Kun olit lapsi niin oliko teillä kotona sähköt ja sisällä wc?
Meillä ei ollut. Tv oli sellainen matka tv, auton akussa kiinni. En muista missä niitä akkuja ladattiin.
Kommentit (157)
Meille tehtiin sisävessa, ei ollut alkujaan kuin pelkkä ulkohuussi.
Oli, mutta monella naapurilla (ml. mummola) ei ollut. Sähköt toki, sisävessaa ei. Asuttiin maalla ja olen syntynyt -80. Oli meillä myös ulkohuussi, jota kesällä käytettiin mielummin kuin sisävessaa. Mummolaan sisävessa rakennettiin vasta -89.
Vierailija kirjoitti:
Mutta mulla onkin serkku, joka sai pissata 70-luvulla omakotitalossa peltiämpäriin, jota säilytettiin muuten tiskialtaan alla roskiskaapissa. Olin alakouluikäinen, ja tuijotin kauhuissani. Varsinais-Suomessa.
Sähköt oli sisävessaa ei ollut. Vielä kouluikäisenä talvella jouduin iltapissan pissaamaan keittiössä pottaan. Minua inhotti kun isäpuolen siskon pojat oli meillä ja he katselivat sitä vierestä ja näkivät pimppini. Olen syntynyt 1967.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä oli. Asuttiin Helsingissä kerrostalossa.
Helsingissä oli vielä 1970-luvun alussa kerrostaloja joissa oli ulkohuusit. Ihan nykyään keskustaksi laskettavissa kortteleissa.
Nää on aina hauskoja kun joku tulee ähisemään että kyllä kaupungissa tuetenkin oli kun totuus on se että ihan joka kaupungissa on melko vähän aikaa sitten viskattu laskiämpäristä eritteet kadulle Suomessakin.
Porukka on kyllä niin ulkona Suomen kehityksestä ettei ole tosikaan. Vasta 90-luvun alussa oli merkittävä kasvu ja kehityksen aika ja silti nyt 2026 ollaan niin kehittynyttä muka. Valovuosia jäljessä edelleen maailman mittakaavassa kuulkaa.
Sähköt oli, mutta ei sisävessaa. Sellainen tehtiin, kun olin ehkä viiden vanha. Olen itse syntynyt 80 luvun puolivälissä. Asuttiin maalla.
Sisävessa tuli 80-luvulla, olin silloin ehkä 12 v. Samoin lämmin vesi ja suihku. Sähköt sentään oli. Asuttiin isossa vanhassa pohjalaistalossa, ja talvella lämmitettiin vain tupaa ja yhtä makuuhuonetta.
Syntynyt 1959. Asuttiin pikkukaupungissa patriisitalossa. Kyllä meillä oli sähköt ja sisävessa, puhelin ja televisio. Pesukone tosin oli pulsaattorimallia, ja kun muutettiin 60-luvun puolivälissä kerrostaloon, asuntoon remontoitiin suihkukoppi. Kenelläkään muulla asukkaalla ei ollut suihkua, vaan he peseytyivät kerran viikossa talosaunassa. Suihkuun tuli vesi boilerista.
Vierailija kirjoitti:
Nää on aina hauskoja kun joku tulee ähisemään että kyllä kaupungissa tuetenkin oli kun totuus on se että ihan joka kaupungissa on melko vähän aikaa sitten viskattu laskiämpäristä eritteet kadulle Suomessakin.
Porukka on kyllä niin ulkona Suomen kehityksestä ettei ole tosikaan. Vasta 90-luvun alussa oli merkittävä kasvu ja kehityksen aika ja silti nyt 2026 ollaan niin kehittynyttä muka. Valovuosia jäljessä edelleen maailman mittakaavassa kuulkaa.
Laskiämpäristä viskominen kuulostaa enemmänkin keskiajalta. Mutta hassuja kyllä nämä, jotka eivät usko, että sisävessat yleistyivät hitaasti. Ysäri oli lama-aikaa, isoa kehitystä tapahtui 80-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Totta kai. Tosin olen vuosimallia -86, niin eipä kai ihme.
No minä olen kymmenen vuotta vanhempi ja vastaan että tottakai. Toisaalta näin oli myös vanhemmillani ja isovanhemmillani. Tuskinpa isoisovanhemmatkaan ovat joutuneet kodassa asumaan, kaupunkilaisia kun ollaan aina oltu.
Olen syntynyt 70-luvulla maalla. Sisävessaa ei ollut, pihalla oli kaivo, ja vesi piti lämmittää liedellä. Sähköt oli, ja tv. Puhelin tuli joskus 70-luvun loppupuolella.
80-luvulla muutimme rivitaloon, jossa olikin sitten kaikki mukavuudet. Suihku oli kyllä jotain ihan mahtavaa aluksi!
Kylläpä maalla on ollut erilaiset olosuhteet kuin kaupungissa.
Vierailija kirjoitti:
-50-luvulta asti ollut, vasta tämä sukupolvi sai kaiken siihen malliin ettei sähköjä kohta ole ja vessassa ei saa käydä.
Ei kannata äänestää X-sukupolvea.
Olen 70 v. enkä ole ikänä asunut sellaisissa olosuhteissa missä ei olisi ollut keskuslämmitystä, juoksevaa kuumaa ja kylmää vettä, sisätiloissa kylpyhuonetta/wc:tä. Lapsuudessa kylpyhuoneessa oli myös amme, jossa kylvettiin mieluusti varsinkin lapsina ja taloyhtiössä oli myös sauna.
Vierailija kirjoitti:
BMW kirjoitti:
Ei ollut sähköja eikä tietysti sisävessaa. vesi tuotiin kaivosta ja sauna oli 1-2 kertaa viikossa. Siis suihkussa ei ollut mahdollista käydä
Eikä jääkaappia, kellari oli
Milloin tämä oli?
En ole alkuperäinen vastaaja mutta sama homma 70-luvun loppupuolella.
Mulla oli kaikki nuo mukavuudet, mutta v. 1945 syntyneellä isälläni ei ollut oikein mitään...
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä selität? Jo 70-80-luvulla uusissa lähiöissä oli modenit kerrostalot normaalivessoineen ja suihkuineen, joillakin oli jopa porealtaat huih. Luuletko että porukka eli alkeellisesti vielä 80-luvulla, kaupungeissa??
Kukaan ei heitellyt jätteitä ämpäristä kadulle 40-luvullakaan.
Kyllä vaan esim tutun perheen 50 luvun rintamamiestaloon tuli sisävessa ja juokseva vesi 80 luvun puolivälissä ja ihan Lahdessa tämä. Ja lahdessa oli myös vuosituhannen vaihteessa kerrostaloja joissa ei ennen peruskorjausta ollut asunto kohtaisia suihkuja. Keittiöön toki tuli talousvesi
Olen syntynyt 50-luvun loppupuolella. Kotonani oli viemäri, sähköt saatiin, kun olin 4-vuotias, puhelin kun olin 8-vuotias, kylmä vesi sisälle kun olin 9-vuotias, puucee ja sauna (jonne kantovesi) oli ulkorakennuksessa ja vesivessa saatiin ulkorakennukseen kun olin 11-vuotias.
Muutin pois lapsuudenkodista 19-vuotiaana. Sittemmin en ole halunnut olla alkeellisissa oloissa, sähköt, vessa ja suihku pitää ainakin olla.