Nuo parin tunnin sähkökatkot. Jos niistä ei varoiteta etukäteen, ei ilmeisesti kannata käyttää hissiä päiväsaikaan talvella?
Ja koskee niin asuintaloja kuin muitakin rakennuksia?
Kommentit (511)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älkää maalaiset haukkuko meitä kaupunkilaisia uusavuttomiksi, kun ei sähkökatkoja kestetä. On ihan eri asia asua pienessä kerrostaloasunnossa kuin maalla isommassa talossa, kun pidempi sähkökatko tulee. Kerrostalossa ei ole takkaa, jolla lämmittää. Mitään aggrekaatteja ei pysty tänne hankkimaan. Ei ole kuistia, jossa tehdä ruokaa retkikeittimellä tai grillata kaasugrillillä. Ei ole tilaa säilyttää vararuokaa useamman päivän varalle, koska kaappitilaa asunnossa vain ei ole.
Meillä oli joskus sähkötön mökki, edes aurinkopaneeleja ei ollut. Helposti mökkeiltiin viikko. Eli pärjään kyllä ilman sähköä, jos on takka, säilytystilaa, grilli tai nuotiopaikka jne.
No jos sulla on parveke niin voihan sinne laittaa aggrekaatin jyskyttämään naapureiden iloksi. Se tietysti maksaa mutta ei ne täällä maallakaan ilmaisia ole.
Ekalle kirjoittajalle huomiona, että ne säännöstelykatkot ei tosiaan ole niin pitkiä, että ehtisi paha nälkä, janotaan yllättää, eikä sähkökatko juomista estä ainakaan jos on varautunut. Ja sen pystyy kaupungissakin tekemään.
Säännöstelyn takia ei kämppä ehdi jäähtyä (tää meidän kerrostalo jäähtyi helteiden jälkeen todella pitkällä viiveellä, ja pakkasellakin lämpö menee parissa päivässä, ei parissa tunnissa. Ellei ole hölmö ja pidä ikkunoita auki.
Mutta tokalle totean, että kaikki mikä olisi teoriassa mahdollista ei ole kuitenkaan sallittua. Ja kerrostalossa aggregaatti parvekkeella ei ole ok. Ai miksikö ei voi rikkoa sääntöä? Koska se on myös turvallisuusriski, eikä yhteisasumisessa ole ok ottaa yksin tuollaista riskiä.
Mikä ihmeen riski se nyt on. Vastaa ruohonleikkuria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyörätuoli-ihmisten, vammaisten yms ei tartte päästä kotiinsa. Ei siinä mitään.
Kyllä joku auttaa nostamaan. Ellei, niin odottaa rapussa pari tuntia, ei siihenkään kuole.
Mieti itseäsi odottamassa rapussa pari tuntia.
Mutta eihän niillä vammaisilla niin väliä, eiksje.
Vammaiset todennäköisesti joutuvat jatkuvasti odottamaan milloin mitäkin, jos ovat muiden avun varassa. Pari tuntia rapussa ei maata kaada, jos on juuri sattunut rappuun jäämään. Ei tässä mistään laajasta ongelmasta ole kyse, että JUURI SILLOIN, kun se katko tulee niin vammaiset olisivat rapussa menossa kotiin. Ehkä joku sattuu olemaan, ehkä joku sattuu puoli tuntia ennen kuin sähköt palaavat.
Itse unohtelin aikanaan avaimen jatkuvasti ja useamman kerran olen tuntikausia odotellut rapussa ilman vettä ja ruokaa, että joku muu tulisi kotiin. Miten pitkäksi ajaksi ihmiset mieltävät kaksi tuntia? Sen verranhan menee helposti vaikka kampaajan penkissä tai hierojalla.
Siis eikö niiden katkojen ole tarkoitus tulla joka päivä ja nimenomaan päiväsaikaan? Aika suurella todennäköisyydellähän niitä tulee sitten useinkin "väärään" aikaan.
Minulle tästä ketjusta lähinnä ilmenee, että iso osa ihmisistä ei pidä muiden aikaa juuri minkään arvoisena. Todennäköisesti samat ihmiset kuitenkin vilkuilisivat kelloa ja huokailisivat dramaattisesti, jos joutuisivat kassajonossa odottamaan 10 minuuttia.
Minulle taas tulee olo, että osa ihmisistä on joustamattomia ja/tai kovin dramaattisia, kun pienikin epämukavuus saa noin isot mittasuhteet.
No molempia varmasti löytyy.
Ihmettelen vain, ettei aikataulujen sekaisin menoa saisi yhtään edes harmitella. Pelaako se muka Putinin pussiin, jos Pirkkoa Espoosta harmittaa ja sanoo sen vauvapalstalla ääneen? Totta kai siihen sopeudutaan, kaikkeen on pakko sopeutua.
Suomalaiset sopeutuivat ällistyttävän nopeasti maaliskuussa 2020 tapahtuneisiin muutoksiin. Varmasti monia harmitti, kun ei päässytkään mökille Uudenmaan ulkopuolelle, baariin, kuntosalille tms paikkaan tai joutui tekemään töitä kotona keittiön pöydän ääressä, mutta silti en silloin kuullut kenenkään suusta (enkä näppikseltä), että heidän elämässään olisi tapahtunut jotain katastrofaalista. Ja se tilanne kuitenkin kesti useamman kuukauden, nämä sähkökatkokset vain muutaman tunnin kerrallaan.
Kun me nyt jo tiedetään, että sähkökatkokset voivat olla mahdollisia, me voidaan jo nyt varautua asiaan. Tekisi ihan hyvää jokaiselle miettiä, miten minä je prheenjäseneni toimimme, jos sähkökatkoksia tulee. Miettiä, miten toimitaan, jos sähkökatkoksia on joka päivä. Huolehtia siitä, että kännykkänsä lataa ennen nukkumaanmenoa, jotta akkua ei tarvitse heti aamusta klo 7-9 olla lataamassa. Katsoa ajatuksen kanssa omiin ruokakaappeihin ja miettiä, mitä sieltä voisi syödä sähkökatkoksen aikana. Ja joo, vessapaperiakin kannattaa ostaa jo ennenkuin on viimeinen rulla käytössä. Tarkistaa, että kotona on paristoja ja taskulamppuja. Tarkistaa, että löytyy kyttilöitä ja tulitikkuja. Yms yms. Kun on jo valmiiksi tehnyt suunnitelman, miten oma arki sujuu tässäkin tilanteessa, sähkökatkos - jos sellainen tulee - ei sekoitakaan koko palettia. Työpaikoillakin kannattaa keskustella jo etukäteen, mikä on käytäntö sähkökatkosten aikana. Eli mitä me täällä toimistolla teemme, jos sähköt menee. Onko se työaikaa, jos töitä ei voi tehdä. Voiko silloin lähteä vaikka ulos kävelemään. Tai antaako työnantaja etätyöläiselle enemmän liukumaa eli työt voisikin aloittaa esim vasta klo 10. Jne jne.
Totta kai, olet oikeassa. Mutta arjen muutoksiin sopeutuminen edellyttää sitä, että ylipäätään tunnustetaan arjen muuttuvan. Tämän palstan mukaan kun tuo kaksi tuntia ei vaikuta yhtään mihinkään.
No ei kukaan semmoista väitä. On todettu jo aiemmin että vaikka kuinka valitat ja kitiset se ei tuo tänne lisää sähköä. Aivan naurettavaa rutista omasta ajankäytöstä, kun yhtään ainoata sähkönkatkaisua ei ole edes vielä ollut. Pystytkö noin miten elämään muuttuvassa maailmassa? Toivottavasti et ole kovin kriittisessä ammatissa, kun murehditt ja suret ajankäyttöäsi ennen kuin mitään on tapahtunut. Aivan käsittämättömän itsekäs ajattelutapa.
Turhaan sinuttelet siinä, en minä ole ainoa "valittaja" tässä ketjussa. En minä edes omasta puolestani ole pahemmin valittanut, jotain taisin ohimennen pyykkikoneesta sanoa.
Siis ollaanko me edes samalla palstalla? Täällähän saadaan joka vuosi ongelma jopa saaduista joululahjoista, ja koronan aikaan oli rajoituksista kitinä ja rutina valtavaa, vaikka Suomen rajoitukset olivat tosi pieniä muihin maihin verrattuina.
Laitan vaikka pääni pantiksi, että jos ja kun nuo sähkökatkot oikeasti alkavat, on kitinä ja rutina tällä palstalla suurempaa kuin jopa anopista joulupöydässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä joku auttaa nostamaan. Ellei, niin odottaa rapussa pari tuntia, ei siihenkään kuole.
Vammaiset todennäköisesti joutuvat jatkuvasti odottamaan milloin mitäkin, jos ovat muiden avun varassa. Pari tuntia rapussa ei maata kaada, jos on juuri sattunut rappuun jäämään. Ei tässä mistään laajasta ongelmasta ole kyse, että JUURI SILLOIN, kun se katko tulee niin vammaiset olisivat rapussa menossa kotiin. Ehkä joku sattuu olemaan, ehkä joku sattuu puoli tuntia ennen kuin sähköt palaavat.
Itse unohtelin aikanaan avaimen jatkuvasti ja useamman kerran olen tuntikausia odotellut rapussa ilman vettä ja ruokaa, että joku muu tulisi kotiin. Miten pitkäksi ajaksi ihmiset mieltävät kaksi tuntia? Sen verranhan menee helposti vaikka kampaajan penkissä tai hierojalla.
Siis eikö niiden katkojen ole tarkoitus tulla joka päivä ja nimenomaan päiväsaikaan? Aika suurella todennäköisyydellähän niitä tulee sitten useinkin "väärään" aikaan.
Minulle tästä ketjusta lähinnä ilmenee, että iso osa ihmisistä ei pidä muiden aikaa juuri minkään arvoisena. Todennäköisesti samat ihmiset kuitenkin vilkuilisivat kelloa ja huokailisivat dramaattisesti, jos joutuisivat kassajonossa odottamaan 10 minuuttia.
Minulle taas tulee olo, että osa ihmisistä on joustamattomia ja/tai kovin dramaattisia, kun pienikin epämukavuus saa noin isot mittasuhteet.
Ihmettelen vain, ettei aikataulujen sekaisin menoa saisi yhtään edes harmitella. Pelaako se muka Putinin pussiin, jos Pirkkoa Espoosta harmittaa ja sanoo sen vauvapalstalla ääneen? Totta kai siihen sopeudutaan, kaikkeen on pakko sopeutua.
Ellet ole Igor, olet ammattivalittaja. Eihään sitä sähkökatkoa ole vielä tapahtunutkaan, mutta valitus on kova. Ihan hullua. Tulee mieleen että eikö näillä ihmisillä koskaan ole ollut mitään oikeaa ongelmaa, kun joku lyhyt sähkökatkos (jota ei ole edes tullut vielä) on noin kauhea draama ja ongelma.
Mutta eihän tässä nyt ole ongelmana mikään lyhyt sähkökatkos, vaan jokapäiväinen lyhyt sähkökatkos, jonka ajoituksesta ei ilmoiteta etukäteen! Kyllähän se nyt arkea muuttaa, eikä siitä saisi edes keskustella?
Mistä sinä vedät sen jokapäiväisen? Pelkäätkö myös meteorin putoavan päähän?
Jos olisi tiedossa että katkos on päivittäinen, niin eihän siitä tulisi mitään ongelmia ylipäätään.
Jos katkos tulisi joka päivä samaan aikaan, siitä tulisikin vain yksi rutiini muiden joukossa. Mutta käsittääkseni katkokset tulevat milloin tulevat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka muka on niin laiska, että käyttää hissiä jos voi kävellä?
Minä, asun toisessa kerroksessa. Menen salillekin autolla kilometrin matkan, vaikka kävellen matka olisi 500m
Oikeinko ylpeilet tällä? Kaikkea se leipä elättää...
En, kunhan totesin. Laiskuus on hyve.
Jos pakastimet offilla pari tuntia lämpiämässä eikö energiaa kulu turhaa sen uudelleen jäädyttämiseen vähintään tuon "säästön" verran???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset sopeutuivat ällistyttävän nopeasti maaliskuussa 2020 tapahtuneisiin muutoksiin. Varmasti monia harmitti, kun ei päässytkään mökille Uudenmaan ulkopuolelle, baariin, kuntosalille tms paikkaan tai joutui tekemään töitä kotona keittiön pöydän ääressä, mutta silti en silloin kuullut kenenkään suusta (enkä näppikseltä), että heidän elämässään olisi tapahtunut jotain katastrofaalista. Ja se tilanne kuitenkin kesti useamman kuukauden, nämä sähkökatkokset vain muutaman tunnin kerrallaan.
Kun me nyt jo tiedetään, että sähkökatkokset voivat olla mahdollisia, me voidaan jo nyt varautua asiaan. Tekisi ihan hyvää jokaiselle miettiä, miten minä je prheenjäseneni toimimme, jos sähkökatkoksia tulee. Miettiä, miten toimitaan, jos sähkökatkoksia on joka päivä. Huolehtia siitä, että kännykkänsä lataa ennen nukkumaanmenoa, jotta akkua ei tarvitse heti aamusta klo 7-9 olla lataamassa. Katsoa ajatuksen kanssa omiin ruokakaappeihin ja miettiä, mitä sieltä voisi syödä sähkökatkoksen aikana. Ja joo, vessapaperiakin kannattaa ostaa jo ennenkuin on viimeinen rulla käytössä. Tarkistaa, että kotona on paristoja ja taskulamppuja. Tarkistaa, että löytyy kyttilöitä ja tulitikkuja. Yms yms. Kun on jo valmiiksi tehnyt suunnitelman, miten oma arki sujuu tässäkin tilanteessa, sähkökatkos - jos sellainen tulee - ei sekoitakaan koko palettia. Työpaikoillakin kannattaa keskustella jo etukäteen, mikä on käytäntö sähkökatkosten aikana. Eli mitä me täällä toimistolla teemme, jos sähköt menee. Onko se työaikaa, jos töitä ei voi tehdä. Voiko silloin lähteä vaikka ulos kävelemään. Tai antaako työnantaja etätyöläiselle enemmän liukumaa eli työt voisikin aloittaa esim vasta klo 10. Jne jne.
Totta kai, olet oikeassa. Mutta arjen muutoksiin sopeutuminen edellyttää sitä, että ylipäätään tunnustetaan arjen muuttuvan. Tämän palstan mukaan kun tuo kaksi tuntia ei vaikuta yhtään mihinkään.
Kannattaa muistaa, että monilla ei muutukaan. Jos kuulut itse niihin, joiden kaikki aamutoimet oletettavasti osuu juuri sähkökatkoksen ajankohdalle, tietenkin teet suunnitelman, miten aiot toimia. Ja usko pois, sua harmittaa puolet vähemmän, kun olet suunnitellut asian valmiiksi. Sulle tulee vain uudet rutiinit täksi talveksi. Otin maaliskuun 2020 esimerkiksi sen vuoksi, että silloinkin sopeuduttiin nopeasti, vaikkei sellaiseen osattu edes varautua. Ihmiset alkoivat ihan vapaasta tahdostaan toimia monissa asioissa eri tavalla kuin aiemmin. Noin miljoona suomalaista siirtyi suunnilleen yhdessä yössä etätöihin. En siis pitäisi mitenkään ihmeellisenä, jos yhä useampi suomalainen alkaisi miettiä, onko mun pakko kuluttaa sähköä just klo 7-9 vai voisinko kenties keittää aamukahvini sitä ennen tai sen jälkeen. Tai onko mun pakko saada vuoden- ja vuorokaudenaikana, jolloin sähkönkulutus on suurinta, nimenomaan paahtoleipää aamiaiseksi. Tai voisiko koululaiset syödä aamiaiseksi tuorepuuroa kaurapuuron sijasta. Jne jne. Ihan riippumatta siitä, onko klo 7-9 sähkökatkos vai ei.
Omaan elämääni mahdolliset sähkökatkokset eivät juurikaan vaikuta. Ihan siksi, että mulla on ollut kotivara jo vuosikymmeniä. Mä tiedän, missä meillä on taskulamput ja paristot. Mä tiedän, missä mulla on vesipullot kissalle ja koiralle. Löytäisin ne pilkkopimeässäkin. Me ihmiset voidaan juoda jotain muuta kuin vettä, jos vedenjakelukin menisi poikki. Etätyöläisenä tiedän, mitä mun pitää tehdä, jos nettiyhteys menee poikki. On nimittäin joskus mennyt, kun alueella on tehty jotain rakennustöitä tms. Jos kerran sähkönkulutus on suurinta klo 7-9, mä voin oikein hyvin tehdä koiran päivän pitkän lenkin silloin. Ei mun ole mikään pakko tehdä pitkää lenkkiä just illalla. Omalla kohdallani mahdolliset sähkökatkokset vaativat siis vain hyvin pieniä muutoksia. Aikoinaan, kun lapseni olivat päiväkoti-ikäisiä, tuskaannuin siihen, että töiden jälkeen piti heti kauheella kiireellä alkaa laittaa ruokaa. Kunnes otin käytännön, että meillä olikin "kello viiden tee" (tosin ilman teetä) ja päivän toinen pääateria syötiin vasta myöhemmin illalla. Eikä harmittanut yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Taas tämä nähtiin! Missään muissa maissa ei mainosteta tulevia sähkökatkoksia paitsi Suomessa, että nyt joudutte kärsimään plaa plaa.
Muissa EU-maissa yritetään AUTTAA kansalaisia selviämään sähkö- ja kaasulaskuista.
Ja kun nyt on kaasusta pulaa muualla, niin miksi sähkön hinta nousee Suomessa? Jotta johtajat saa lisää miljoonabonuksia?! Ihan ääliömäistä suoraan sanottuna.
Suomessa on itseasiassa edelleen ihan hyvä tilanne. Esim. Britannian tilanne on moninkertaisesti pahempi kuin meillä täällä.
Lisäksi Suomessahan nimenomaan yritetään auttaa kansalaisia selviämään nousevista kuluista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älkää maalaiset haukkuko meitä kaupunkilaisia uusavuttomiksi, kun ei sähkökatkoja kestetä. On ihan eri asia asua pienessä kerrostaloasunnossa kuin maalla isommassa talossa, kun pidempi sähkökatko tulee. Kerrostalossa ei ole takkaa, jolla lämmittää. Mitään aggrekaatteja ei pysty tänne hankkimaan. Ei ole kuistia, jossa tehdä ruokaa retkikeittimellä tai grillata kaasugrillillä. Ei ole tilaa säilyttää vararuokaa useamman päivän varalle, koska kaappitilaa asunnossa vain ei ole.
Meillä oli joskus sähkötön mökki, edes aurinkopaneeleja ei ollut. Helposti mökkeiltiin viikko. Eli pärjään kyllä ilman sähköä, jos on takka, säilytystilaa, grilli tai nuotiopaikka jne.
No jos sulla on parveke niin voihan sinne laittaa aggrekaatin jyskyttämään naapureiden iloksi. Se tietysti maksaa mutta ei ne täällä maallakaan ilmaisia ole.
Ekalle kirjoittajalle huomiona, että ne säännöstelykatkot ei tosiaan ole niin pitkiä, että ehtisi paha nälkä, janotaan yllättää, eikä sähkökatko juomista estä ainakaan jos on varautunut. Ja sen pystyy kaupungissakin tekemään.
Säännöstelyn takia ei kämppä ehdi jäähtyä (tää meidän kerrostalo jäähtyi helteiden jälkeen todella pitkällä viiveellä, ja pakkasellakin lämpö menee parissa päivässä, ei parissa tunnissa. Ellei ole hölmö ja pidä ikkunoita auki.
Mutta tokalle totean, että kaikki mikä olisi teoriassa mahdollista ei ole kuitenkaan sallittua. Ja kerrostalossa aggregaatti parvekkeella ei ole ok. Ai miksikö ei voi rikkoa sääntöä? Koska se on myös turvallisuusriski, eikä yhteisasumisessa ole ok ottaa yksin tuollaista riskiä.
Polttoaineita ei saisi mielellään säilytellä kerrostaloissa. Käy niinkuin sille yhdelle kämpälle Varkaudessa, mikä räjähti asukkaineen ilmaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos pakastimet offilla pari tuntia lämpiämässä eikö energiaa kulu turhaa sen uudelleen jäädyttämiseen vähintään tuon "säästön" verran???
Tarkoituksena ei ole säästää energiaa vaan tehoa. Jos nyt on mielekästä puhua tehon "säästämisestä".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoituksena ei ole säästää energiaa vaan tehoa. Jos nyt on mielekästä puhua tehon "säästämisestä".
Säästämisen sijasta olisi parempi puhua säännöstelystä.
Minä voin antaa ohjeen täältä sähkökatkos alueelta eli meillä on eripituisia aikoja sähköt katki vuoden aikana.
Meillä on aina kotona kynttilöitä valmiina kynttilänjaloissa. Meillä on myös aina öljylamppulatingissa ja toimivia taskulamppuja. Jos huomaan, että alkaa tuulemaan, otan vähän vettä talteen, että saa nyt sentään koirankupista veden vaihdettua. Eli julkisuudessa varmasti kerrotaan milloin on todennäköistä, että jollekin aluelle tulee sähkökatkos, ota vettä talteen. Jos et sitä tarvitse eli katkoa ei tule käytä vesi kuitenkin, älä tuhlaa ja kaada viemäriin. Pyri siihen, että kännykkäsi on aamulla ladattu, koska katkokset ovat suuren sähkönkulutuksen aikaan todennäköisimmin eli aamulla. Kahden tunnin katkos ei liity ruokailuun mitenkään, koska sitä voi syödä vaikka leipää siihen asti, että sähköt tulee. Älä availe suotta pakkastinta ja jääkaappikin silloin, kun tarvitset sieltä jotain.
Jos koet kuolevasi nälkään siirry seuraavalle alueelle, missä on sähköt ja syö missä tahdot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan, pakko säännöstellä jos ei riitä kaikille samanaikaisesti. Kuluttajalle itselleen tulee kyllä kalliiksi jos joka päivä pakastaa pakastimensa uudelleen.
Vierailija kirjoitti:
No pakastimessa voi noin käydäkin, mutta sähkövalot ja -patterit eivät sähkökatkoa seuraavaa kahta tuntia paahda tuplateholla.
Suomi on nyt jonkin sortin kehitysmaa ja parempi tottua siihen.
Muutaman kymmenen vuoden kuluttua nykynuoret voi kertoa lapsilleen kuinka "silloin kun minä olin nuori niin meillä ei ollut edes sähköä joka päivä saatavilla". Hyvinvointivaltio Suomi on historiaa pitkäksi aikaa. Opetelkaa säästämään energiaa kermapersaukset älkääkä valittako koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Muutaman kymmenen vuoden kuluttua nykynuoret voi kertoa lapsilleen kuinka "silloin kun minä olin nuori niin meillä ei ollut edes sähköä joka päivä saatavilla". Hyvinvointivaltio Suomi on historiaa pitkäksi aikaa. Opetelkaa säästämään energiaa kermapersaukset älkääkä valittako koko ajan.
Kyllä sitä sähköä tulee edelleenkin olemaan joka päivä saatavilla. Joillain alueilla saattaa tulla parin tunnin katkoja. Ei sen kummempaa. Koko Suomea ei pimennetä kerralla, eikä paria tuntia pitempään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan, pakko säännöstellä jos ei riitä kaikille samanaikaisesti. Kuluttajalle itselleen tulee kyllä kalliiksi jos joka päivä pakastaa pakastimensa uudelleen.
Äkkiseltään arvioituna 2h sähkökatko nimenomaan vähentää pakastimen keskikulutusta ja tulee halvemmaksi. Ero on joka tapauksessa mitätön, pakastimen teho on melko pieni.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei myöskään kannata tehdä töissä mitään analyyseja. Sähkökatkolle tulisi hintaa.
Teillä ei ole analysaattorit varavirrassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Polttoaineita ei saisi mielellään säilytellä kerrostaloissa. Käy niinkuin sille yhdelle kämpälle Varkaudessa, mikä räjähti asukkaineen ilmaan.
No Varkauden niillä kavereilla oli pikku tehdas - kukaan ei edes pystyisi asumaan asunnossa jossa on räjähtävä määrä bensaa ilmassa.
Muutama kanisteri parvekkeella ei kyllä räjähdä mihinkään. Jos toi pikku papattaja vie litran tunnissa, niin ei tässä kovin suurista määristä edes puhuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sitä sähköä tulee edelleenkin olemaan joka päivä saatavilla. Joillain alueilla saattaa tulla parin tunnin katkoja. Ei sen kummempaa. Koko Suomea ei pimennetä kerralla, eikä paria tuntia pitempään.
Kova on usko, että katkot olisi vain kaksi tuntia...
Luulen tässä käyvän niin, että suomalaiset alkavat etupainotteisesti nuukailla ja katkoksia tarvitsee tehdä paljon vähemmän kuin alunperin ajateltiinkaan. Ihan hyvä siis, että asiasta on uutisoitu.
Ainoastaan jouluna voi tehdä tiukkaa, kun niin moni haluaa paistaa kinkkua samaan aikaan. :D