Kuningatar Elisabeth kuollut
Kommentit (7880)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkohan mitÀÀn epÀaidompaa kuin suomimamma suremassa britti-kuningattaren poismenoa?
No eipÀ juurikaann. Naurettavaa tuolla toisessakin ketjussa miten hehkuttavat ettÀ nyt on muka joku aikakausi ohi ja on maailmanlaajuinen suru. Katsokaa perkele oikeasti ympÀri maailmaa ja huomaatte ettei siellÀ surra kuten te tÀllÀ palstalla muka teette.
KyllÀhÀn se on yhden aikakauden loppu. Ja toisen aikakauden alku. Mutta en usko, ettÀ vaikuttaa Suomeen ja tavallisen suomalaisen arkeen yhtÀÀn mitenkÀÀn.
Vierailija kirjoitti:
Onkohan mitÀÀn epÀaidompaa kuin suomimamma suremassa britti-kuningattaren poismenoa?
Suuri uutinen on ja puhuttava.
Toiseksi: Omaatko minkÀÀnlaisia empatiataitoja?
"I will serve you all my life, be it long or short". NÀin lupasi tÀmÀ nainen 70 vuotta sitten ja piti sanansa loppuun asti.
Olen naimisissa suomalaisenglantilaisen miehen kanssa ja olen hÀnen kauttaan alkanut ymmÀrtÀÀ, mikÀ merkitys monarkialla on Englannin kaltaisessa ikivanhassa maassa. YllÀtin itseni itkemÀllÀ kertoessani kuningattaren kuolemasta meidÀn nelivuotiaalle kaksoiskansalaisellemme. Charles on nyt hÀnenkin kuninkaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nopeastipa meni, kun vointi heikentyi. No, ehkÀ parempi noin, kuin kÀrsiÀ pitkÀÀn. Sai kuitenkin elÀÀ aivan loppupÀiviin asti niin, ettÀ pystyi toimimaan elÀmÀssÀÀn itse, eikÀ ollut kenenkÀÀn hoidettavana tai holhottavana.
Itse asiassa kÀvi niin, kuten olen nÀhnyt usein kÀyvÀn vanhuksen kohdalla. PÀivÀÀ, kahta aiemmin on " virkeÀmmÀssÀ kunnossa" ja sitten tapahtuu selvÀ muutos huonompaan. Noin kÀvi mm isÀni kohdalla ja monen muun.
Tuo on tyypillistÀ elÀmÀn lopussa monen kohdalla.
IsÀni oli melkein vuodepotilas, oli ollut pienehkö aivoinfarkti, mutta kÀvelykÀÀn sujunut kunnolla. Pari pÀivÀÀ ennen kuolemaa oli noussut sÀngystÀ ja kÀvellyt makkarista keittiöön. LÀsnÀolijat katsoneet kuin " haamua" jÀrkyttyneenÀ. Vieneet takaisin sÀnkyyn ja ei siitÀ noussut enÀÀ.
Jos koko ikÀnsÀ on nÀhnyt uutisia kyseisestÀ henkilöstÀ niin kyllÀ se vÀhÀn tuntuu siltÀ niinkun joku hyvÀkin tuttu olisi kuollut ja varmasti vielÀ enemmÀn BriteissÀ, Kanadassa, Australiassa, Uudessa-Seelannissa, EtelÀ-Afrikassa ja lukemattomissa muissa paikoissa joiden kuningatar jossain vaiheessa oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
King Charles 3, god save the king, sanoi Truss juuri puheessaan
Kuuntelin samaa. Charles siis pitÀÀ hallitsijanimenÀÀn Charlesin. Moni luuli, ettÀ hÀn vaihtaa sen Georgeen, koska Britannian Kaarle-kuninkaat on tÀhÀn asti olleet surkeita tapauksia.
Surkea sulla on housuissas. Vallankaappaaja Cromwell mestautti Charles I:n mutta Charles II oli mahtava monarkki.
Charles II mahtava monarkki? NÀkemys sekin. HÀnellÀ oli ainakin 14 aviotonta lasta, mutta ei yhtÀÀn laillista kruununperillistÀ.
Ei ollut Elisabeth I:llÀkÀÀn. Koko Tudorin suku sammui mukanaan mutta silti pidetÀÀn merkkinaisena. Charles II:n aikana kuningaskunta kukoisti. Se mikÀ merkitsee. Sellaista kuningasta ei ennenvanhaan ollutkaan kellÀ ei ÀpÀröitÀ. SiinÀ mitÀÀn epÀtavallista ollut.
Kuningatar Elisabet, ilmoitti haluavansa, ettÀ herttuatar Camilla, saa kuningattaren tittelin prinssi Charlesin noustessa valtaistuimelle.
Vierailija kirjoitti:
Jos koko ikÀnsÀ on nÀhnyt uutisia kyseisestÀ henkilöstÀ niin kyllÀ se vÀhÀn tuntuu siltÀ niinkun joku hyvÀkin tuttu olisi kuollut ja varmasti vielÀ enemmÀn BriteissÀ, Kanadassa, Australiassa, Uudessa-Seelannissa, EtelÀ-Afrikassa ja lukemattomissa muissa paikoissa joiden kuningatar jossain vaiheessa oli.
Ei minusta ainakaan tunnu siltÀ vaikka olen koko ikÀni tuosta mummelista kuullut.
Williamin ja Catherinen uudet tittelit on pÀivitetty heidÀn viralliselle Instagram-tililleen:
The Duke and Duchess of Cornwall and Cambridge
Taisi olla maailman tunnetuin ihminen.
Eikiö tuolta yleltÀ nyt löydy mustaa paitaa tuon tilkkutÀkin sijasta!
Vierailija kirjoitti:
Eikiö tuolta yleltÀ nyt löydy mustaa paitaa tuon tilkkutÀkin sijasta!
Miksi pitÀisi olla musta paita?
Aion tÀnÀÀn itkeÀ itseni uneen. KyllÀ lÀhti Ellu ihan liian nuorena. :(
Vierailija kirjoitti:
Kuningatar Elisabet, ilmoitti haluavansa, ettÀ herttuatar Camilla, saa kuningattaren tittelin prinssi Charlesin noustessa valtaistuimelle.
Ei vaan hÀn toivoi Camillan kÀyttÀvÀn titteliÀ queen consort eli kuningatarpuoliso
Ylen erikoislÀhetyksessÀ erÀs asiantuntija naureskelee ja pukenut pÀÀlleen punakirjavan puseron. MissÀ kunnioitus? Muut mm. Laura Kolbe, pukeutunut arvokkaasti.
Aika paukku tÀhÀn torstaihin.
Kuningatarta