Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nuo parin tunnin sähkökatkot. Jos niistä ei varoiteta etukäteen, ei ilmeisesti kannata käyttää hissiä päiväsaikaan talvella?

Vierailija
07.09.2022 |

Ja koskee niin asuintaloja kuin muitakin rakennuksia?

Kommentit (511)

Vierailija
401/511 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älkää maalaiset haukkuko meitä kaupunkilaisia uusavuttomiksi, kun ei sähkökatkoja kestetä. On ihan eri asia asua pienessä kerrostaloasunnossa kuin maalla isommassa talossa, kun pidempi sähkökatko tulee. Kerrostalossa ei ole takkaa, jolla lämmittää. Mitään aggrekaatteja ei pysty tänne hankkimaan. Ei ole kuistia, jossa tehdä ruokaa retkikeittimellä tai grillata kaasugrillillä. Ei ole tilaa säilyttää vararuokaa useamman päivän varalle, koska kaappitilaa asunnossa vain ei ole.

Meillä oli joskus sähkötön mökki, edes aurinkopaneeleja ei ollut. Helposti mökkeiltiin viikko. Eli pärjään kyllä ilman sähköä, jos on takka, säilytystilaa, grilli tai nuotiopaikka jne.

No jos sulla on parveke niin voihan sinne laittaa aggrekaatin jyskyttämään naapureiden iloksi. Se tietysti maksaa mutta ei ne täällä maallakaan ilmaisia ole.

Ekalle kirjoittajalle huomiona, että ne säännöstelykatkot ei tosiaan ole niin pitkiä, että ehtisi paha nälkä, janotaan yllättää, eikä sähkökatko juomista estä ainakaan jos on varautunut. Ja sen pystyy kaupungissakin tekemään.

Säännöstelyn takia ei kämppä ehdi jäähtyä (tää meidän kerrostalo jäähtyi helteiden jälkeen todella pitkällä viiveellä, ja pakkasellakin lämpö menee parissa päivässä, ei parissa tunnissa. Ellei ole hölmö ja pidä ikkunoita auki.

Mutta tokalle totean, että kaikki mikä olisi teoriassa mahdollista ei ole kuitenkaan sallittua. Ja kerrostalossa aggregaatti parvekkeella ei ole ok. Ai miksikö ei voi rikkoa sääntöä? Koska se on myös turvallisuusriski, eikä yhteisasumisessa ole ok ottaa yksin tuollaista riskiä.

Vierailija
402/511 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sähköstä tulee pulaa koska kapitalisti myy sen eurooppaan isommalla rahalla ja toiset kapitalistit lämmittelee katuja, toreja ja jättimäisiä valomainoksia.

Ja sitten täällä porukka selittää että on ihan ok että laitteet sekoaa, kaupasta ei saa ruokaa ja sen sellaista pientä.

No kuoletko ruuan puutteeseen kahdessa tunnissa, vai harmittaako että Kaunareiden ajastus menee sekaisin? Pikkujuttuja, jos edes tulee.

Paras työpäivä on kun yhteydet on poikki, lähden hyvällä omallatunnolla kävelylle. Niin selvää itäjaskaa tämä lietsonta taas. Mutta muista I gor, että todellinen syyllinen tiedetään, se on Venäjä.

Joo se on pikkujuttu jos vammanen joutuu istumaan rappukäytävässä pyörätuolissa pari tuntia tai vanhat mammat ja papat ei pääse kotiinsa.

Se on pieni juttu, että ohjelmistot voi seota ja hajota.

Se on pieni juttu jos joku ei saa esim tarvittavaa happihoitoa ja ku0lee.

Sellassia pikkujuttuja, ne ei sua heilauta.

Eikä sua heilauta se, että kaupungit ja yritykset törsää sähköä vaikka millä mitoin, mikä johtaa näihin katkoksiin.

Koska sä oot jossain vtn ryssæ psykoosissa etkö voi hyväksyä faktoja.

Miten ohhelmistot hajoaa sähkökatkossa. En ole koskaan moisesta kuullut? Tajuatko että sähkökatkot on ihan tavallisia esim myrskyissä maaseudulla?

Tottakai tietokone laitteet voi seota jos sähköt lähtee lennosta. Mutta ainakin teollisuudessa sellaiset riskikohteet on varmistettu akustoilla ja generaattoreilla.

Kappas kun meillä ei ole koskaan niin käynyt vaikka sähkökatkoksia koko ajan. Viimeksi pari viikkoa sitten. Kerrotko tarkemmin, että mitkä ohjelmat sekoaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/511 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka muka on niin laiska, että käyttää hissiä jos voi kävellä?

Minä, asun toisessa kerroksessa. Menen salillekin autolla kilometrin matkan, vaikka kävellen matka olisi 500m

Vierailija
404/511 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku nyt vissiin sekoittaa salamaniskun ja sähkökatkon, kun luulee tavallisen sähkökatkon rikkovan sähkölaitteet?

Vierailija
405/511 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se oli hauskin, joka ei uskalla enää värjätä hiuksia :)

Ei tule mieleen, että täytä ämpäri vedellä ennenkuin laitat värin päähän, jos noin pelottaa. Eikä vesi sieltä vesitornista heti lopu muutenkaan.

Vierailija
406/511 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älkää maalaiset haukkuko meitä kaupunkilaisia uusavuttomiksi, kun ei sähkökatkoja kestetä. On ihan eri asia asua pienessä kerrostaloasunnossa kuin maalla isommassa talossa, kun pidempi sähkökatko tulee. Kerrostalossa ei ole takkaa, jolla lämmittää. Mitään aggrekaatteja ei pysty tänne hankkimaan. Ei ole kuistia, jossa tehdä ruokaa retkikeittimellä tai grillata kaasugrillillä. Ei ole tilaa säilyttää vararuokaa useamman päivän varalle, koska kaappitilaa asunnossa vain ei ole.

Meillä oli joskus sähkötön mökki, edes aurinkopaneeleja ei ollut. Helposti mökkeiltiin viikko. Eli pärjään kyllä ilman sähköä, jos on takka, säilytystilaa, grilli tai nuotiopaikka jne.

Kotiin kannattaa varata sellaistakin ruokaa, jota ei tarvitse kypsentää/lämmittää. Parin tunnin sähkökatkoksen aikana voi syödä voileipää, muroja tai mysliä, jugurttia, rahkaa, hedelmiä tms, jos on niin hillitön nälkä, ettei voi odottaa sähköjen paluuseen asti. Mä muuten join viime kesän hellepäivinä usein jäälatteja (kaupasta saa valmiita annospusseja, jotka vaan sekoitetaan kylmään maitoon) ja näitä mulla on varattuna sellaista tilannetta varten, että sähkökatko tulisi just aamukahvini aikaan. Juotavia on muitakin kuin hanavesi (kivennäisvedet, lähdevedet, virvoitusjuomat, mehut, alkoholittomat oluet ja moctailit jne) ja niitä kannattaa varata jonkin verran kotiin, jos vedenjakelukin menee poikki.   Eikä sun kerrostaloasuntosi lämpötila ehdi parissa tunnissa edes laskea, ainakaan kovin paljoa. Villasukat jalkaan ja villapaita päälle. 

Kyllä kyllä. Mutta tätä juuri tarkoitin, että nuo ei mahdu kotiin. Keittiössä on kaappitilaa niin vähän, että sinne saa mahtumaan vain perusastiat neljälle ja peruselintarvikkeet neljälle, ei mitään hätävaraa tai kymmentä ananastölkkiä eikä varsinkaan vesikanisteria. Eikä mahdu myöskään vaatekaappeihin. Joo-o, ei ole mukavaa asua perheenä pienessä asunnossa, mutta eipä ole muuhunkaan rahaa. 

Siis onko sulla jääkaapissa ja keittiön kaapeissa NYT vain ja ainoastaan sellaisia elintarvikkeita, jotka pitää joko kypsentää tai lämmittää?  Jos on, niin opettelet ostamaan myös sellaisia elintarvikkeita, joita voi syödä esim aamiaisella, välipalaksi tai iltapalaksi ilman sellaista valmistusta, johon tarvitaan sähköä. Ja ne elintarvikkeet eivät ole tarkoitettu vain sähkökatkon varalle vaan käytät niitä ihan normalisti. Ja ostat normaaliin tapaan lisää, kun käyvät vähiin. Ei näiden sähkökatkosten varalle tarvitse hankkia mitään survival kitiä moneksi viikoksi vaan yksi ainoa ateria, joka vastaa laadultaan aamiaista/välipalaa/iltapalaa. Tai no ehkä kaksi, jos on illalla sähkökatkos ja toinen sähkökatkos heti aamulla. 

Vierailija
407/511 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku nyt vissiin sekoittaa salamaniskun ja sähkökatkon, kun luulee tavallisen sähkökatkon rikkovan sähkölaitteet?

Selkeästi olet oikeassa. Olen tuossa koittanut selittää, että meillä on useampia katkoja vuodessa ja mikään ei ole hajonnut. Ei edes robotiikkaa ohjaavat tietokoneet ole seonneet. Haluaisin oikeasti tietää, että mikä laite tai ohjelma voi hajota sähkökatkossa?

Vierailija
408/511 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka pöllöjä oikein olette? Hisseissä on varageneraattorit.

No ei kyllä ole generaattoreita missään hississä. Mutta akut on, joilla hissikori siirtyy kerrosten välistä seuraavan kerroksen kohdalle. Hissin rakenteesta riippuu, liikkuuko hissi sen vajaan kerroksen verran ylös vai alas päin akkuvirralla.

Vierailija
409/511 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Selkeästi olet oikeassa. Olen tuossa koittanut selittää, että meillä on useampia katkoja vuodessa ja mikään ei ole hajonnut. Ei edes robotiikkaa ohjaavat tietokoneet ole seonneet. Haluaisin oikeasti tietää, että mikä laite tai ohjelma voi hajota sähkökatkossa?

Nykyään ei oikeastaan enää mikään. Edes käyttöjärjestelmä ei mene solmuun, vaikka sähköt katkeais kesken.

Vierailija
410/511 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyörätuoli-ihmisten, vammaisten yms ei tartte päästä kotiinsa. Ei siinä mitään.

Kyllä joku auttaa nostamaan. Ellei, niin odottaa rapussa pari tuntia, ei siihenkään kuole.

Mieti itseäsi odottamassa rapussa pari tuntia.

Mutta eihän niillä vammaisilla niin väliä, eiksje.

Vammaiset todennäköisesti joutuvat jatkuvasti odottamaan milloin mitäkin, jos ovat muiden avun varassa. Pari tuntia rapussa ei maata kaada, jos on juuri sattunut rappuun jäämään. Ei tässä mistään laajasta ongelmasta ole kyse, että JUURI SILLOIN, kun se katko tulee niin vammaiset olisivat rapussa menossa kotiin. Ehkä joku sattuu olemaan, ehkä joku sattuu puoli tuntia ennen kuin sähköt palaavat. 

Itse unohtelin aikanaan avaimen jatkuvasti ja useamman kerran olen tuntikausia odotellut rapussa ilman vettä ja ruokaa, että joku muu tulisi kotiin. Miten pitkäksi ajaksi ihmiset mieltävät kaksi tuntia? Sen verranhan menee helposti vaikka kampaajan penkissä tai hierojalla. 

Siis eikö niiden katkojen ole tarkoitus tulla joka päivä ja nimenomaan päiväsaikaan? Aika suurella todennäköisyydellähän niitä tulee sitten useinkin "väärään" aikaan.

Minulle tästä ketjusta lähinnä ilmenee, että iso osa ihmisistä ei pidä muiden aikaa juuri minkään arvoisena. Todennäköisesti samat ihmiset kuitenkin vilkuilisivat kelloa ja huokailisivat dramaattisesti, jos joutuisivat kassajonossa odottamaan 10 minuuttia.

Vierailija
411/511 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katuvaloja ei tarvitse palaa joka koirankusemassa, samoin julkisten rakennusten ja valonheitinten valoja voisi vähentää.

Onkohan noista jotain tilastoa, paljonko sähköä kuluttaa kotitaloudet  ja sitten erikseen teollisuus ja katuvalaistus yms.

En käytä yleensä hissiä, kun asutaan ekassa, on vaan muutama porras nousua.

Vierailija
412/511 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä joku auttaa nostamaan. Ellei, niin odottaa rapussa pari tuntia, ei siihenkään kuole.

Vammaiset todennäköisesti joutuvat jatkuvasti odottamaan milloin mitäkin, jos ovat muiden avun varassa. Pari tuntia rapussa ei maata kaada, jos on juuri sattunut rappuun jäämään. Ei tässä mistään laajasta ongelmasta ole kyse, että JUURI SILLOIN, kun se katko tulee niin vammaiset olisivat rapussa menossa kotiin. Ehkä joku sattuu olemaan, ehkä joku sattuu puoli tuntia ennen kuin sähköt palaavat. 

Itse unohtelin aikanaan avaimen jatkuvasti ja useamman kerran olen tuntikausia odotellut rapussa ilman vettä ja ruokaa, että joku muu tulisi kotiin. Miten pitkäksi ajaksi ihmiset mieltävät kaksi tuntia? Sen verranhan menee helposti vaikka kampaajan penkissä tai hierojalla. 

Siis eikö niiden katkojen ole tarkoitus tulla joka päivä ja nimenomaan päiväsaikaan? Aika suurella todennäköisyydellähän niitä tulee sitten useinkin "väärään" aikaan.

Minulle tästä ketjusta lähinnä ilmenee, että iso osa ihmisistä ei pidä muiden aikaa juuri minkään arvoisena. Todennäköisesti samat ihmiset kuitenkin vilkuilisivat kelloa ja huokailisivat dramaattisesti, jos joutuisivat kassajonossa odottamaan 10 minuuttia.

Minulle taas tulee olo, että osa ihmisistä on joustamattomia ja/tai kovin dramaattisia, kun pienikin epämukavuus saa noin isot mittasuhteet.

Vierailija
413/511 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mitä tässä on ihmisten ajan arvolla tekemistä? Jos sähkö ei riitä niin se ei riitä ja sitä pitää säännöstellä. Onko sinulla joku ratkaisu tähän energiaongelmaan. Onhan se kamalaa jos juuri kun pitäisi lähteä jumppaan tulee sähkökatko, mutta tuo on aivan naurettavaa lässytytystä jos et ongelmaa osaa ratkaista. Ota suoraan yhteyttä sähkönjakelusta vastaaviin tahoihin, ole hyvä.

Vierailija
414/511 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites asuntojen sähkölukot?

niissä on akut.

Vierailija
415/511 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka pöllöjä oikein olette? Hisseissä on varageneraattorit.

No ei kyllä ole generaattoreita missään hississä. Mutta akut on, joilla hissikori siirtyy kerrosten välistä seuraavan kerroksen kohdalle. Hissin rakenteesta riippuu, liikkuuko hissi sen vajaan kerroksen verran ylös vai alas päin akkuvirralla.

Aukeaako ovet sitten myös?

Vierailija
416/511 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei niitä välttämättä tule joka päivä. Nehän tulee vain siinä tapauksessa, että sähkön kulutus uhkaa ylittää tarjonnan. Ja tästä on jo sähköyhtiöiden arvio, mihin aikaan vuorokaudesta tuo tilanne voisi tulla. Arvio perustuu siis siihen, mihin aikaan vuorokaudesta kulutetaan eniten sähköä.  Mulle taas tästä ketjusta lähinnä ilmenee, että osa kommentoijista ei tulisi selviämään mistään oikeasta kriisistä, koska heillä on sata tekosyytä miksi mihinkään ei voi etukäteen varautua. 

Vierailija
417/511 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle taas tulee olo, että osa ihmisistä on joustamattomia ja/tai kovin dramaattisia, kun pienikin epämukavuus saa noin isot mittasuhteet.

No molempia varmasti löytyy.

Ihmettelen vain, ettei aikataulujen sekaisin menoa saisi yhtään edes harmitella. Pelaako se muka Putinin pussiin, jos Pirkkoa Espoosta harmittaa ja sanoo sen vauvapalstalla ääneen? Totta kai siihen sopeudutaan, kaikkeen on pakko sopeutua.

Vierailija
418/511 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä epämukavuus? Ei liikenne pysähdy, akuilla ja tankeilla jatketaan. Ratikka/metroalueelle ei säästökatkoja tehdä, liikaa sairaaloita jne.

Ainoa mikä mulle tulee mieleen että työntekoon voi tulla katkos, mikä minusta on vaan plussaa. Jos joku tv-ohjelma jää välistä, katso jälkikäteen areenasta tai katsomosta. Kaupat kyllä osaa suojata kylmälaitteensa, ja jos joku kauppakäynti jää kesken, niin ei siihen "epämukavuuteen" kukaan kuole.

Elämä on täynnä pikkuharmeja. Jos joku lyhyt sähkökatkos on noin dramaattinen ongelma niin kannattaa vähän tarkistaa sitä asennetta. Viime kerralla se ei ollut 2 h sähkökatkos, se oli 4 v sota, jossa kymmenettuhannet kuoli ja sadattuhannet vammautui, fyysisesti tai henkisesti. Nyt se tilanne on Ukrainassa, voisi olla meilläkin.

Vierailija
419/511 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka muka on niin laiska, että käyttää hissiä jos voi kävellä?

Minä, asun toisessa kerroksessa. Menen salillekin autolla kilometrin matkan, vaikka kävellen matka olisi 500m

Oikeinko ylpeilet tällä? Kaikkea se leipä elättää...

Vierailija
420/511 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko hissi tippua? Entä jos hississä syttyy jonkun matkapuhelin palamaan sen katkon aikana? Entä hissin valon kärähdys.

Jokaisessa hississä on hälytyspainike ja hissin konehuoneesta saa hissin toimimaan mekaanisesti, joko seuraavaan kerrokseen alas tai ylös.

Hissi voi pysähtyä sadasta eri syystä kerrosten väliin, vaikka ei olisi sähkökatkosta. Ja kukaan ei ole jäänyt vielä hissiin loputtomasti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kuusi