Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi ihmisillä on niin erikoisia nimiä nykyään?

Vierailija
08.09.2022 |

Sukunimetkin?

En tiedä enkö vain ennen kiinnittänyt huomiota ihmisten nimiin, mutta tuntuu siltä, että nykyään kenelläkään julkisuudessa vähänkin näkyvällä ei ole enää mitään "tavis" nimeä vaan kaikki on jotain Petronella Vemmelsääri tai Kukkameri Sudenvarvas.

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on niin ihquu olla persoonallinen.

Yksi päiväkodin hoitaja kertoi, että mitä erikoisempi nimi lapsella sen vaikeammat vanhemmat. Pääosin vihervassareita.

Meillä päin on paljon erikoisia nimiä kun Helsingissä hipsterikaupunginosassa olen töissä ja asun. Pääosa ei ole ollenkaan vaikeita näistä vanhemmista. Vihervassareita varmasti on paljon, ainakin Vihreitä. Sellaisia ekohenkisiä kasvissyöjä-luomutyyppejä paljon. Mukavia ihmisiä. Vaikka lasten niimet saattaakin olla Aarni ja Kaisla-Lumikki tms.

Vierailija
22/50 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kamalinta on, kun joku erikoinen ulkomaalainen etunimi yhdistetään tyypilliseen Suomalaiseen sukunimeen. Antaa vanhemmista todella pyrkyrimäisen kuvan. 

Mä en vain ymmärrä, mitä kauheata tässä on. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kamalinta on, kun joku erikoinen ulkomaalainen etunimi yhdistetään tyypilliseen Suomalaiseen sukunimeen. Antaa vanhemmista todella pyrkyrimäisen kuvan. 

En mäkään. Miksei erilaisuutta voi vain suvaita ilman kauhisteluja ja naureskeluja. Nykyään ei ole enää tavallista irviä ihan samoja ryhmiä kuin aikanaan tyyliin homoja ja erivärisiä, mutta siellä se sama syrjivä kiusaaja-asenne muhii uusia aiheita kohtaan, nyt lasten nimetkin on kohteena.

Vierailija
24/50 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalainen on ihan hyvä sukunimi, mutta jos puhut yleensä suomalaisista sukunimistä, niin silloin adjektiivin kirjoittaminen isolla kirjaimella antaa aika sivistymättömän kuvan.

Sivistymättömyyttä on tulla tänne opettamaan oikeinkirjoitusta. Kukaan ei edes ole sellaista pyytänyt. Etsi joku toinen kanava tuoda itseäsi esille. Hyvän keskustelun keskeyttää aina joku "olevinaan muita parempi", eikä loppujen lopuksi kukaan opi mitään. Turhaa ylemmyyttä. Jos et jotain ymmärrä, niin kysy toki. -ei ap

Vierailija
25/50 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi päiväkodin hoitaja kertoi, että mitä erikoisempi nimi lapsella sen vaikeammat vanhemmat. Pääosin vihervassareita.

No entäpä nimi Petteri Orpo😂😂😂😂😂Rumin nimi ikinä.

Vierailija
26/50 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi äikän ope alapeukuttaa? Täällä voi vaikka joku känninen kirjoitella, ja sinä syöksyt korjailemaan :D Samoin on autocorrect-virheitä ja lyöntivirheitä. Me olemme kaikki erilaisia, ja esim. se väärin kirjoittaja voi olla vaikka matemaattinen nero, jolla olisi sinulle paljon opetettavaa. Joten eiköhän elellä sovussa vaan, ilman pätemistä?

Vierailija
27/50 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En mäkään. Miksei erilaisuutta voi vain suvaita ilman kauhisteluja ja naureskeluja. Nykyään ei ole enää tavallista irviä ihan samoja ryhmiä kuin aikanaan tyyliin homoja ja erivärisiä, mutta siellä se sama syrjivä kiusaaja-asenne muhii uusia aiheita kohtaan, nyt lasten nimetkin on kohteena.

No ei minua häiritse kenenkään pikku Onyx95 tai Jupiter33, mutta mietin vain esim. juuri koulukiusaamista.  Minä en nyt ole se kiusaaja, kuten tuossa vihjailet. Ketjun aiheena ovat nimet ja erikoisuus niiden suhteen. Jos esitän mielipiteeni, niin olenko joku kiusaaja mielestäsi? Löysää nutturaasi. -tuo lasten nimistä maininnut.

Vierailija
28/50 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei minua häiritse kenenkään pikku Onyx95 tai Jupiter33, mutta mietin vain esim. juuri koulukiusaamista.  Minä en nyt ole se kiusaaja, kuten tuossa vihjailet. Ketjun aiheena ovat nimet ja erikoisuus niiden suhteen. Jos esitän mielipiteeni, niin olenko joku kiusaaja mielestäsi? Löysää nutturaasi. -tuo lasten nimistä maininnut.

Kuvailemasi kaltaisia nimiä ei Suomessa anneta lapsille.

Vierailija
29/50 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kai sä nyt sentään pointin tajusit? Ja lehdissä on ollut listaa hylätyistä nimiehdotuksista., mitkä ei siis menneet läpi, ja siellä oli melkein samanlaisia aivopieruja. Älä viitsi turhaan alkaa vänkäämään.

Vierailija
30/50 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on harvinainen sukunimi eli samannimisiä tällä hetkellä 12 henkilöä Suomessa.  Ainakin jää ihmisille nimi mieleen, vaikka etunimi onneksi tavallistakin tavallisempi.  Lapsillemme halusimme mieheni sukunimen, joka sekin harvinainen, mutta kuitenkin helppo kirjoittaa ja ääntää, kun ei ole yhtään g-, f- eikä z-kirjanta kuten mun sukunimessä.  Lapsille annettiin perinteiset, tavalliset etunimet, jotka ei erotu mitenkään muiden nimistä.

Vierailija
31/50 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halutaan kai herättää hämmennystä ja kiusata eläkeläisiä ja konservatiiveja. Ja lisäksi nykyään on niin pois muodista olla tavallinen ja tylsä, että he, jotka eivät painu ihmisten mieleen persoonallaan, muokkaavat ulkonäkönsä provosoivan näköiseksi, tai juurikin vaihtavat nimekseen jotain Halla Harmaausva tai Celya Hayleigh Mäki-Torkko

Vierailija
32/50 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni on nykyään ihan älyttömästi niitä tuplasukunimiä. Tyyliin: Karvinen-Virtanen.

Ja ne ovat naurettavia minun mielestä, mutta kukin valkatkoon kuinka haluaa.

Vierailija
33/50 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kai sä nyt sentään pointin tajusit? Ja lehdissä on ollut listaa hylätyistä nimiehdotuksista., mitkä ei siis menneet läpi, ja siellä oli melkein samanlaisia aivopieruja. Älä viitsi turhaan alkaa vänkäämään.

Sun kirjoitukset = oikeaa asiaa, muiden kirjoitukset = vänkäystä.

Mä kommentoin vain sitä, etten tajua, miksi yhdistelmä "erikoinen ulkomaalainen etunimi" ja suomalainen sukunimi on kauhea, sen jälkeen kommentoin, että noita nimi-numeroyhdistelmiä ei Suomessa saa antaa nimeksi. 

Vierailija
34/50 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni on nykyään ihan älyttömästi niitä tuplasukunimiä. Tyyliin: Karvinen-Virtanen.

Ja ne ovat naurettavia minun mielestä, mutta kukin valkatkoon kuinka haluaa.

Mun mielestä niitä on kyllä aika vähän. Mulla on itselläni yhdistelmäsukunimi, enkä tunne montaa sellaista, joilla myös olisi.

Vierailija
35/50 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen it-alan töissä miettinyt tuota että vaihtaako ihmiset tosi paljon nimiä, vai onko se nykyään vaan niin kansainvälistä, että tulee kv. avioliittojen myötä niitä erikoisia nimiä ja sekanimiä suomi-joku muu kieli. En ole kehdannut kysyä kun ei ole niin tuttuja. Ihmetyttää vaan että juuri kellään ei ole enää nimeä jossa sekä etu- että sukunimi olisi perinteinen suomenkielinen. Ruotsinkielisiä löytyy. Mutta sitten on nämä Cedricit ja Yvonnet ja Alexanderit ja muut joilla suomenkielinen sukuninmi, tai suomenkielinen etunimi yhdistettynä ties minkä kieliseen sukunimeen. Tuota aloituksesa esitettyä taiteellinen nimi  tyyliin Helmenkalastaja-tyyppiä ei ole tullut vastaan. 

Vierailija
36/50 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen it-alan töissä miettinyt tuota että vaihtaako ihmiset tosi paljon nimiä, vai onko se nykyään vaan niin kansainvälistä, että tulee kv. avioliittojen myötä niitä erikoisia nimiä ja sekanimiä suomi-joku muu kieli. En ole kehdannut kysyä kun ei ole niin tuttuja. Ihmetyttää vaan että juuri kellään ei ole enää nimeä jossa sekä etu- että sukunimi olisi perinteinen suomenkielinen. Ruotsinkielisiä löytyy. Mutta sitten on nämä Cedricit ja Yvonnet ja Alexanderit ja muut joilla suomenkielinen sukuninmi, tai suomenkielinen etunimi yhdistettynä ties minkä kieliseen sukunimeen. Tuota aloituksesa esitettyä taiteellinen nimi  tyyliin Helmenkalastaja-tyyppiä ei ole tullut vastaan. 

Tervetuloa maaseudulle, täällä ainakin on. 

Vierailija
37/50 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noista lehdissä olevista esimerkeistä suuri osa on sellaisia, joita aikuiset olisivat halunneet vaihtaa itselleen.

Ja nykyajan lapset ovat tottuneet siihen että on paljon erilaisia nimiä. Eivät he oleta että on vain muutama hyväksytty nimi. Jos jotain halutaan kiusata häntä kiusataan vaikka nimi olisi kuinka yleinen.

Vierailija
38/50 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyrkyrimäisen? 🤣

Vierailija
39/50 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa erikoista että päiväkodissa tiedetään lasten vanhempien poliittinen kanta. Ei minulta koskaan sellaista kysytty.

Vierailija
40/50 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiusaajat on sairaita ja pahoinvoivia sieluja, ne keksii kiusata ihan mistä vaan jos haluavat, vaikka "väärän" värisestä paidasta. Itsellänikin on täysin tavallinen nimi ja olin silti kiusattu. On mukavaa että on monipuolisuutta nimissä, ettei ole 50 000kpl Kaijaa ja Maijaa kuten joskus. Toki Elon Muskin lasten nimet menee vähän yli jo.