Eläkeputkessa olevan työnhaku velvoite. Onko velvoitemäärääsi alennettu?
Työnhakuvelvoite koskee kaikkia työnhakijana te-toimistossa olevia. Velvoite on 0-4 hakemusta kuukaudessa. Tämä koskee siis myös yli 60 vuotiaita lisäpäivillä olevia eläkettä odottavia `vanhuksia`. 0-3 hakemusta on ilmeisesti te:n harkinnan varassa? Onko sinulla hakemusmäärää alennettu sen perusteella että jäät kohta eläkkeelle ( esim. vuoden sisällä) ? Olen itse jo 63 v mutta silti te-toimisto ei tunne armoa. Mitään todellista mahdollisuutta enää työllistyä ei ole.
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Tässähän kävi aivan kuin ennustinkin, ettei mitään yhtenäistä linjaa valtakunnassa ole.
Itse olen 60 ja sain tuon määrän pudotettua kahteen.
Tiedän kaksi 63 vuotiasta entistä pankkitoimihenkilöä jotka irtisanottiin samaan aikaan, toinen asuu helsingissä ja toinen järvenpäässä.
Toisen pitää hakea neljää paikkaa ja toiseen ei ole otettu mitään yhteyttä huhtikuun jälkeen.
Eli riippuu millainen pikkuPetteri siellä te-toimistossa on päällikkönä.
Valtakunnallinen ohje tulee marraskuussa, ikä ei ole este työnhaulle eli kohta loppuu se "en voi hakea töitä, koska olen työtön" -jankutus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässähän kävi aivan kuin ennustinkin, ettei mitään yhtenäistä linjaa valtakunnassa ole.
Itse olen 60 ja sain tuon määrän pudotettua kahteen.
Tiedän kaksi 63 vuotiasta entistä pankkitoimihenkilöä jotka irtisanottiin samaan aikaan, toinen asuu helsingissä ja toinen järvenpäässä.
Toisen pitää hakea neljää paikkaa ja toiseen ei ole otettu mitään yhteyttä huhtikuun jälkeen.
Eli riippuu millainen pikkuPetteri siellä te-toimistossa on päällikkönä.No ei noin vanhojen mummeleiden enää kuulu työelämässä olla. Eläkkeelle vaan. Työpaikat kuuluu antaa nuorille. En ymmärrä vanhuksia jotka jumittaa työpaikoilla.
Mielelläni jäisin eläkkeelle, mutta se ei hallitukselle sovi.
Kannattaa varoa! Minä tein ensin juurikin tällaisia hakemuksia, joissa annoin ymmärtää, etten 'oikeasti' hae töitä. Ja vaikka osa ymmärsi hyvin ja toivotteli hyvää jatkoa, löytyi vihdoin yksi katkera siivousfirman pomo, joka kärytti hakemukseni työkkäriin ja jouduin tekemään selvityksen! Tulkittiin työnhaun sabotoinniksi, karenssia ei sentään tullut... vielä! Olen pian 63-v ja neljää paikkaa on haettava joka kuukausi. Ei oikein inspiroi; jäin vapaaehtoisesti pois paperiteollisuudesta koneen sulkemisen yhteydessä kuten yli 50 muutakin 'vanhusta'. 2 ja puoli vuotta saatiin olla ihan rauhassa ja sitten tuli tämä uusi aktiivimalli. Nyt joutuu kai hakemaa pari vuotta vielä töitä ennen kuin eläke-ikä pelastaa.
Mulle sanottiin jo viime huhtikuussa ettei tarvitse hakea mitään työpaikkoja, olet osuutesi jo tehnyt. Täytän vuodenlopulla 64 ja pääsen eläkkeelle helmikuusta 24. Oli olo kuin olisi lottovoiton saanut, helpottunut.
Ihmisillä on perussairauksia myös nuorempana. Monilla haasteellista elämää pienellä rahalla. Ellei systeemi muutu.