Kun olit lapsi niin oliko teillä kotona sähköt ja sisällä wc?
Meillä ei ollut. Tv oli sellainen matka tv, auton akussa kiinni. En muista missä niitä akkuja ladattiin.
Kommentit (157)
Vierailija kirjoitti:
Totta kai. Tosin olen vuosimallia -86, niin eipä kai ihme.
Minä olen vm.-87 ja meillä oli ulkohuussi. Kylmä vesi tuli kyllä sisälle, mutta pesulla käytiin pihasaunassa. Sisävessa saatiin vuonna -98. Pohjanmaa
Muita kodinkoneita: Tiskikone tuli meille vuonna 1982.
Kyllä oli, olin lapsi 1960-luvulla. Mökillä oli sähköt, vesi tuotiin kanistereilla kotoa, ulkohuussi oli. Mukavia lapsuuden kesiä. Uitiin, saunottiin, luettiin. Pieni mustavalkoinen tv oli, jossa kaksi kanavaa. Kalaa syötiin melko usein, haukikeittoa, ahvenia jne. Pieni punainen pallogrilli oli jossa joskus grillattiin. Takassa paistettiin makkaraa. Mustikkapiirakkaa oli kun käytiin mustikassa. Elämä oli rauhallisempaa ja yksinkertaisempaa hyvällä tavalla.
Kyllä meillä kotona on aina ollut, ja myös isän puoleisilla isovanhemmillakin, koska asuivat kaupungissa. Äidin puolen mummola oli esikaupunkialueella ja sinne tuli sisävessa ja vesijohdot joskus noin vuonna 1970 tai 1971. Muistan hämärästi vielä, että sitä ennen ulkorakennuksen päässä oli ulkohuussi ja vesi haettiin vesikärryllä vesipostista.
Vierailija kirjoitti:
Muita kodinkoneita: Tiskikone tuli meille vuonna 1982.
Meille tuli tiskikone vuonna 1969. Se oli pyöreä, ulospäin muistutti saavia, ja sitä pidettiin tiskipöydällä, vesi tuli letkua pitkin keittiön vesihanasta. Sellainen tiskikone, joita nykyäänkin on, joka on keittiön tason alla, meille tuli noin vuonna 1974.
Vierailija kirjoitti:
Nää on aina hauskoja kun joku tulee ähisemään että kyllä kaupungissa tuetenkin oli kun totuus on se että ihan joka kaupungissa on melko vähän aikaa sitten viskattu laskiämpäristä eritteet kadulle Suomessakin.
Porukka on kyllä niin ulkona Suomen kehityksestä ettei ole tosikaan. Vasta 90-luvun alussa oli merkittävä kasvu ja kehityksen aika ja silti nyt 2026 ollaan niin kehittynyttä muka. Valovuosia jäljessä edelleen maailman mittakaavassa kuulkaa.
1970-luvun alussa moni rakensi sisävessan ja veti vesijohdot, kun siihen sai silloin valtion tukemaa halpaa lainaa.
Synnyin 1986 ja kyllä oli sisävessa ja sähköt.
Olen syntynyt 1980, asuttiin kylässä ja isovanhemmat keskellä ei mitään. Kaikilla oli sähköt ja sisävessa. En ole ikinä nähnyt asuntoa ilman sisävessaa ja sähköjä, vaikka tosiaan täysin maalla kasvanut. Mökkejä ei lasketa.
Sähköt ja sisävessa oli.
Vessa oli tosi pieni koppi. Ei siihen aikaan paljon panostettu vessan sisustukseen.
Joo, oli. Vm -77. Lukiossa samalla luokalla oli tyttö, jolla ainoastaan ulkovessa ja pihasauna, tämä siis 90-luvulla.
Ja kyllä työuran alussa vuosituhannen vaihteessa oli asiakkaita, joilla ei ollut sisävessaa.
60-lukua: kyllä meillä oli kylpyhuone ja siis sisävessakin, mutta kesällä oli mukava ja vähän jännittävääkin käydä pihalla olevassa ulkohuussissa ja asiat hoitui nopsasti leikkien lomassa. Sauna oli erillisessä rakennuksessa. Pikkukylän ekoja telkkareita taisi meillä olla, koska muistan että ihmiset tuli sitä kattelemaan ja puhelin oli, pieni maksulaatikko siinä vieressä ja pläräsin aina niitä rahoja vaikka kiellettiin.
Mun lapsuuden kotitalossa Katajanokalla ei ollut asunnoissa omaa vessaa vaan alakerrassa oli pari vesivessaa ja piharakennuksessa rivi huusseja ja sauna ja pesutupa.
Muutettiin pois, kun iso remontti alkoi.
1974 syntynyt ja meillä on aina ollut sähköt ja sisävessa. Toisessa mummolassa maalla ei ollut sisävessaa, mutta sähköt oli.
Kotona oli kyllä, mökillä ei ollut sähköjä eikä sisävessaa.
Vm.-69 Turussa meillä oli sisävessa ja vesijohdosta kylmä vesi. Kävimme kerran viikossa yleisessä saunassa pesulla, kävin myös paljon uimahallissa. Sähköt oli, mutta keittiössä oli kaasuhella joka toimi poleteilla.
Mummolassa oli kyllä molemmat mutta silti käytettiin huussia. Vettä oli kaivossa kesäisin liian vähän.
Koulun pihalla oli vielä vanhat huussit ja kyllä niitä jotkut käytti. Oli toki myös sisävessat. 70-luku.