Varaudu sähkökatkoihin helposti ja edullisesti!
Sähkokatkoon on oltava varavirtalähde, lähinnä mukavuuden takia. On kiva jos voi ladata kännykät, läppärit, keittää kahvit ja lämmittää ruokaa ja vaikkapa valaista käppää myös katkojen aikana.
Minulla on ylimääräinen autonakku aina täynnä ja invertterin avulla voin käyttää kahvinkeitintä, vedenkeitintä,mikroa ja ladata läppäriä. Myös löytyy akkuporakoneen akkuja ( 18v 4Ah x 2) ja adapteri jolla saan 2 ubs ulostuloa, näilläkin voin invertteriä käyttää kun laitan väliin jännitteen alentajan.
Sitten on AA ja AAA ladattavia paristoja + laturi ( tämäkin toimii invertterillä, kuten kaikki muutkin pienitehoiset 220v laitteet kotona)
Pieni retkikaasupoltin löytyy ja siihen 500g kaasua tämä on lähinnä ruuan valmistamiseen, toki löytyy myös 10kg kaasupullo ja rengaspoltin sekä kaasugrilli. Omakotitalossa on tilaa säilytellä, mutta kannattaa kerrostalossakin olla jotain energiaa varastossa. Vähintäänkin kaasupoltin, kaasua ja vaikka akkuja joista saa virtaa vähintäänkin ubs porttien kautta.
Niin, jos vain on varaa, niin kannattaa varautua , on ihan henkisestikkin kivempi olla kun tietää että sähkökatkosta selviää hyvin ;)
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Tiedät, että jään henkiin vaikka sähköä ei tulisi 24/7. Lähden vaikka pilkille.
Niinpä🤣 Ei tässä mitään maailman loppua ole tulossa, että alkaisin jotain akkuja virittelemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä🤣 Ei tässä mitään maailman loppua ole tulossa, että alkaisin jotain akkuja virittelemään.
Tai säilömään nurkissa ylimääräistä rojua.
Nämä todellisuudesta vieraantuneet voisi mennä vaikka vanhainkotiin pariksi tunniksi keskustelemaan miten esim kasvatettiin kymmenenkin lasta ilman sähköä. Kyllä, heitä on edelleen elossa.
Grillikota löytyy, siellä voi paistaa ruokaa ja tehdä pannukahvit. Pattereilla toimivia valaisimia on, varavirtapankki puhelimeen, olohuoneen digiboksi on ladattu läppäriin ja puhelimeen, jotta puhelimesta ja läppäristä voi katsoa tvtä. Disney+ on puhelimessa.
Takalla lämpiää talo.
Myrskyjen jälkeen ilman sähköä olleetkin on pärjännyt , vaikeampaa mutta kuitenkin . Parin tunnin katkos ei ole maailman loppu.
Itselläni päälle kilowattitunnin edestä varavoimaa parvekkeella, saa tulla pidempikin katkos.
Vierailija kirjoitti:
Nämä todellisuudesta vieraantuneet voisi mennä vaikka vanhainkotiin pariksi tunniksi keskustelemaan miten esim kasvatettiin kymmenenkin lasta ilman sähköä. Kyllä, heitä on edelleen elossa.
Se oli ennen, nyt on nyt. Sillon lypsettiin maito itse lehmästä ja kirnuttiin voita. Pyykit pestiin isossa padassa ja vesi lämmitettiin siihen itse. Mitenkä tämä toimii kaupunkilaisella kerrostalossa, kun isoin kattila on 2 ltr ja sähköliesi?
Mutta eikös tässä ollut ideana säästää sähköä.
ei kai se varavirtalähtee lataaminen mitään säästöjä aiheuta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se oli ennen, nyt on nyt. Sillon lypsettiin maito itse lehmästä ja kirnuttiin voita. Pyykit pestiin isossa padassa ja vesi lämmitettiin siihen itse. Mitenkä tämä toimii kaupunkilaisella kerrostalossa, kun isoin kattila on 2 ltr ja sähköliesi?
Jos kuolee siihen että voi loppuu eikä saa kahteen tuntiin lisää, niin heikommasta päästä lähtee.
Vierailija kirjoitti:
Mutta eikös tässä ollut ideana säästää sähköä.
ei kai se varavirtalähtee lataaminen mitään säästöjä aiheuta
Sähkökatkoilla ei ole tarkoitus säästää sähköä, vaan leikata huippukulutusta.
Sähköä säästämällä huippukulutusten aikaan poistamme tarpeen katkoa sähköä.
Kyse on siis ennen kaikkea kulutuksen siirrosta.
Ja mitähän vttua nyt taas. En ala mitään varavoimaloita perustelemaan nurkkiini parin tunnin sähkökatkon takia. Otan vaikka tirsat sillä aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset ajattelee niin varmasti, että on tulossa vain parin tunnin katkoksia. Mitä jos tuleekin suunnittelemattomia katkoksia jotka kestävät pidempään, monta päivää tai viikkoa ?
En lietso paniikkia, mutta varasuunnitelmia voi tehdä.
Entisajan elämää ei voi verrata tähän päivään. Ennen oli vesikaivot, puuhellat, pönttöuunit, ulkovessat, puilla lämpiävät saunat, ym. joka talossa. Vesi lämmitettiin polttamalla puita hellalla tai saunassa.
Nykyisellä tekniikalla kerros- ja rivitaloissa ei pärjää samoin kuin silloin.
Jos puhelimien ja tietokoneiden akkulataukset tyhjenee, ei saa välitöntä yhteyttä mihinkään.
Onko kellään enää lankapuhelimia ja toimiiko ne ilman sähköä ?
Totta. Kyberiskujen uhka on mahdollinen, varsinkin kun Putinia alkaa kyrsiä kaikki epäonnistumisensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Odotetaan se kaksi tuntia ja pestään pyykit vasta sitten kun taas on sähköä.
Pimeässä hississä kaksikin tuntia on ikävä kokemus.
Mua ihmtettää se, että näistä sähkökatkoista on puhuttu vaan mediassa ja somekeskusteluissa . Mikään virallinen taho ei ole vielä tiedottanut yhtään mitään, jotta ihmisille juuri jäisi aikaa varautua ja tehdä esim hankintoja asioiden eteen
Vierailija kirjoitti:
Jos puhelimien ja tietokoneiden akkulataukset tyhjenee, ei saa välitöntä yhteyttä mihinkään.
Puhelimille ja läppäreille on keksitty aurinkolaturit. Ongelma tulee sitten jos mastoista katkeaa virta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset ajattelee niin varmasti, että on tulossa vain parin tunnin katkoksia. Mitä jos tuleekin suunnittelemattomia katkoksia jotka kestävät pidempään, monta päivää tai viikkoa ?
En lietso paniikkia, mutta varasuunnitelmia voi tehdä.
Entisajan elämää ei voi verrata tähän päivään. Ennen oli vesikaivot, puuhellat, pönttöuunit, ulkovessat, puilla lämpiävät saunat, ym. joka talossa. Vesi lämmitettiin polttamalla puita hellalla tai saunassa.
Nykyisellä tekniikalla kerros- ja rivitaloissa ei pärjää samoin kuin silloin.
Totta. Kyberiskujen uhka on mahdollinen, varsinkin kun Putinia alkaa kyrsiä kaikki epäonnistumisensa.
Äh, venäjän kyberiskukyky on niin nähty. Muutama DDoS-viritys, jotka on yhtä tyhjän kanssa. Jos sinne on vielä joku taitavampi jäänyt, sillä on kädet täynnä töitä lännen kyberhyökkäysten torjunnassa.
Vierailija kirjoitti:
Pimeässä hississä kaksikin tuntia on ikävä kokemus.
Mutta ei tapa, niinkuin sirpalepommit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joissain taloyhtiöissä on grillit ja nuotiopaikat. Ihan vuokrataloyhtiöönkin voi pyytää. Joko luvat, keräys ja talkoot pystyyn tai rahoitetaan vuokran korotuksella. Asukasadressia vaan pystyyn.