Mikä unihäiriö on jos vaipuu heti nukahdettua REM-uneen.
Unen kuuluisi mennä sykleissä. Miksi toinen vaipuu asap rem-uneen.
Kommentit (16)
Mullakin on ollut tuota, että näen unta heti kun nukahdan, ja se ei ilmeisesti ole hyvä asia. Univajettako?
Minulla sama nyt. Nukun usein 30min päiväunet ja näen unta.
Todennäköisesti johtuu univajeesta. Itsellä ollut vastaavaa, ilmeni tutkimuksissa. Unilääkäri sanoi, että ilmiö kielii runsaasta univelasta.
Unia kyllä nähdään muissakin univaiheissa kuin REM-unessa mutta remissä ne ovat värikkäämpiä ja muistettavampia. Itsekin jos herään torkahdettuani muistan nähneeni unta. Mun mielestä ne valveajatukset muuttuu vähän niinkuin vaivihkaa uniksi, ja sitten vasta jos saisi nukkua vähän pidempään niin pääsisi syvään uneen, jossa näkemiään unia ei todennäköisesti muistaisi. Itse päinvastoin kovassa univajeessa tunnun pääsevän syvään uneen nopeammin ja muistan unia vähemmän kuin ilman univajetta nukkuessani.
Luultavasti on mennyt ajoissa nukkumaan, ehkä. Ja on ollut väsynyt, tai sitten ei. Joillekin voi vaikuttaa ruokavalio, vaikka kevyempi tai luomu, ettei ole tyyliin teollisia lihapullia. Saattaa olla rentokin, ei ole aina stressistä. Alkoholiton näkee luultavasti parempia unia ja jos ei ole lääke alla.
En ikinä edes tajunnut, että tässä olisi mitään epänormaalia. Näen koko ajan unta, ikinä ei ole sellaista levollista unta ja heti kun nukahdan alan näkemään näitä. Usein painajaisia, mutta aina tosi todentuntuisia. Itselläni tosin PTSD, johtunee siitä.
Mistä tiedät, että niin tapahtuu eikä kyse ole vain sinun tunteestasi?
Univelkaa, uneksiminen siirtyy mahdollisimman nopeasti tärkeimpään vaiheeseen.
Ei kukaan heti vaivu rem-uneen. Kyllä siinä hetki menee, vaikka herättyä tuntuisikin, että on koko ajan nähnyt unta. Ihminenhän ei edes muista kaikkia unia mitä yön aikana näkee, vaikka joka yö näkee useitakin unia.
Unia ihminen näkee joka vaiheessa kun nukkuu, ei pelkästään rem-unessa. Itse olen nähnyt unia jopa nukutettuna ja herättivät kesken hyvän unen leikkauksen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan heti vaivu rem-uneen. Kyllä siinä hetki menee, vaikka herättyä tuntuisikin, että on koko ajan nähnyt unta. Ihminenhän ei edes muista kaikkia unia mitä yön aikana näkee, vaikka joka yö näkee useitakin unia.
No olen kyllä torkahtanut pariksi minuutiksi, ihan kellosta katsomalla, ja nähnyt muistettavia unia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No olen kyllä torkahtanut pariksi minuutiksi, ihan kellosta katsomalla, ja nähnyt muistettavia unia.
Mitä sitten? Et sinä silti sillä sekunnilla vaipunut rem-uneen kun nukahdit. Unessa ajantaju hämäryy ja uni voi tuntua pidemmältä kuin onkaan. Lisäksi unia tosiaan nähdään muissakin unen vaiheissa kun vain remissä. Joskus voi olla kyse myös niin sanotusta valveunesta, jossa henkilö ei ole varsinaisessa unessa, vaan vain syvässä rentoudeden tilassa, joka on unenkaltainen.
Univaiheista nopeutuu tai skippaantuu ne´ensimmäiset ja mennään nopeasti rem-tilaan jos on paljon univelkaa.
En tiedä noista rem-unista, mutta mun kumppani nukahtaa alle minuutissa ihan aina. Mulla menee sellainen 20-30 minuuttia ennen kuin nukahdan, vaikka olisin kuinka väsynyt tahansa.
No olen kyllä torkahtanut pariksi minuutiksi, ihan kellosta katsomalla, ja nähnyt muistettavia unia.[/quote]
Mitä sitten? Et sinä silti sillä sekunnilla vaipunut rem-uneen kun nukahdit. Unessa ajantaju hämäryy ja uni voi tuntua pidemmältä kuin onkaan. Lisäksi unia tosiaan nähdään muissakin unen vaiheissa kun vain remissä. Joskus voi olla kyse myös niin sanotusta valveunesta, jossa henkilö ei ole varsinaisessa unessa, vaan vain syvässä rentoudeden tilassa, joka on unenkaltainen. [/quote]
Olet väärässä. Jos et ole itse kokenut tätä, se ei tarkoita, etteikö ilmiötä ole olemassa. Minä olen kokenut.
Mielenkiintoista