Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Varaudu sähkökatkoihin helposti ja edullisesti!

pökö
08.09.2022 |

Sähkokatkoon on oltava varavirtalähde, lähinnä mukavuuden takia. On kiva jos voi ladata kännykät, läppärit, keittää kahvit ja lämmittää ruokaa ja vaikkapa valaista käppää myös katkojen aikana.
Minulla on ylimääräinen autonakku aina täynnä ja invertterin avulla voin käyttää kahvinkeitintä, vedenkeitintä,mikroa ja ladata läppäriä. Myös löytyy akkuporakoneen akkuja ( 18v 4Ah x 2) ja adapteri jolla saan 2 ubs ulostuloa, näilläkin voin invertteriä käyttää kun laitan väliin jännitteen alentajan.

Sitten on AA ja AAA ladattavia paristoja + laturi ( tämäkin toimii invertterillä, kuten kaikki muutkin pienitehoiset 220v laitteet kotona)

Pieni retkikaasupoltin löytyy ja siihen 500g kaasua tämä on lähinnä ruuan valmistamiseen, toki löytyy myös 10kg kaasupullo ja rengaspoltin sekä kaasugrilli. Omakotitalossa on tilaa säilytellä, mutta kannattaa kerrostalossakin olla jotain energiaa varastossa. Vähintäänkin kaasupoltin, kaasua ja vaikka akkuja joista saa virtaa vähintäänkin ubs porttien kautta.
Niin, jos vain on varaa, niin kannattaa varautua , on ihan henkisestikkin kivempi olla kun tietää että sähkökatkosta selviää hyvin ;)

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä todellisuudesta vieraantuneet voisi mennä vaikka vanhainkotiin pariksi tunniksi keskustelemaan miten esim kasvatettiin kymmenenkin lasta ilman sähköä. Kyllä, heitä on edelleen elossa.

Se oli ennen, nyt on nyt. Sillon lypsettiin maito itse lehmästä ja kirnuttiin voita. Pyykit pestiin isossa padassa ja vesi lämmitettiin siihen itse. Mitenkä tämä toimii kaupunkilaisella kerrostalossa, kun isoin kattila on 2 ltr ja sähköliesi?

Joissain taloyhtiöissä on grillit ja nuotiopaikat. Ihan vuokrataloyhtiöönkin voi pyytää. Joko luvat, keräys ja talkoot pystyyn tai rahoitetaan vuokran korotuksella. Asukasadressia vaan pystyyn.

Voin kuvitella 200 asukasta jonottamassa grillipaikalle ruokiensa kanssa. Yhteisöllisyys kunniaan.

Vierailija
22/53 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua ihmtettää se, että näistä sähkökatkoista on puhuttu vaan mediassa ja somekeskusteluissa . Mikään virallinen taho ei ole vielä tiedottanut yhtään mitään, jotta ihmisille juuri jäisi aikaa varautua ja tehdä esim hankintoja asioiden eteen

Mistä ajattelit, että 2,7 miljoonalle kotitaloudelle riittäisi samana päivänä kaikki varusteet? Entä maksukyky? Toiset ovat varautuneet vuosikausia niin,  että selviävät myös poikkeustilanteessa. He ovat ostaneet silloin kun tavaraa riitti ja oli käyttää rahaa. Nyt heillä ei ole huolta. Välineitä saa kyllä edelleen ja jokainen voi vapaasti hankkia ennakkoon pmaan tahtiinsa jos haluaa. Ilmoituksen jälkeen tavaraa ei riitä kaikille. Varautuminen on sijoitus, josta ei ennalta tiedä  tuleeko sille tarvetta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä todellisuudesta vieraantuneet voisi mennä vaikka vanhainkotiin pariksi tunniksi keskustelemaan miten esim kasvatettiin kymmenenkin lasta ilman sähköä. Kyllä, heitä on edelleen elossa.

Se oli ennen, nyt on nyt. Sillon lypsettiin maito itse lehmästä ja kirnuttiin voita. Pyykit pestiin isossa padassa ja vesi lämmitettiin siihen itse. Mitenkä tämä toimii kaupunkilaisella kerrostalossa, kun isoin kattila on 2 ltr ja sähköliesi?

Joissain taloyhtiöissä on grillit ja nuotiopaikat. Ihan vuokrataloyhtiöönkin voi pyytää. Joko luvat, keräys ja talkoot pystyyn tai rahoitetaan vuokran korotuksella. Asukasadressia vaan pystyyn.

Voin kuvitella 200 asukasta jonottamassa grillipaikalle ruokiensa kanssa. Yhteisöllisyys kunniaan.

Vähättele sinä. Täällä toimii hyvin kriisittömänä  aikana.

Vierailija
24/53 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sähkön kantaverkkoyhtiö Fingrid kertoo käynnistäneensä aamulla kaksi varavoimalaitosta tasapainottamaan Suomen sähköjärjestelmää.

Fingrid kertoo tiedotteessaan, että se käynnisti torstaina kello 7.39 Huutokosken ja Forssan varavoimalaitokset. Fingrid pyysi myös sähkömarkkinoilta lisää ylössäätötarjouksia.

---

Fingridin mukaan tilanne on saatu hallintaan. Säätösähkön hinta on Fingridin mukaan tällä hetkellä poikkeuksellisen korkealla.

---

Fingridin mukaan suomalaisten on syytä varautua tulevana talvena mahdollisen sähköpulan aiheuttamiin sähkökatkoihin."

https://www.hs.fi/talous/art-2000009055517.html

Vierailija
25/53 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on ihan omasta asuinpaikkavalinnasta kiinni jos joutuu yhden grillin jakamaan 200-ihmisen kommuunissa.

Vierailija
26/53 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on ihan omasta asuinpaikkavalinnasta kiinni jos joutuu yhden grillin jakamaan 200-ihmisen kommuunissa.

Joo, muutetaan kaikki 5 asukkaan rivitaloihin. Sehän ratkaisee energiapulan. Joku ne hemmetin kaasupullot grilleihin joka tapauksessa ostaa teille ja meille kaikille. Todellinen idiootinn ehdotus taas, sellaisen, joka ei osaa ajatella asioita laajemmin.

Vierailija
27/53 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pimeässä hississä kaksikin tuntia on ikävä kokemus.

Mutta ei tapa, niinkuin sirpalepommit.

Riippuu seurasta

Vierailija
28/53 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuokaa mökiltä grilli ja hommatkaa hiiliä tai puita valmiiksi. Kyllä lämmin ruoka ja juoma on talvella elintärkeää. Teräskattila, pata ja rautapaistinpannu sopii tulille. Muovikahvoja ei voi olla. Savut pihalla ei haittaa, kun ikkunoita pidetään kiinni ja voi kävellä kauemmaksikin. Trangiakin käy.

Ledit ovat paloturvallisempia kuin kynttilät. Lämpimiä töppösiä, peittoja, hartiahuiveja.

Vierailija
29/53 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talvella "edullisen" 35c/kWh sopimuksen tehneet on ihmeissään, kun spot-hinta 15c/kWh maksimissaan ja energiakriisi on peruttu.

Vierailija
30/53 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

kokkobil tuonne ulos ja pitopöytä rosvopaisteineen?

jäinen kaappi kun on pari tuntia poissa niin.. monelle tulee paniikki.

sähköinen hella vaatii enemmän virtaa kuin pikku aurinkolaturi, ainoa vaihtoehto tasa mikrolla nekin loput nuudelit joita ei tarvitse kylmässä säilyttää, halkoja parvekkeelle ja ja KAMIINA kantoon. kuivamuonaa.

Vierailija
31/53 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tarvi varavirtalähteitä. Sähkökatkoja täällä maalla toistakymmentä vuodessa, eikä niistä todellakaan kerrota etukäteen, vaan aina tulevat yllättäen ja pyytämättä. Silti niiden kanssa on totuttu elämään. Jos pimeää, niin ledifikkarit auttaa, mutta muuten en varavirtaa kaipaa. Jokainen tietty varautuu tarpeidensa mukaan, minua ei sähkökatkot hetkauta suuntaan eikä toiseen.

Vierailija
32/53 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko tietoisia, että vessat ei toimi mikäli sähköt pitempään pois?

Itse asumme maalla ja tämä on se suurin ongelma ollut pitemmän sähkökatkon aikana eli vettä ei tule millä huuhtoa pyttyä ja luulisin tämän olevan kerrostalojenkin ongelma.

Pissata tietenkin voi pitempään, kun ei paperia laita pönttöön, mutta jos sattuu useammalle perheessä iso hätä, niin yöks ja ohjehan on jossain ollut paskoa pussiin...

Vierailija
33/53 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletteko tietoisia, että vessat ei toimi mikäli sähköt pitempään pois?

Itse asumme maalla ja tämä on se suurin ongelma ollut pitemmän sähkökatkon aikana eli vettä ei tule millä huuhtoa pyttyä ja luulisin tämän olevan kerrostalojenkin ongelma.

Pissata tietenkin voi pitempään, kun ei paperia laita pönttöön, mutta jos sattuu useammalle perheessä iso hätä, niin yöks ja ohjehan on jossain ollut paskoa pussiin...

Täytyy sitten kävellä tuohon lähimetsään paskulle, ehkä virittää jopa riuku.

Vierailija
34/53 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos puhelimien ja tietokoneiden akkulataukset tyhjenee, ei saa välitöntä yhteyttä mihinkään.

Onko kellään enää lankapuhelimia ja toimiiko ne ilman sähköä ?

Puhelimille ja läppäreille on keksitty aurinkolaturit. Ongelma tulee sitten jos mastoista katkeaa virta.

Yksi päivä neuvoin täällä valoista tykkääville, että kausivaloja saa aurinkokennoilla esim parvekkeelle ja minulla toimineet hyvin niinäkin päivinä kun koko päivä on ollut pilvinen. Täällä tuli heti kymmeniä ihmisiä jankuttamaan että talvella ei paista yhtään aurinko ja minun valoni eivät enää sitten toimi.

Osaisitko sinä selittää ihmisille täällä miten auringosta virtansa saavat jutut toimivat myös talvella, niin että he ymmärtäisivät? En itse ymmärrä tätä ihan aikuisten ihmiset ajatusta että aurinkoenergiaa saisi talteen vain kesällä.

Vierailija
35/53 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos puhelimien ja tietokoneiden akkulataukset tyhjenee, ei saa välitöntä yhteyttä mihinkään.

Puhelimille ja läppäreille on keksitty aurinkolaturit. Ongelma tulee sitten jos mastoista katkeaa virta.

Yksi päivä neuvoin täällä valoista tykkääville, että kausivaloja saa aurinkokennoilla esim parvekkeelle ja minulla toimineet hyvin niinäkin päivinä kun koko päivä on ollut pilvinen. Täällä tuli heti kymmeniä ihmisiä jankuttamaan että talvella ei paista yhtään aurinko ja minun valoni eivät enää sitten toimi.

Osaisitko sinä selittää ihmisille täällä miten auringosta virtansa saavat jutut toimivat myös talvella, niin että he ymmärtäisivät? En itse ymmärrä tätä ihan aikuisten ihmiset ajatusta että aurinkoenergiaa saisi talteen vain kesällä.

Ne kai toimii pilvisellä säälläkin kohtalaisesti, koska kulutus on olematon. Eri asia toimiiko nekään pilvisellä säällä kun on talvi.

Vierailija
36/53 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka tarvitsee parin tunnin vuoksi mitään varavirtalähdettä?

Oikeasti täällä maalla on voinut olla tuntien, jopa vuorokausien sähkökatkoja pahimmilla myrskyillä. Suurin ongelma on ollut vesi talvella, kun porakaivon pumppu toimii sähköllä ja pakkasella luonnonvedet ovat jäässä. Valoa ja lämpöä on kyllä riittänyt.

Eikö nykyiset hissit liiku automaattisesti seuraavaan kerrokseen sähkökatkon aikana niin, että  kukaan ei jää hissiin? Ei luulisi olevan vaikea keksiä sellaista järjestelmää.

Vierailija
37/53 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän aurinkokennoilla toimivissa valoissa lukee ettei saa käyttää pakkasen aikaan.

Vierailija
38/53 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö kaupunkilaiset todellakaan pysty olemaan 2 tuntia syömättä lämmintä ruokaa? Sähkökatkojen on ilmoitettu olevan kohtuullisen lyhyitä.

Vierailija
39/53 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, maalla asuva voi täyttää wc vesisäiliön ihan sangolla ja vetää vessan normaalisti. Minulla on mökillä luonnonvettä vieressä ja kaivostakin saa vettä sangolla ja löytyy pieni vesipumppukin joka toimii 12 v akulla. Tosin pumppu on alitehoinen syvstä kaivosta mitään nostamaan , mutta köysi + terässanko nostaa vettä syvästäkin kaivosta

Niinkuin aloituksesani kerroin ,että kannattaa varautua ajoissa, niin on mukavampaa elellä lyhemmän tai pidemmän sähkökatkon aikana.

Toinen asia on kunnon kotivara, on kiva syödä lämmintä ruokaa, keittää vettä murukahviin ja oleilla valon ja toimivan wc kanssa jos vaikka paripäivää on sähköt poissa.

Varauduin heti Ukrainan tilanteen takia kaikkiin skenaarioihin ja tässä esimerkki   Lidl halvin hernekeitto maksoi maaliskuussa 59 centtiä ja nyt sama purkki maksaa 99 centtiä  korotus on 67%  eli kotivarani on myös sijoitus inflaatiota vastaan.

Vierailija
40/53 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne kai toimii pilvisellä säälläkin kohtalaisesti, koska kulutus on olematon. Eri asia toimiiko nekään pilvisellä säällä kun on talvi.

Lapissa on talvella melko vähän aurinkoenergiaa tarjolla, ja silloin on myös pakkasta. Aurinkoenergian voi siis unohtaa. Käsittämättömintä on se, että sähköstä voi olla pulaa, vaikka voimalaitos, ehkä kaksikin on jokseenkin kirjaimellisesti kivenheiton päässä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kuusi