Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nuo parin tunnin sähkökatkot. Jos niistä ei varoiteta etukäteen, ei ilmeisesti kannata käyttää hissiä päiväsaikaan talvella?

Vierailija
07.09.2022 |

Ja koskee niin asuintaloja kuin muitakin rakennuksia?

Kommentit (511)

Vierailija
181/511 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurempi huolenaihe kerrostaloissa on jos vesi katkeaa, eikä vessaa voi vetää.

Pitää ostaa vettä kotiin ja kuivamuonaa.

Porrastreenaajien vihaajille tiedoksi, että kännykässä tosiaan on se taskulamppu, laukussa voi pitää mukana taskulamppua ja mä vaikka konttaan ne portaat. Olen muutenkin ketterä.

Mulla on sen verran loistava hämäränäkö, ettei mökillä koskaan ole ollut ongelmaa säkki pimeydessä.

Näihin vihaajiin kiteytyy kateus, koska tiedätte että teidänkin pitäisi.

Ei kahden tunnin aikana janoon kuole, vaikka vettä ei tulisikaan hanasta juotavaksi.  

Voidaanko olla varmoja että se on just sen 2h? Ja sitä paitsi kokeilepa nyt olla ilman vettä jos sua janottaa!?! Ilman ruokaa ihminen pärjää, mutta ei vettä.

Sitä vettä pitää myös olla että voit pestä hampaat ja tarvittaessa ködet.

Mieti nyt pikkusen laajemmin dorka!

Vierailija
182/511 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun katkos tulee sun sähköautoa pitää ladata siellä parkkiksella jykevällä diesel-generaattorilla. Saattaa muuten hiukkasia ja nokea pukata melun kera kun näitä generaattoreita alkaa sitten ilmestyä ihmisten parvekkeille tuottamaan sähköä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/511 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jotain positiivista on niin pääsee nauttimaan tosi pimeydestä. Tosin yhtäkkiä sammuvat liikennevalot voi aiheuttaa pieniä vaaratilanteita. Sama voi tietysti tapahtua myös siellä kotona mummon kerostaloyksiössä.

Vierailija
184/511 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toimii kehittyvissäkin maissa ja ennalta kerrottu ajankohdat, miksei siis Suomessa.

Jos katkoista kerrotaan etukäteen, mitä ihmiset tekevät sitä ennen? Tietysti alkavat keittelemään, kokkailemaan ja lataamaan kaikkia mahdollisia ladattavissa olevia laitteita, ja sähköverkon kuormitus senkun vain kasvaa.

Vierailija
185/511 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, varmasti satunnaiset katkokset menevät kynttilöiden, taskulamppujen ja oman muistilistan kanssa rattoisasti, vaan mites JOKA IKINEN PÄIVÄ? Jos katko osuukin keskelle työpäivää, vaikka sen piti tulla vasta illalla, ja kasa herkkiä laitteita on vielä kiinni seinässä? Vai onko kesken jotain tärkeää, joka on pakko saada hoidettua loppuun juuri sillä hetkellä, ja sitten saatkin tietää, että vartin päästä menee sähköt? Jne. Tuntuu että ihmiset romantisoivat liikaa tätä tilannetta, miettikää nyt: asumme maassa jossa on lähemmäs -40 astetta pakkasta lähes joka ikinen talvi, ja täällä ihan tosissaan meinataan, että kotitaloudet ovat vastuussa sähkön riittävyydestä. 

Mitä "herkkiä laitteita"?

Vierailija
186/511 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä jos joku jo pohti, mutta jos olet hississä jumissa ja kerrostalossa rsim syttyy tulipalo

Vierailija
187/511 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinkahan paljon tällainen sähköjen pätkiminen oikeasti edes säästää. Parin tunnin katkoksen jälkeen voi arvata mitä pakastin ja jääkaappi alkaa tehdä, puhumattakaan lämmityksestä.

Säästäähän se toki jos tauko on tarpeeksi pitkä, mutta 1:1 säästöä ei varmasti synny.

Ei sähkökatkoilla ole tarkoitus SÄÄSTÄÄ, vaan suojella sähköverkkoa kaatumiselta.

Jos sähköverkko pääsee kaatumaan, sen ylössaaminen on pidempiaikainen ja vaikeampi prosessi. Sähköverkon voi nostaa vain muutamilta muuntoasemilta (En tiedä virallista nimeä) ja silloinkin siihen tarvitaan ns. Siemensähkö.

Eli on jo oikeasti iso ongelma, jos sähköverkko alkaa horjua.

Sähköverkossa täytyy olla aina tasainen jännite, eli sinne pitää syöttää samanverran sähköä, kuin sieltä otetaan pois. yli- tai alijännite kaataa verkon.

Jos esimerkiksi kovien pakkasten aikaan, jolloin kulutus on huipussaan, ei saada tarpeeksi säätövoimaa (Pakkasella ei tuule,joten tuulivoimaloiden tuottama sähkö on korvattava säätövoimalla) on sähköverkko vaarassa kaatua.

Sen suojelemiseksi osa käyttäjistä on kytkettävä pois verkosta, jotta sähkö riittää.

Tähän sähkäkriisiin ei ole yksinomaan putin syynä. Suurempi syy on tuulivoima, joka vaatii paljon säätövoimaa. Esimerkiksi Saksassa, jossa on panostettu tuulivoimaan, on käytetty säätövoimana venäjän kaasua, jota ei nyt saa. Saksassa ajettiin ydinvoimaloita alas jo muutamia vuosia sitten, sekä vihreän siirtymän nimissä, että fukushiman onnettomuuden jälkimainingeissa.

Lisäksi eurooppaa on piinannut ankara kuivuus. Jokien pinnat ovat ennätysalhaalla. En tiedä,paljonko euroopaasa tuotetaan vesivoimaa, mutta jokien korkeus vaikuttaa myös ydinvoimaloiden lauhdeveden ottoon, mm. Ranskassa. Tosin puolet ranskan ydinvoimaloista on huoltoseisokissa, koska niissä on havaittu jokin "vika" ja ne tarkistetaan.

Sähköpula alkoi jo viime joulukuussa, tosin silloin syytettiin norjan vähäisiä sateita.

Venäjän kaasu on merkittävää muttei todellakaan ainoa syy nykytilanteeseen. Asia on monitahoisempi.

On se jännä miten juuri nyt on sähköverkotkin vaarassa. Ei yhtään epäilyttävää.

Kiinassa jo viime talvena tehtaat toimivat vuorotellen. siellä on sähköstä ollut pula jo pidempään.

Kukas se möläyttikään, että ihmisten sähkönkulutusta koitetaan ohjata ensisijaisesti hinnoittelulla ja jos se ei tuota tulosta, joudutaan turvautumaan sähkökatkoihin.

Meillä sentään vielä on varaa ostaa tätä törkeän kallista sähköä. Olikohan se serbia vai albania, jolla ei ole varaa,

ja siellä on jo sähkökatkot kiertäneet: 2 tuntia pois, 6 tuntia päällä.

Vierailija
188/511 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toimii kehittyvissäkin maissa ja ennalta kerrottu ajankohdat, miksei siis Suomessa.

https://yle.fi/uutiset/3-12613253

Vierailija
189/511 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Porrastreenaajien vihaajille tiedoksi, että kännykässä tosiaan on se taskulamppu, laukussa voi pitää mukana taskulamppua ja mä vaikka konttaan ne portaat. Olen muutenkin ketterä.

Mulla on sen verran loistava hämäränäkö, ettei mökillä koskaan ole ollut ongelmaa säkki pimeydessä.

Ei kahden tunnin aikana janoon kuole, vaikka vettä ei tulisikaan hanasta juotavaksi.  

Voidaanko olla varmoja että se on just sen 2h? Ja sitä paitsi kokeilepa nyt olla ilman vettä jos sua janottaa!?! Ilman ruokaa ihminen pärjää, mutta ei vettä.

Jos ihminen ei pärjää useampaakin tuntia ilman vettä kun janottaa, niin joutaakin vähän kärsiä että oppii. Itse hakisin järvestä vettä, jos niin kova jano olisi, tai talvella söisin lunta tai sulattaisin sitä kaasuliedelläni kattilassa.

Vierailija
190/511 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinkahan paljon tällainen sähköjen pätkiminen oikeasti edes säästää. Parin tunnin katkoksen jälkeen voi arvata mitä pakastin ja jääkaappi alkaa tehdä, puhumattakaan lämmityksestä.

Säästäähän se toki jos tauko on tarpeeksi pitkä, mutta 1:1 säästöä ei varmasti synny.

Tätä minäkin mietin, vähän epäilen, että säästö on hyvin minimaalinen, jollei jopa kuluta enemmän. Aina, kun täällä on sähköt olleet poikki niin sen jälkeen jääkaappi oikein hurahtaa käyntiin ja pauhaa monta tuntia. Entä sitten lämmitys? Ensin saa jäähtyä monta tuntia ja sitten käynnistyy ja kuluttaa enemmän energiaa, jotta saavuttaa tavoitelämmön. No voihan sitä säätää pienemmälle, mutta tekeepä hyvää rakenteille varmaan.

Kaksi tuntia ei ole monta. Ja jotta säästät sitä lämmityslaitettasi, JOS asuntosi jäähtyy parissa tunnissa paljon, niin säädä lämmotyslaitteen termostaatti hieman alemmas, jotta se ei yritä kerralla nostaa asunnon lämpöä sinnen 25 asteeseen, johon sen kuitenkin olet asettanut.

Mitä enemmän tätä hysterisointia luen, sitä enemmän alan toivoa, että ne sähkökatkot todellakin tulisivat.

Kumma, että juuri vauvapalstalla ovat ne maailman tärkeimmät ihmiset joilla on juuri Tärkeä Asia kesken, ja tulee sähkökatko.

Meillä taitaa todellakin olla asiat liian hyvin, tämän keskustelun perusteella. Veikkaanpa, että vaikkapa hirmumyrsky alueilla ihmisten pienin murhe on sähkökatkot. Tai maanjäristysalueilla.

Meillä on kuitenkin rauhallista, turvallista ja näistä spekuloiduista sähkökatkoistakin puhuttu jo kuukausia, joten jokaisella on kyllä halutessaan aikaa selvittää, miten se oma arki sujuu ilman sähköä.

Itse mietin ekojen paniikinlietsontauutisten aikaan upsin tai muun varavirran hankkimista, mutta totesin pian sen olevan kannattamaton investointi. Nykyaikaiset tietokoneet ei mene rikki, vaikka niiltä just tätä kirjoittaessa räpsähtäisi virrat pois. Toista se oli joskus 1980-luvun laitteilla.

Vierailija
191/511 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ihminen ei pärjää useampaakin tuntia ilman vettä kun janottaa, niin joutaakin vähän kärsiä että oppii. Itse hakisin järvestä vettä, jos niin kova jano olisi, tai talvella söisin lunta tai sulattaisin sitä kaasuliedelläni kattilassa.

Mitä jos ei ole järveä lähellä, lunta maassa, eikä kaasuliettä?

Vierailija
192/511 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nythän jokainen suomalainen on saanut ennakkovaroituksen, että kovilla pakkasilla voi sähköt katketa. Seuratkaa säätiedotuksia ja varautukaa sen mukaan. On suomalaiset tiukemmissakin paikoissa ollut ja selvinnyt. 

Vierailija
193/511 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä minäkin mietin, vähän epäilen, että säästö on hyvin minimaalinen, jollei jopa kuluta enemmän. Aina, kun täällä on sähköt olleet poikki niin sen jälkeen jääkaappi oikein hurahtaa käyntiin ja pauhaa monta tuntia. Entä sitten lämmitys? Ensin saa jäähtyä monta tuntia ja sitten käynnistyy ja kuluttaa enemmän energiaa, jotta saavuttaa tavoitelämmön. No voihan sitä säätää pienemmälle, mutta tekeepä hyvää rakenteille varmaan.

Kaksi tuntia ei ole monta. Ja jotta säästät sitä lämmityslaitettasi, JOS asuntosi jäähtyy parissa tunnissa paljon, niin säädä lämmotyslaitteen termostaatti hieman alemmas, jotta se ei yritä kerralla nostaa asunnon lämpöä sinnen 25 asteeseen, johon sen kuitenkin olet asettanut.

Mitä enemmän tätä hysterisointia luen, sitä enemmän alan toivoa, että ne sähkökatkot todellakin tulisivat.

Kumma, että juuri vauvapalstalla ovat ne maailman tärkeimmät ihmiset joilla on juuri Tärkeä Asia kesken, ja tulee sähkökatko.

Meillä taitaa todellakin olla asiat liian hyvin, tämän keskustelun perusteella. Veikkaanpa, että vaikkapa hirmumyrsky alueilla ihmisten pienin murhe on sähkökatkot. Tai maanjäristysalueilla.

Meillä on kuitenkin rauhallista, turvallista ja näistä spekuloiduista sähkökatkoistakin puhuttu jo kuukausia, joten jokaisella on kyllä halutessaan aikaa selvittää, miten se oma arki sujuu ilman sähköä.

Itse mietin ekojen paniikinlietsontauutisten aikaan upsin tai muun varavirran hankkimista, mutta totesin pian sen olevan kannattamaton investointi. Nykyaikaiset tietokoneet ei mene rikki, vaikka niiltä just tätä kirjoittaessa räpsähtäisi virrat pois. Toista se oli joskus 1980-luvun laitteilla.

80-luvun ja vielä 90-luvutkin laitteissa sähköt meni aina räpsähtämällä pois, kun ne kytkimestä sammutti.

Vierailija
194/511 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä jos joku jo pohti, mutta jos olet hississä jumissa ja kerrostalossa rsim syttyy tulipalo

Pienempi todennäköisyys kuin se, että saat taivaalta putoavan meteoriitin tai avaruusromun kappaleen päähäsi ulkona.

Vierailija
195/511 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sitten varmaan kuolee janoon siinä muutaman tunnin sähkökatkon aikana. Olisi kannattanut varautua tai käydä edes naapurilta kerjäämässä vettä.

Vierailija
196/511 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö dorka osaa ottaa vettä astiaan valmiiksi! Se ei dorka paljoa tilaa vie se kannellinen vesiämpäri siellä keittiössä tai missä sen haluatkaan säilyttää. Meillä kyllä on ihan muutakin juotavaa, kuin vesi, jos sen veden varastointi noin ylitsepääsemätöntä on?

Hyvää tässä on tietenkin se, että kaltaisesi älykääpiöt kuolevat janoon ensimmäisen sähkökatkon tullen. Ne, joilla on omaakin järkeä, ehkä viimeistään ensimmäisen katkon jälkeen varautuvat seuraavaan. Se on se luonnonvalinta sellainen....

Vierailija
197/511 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on nyt hyvää aikaa järjestellä asiamme niin, että selviämme sen 2 tuntia ilman sähköä.

Itselläni oli vähän aikaa sitten läheinen happiviiksissä mökillä, jossa sähkön saanti oli mm. Ukkosen takia välillä rajallista. Siihenkin löytyi ratkaisu.

Eli nyt hyvissä ajoin miettimään ratkaisuja itse kukin.

Vierailija
198/511 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Dorka taidat olla itse, kun et osaa yhtää ajatella. Sitä vettä kun katsos ottaa valmiiksi kannuun jääkaappiin ja isompia määriä esim ämpäreihin tai vesikanistereihin. On sitä monia mökkejäkin, joihin ei vettä tule, mutta silti vaan on ihmiset siellä elossa pysyneet kesän ajan.

-eri

Vierailija
199/511 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai, että kaksi tuntia, useamman kerran päivässä ei ole yhtä kuin monta tuntia?

Sitä paitsi, en asu kaupungissa enkä edes keskustassa, joten sähkökatkot ovat hyvin tulleet tutuiksi. Kai se nyt saa ottaa päähän, että nämä katkot tulevat näillä näkymin koskemaan vain meitä jotka eivät asu keskustassa eli meitä joilla talven sähkölaskut tulevat olemaan tuhansia euroja. Luulisi siihen hintaan jo saavan valittaa, jos ei edes saa avata jääkaapin ovea siihen aikaan kun huvittaa.

Vierailija
200/511 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotivarana on aina parin päivän tarpeiksi riittävät vesipullot. Sekä vedenhakuastia, jos vedenjakelukatkos on pidempi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kahdeksan