Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mulla oli korontarkistus 2.9. Korkoni nousi 0,5 %-yksikköä, eikä ylemmäs enää nouse

Vierailija
08.09.2022 |

Ja sitten palstalla joku ressukka itkee, että PANKKI VOITTAA KORKOSUOJAUKSISSA AINA. Ei voita, mun korko olis NOUSSUTilman suojausta 1,6 %-yksikköä

Kommentit (44)

Vierailija
1/44 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öyhö öyhö, eikö niin, te muut? Teillä nousevat korot lähemmäs 2%-yksikköä! Onnea!

Omassa lainassani euromääräinen nousu oli noin 70€. En haluaisi nousua kyllä yhtään enempää. Ja tällä samalla lyhennyssummalla mennään seuraavat 13 vuotta :)

Ap

Vierailija
2/44 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se korkosuojakaan ilmainen ole. Paljonko se maksaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/44 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkossa myös lainasopimuksiin voi tulla muutoksia, koska onhan nyt kiinteähintaisia sähkösopimuksiakin purettu.

Vierailija
4/44 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mitä korkosuojaus maksaisi nyt, mutta jo keväällä olisi ollut uskomattoman kallis.

Vierailija
5/44 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se korkosuojakaan ilmainen ole. Paljonko se maksaa?

Se on 0,7% lainan kokonaissummasta 14 vuoden ajan ja tuo 0,7% on kokonaiskorossa mukana.

Eli 12kk euribor oli 2.9. 1,896%, mutta minun korkoni KOKONAISUUDESSAAN nousi silti 0,5%-yksikköä, korkosuojaus mukaan lukien. Koska kattoleikkuri iski jo.

Ap

Vierailija
6/44 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jatkossa myös lainasopimuksiin voi tulla muutoksia, koska onhan nyt kiinteähintaisia sähkösopimuksiakin purettu.

Missä on määräaikaisia sähkösopimuksia purettu? Eri asia on, jos sähköyhtiö menee konkkaan. Mun kohdallani pankin pitäisi mennä konkkaan, etytä tuo voidaan purkaa. Ja siirsinkin sen takia lainani viime kesänä Nordeasta OP:iin, koska en halua, että pankkini kaatuu ja OP on Euroopan vakain pankki ja luultavasti maailman top kympissä (kutren oli 8.s vuonna 2017 Bloombergin listauksessa maailman vahvimmista pankeista).

Ei tuota oikein voi purkaa ilman korvauksia asiakkaalle. https://yle.fi/uutiset/3-12606046

Ap

Vierailija
7/44 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin siis maksat kokoajan 0,7 prosentin lisäkorkoa? Koska otit lainan?

Vierailija
8/44 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin lainan, kun korot olivat 4,85 %. No kohta laina on maksettu ja joku 2 % kuulostaa vielä tosi alhaiselta. 

Vierailija
9/44 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyrkkisääntönä pankille mitä alempi korkosuoja, sen kalliimpi optio. Meille tarjottiin 2,3 % euribor + marginaali kattoa eli ei olisi edelleenkään aktiivinen ja tapahtumasta on mennyt jo 7 vuotta. Kun korkokatto oli 10 vuodelle, kolmessa vuodessa pitäisi korkojen nousta päälle viiden prosentin ennen kuin edes teoreettisesti kannattaa alkaa laskemaan pääsisikö omille. Pankki olisi voittanut.

Vierailija
10/44 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, mutta se 0,7 takaa sen, ettei korkoni nouse koskaan yli tietyn tason. Korkoni olisi nyt ILMAN 0,7% kulua 1,89 %-yksikköä isompi.

Erotus, jonka minä siinä VOITAN (joka kuukausi tästä eteenpäin seuraavan vuoden ajan) on 1,19 %-yksikköä.

Että siinä teille, joista *pankki aina voittaa korkosuojauksissa asiakkaan*.

Ap

Vierailija
11/44 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, mutta se 0,7 takaa sen, ettei korkoni nouse koskaan yli tietyn tason. Korkoni olisi nyt ILMAN 0,7% kulua 1,89 %-yksikköä isompi.

Erotus, jonka minä siinä VOITAN (joka kuukausi tästä eteenpäin seuraavan vuoden ajan) on 1,19 %-yksikköä.

Ap

Mutta koska otit lainan ja kuinka pitkälle ajalle tuo korkosuoja on?

Vierailija
12/44 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli paljonko ap:n kokonaiskorko on tällä hetkellä?

Vierailija
13/44 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mutta koska otit lainan ja kuinka pitkälle ajalle tuo korkosuoja on?

Vaihdoin lainan osalta pankkia viime kesänä ja otin 14 vuoden korkosuojan. Eli nyt 13 v. eteenpäin.

Ap

Vierailija
14/44 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli paljonko ap:n kokonaiskorko on tällä hetkellä?

Mitä sillä on väliä? Sehän riippuu lainasta. Sama laina ilman korkosuojaa olisi 1,1% kalliimpi. Voit ihan omalle kohdallesi vaikka miettiä. Lainassa on täydet vakuudet, ja olisin saanut sen samoilla ehdoilla toki ilmankin korkosuojaa. Korkosuojauksen ottamisen takia mikään ei lainassa heikentynyt.

Ap

Vierailija
15/44 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiinnosta kysyin. Kun itse mietin kannattaako mun vaihtaa asuntoa kun nykyisessä lainassa on niin pieni pankin marginaali. Pankit varmaan nostaneet niitä 20v aikana. Ei mitään käsitystä missä kokonaidkorot nykyään pyörii.

Eli en tarkoittanut vängätä mitään :)

Vierailija
16/44 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiinnosta kysyin. Kun itse mietin kannattaako mun vaihtaa asuntoa kun nykyisessä lainassa on niin pieni pankin marginaali. Pankit varmaan nostaneet niitä 20v aikana. Ei mitään käsitystä missä kokonaidkorot nykyään pyörii.

Aaa, okei. Tässä lainassa ei ole pieni marginaali, koska se on otettu perintöveron maksuun, eli on ns. kulutusluotto.

Ap

Vierailija
17/44 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Öyhö öyhö, eikö niin, te muut? Teillä nousevat korot lähemmäs 2%-yksikköä! Onnea!

Omassa lainassani euromääräinen nousu oli noin 70€. En haluaisi nousua kyllä yhtään enempää. Ja tällä samalla lyhennyssummalla mennään seuraavat 13 vuotta :)

Ap

Omassa lainassani korko nousi melkein yhden prosenttiyksikön. Marginaalin kanssa kokonaiskorko on nyt 2,1% Euroissa alle 50 €/kk.

En jaksa stressata korkoja näillä lukemilla. Jos korko nousisj 20 prosenttiin niin se saattaisi hieman närästää.

Jokainen on onneksi itse vapaa päättämään millaisen lainasopimuksen tekee pankin kanssa.

Vierailija
18/44 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei paljon vaikuta korot mun pienessä lainassa, joten ei ole korkosuojausta. Miks otatte niin suuria lainoja tuloihin nähden, että pienikin korkojen nousu pelottaa?

Vierailija
19/44 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aaa, okei. Tässä lainassa ei ole pieni marginaali, koska se on otettu perintöveron maksuun, eli on ns. kulutusluotto.

Ap

Mutta koronsidonnan idea oli taata se, että lainansuuruinen sijoitettu raha tuottaisi _lainakorkoa_ enemmän, jolloin laina on kannattava. Ja kun lainan korko on mahdollisimman pieni, on helpompi saada korkoa isompi tuotto.

Ap

Vierailija
20/44 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on enää 20 000 asuntolainaa jäljellä ja voisin halutessani maksaa sen kokonaan pois. Ei paljon pienet koronheilahdukset itketä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kuusi