Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako enterorokossa mennä päiväkotiin?

Vierailija
07.09.2022 |

Jos lapsi muuten hyvävointinen, ei kuumetta.

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa virallinen ohje on, että jos lapsi jaksaa touhuta eikä ole kuumeinen, hän voi mennä päiväkotiin. Enterorokko tartuttaa niin pitkään, ettei eristyksessä ole järkeä. Mutta en toki itsekään veisi pahimpien rokkojen kanssa, koska näyttävät aika kamalalta ja varmasti sattuvatkin, vaikka lapsi jaksaisikin jo leikkiä normaalisti.

Kyllä sieltä kuule päiväkodista soitetaan hakemaan lapsi, kun " kuumetta" on 37.5 ja on ihan reipas. Siinä selität terveydenhoitajalle, mitä mä siellä saikkua haen, kun päiväkoti ei suostu ottamaan ja käskivät hakemaan pois.

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa virallinen ohje on, että jos lapsi jaksaa touhuta eikä ole kuumeinen, hän voi mennä päiväkotiin. Enterorokko tartuttaa niin pitkään, ettei eristyksessä ole järkeä. Mutta en toki itsekään veisi pahimpien rokkojen kanssa, koska näyttävät aika kamalalta ja varmasti sattuvatkin, vaikka lapsi jaksaisikin jo leikkiä normaalisti.

Kyllä sieltä kuule päiväkodista soitetaan hakemaan lapsi, kun " kuumetta" on 37.5 ja on ihan reipas. Siinä selität terveydenhoitajalle, mitä mä siellä saikkua haen, kun päiväkoti ei suostu ottamaan ja käskivät hakemaan pois.

Tottakai kotona ovat reippaita. Tiettyjen perheiden lapset eivät ole koskaan kipeinä. Kotona tapahtuu aina ihmeparantuminen ja päiväkodissa sitten taas sairastuvat äkillisesti. Silloin ovat itkuisia, haluavat olla kokoajan sylissä ja nukahtavat pystyyn. Hieman on haastavaa, kun on muutama muukin hoidettava siinä. Osa niistäkin varmaan puolikuntoisia.

Vierailija
22/46 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa. Vaarallisempi kuin korona.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai voi viedä. Helpompaa mennä siistiin toimistotyöhön kun hoitaa omaa sairasta lasta. Soittavat sitten hakemaan jos soittavat.

Vierailija
24/46 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turha sinun on minulle kiukutella, jos eivät viralliset ohjeet miellytä. Ne voi jokainen halukas tarkistaa vaikka terveyskirjaston sivuilta.

Vierailija
25/46 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ripulipyllyt, rokkoset, räkänokat, kaikki vaan sinne muiden hoidettaviksi.

Vierailija
26/46 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haha, mitä nyt pari näppylää haittaa..

Vierailija
27/46 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai kotona ovat reippaita. Tiettyjen perheiden lapset eivät ole koskaan kipeinä. Kotona tapahtuu aina ihmeparantuminen ja päiväkodissa sitten taas sairastuvat äkillisesti. Silloin ovat itkuisia, haluavat olla kokoajan sylissä ja nukahtavat pystyyn. Hieman on haastavaa, kun on muutama muukin hoidettava siinä. Osa niistäkin varmaan puolikuntoisia.

Siis päiväkodissa on reipas. Ei kipeän näköinen eikä oloinen. Leikkii ja syö. Yksi hoitaja vähän ihmeissään miksi tulin hakemaan.

Vierailija
28/46 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä saa ja piste.

Meille tuli dagikseen sairaanhoitopiirin ohje.

Vierailija
29/46 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turha sinun on minulle kiukutella, jos eivät viralliset ohjeet miellytä. Ne voi jokainen halukas tarkistaa vaikka terveyskirjaston sivuilta.

No sitten on terveydenhuollolla ja päikyn tädeillä eri ohjeet. Kun terveydenhoitaja sanoo, ettei 37.5 ole kuumetta, vaan pientä lämpöä. Ja voinnin mukaan. Jos lapsi syö ja leikkii, ei tarvii huolestua, eikä todellakaan anneta vielä särkylääkkeitä lämmön alentamiseksi. Ei sulle kiukutella, päikyn täti sanoo tota, terveydenhoitaja toista. Sitten ihmettelet mitäs tässä nyt.

Vierailija
30/46 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että korona-ajasta ei sitten opittu yhtään mitään. Dillet jatkaa pellossa elämistään.

Vierailija
31/46 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kuopion kaupungin tartuntataudeista vastaava lääkäri ei katso kotikaranteenia tarpeelliseksi enää sitten, kun enterorokon saaneen lapsen vointi sallii tavallisen arjen elämisen. Erilaiset enterovirukset aiheuttavat enterorokkoa loppukesästä ja alkusyksystä etenkin lapsille, vähemmän aikuisille."

"Enterorokko menee yleensä ohi viimeistään 10 päivässä. Koska enterorokon voi kuitenkin sairastaa täysin oireettomasti, sairastunutta on Savolaisen mukaan turha pitää eristyksissä muista ihmisistä, jos vointi sen muutoin sallii.

Jos lapsella on enterorokko mutta hän ei ole enää kuumeessa, voi hän mennä vaikkapa päiväkotiin."

https://yle.fi/uutiset/3-7511193

Vierailija
32/46 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enterorokon rakkulat eivät estä päiväkotiin tulemista. Yleiskunto ratkaisee.

Vierailija
33/46 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos enterorokon tartuttamista haluttaisiin estää niin siinä vaiheessa, kun ensimmäinen lapsi päiväkodissa saa enterorokon niin kaikkien lasten, jotka ovat hänet nähneet kahden edellisen viikon aikana pitäisi jäädä kotiin karanteeniin 2-4 viikoksi. Tämä ei ole mahdollista. Enterorokon rakkulavaiheen mentyä ohi voi vielä tartuttaa kuukauden ajan vaikka lapsi on täysin hyvävointinen.

Mennään lapsen voinnin mukaan. Kuumeessa ja yleiskunnon ollessa muuta kuin priimaa ollaan kotona, sitten päiväkotiin.

Vierailija
34/46 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos enterorokon tartuttamista haluttaisiin estää niin siinä vaiheessa, kun ensimmäinen lapsi päiväkodissa saa enterorokon niin kaikkien lasten, jotka ovat hänet nähneet kahden edellisen viikon aikana pitäisi jäädä kotiin karanteeniin 2-4 viikoksi. Tämä ei ole mahdollista. Enterorokon rakkulavaiheen mentyä ohi voi vielä tartuttaa kuukauden ajan vaikka lapsi on täysin hyvävointinen.

Mennään lapsen voinnin mukaan. Kuumeessa ja yleiskunnon ollessa muuta kuin priimaa ollaan kotona, sitten päiväkotiin.

Näin se menee, ihan VIRALLISEN ohjeen mukaan.

Entero tarttuu niin helposti ja pitkään, ettei sen tarttumista voi millään kohtuullisella keinolla ehkäistä. Se ei ole yleisvaarallinen tartuntatauti, joka oikeuttaisi mihinkään karanteeneihin. Se vaatisi vanhemmilta tuon kuukauden palkattomaan vapaan ottamista.

Pahimman vaiheen mentyä ohi lapsi voi palata hoitoon.

Vierailija
35/46 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei saa. Vaarallisempi kuin korona.

Mistä h-vetistä te näitä ohjeita keksitte? Entero on ihan tavallinen lastentauti, joka ei ole lähelläkään yleisvaarallisuutta.

Vierailija
36/46 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ripulipyllyt, rokkoset, räkänokat, kaikki vaan sinne muiden hoidettaviksi.

Jep, just näin! Oikeasti tuntuu siltä, että moni vanhempi ei vaan JAKSA hoitaa omaa kipeää lastaan ja siksi se tuupataan hoitoon. Ei sen takia etteikö töistä saisi vapaata (eivät läheskään kaikki ole edes töissä, vaan esim vauvan kanssa kotona, työttömänä jne). Helpompaa mennä sinne töihin, kun kuunnella kipeän lapsen kiukuttelua.

Vierailija
37/46 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma 2 vuotiaani vietti 5 päivää Lastenosastolla enterorokon vuoksi nenä-mahaletkussa eli niin vaaraton tauti.

Vierailija
38/46 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma 2 vuotiaani vietti 5 päivää Lastenosastolla enterorokon vuoksi nenä-mahaletkussa eli niin vaaraton tauti.

Hui, oliko tänä vuonna?

Vierailija
39/46 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on tuotu kyllä rokkosia lapsia hoitoon. Kun ei ne näppylät lasta haittaa.. T. Pph

Vierailija
40/46 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs jos lapsen jonkun päiväkotikaverin vanhempi on töissä esim. terveydenhuollossa, saa taudin lapsensa kaverin kautta ja vie sen töihin asiakkaalle/potilaalle jolla on tavallista heikompi vastustuskyky/immuniteetti.

Entä jos oireeton tulee samaan kauppaan?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan yhdeksän