Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kun olit lapsi niin oliko teillä kotona sähköt ja sisällä wc?

Vierailija
07.09.2022 |

Meillä ei ollut. Tv oli sellainen matka tv, auton akussa kiinni. En muista missä niitä akkuja ladattiin.

Kommentit (117)

Vierailija
61/117 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Lapsuuteni oli 90-luvun lopussa ja 2000-luvun alussa. Asuimme maalla.

Myös vanhempieni lapsuudessa heillä oli nuo mainitut asiat. Maalla.

Vierailija
62/117 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

1968 olen syntynyt. Sähköt oli ja kylmä juokseva vesi. Ulkohuussi.

Vasta kasarilla tuli sisävessa ja lämmin vesi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/117 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvaan asuttuihin kyliin saatiin sähköt vasta 70-luvulla. Ja viimeisimmät kylät saivat sähköt 1981.

Toki Suomesta yhä edelleen löytyy syystä tai toisesta sähköttömiä kotitalouksia, mutta tuolloin ne oli halutessaan mahdollista saada ( kaikkialla Suomessa)

Vierailija
64/117 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli. Ensin omakotitalo, sitten kerrostalo ja sitten taas omakotitalo. Vanhoilla sukulaisilleni ei ollut sisävessaa maaseudulla vielä ysärilläkään, kunnes rakennuttivat sellaisen lähempänä 2000-lukua.

Vierailija
65/117 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

60-luvulla syntynyt, pikkukaupungissa kasvanut. Aina sisävessa, suihku ja sähköt. Koulukavereilla myös. En tuntenut ketään, joilla ei olisi ollut. Jopa mummolassa maalla oli sisävessa, joka tuli sinne syntymäni aikoihin.

Vierailija
66/117 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli, mutta tuttavamme asuivat vanhassa kerrostalossa, jossa keittokomeroon ja vessaan tuli vain kylmä vesi, ei ollut suihkua tai ammetta. Jääkaappi ei kuulunut kalustukseen (ostivat itse) vaan ikkunasyvennyksessä oli kylmäkomero. Saunoivat kerran viikossa. Tämä oli joskus 1970 -luvun alussa.

Vierailija
67/117 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-luvun lapsi kirjoitti:

80- ja 90-luvulla pikkukylien maaseuduilla ei ollut harvinaista että talosta puuttui juokseva vesi ja sähkö. Mummolaan tuli sähkö 90-luvun puolivälissä, juoksevaa vettä ei tänäkään päivänä.

Toinen mummola ihan sama juttu paitsi sähköt oli minun lapsuuden aikaan (80-luvulla).

Itse asuimme kunnan vuokratalossa keskellä kylää joten vesi ja sähkö toki olivat.

Kaupungeissa syntyneet ei aina tajua tätä.

Kyllä se on ollut harvinaista, jos maaseudulla ei ollut vielä sähköä 80-90-luvulla, sillä maaseutu sähköistyi 50-60-luvulla. Ja sodan jälkeen kaikkiin rintamamiestaloissa oli sähköt. Sisävessat yleistyvät maaseudulla 70-luvulla ja kaupungissa ennen sotia.

Ja telkkarit tuli 60-luvulla.

Vierailija
68/117 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköt oli jo 60-luvulla mutta sisä wc ja sauna/suihku tuli sisälle v. 83.

Vierailija
69/117 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni on elänyt lapsuuden noin, ja nyt kauhistellaan jos pitäisi rajoittaa 15min suihkuja :)

Vierailija
70/117 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No oli. Ja mikrokin tuli jo vuonna 1980.

Vierailija
71/117 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköt oli mutta ei wc:tä.

Vierailija
72/117 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin pieni, asuimme Helsingin Kalliossa 5.linjalla. Sähköt oli kyllä, mutta joka kerroksen asukkailla oli yhteis-wc rappukäytävässä. Samassa talossa olivat isovanhempani kuolleet jatkosodan pommituksessa.

Kylmä vesi vain tuli asuntoon. Kävimme yleisessä saunassa (Harjutori) peseytymässä.

Koti oli pieni yksiö ja perheessämme kolme lasta.

Television ja jääkaapin näin ensimmäisen kerran 10-vuotiaana.

Vierailija
73/117 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköt oli mutta sisävessa tuli, kun olin n 7 v.

Rintamamiestalo tehdaspaikkakunnalla valm. 53

4 vuotta asuttiin ilman sisävessaa.

Vierailija
74/117 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No oli. Ja mikrokin tuli jo vuonna 1980.

Miten niin jo? Olin 69 kodinkonekaupassa töissä ja ekat mikrot tuli kauppoihin silloin.

Olivat hauskoja kupumikroja.

75/117 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

BMW kirjoitti:

Ei ollut sähköja eikä tietysti sisävessaa. vesi tuotiin kaivosta ja sauna oli 1-2 kertaa viikossa. Siis suihkussa ei ollut mahdollista käydä

Eikä jääkaappia, kellari oli

Milloin tämä oli?

Vielä  80 luvun vaihteessa 

Vierailija
76/117 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta mulla onkin serkku, joka sai pissata 70-luvulla omakotitalossa peltiämpäriin, jota säilytettiin muuten tiskialtaan alla roskiskaapissa. Olin alakouluikäinen, ja tuijotin kauhuissani. Varsinais-Suomessa.

Serkkusi asui MAALLA. Oli MAALAINEN. Herrajumala, minä olen syntynyt 1960-luvulla eikä koskaan oltu mitään rikkaita (koulutettuja olivat vanhemmat kyllä, ja molemmat kävivät ansiotyössä) mutta meillä oli lämpöpatterit ja WC ja kylpyhuone, ja kerrostalon alakerrassa yhteissauna (8 perheelle) saunavuoroineen, ja pesutupa sen vieressä.

Me ASUTTIIN KAUPUNGISSA.

Miettikää tätä nyt, kaikki niin onnelliset landelaiset!

Vierailija
77/117 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

2000-luvun alussa, pääsääntöisesti oli vesi ja sähkö, mutta monet kesäkaudet elettiin ilman, koska äiti ei maksanut sähkölaskuja. Sossu maksoi syksyllä uudelleenkytkennän, ja sähkö katkaistiin taas keväällä kun laskut oli maksamatta. Siinä oli joku juttu, ettei talveksi saanut jättää sähköttä, ja meillä oli sähkölämmitys.

Vierailija
78/117 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maalaistalossa mummolassa pienessä keskisuomalaisessa pitäjässä: sähköt 50-luvulla, sisävessa 60-luvun alkuvuosina. En muista muuta kuin sisävessa-aikaa mummolassa.

Me pienessä keskisuomalaisessa kaupungissa: sähköt, sisävessa, suihku omakotitalossa v. 1969 eteenpäin. Eli kun olin 2-vuotias.

Vierailija
79/117 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli. Mutta mökille ei tullut sähköjä eikä vettä . Siellä oltiin silti pitkät ajat jo siskoni ollessa 5 kk 

Vierailija
80/117 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

BMW kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

BMW kirjoitti:

Ei ollut sähköja eikä tietysti sisävessaa. vesi tuotiin kaivosta ja sauna oli 1-2 kertaa viikossa. Siis suihkussa ei ollut mahdollista käydä

Eikä jääkaappia, kellari oli

Milloin tämä oli?

Vielä  80 luvun vaihteessa 

Meillä oli kaikki noi jo 70-luvulla kesämökillä. Olet kyllä elänyt ankeissa oloissa, ei toi mitenkään normaalia ole ollut.