuneiksi" (siivooja, pikaruokalan työntekijä, kassanhoitaja..) ovat juuri turhan työn vastakohtia. Tottakai ihmiset tarvitsevat siistin ympäristön ja ravintoa myös. Sen sijaan nämä abstraktit Associate International Compliance Manager ovat juuri niitä töitä joissa ei oikeasti tehdä mitään, mikä hyödyttäisi yhtään ketään.
Paskaduuni EI TARKOITA turhaa työtä.
Se tarkoittaa hyvin suorittavaa, epäitsenäistä ja huonosti palkattua työtä. Sellaista, mitä ei yleensä ole mukava tehdä. Niitä tehdään joko siksi, että niistä pääsee jatkossa eteenpäin, tai että mitään muuta ei omaan tilanteeseen ole tarjolla.
Niitä ei teetettäisi, ellei ne olisi välttämättömiä.
Varmaan vielä enemmän amerikkalaisessa pankkijärjestelmässä, Suomessa sentään maksut menevät aika tietokoneistetusti.
Tekoälysovellukset syövät nyt ja lähitulevaisuudessa keskijohdon jobeja. Sama juttu perustasolla duunia painavien asiantuntijatyöpaikkojen suhteen. Ovat olleet tähän saakka automatisaatiolta ja ulkoistamiselta suojattuja, mutta eivät enää.
Vierailija kirjoitti:
Pörssiyhtiöissä noita International Compliance Managereita pitää olla koska pörssiyhtiöillä on muodollisuusvaatimuksia, ja tietyissä papereissa täytyy ilmetä että on meillä joo tää asia hoidettu.
-ei enää koskaan pörssiyhtiöön töihin
Mitä huonompi palkka, sitä tärkeämpi työ, jollei oteta laskuun esim lääkäreitä. Paitsi että heistäkin osalla on erittäin heikko ammattiosaaminen.
Omassa firmassa homman nimi on se, että mitä pienempi palkka sen kovempi suorittava työ. Aloitin niistä hommista missä paahdoin pienellä palkalla töitä niin kovaa että taukoja ei ehtinyt pitää, paitsi hotkaistun lounaan. Kukaan ei kiitellyt. Olen noussut ylös hierarkiassa vähitellen ja joka askeleella hommat helpottuneet. Nyt on paljon isompi palkka ja riittää kun mukavikseen juttelee palavereissa. Jos tekee välillä jotain oikeaa työtä vähänkin niin sataa ylistystä niin että hävettää.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan vielä enemmän amerikkalaisessa pankkijärjestelmässä, Suomessa sentään maksut menevät aika tietokoneistetusti.
Amerikkalaiset laskevat edelleen käsin väkensä 10 vuoden välein. Se pitää yllä kynäteollisuutta USA:ssa, kun lomakkeiden täyttämiseen tarvitaan tonnikaupalla kuulakärkikyniä. :)
Vierailija kirjoitti:
Tekoälysovellukset syövät nyt ja lähitulevaisuudessa keskijohdon jobeja. Sama juttu perustasolla duunia painavien asiantuntijatyöpaikkojen suhteen. Ovat olleet tähän saakka automatisaatiolta ja ulkoistamiselta suojattuja, mutta eivät enää.
Totta. Tässä kirjassa muuten kerrottiin juuri tähän liittyen kiinnostava esimerkki. Eräs devaaja oli kehittänyt ratkaisun, jolla saisi erään turhan manuaalisen työn automatisoitua. Kun hän esitteli sen keskijohdolle, hän kohtasi suorastaan raivostuneen ilmapiirin, sillä tuon turhan työn katoaminen olisi osaltaan alleviivannut koko yksikön turhuutta :D Hyvä idea haudattiin, jotta työtä voitaisiin jatkaa manuaalisesti. AP
Vierailija kirjoitti:
Tekoäly ym vie oikeita työpaikkoja, kunnes jäljellä on vain bs-työpaikkoja. Paradoksaalista mutta totta, niin kauan kuin työssäkäynti on yhteiskunnassa normi. Syrjääntymisalalla on AI:n myötä runsaasti täyttämättömiä paikkoja, kun työt vähenee ja väkiluku kasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Enkä kyllä tajua, miten virheiden metsästäjät on turhia. Ihminen ei ole kone, joka tekee aina työt oikein. Jos on joku tärkeä homma, joka on pakko tehdä oikein, on parempi, että useampi ihminen tarkastaa, että se on oikein.
Nykyrahassa noin puolen miljardin arvoinen Mars-luotain tuhoitui vuonna 1999 inhimillisen virheen takia. Yhdessä ohjelmistossa oli käytetty SI-arvoja ja toisessa amerikkalaisia mittayksikköjä, jolloin luotain meni Marsin ilmakehään väärässä kulmassa. Olisi kannattanut hommata muutama virheiden tarkastaja töihin.
Virheiden metsästäjät eivät ole turhia, paitsi jos virhe on institutionaalinen eli järjestelmään sisään rakennettu. Silloin virheen korjaaminen olisi parempi ratkaisu kuin palkata henkilö, jonka tehtävä on korjata se aina uudelleen.
Kiusaa vainaata Steve jobsia se kirja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta. Tässä kirjassa muuten kerrottiin juuri tähän liittyen kiinnostava esimerkki. Eräs devaaja oli kehittänyt ratkaisun, jolla saisi erään turhan manuaalisen työn automatisoitua. Kun hän esitteli sen keskijohdolle, hän kohtasi suorastaan raivostuneen ilmapiirin, sillä tuon turhan työn katoaminen olisi osaltaan alleviivannut koko yksikön turhuutta :D Hyvä idea haudattiin, jotta työtä voitaisiin jatkaa manuaalisesti. AP
Kellä on omaa kokemusta isommista organisaatioista niin ei tarvitse kirjoista etsiä esimerkkejä. On niitä osastoja kumminkin laitettu tarpeettomina nurin enemmän kuin suojeltu - tarpeeton osaato tietty suojelee työpaikkojaan raivolla.
Olen tehnyt bullshit jobia ja voin vakuuttaa, että se syö ihmistä sisältäpäin. Pahinta on, kun sukulaiset ja ystävät ihastelevat hienolta kuulostavaa titteliä ja itse tietää koko tehtävän olevan yhtä tyhjän kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Omassa firmassa homman nimi on se, että mitä pienempi palkka sen kovempi suorittava työ. Aloitin niistä hommista missä paahdoin pienellä palkalla töitä niin kovaa että taukoja ei ehtinyt pitää, paitsi hotkaistun lounaan. Kukaan ei kiitellyt. Olen noussut ylös hierarkiassa vähitellen ja joka askeleella hommat helpottuneet. Nyt on paljon isompi palkka ja riittää kun mukavikseen juttelee palavereissa. Jos tekee välillä jotain oikeaa työtä vähänkin niin sataa ylistystä niin että hävettää.
Juuri näin se menee.
Kaikkein hankalinta oli päästä sieltä suorittavalta portaalta pois, eikä se saman firman sisällä yleensä edes onnistu. Minä tein suorittavan työn ohessani kehitystyötä, jonka arvo pystytiin suoraan laskemaan, se oli kymmeniä tuhansia euroja.
En saanut tästä itselleni mitään, en edes mitään yleistä 500 euron kannustuspalkkiota, mitä firmalla oli tarjota. En myöskään saanut järkevämpiä töitä.
Vaihdoin firmaa ja sen jälkeen vielä toisenkin kerran. Nyt olen päässyt middle manageriksi, joka enimmäkseen juttelee palavereissa, mutta ei tee mitään numeroissa mitattavaa hyödyllistä työtä.
Minulla on myös parempi esimies kuin aiemmin, siellä suorittavalla tasolla oli aloitteleva ja osaamaton esimies, nyt on pitkään johtamista tehnyt johtaja. Hän on tosi tyytyväinen työhöni ja kertoo sen myös.
Vierailija kirjoitti:
Virheiden metsästäjätkin tekevät virheitä. Ilkeät tahallaan. Narsisti pikkupomot jahtaa kateuden kohteitaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pörssiyhtiöissä noita International Compliance Managereita pitää olla koska pörssiyhtiöillä on muodollisuusvaatimuksia, ja tietyissä papereissa täytyy ilmetä että on meillä joo tää asia hoidettu.
-ei enää koskaan pörssiyhtiöön töihin
Nämä muodollisuusvaatimukset taas ovat usein valtion/EU:n taholta luotua turhaa työtä.
Minun koko työnkuvani perustuu siihen, että suorittavaan työhön on palkattava työvoimapulan takia siihen heikosti koulutettua ja osaamatonta porukkaa. On täyttä bullshittiä.