Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nyt oikeesti äidit! Jos haluatte että teillä on yhtään ystäviä vielä parin vuoden päästä niin opetelkaa vähän parempaa sosiaalista pelisilmää

Vierailija
09.09.2022 |

Taas yksi tuttu kiukuttelee kun saa lapsenkasvatusneuvoja lapsettomilta tai ihan keltä vaan kun haluaisi vaan kuuntelijaa.

Kannattaa miettiä mikä on oma rooli siinä miten tällaiset keskustelut menee. Aika monen äidin kommunikointi näissä on muiden dissaamista ja ymmärrän että voi olla vaikeaa kun on hormonaalinen ja kuormittunut ymmärtää, että muut kuulee muutakin kuin sinun pahan olosi.

Esimerkkinä, jos sanot: Mua niin väsyttää kun mun lapsi ei nuku ja tuntuu että oon ihan epäonnistunut äiti

Vertaa sitä kun sanot: Kaikki sanoo että lapselle pitäisi tehdä x ja y mutta se on kaikkien tutkimusten vastaista ja ihan väkivaltaa ja se naapurin Petra ei ymmärrä näistä asioista mitään

Jos jälkimmäistä uskaltautuu olemaan pitämättä ihan faktana tai kommentoimaan mitenkään muuten kuin ihailevana, niinet tietenkään lapsettomana mistään mitään tiedä.
Johonkin hukkuu sekin että Petra äitinäkään ei näköjään mistään mitään tiedä, että olikos se nyt lapsettomuus sun mielestä ongelma vai miksi kukaan muu ei ole yhtä viisas kuin sinä?

Missä välissä tässä pitäisi edes ymmärtää että neuvoo tai että kommentoiva äiti haluaisi vain ymmärrystä. Mille? Hänhän tietää kaikesta kaiken, vaikea tajuta että ko ihminen haluaisi mitään tukea tai että kaikkitietävän varmuus onkin hiuksenhieno ja sen katketessa menee ego ja äitiys Lapsettomanakaan en ihan sulata muiden ihmisten haukkumista tai arvostelua, ja kannattaisi itsekin sitä vähän miettiä jos sen tekee omasta epävarmuudesta.

Kommentit (72)

Vierailija
1/72 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa pitää sopiva etäisyys lapsellisiin.

Vierailija
2/72 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tuttavapiiri on siinä vaiheessa että näitä on ruvettu jälkikäteen vähän kautta rantain pyytelemään anteeksi. Kannattaa varautua että ei vältämättä ihan palaudu välit jos on oma itse ylennetty ja sinulle kerrottu että olet tyhmeliini jonka ainoa rooli on tyhmeliininä kuunnella kuningatarta..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/72 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nönnönnöö

Vierailija
4/72 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa sekava teksti.

Vierailija
5/72 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pidin äitinä taas sitten toisin päin todella tärkeänä sitä, että ystävieni seurassa asiat eivät keskittyneet pelkästään minun äitiyteen tai lapseeni. Tärkeää oli olla myös kiinnostunut ystävästä ja hänen asioistaan. 

Ystävyydet ovat kestäneet vaikka hyvin eri ikäisinä olemme lapsemme saaneet. 

Vierailija
6/72 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En yleensä ymmärrä sitä, miksi lapseton ei olisi sopiva kommentoimaan lapsiasioita. Onhan hänkin jonkun lapsi.

Vierailija
7/72 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleisesti ottaen kannattaisi pitää suunsa kiinni semmoisista asioista joista ei tiedä, ja ihan vaan vaikka tarjota sitä sympatiaa jos ei muuta osaa. Lapsettoman ei tosiaan kannata jaella lastenkasvatusneuvoja eikä koirattoman koirankasvatatusneuvoja, tai ajokortittoman ajo-opastusta, ellei ole jotain syytä miksi olisi näistä keskivertoa enemmän tietoa (koulutus tai kokemus). Yleisesti ottaen kukaan ei tykkää semmoisista ihmisistä jotka yrittää päteä joka asiassa.

Vierailija
8/72 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut äiti kohta 24 vuotta ja voin sanoa tuollaisille, että kuule, sä et ole lasten hankkimisen jälkeen enää ikinä pirteä etkä omista mielenterveyttä, että suck it up buttercup. Mitäs läkisit.

Vierailija
9/72 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En yleensä ymmärrä sitä, miksi lapseton ei olisi sopiva kommentoimaan lapsiasioita. Onhan hänkin jonkun lapsi.

Ja musta on outoa että olisi aihe josta toinen olisi oikeutettu luennoimaan tuntikausia joka kerta kun nähdään ja toinen ei sitä saisi kommentoida.

Mutta muustakaan ei saa puhua! Jos se lapseton puhuu omista lapsettomien asioista kun ei ne yhtään nyt kiinnosta tai tunnu tärkeiltä kun kuvioissa on The Lapsi. Ja äitihän saa tämän kritiikin lapsettoman elämän mitättömyydestä kertoa, koska hänkin on ollut lapseton ja hän Tietää (tm). Koska lapsettoman ihmisen elämä on homogeeninen kokemus jossa ei ole enää äidille mitään mistä ammentaa tai oppia mitenkään. 

Sosiaalisesti todella kieroutunutta ja tällaisista äideistä kannattaa pysyä kaukana.

Vierailija
10/72 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tässä nyt oli pointtina? Ei kai kenenkään tarvitse olla ystävä semmoisen kanssa joka myrkyttää ilmapiirin omalla pahantahtoisuudellaan ja toisten haukkumisella, mutta miksi pitää vetää tähän joku vastakkainasettelu lapsettomien ja perheellisten välille, vielä tuolla tavoin yleistäen? Yhtä inhottavaa se on kuunnella valitusta ja kitinää ja toisten haukkumista lapsettomankin kaverin suusta.

Vierailija
11/72 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos henkilö sanoo että kaipaa kuuntelijaa, miksi siinä tilanteessa pitää mennä neuvomaan?

Vierailija
12/72 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikääääään ei ole niin ärsyttävää kuin ihminen joka besserwisseröi asiassa josta ei mitään ymmärrä.

Vierailija
13/72 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleisesti ottaen kannattaisi pitää suunsa kiinni semmoisista asioista joista ei tiedä, ja ihan vaan vaikka tarjota sitä sympatiaa jos ei muuta osaa. Lapsettoman ei tosiaan kannata jaella lastenkasvatusneuvoja eikä koirattoman koirankasvatatusneuvoja, tai ajokortittoman ajo-opastusta, ellei ole jotain syytä miksi olisi näistä keskivertoa enemmän tietoa (koulutus tai kokemus). Yleisesti ottaen kukaan ei tykkää semmoisista ihmisistä jotka yrittää päteä joka asiassa.

Et tainnut ymmärtää aloitusta. Jos itse tarjoilee asian oikein, siis äitinä, niin saa varmemmin sellaisia vastauksia mitä haluaa. 

Miksi äidin pitää tuoda esille komplisoituja ongelmia jos ei siedä että niitä kommentoidaan? Jos haluaa vaan ymmärrystä, niin ei kannata verhota sitä mihinkään luennointiin ja jos loukkaantuu neuvosta, niin kannattaa ehkä miettiä että onko se järkevintä sanoa toiselle ääneen että olet lapseton niin älä neuvo, jos kyse on siitä että olet itse tosi epävarma, harvemmin muuten noin hyökkäilee. 

Sosiaalista pelisilmää äidit, sosiaalista pelisilmää. Tai sitten peili käteen kun seuraava valituksen aihe on se että ootte niin yksin. 

Vierailija
14/72 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja musta on outoa että olisi aihe josta toinen olisi oikeutettu luennoimaan tuntikausia joka kerta kun nähdään ja toinen ei sitä saisi kommentoida.

Mutta muustakaan ei saa puhua! Jos se lapseton puhuu omista lapsettomien asioista kun ei ne yhtään nyt kiinnosta tai tunnu tärkeiltä kun kuvioissa on The Lapsi. Ja äitihän saa tämän kritiikin lapsettoman elämän mitättömyydestä kertoa, koska hänkin on ollut lapseton ja hän Tietää (tm). Koska lapsettoman ihmisen elämä on homogeeninen kokemus jossa ei ole enää äidille mitään mistä ammentaa tai oppia mitenkään. 

Sosiaalisesti todella kieroutunutta ja tällaisista äideistä kannattaa pysyä kaukana.

amen

Vierailija
15/72 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun anoppi, nippa nappa peruskoulun läpi rämpinyt, työelämässä lähinnä haahuillut.

Jostain merkillisestä syystä sekaantui juuri minun korkeakouluopintoihin ja työuraan.

Omat tyttäret työttöminä ja koulut kesken mutta mulle etsi työpaikkoja (vaikka olin töissä).

Vierailija
16/72 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrärtänyt aloitusta joten vastaan ohi aiheen. Itselläni ei ole ystäviä(pystyn olemaan rennosti vain mieheni seurassa) eikä toivottavasti äitiyden myötä tule ihmisiä jotka pitävät kaverina vain koska olen äiti. Ärsyttää etukäteen jos minuun ruvetaan muutenkin suhtautumaan vain äitinä. Töissä kysytään mitäs meinasit Pirjo-Pekan kanssa tehdä viikonloppuna. Miksi et kysy mitä minä aion?

Vierailija
17/72 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai ongelma ole aiheesta puhuminen, vaan se kun henkilö yrittää neuvoa tai väittää tietävänsä paremmin aiheesta josta hänellä ei ole mitään oikeaa tietoa tai kokemusta. Jotkut vaan ei mitenkään kestä myöntää sitä etteivät voi aina olla oikeassa ja tietää kaikkea.

Toisaalta en kyllä itsekään jaksaisi semmoisen ihmisen seuraa joka haluaa jauhaa tuntikausia pelkästään lapsista eikä muut aiheet kävisi, vaikka lapsia minulla onkin. En ole kyllä semmoisen ihmisen kanssa koskaan jutulle joutunutkaan.

Vierailija
18/72 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos henkilö sanoo että kaipaa kuuntelijaa, miksi siinä tilanteessa pitää mennä neuvomaan?

Niinpä! Tämä oli aloitukseni pointti. Kertoo selkeästi haluavansa kuuntelijaa eikä neuvoja, ja kertoo vaikka että tuntuu pahalta ja siltä että ei osaa olla nyt äiti tässä asiassa. Se on ihan ok! Se ei ole ok että oma epävarmuus omasta valinnasta verhotaan muiden ihmisten haukkumiseksi ja sitten kun ei mene siihen ihan mukaan niin kerrotaan, että oleppa hiljaa sinä lapseton kun et tiedä. 

Jos ongelma alunperin on oma paha olo niin sanokaa se äidit!

Vierailija
19/72 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaalinen pelisilmä on sitå ettå kun joku kaipaa kuulijaa, hänelle ei ala tunkea neuvoja tai vähättelemään fiiliksiä tai dissaamaan.

Vierailija
20/72 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et tainnut ymmärtää aloitusta. Jos itse tarjoilee asian oikein, siis äitinä, niin saa varmemmin sellaisia vastauksia mitä haluaa. 

Miksi äidin pitää tuoda esille komplisoituja ongelmia jos ei siedä että niitä kommentoidaan? Jos haluaa vaan ymmärrystä, niin ei kannata verhota sitä mihinkään luennointiin ja jos loukkaantuu neuvosta, niin kannattaa ehkä miettiä että onko se järkevintä sanoa toiselle ääneen että olet lapseton niin älä neuvo, jos kyse on siitä että olet itse tosi epävarma, harvemmin muuten noin hyökkäilee. 

Sosiaalista pelisilmää äidit, sosiaalista pelisilmää. Tai sitten peili käteen kun seuraava valituksen aihe on se että ootte niin yksin. 

Sosiaalista pelisilmää ihan molempiin suuntiin... Nuo aloituksen lauseet ei minun nähdäkseni ole missään määrin semmoisia joihin kaivattaisiin jotain neuvoja tai pätemistä, päinvastoin.

Mutta aloitusviesti oli niin sekava etten oikein tajunnut pointtia muutenkaan.