Kun olit lapsi niin oliko teillä kotona sähköt ja sisällä wc?
Meillä ei ollut. Tv oli sellainen matka tv, auton akussa kiinni. En muista missä niitä akkuja ladattiin.
Kommentit (117)
80-luvun lapsi kirjoitti:
80- ja 90-luvulla pikkukylien maaseuduilla ei ollut harvinaista että talosta puuttui juokseva vesi ja sähkö. Mummolaan tuli sähkö 90-luvun puolivälissä, juoksevaa vettä ei tänäkään päivänä.
Toinen mummola ihan sama juttu paitsi sähköt oli minun lapsuuden aikaan (80-luvulla).
Itse asuimme kunnan vuokratalossa keskellä kylää joten vesi ja sähkö toki olivat.
Kaupungeissa syntyneet ei aina tajua tätä.
Minä vietin lapsuuteni talossa, jonne sähköt oli tulleet joskus 1920-luvulla samoin kuin vesijohto ja viemäri, sisävessa tosin vasta 1940-luvulla. Itse asuin tuossa talossa 1970-luvulta melkein 2000-luvulle. Onneksi se ei ollut pikkukylä, vaikka pelkkää maaseutua olikin!
Vierailija kirjoitti:
Mutta mulla onkin serkku, joka sai pissata 70-luvulla omakotitalossa peltiämpäriin, jota säilytettiin muuten tiskialtaan alla roskiskaapissa. Olin alakouluikäinen, ja tuijotin kauhuissani. Varsinais-Suomessa.
Meillä oli tuo systeemi talvella öisin. Muuten kyllä piti lähteä pihanperälle. Vähän kasvettuani menin yölläkin ulos. Harvemmin oli mitään asiointia yöllä kylläkään. Tämä vuoteen -83 asti.
Joo, mutta mieheni kotiin tuli vessa vasta 70-luvun lopulla.
Oli todellakin, ja vasta tätä palstaa luettuani olen ylipäänsä saanut tietää että minun elinaikanani noita ei ole kaikilla ollut. Syntynyt olen vuonna 1972.
Oli, mutta naapurissa ei ollut. Naapureiden lapset tulivat katsomaan meille telkkaria.
Kaupungissa asuimme, tuomiokirkon torni näkyi ikkunaan. Talossa ja ulkorakennuksessa oli sähköt tietysti, mutta vesijohtoa eikä viemäriä ollut. Asuin perheineni kyseisessä talossa vuosina 1967-1995.
Meillä oli, mutta muunkinlaista on tullut koettua. Tätini huusholli oli niitä viimeisiä Suomessa, joihin vedettiin sähköt, ja isäni vanhemmilla oli aina huussi.
Näitä luettua tajuaa miten mukavaa eläminen nykyään on.
Vierailija kirjoitti:
Kaupungissa asuimme, tuomiokirkon torni näkyi ikkunaan. Talossa ja ulkorakennuksessa oli sähköt tietysti, mutta vesijohtoa eikä viemäriä ollut. Asuin perheineni kyseisessä talossa vuosina 1967-1995.
Olin nelivuotias taloon muuttaessamme. Edellisessäkään kaupunkiasunnossa ei ollut sisävessaa, en muista oliko vesijohtoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On aina ollut, Hgissä syntynyt ja aina asunut. Vm -72
Jatkan, että toiset isovanhemmat asuivat maalla ja sisävessa tuli joskus 80-luvulla.
Asuttiin kaupungissa ja oli kaikki muut mukavuudet paitsi puhelin, koska puhelinkioski sijaitsi niin lähellä. Maalla kuivanmaan mökillä kaikki mukavuudet ja myös seinäpuhelin, televisio tosin mustavalkokuvalla mutta ei haitannut.
Meillä oli myös yhdessä talossa pelkkä ulkovessa.
Olen syntynyt 70 luvulla. Ei asuttu edes ihan landella, mutta taajamaan ulkopuolella.
Ei ollut mitenkään outoa. Jopa joissain kqupungissa sijaitsevissa omakotitaloissa oli pelkkä ulkovessa vielä 80-90luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Espoossa asuttiin 70-luvun kerrostalossa, lapsuuteni 70- ja 80-luvulla. Joten joo. Oli kaukolämpö eli vesipatterit, oli normaalisti sähköt, sisävessa, suihku ja jopa sauna asunnossa.
Näissä samoissa taloissa ihmiset yhä asuvat.
Minun vanhempani asuivat 70-luvulla Espoossa omien vanhempiensa luona ilman sisävessaa ja juoksevaa vettä. Sähköt taisi kuitenkin olla. Minä en tuosta muista mitään, mutta 1978 muutimme kerrostaloon, ja siellä oli sitten tietenkin sisävessa. Vaari motkotti, että liian hyvälle nuo oppivat, kun on sohva ja sähköhella ja puhelinkoppi vain parinsadan metrin päässä, ja voi mikä huuto pullamössönuorista, kun vielä hankittiin pesukone ja telkkari! Isä oli sentään jo päälle 30-vuotias ja äiti jokusen vuoden nuorempi, kumpikin työelämässä 14-vuotiaasta, niin kai sitä oli vähän ennättänyt sukanvarteen kertyä. Vaari paheksui moista luksusta.
Oli, mutta ilmeisesti tulevana talvena ei sitten enää olekaan.
Sähköt oli, mutta sisävessa ja suihku tuli vasta 80-luvulla. Siihen asti käytiin ulkohuussissa, ja peseydyttiin pari kertaa viikossa saunassa. Keittiöön ja saunalle tuli kylmä vesi, kunnes tuossa 80-luvun remontissa tuli myös lämmin vesi. Eli puheet 80-luvun yltäkylläisyydestä naurattavat minua. Asuttiin maalla, mutta ei oltu mitenkään köyhiä. Yhdellä kaverillani oli kotona ulkovessa ainakin koko 80-luvun.
Sähkö oli ja kylmä vesi tuli sisälle. Telkkaria ei ollut mutta radio oli. Huusi oli pihalla eli sisävessaa ja sisä saunaa ei ollut. Keskuslämmitystä ei ollut. Takassa oli valkea. Talvella lattiat olivat usein jäässä
Kylmää kirjoitti:
Sähkö oli ja kylmä vesi tuli sisälle. Telkkaria ei ollut mutta radio oli. Huusi oli pihalla eli sisävessaa ja sisä saunaa ei ollut. Keskuslämmitystä ei ollut. Takassa oli valkea. Talvella lattiat olivat usein jäässä
Eivät meidän lattiat ihan jäässä olleet, mutta muistan miten värjöteltiin kiinni lämpimässä pönttöuunissa tai kamiinassa. Meillä oli iso talo, mutta talvella asuttiin vain kahdessa huoneessa, eivätkä nekään kovin lämpimiä olleet.
Vierailija kirjoitti:
BMW kirjoitti:
Ei ollut sähköja eikä tietysti sisävessaa. vesi tuotiin kaivosta ja sauna oli 1-2 kertaa viikossa. Siis suihkussa ei ollut mahdollista käydä
Eikä jääkaappia, kellari oli
Milloin tämä oli?
Etelä-Suomessa olen muuten nähnyt tahdonvastaisesti sähköttömän asuintalon viimeksi 70-luvulla.
Sisävessattomia on kyllä vieläkin. Tosin hyvin harvassa.
Ei ollut sisävessaa mutta sähköt oli.Kynttilänvalossa talvi-iltana vessakäynnillä iso-sisko "mörönsyöttinä".Tämä 60-luvulla.Vesi kannettoin kaivosta,maalla asuttiin.
Sähköt oli, mutta ulkohuussi.
Talon valmistumista odotellessa asuttiin teltassa tontilla.
N 72
1960-luvulla pienkerrostalossa oli yhteinen vessa molemmissa kerroksissa. Suihkua tai saunaa ei ollenkaan. Kerran viikossa saunavuoro läheisessä taloyhtiössä. Muuten normaali asunto eli keittiö, olohuone, makuuhuone.