Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi ihmisillä on niin erikoisia nimiä nykyään?

Vierailija
08.09.2022 |

Sukunimetkin?

En tiedä enkö vain ennen kiinnittänyt huomiota ihmisten nimiin, mutta tuntuu siltä, että nykyään kenelläkään julkisuudessa vähänkin näkyvällä ei ole enää mitään "tavis" nimeä vaan kaikki on jotain Petronella Vemmelsääri tai Kukkameri Sudenvarvas.

Kommentit (50)

Vierailija
41/50 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihtaisin aikuisena nimeni, jos olisi etu nimessä vain kaksi kirjainta tai muuten ihan pöpi nimi ja sukunimen jos kalskahtaisi se tyhmältä, vasinkin -nen päätteinen.

https://dvv.fi/sukunimen-muuttaminen

Nimenmuutos on helppo toimenpide, mutta huomioi lisämaksut

https://www.op-media.fi/elamantilanne/sukunimen-vaihto-mielessa-nimenmu…

Joku erikoinen nimi voi antaa ihan väärän ensi vaikutelman koko ihmisestä ja se nimi ei sovi sille ollenkaan. Mielestäni pitäisi välttää antaa erikoisia nimiä. Voihan sitä itse vaihtaa nimensä sitten erikoiseen jos sellaisen haluaa. 

Miten -nen päätteinen sukunimi voi kuulostaa erikoiselta, joka tulisi siksi vaihtaa? Ihan logiikka ei nyt tässä toiminut.

Kun sukunimi päättyy -nen tai -la, ei se voi paljon tavanomaisemmaksi suomalaiseksi sukunimeksi enää mennä. Tylsä usein, mutta hyvin harvoin erikoinen.

Vierailija
42/50 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä nuo nimet keskittyy vähän boheemimpien asuinalueiden tienoille tai sitten niille heikoimmille asuinseuduille. Meillä täällä ns.hyvässä lähiössä on aivan tavallisia nimiä ihmisillä. Toki on muualta (Suomesta) muuttaneita ja heillä saattaa olla joku erikoinen sukunimi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/50 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja entäs lapset sitten, kun ei heille enää voi antaa sukupuolen perusteella nimeä, vaan ne on sitten XPC53 tai Sirius96 tyyppisiä sukupuolettoman olennon nimiä. Just luin Elon Muskin lasten nimistä, samaa sarjaa.

Ja todellakin nuo sukunimet nykyään :o Miten tuollaisia saa yleensä ottaa, ihan päättömiä. Muistan kun se Helmenkalastaja tuli julkisuuteen, ja siitä se alkoi.

En usko että esim. tuomitun Valjakkalan suvussa ois Fouganthine-nimistä tai Dingon-Nipan, eli Pertti Niemisen suvussa Neumanneja. Joillain on näköjään eri säännöt. Eikä tuokaan ole taiteilijanimi, koska ex-vaimo oli Diana Neumann.

Mä vähän luulen, ettei Elon Muskin lasten nimeämisessä ole ensisijaisesti sukupuolettomuus taustalla. Muutenkin jenkki-julkkiksilla on pitkään ollut enemmän sääntö kuin poikkeus, että nimet ovat toinen toistaan kummallisempia, ei todellakaan mikään uusi ilmiö tämä.

Jotkut muuten ottaa taiteilijanimen ihan viralliseksi nimeksi, näin on varmaan Neumanninkin tapauksessa.

Vierailija
44/50 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sukupuolisesti poikkeavat vaihtavat itselleen kaikenlaisia Lumihiutale Kastehelmi -nimiä

Tuohan on ainoastaan nimitoimikunnan syytä. "Suomalaiset voisivat hämmentyä, jos naisella olisikin miehen nimi tai toisinpäin", tämä siis vastauksena, kun ehdotettiin, että etunimen voisi valita entistä vapaammin.

Vierailija
45/50 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on ihan sama millaisia nimiä lapsilleen kukakin antaa.

Mutta monesti ns. kansainvälinen+perinteinen nimi "yhteensointuvuus" ei toimi.

On paljon kansainvälisiä nimiä mitkä rimmaavat "Möttösen" kanssa paremmin mitä joku "Yoboyah" esim. vaikka Sofia, Maria, jne.

Minusta kätevimpiä on "helpot" nimet, sellaiset mitkä yleensä osataan kaikkialla lausua, esim. Anna, Lisa, Nina, Ida, jne.

Vierailija
46/50 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä siihen alkuperäiseen sukunimeen voi ihan kauheasti itse vaikuttaa.

Minulla on sukunimi, jota ei Suomessa ilmeisesti ollut kenelläkään muulla kuin meidän perheellä. Parissa muussa maassa nimeä sen sijaan löytyy enemmän. Nimi on kuitenkin helppo lausua ihan suomalaisittainkin, ei tuota erityisiä ongelmia.

Etunimeni taas on sellainen, mikä on myös helppo sekä Suomessa että melkein missä tahansa muualla. Se on siis tyyliä "Sara".

Vierailija
47/50 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän sukunimi on perisuomalainen Tapio, niin halusin lapsillekin antaa perinteiset suomalaiset nimet. Toisen tyttöni nimet ovat mummoni ja isomummoni nimet, ja toisen tytön toinen nimi on äitini nimi. Kysyin mieheltäni mikä laitetaan lapselle nimeksi, ja hänen ehdotuksensa oli Saurus Orava, toki vitsillä heitetty. Totesin, että ehkä on parempi jos mä päätän ne nimet!

Vierailija
48/50 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kamalinta on, kun joku erikoinen ulkomaalainen etunimi yhdistetään tyypilliseen Suomalaiseen sukunimeen. Antaa vanhemmista todella pyrkyrimäisen kuvan. 

Ulkomailla harrastetaan paljon tuota.

Annetaan se kotimainen nimi lapselle ja yhdistetään Suomalaiseen sukunimeen.

Olisihan se hassua että Yhdysvalloissa syntynyt Timothy Virtanen kaivaisi suomalaisen nimikirjan käteen ja antaisi lapselleen nimen Jaakko.

Hello, my name is Yackoo Virrthanen

Vierailija
49/50 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä siihen alkuperäiseen sukunimeen voi ihan kauheasti itse vaikuttaa.

Minulla on sukunimi, jota ei Suomessa ilmeisesti ollut kenelläkään muulla kuin meidän perheellä. Parissa muussa maassa nimeä sen sijaan löytyy enemmän. Nimi on kuitenkin helppo lausua ihan suomalaisittainkin, ei tuota erityisiä ongelmia.

Etunimeni taas on sellainen, mikä on myös helppo sekä Suomessa että melkein missä tahansa muualla. Se on siis tyyliä "Sara".

Voihan sukunimensä vaihtaa. Keksiä vaikka ihan oman.

Vierailija
50/50 |
12.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löysin ikivanhan (no, pari kuukautta vanhan) ketjuni ihan sattumalta, joten vastailen vähän myöhässä mutta olkoon :D

Ei minulla ole mitään "erikoisia" nimiä vastaan, maailmaan mahtuu kaikenlaisia nimiä, osa harvinaisia, jotkut kauniita ja jotkut vähemmän kauniita (makuasia tietysti). Ulkomaalaiset nimet eivät minua ole koskaan ihmetyttäneet, toki kaikissa maissa on omat erikoisuudentavoittelijansa.

Kirjoitin vain tuon aloituksen kun olin saman päivän aikana nähnyt useamman "Kukkameri Sudenvarvas" -tyylisen nimen ja rupesin miettimään. Juhana Helmenkalastaja taisi tosiaan olla aikanaan ensimmäinen tuon tyylinen nimi minkä huomasin, mutta viime vuosina niitä on näkynyt tosi paljon. Mietiskelin vain onko se nykyään suorastaan muoti-ilmiö muuttaa nimensä tuollaiseksi, vai onkohan enimmäkseen kyseessä epävirallisia taiteilijanimiä.

Ja korostan vielä, että en kiinnitä juurikaan huomiota selkeästi vierasperäisiin nimiin, on se sitten Tabe Slioor tai Lola Odusoga. Mutta joku Hurma Harmaahapsi tai vastaava erikoiselta kalskahtava suomalaisnimi kiinnittää huomion ihan eri tavalla.