Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sopiiko nepsy-valmennus mielestänne Asperger-ihmiselle?

Vierailija
07.09.2022 |

Vai riippuuko ihan assista sekä valmentajasta ja hänen persoonallisuudestaan?

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En suosittele. Parempiakin tukimuotoja löytyy.

Vierailija
2/39 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu yksilöstä. Olen huomannut, että monet nepsy-valmentajat tuntuvat olevan persoonaltaan rempseitä ja ulospäinsuuntautuneita ja heidän on monesti vaikea ymmärtää introvertimpaa asiakasta, joka ei esim. kaipaa ylimääräistä jutustelua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän aspergerille ei ollut mitään hyötyä, kuormitti vaan. Ehkä persoona ei sopinut. Meillä on itsenäinen ja hyvin arjessa pärjäävä autismin kirjolainen, jolle mikään tukimuoto ei oikein tunnu sopivalta. Haasteet ovat hänellä ennen kaikkea sosiaalisissa suhteissa, jotka vaativat häneltä todella paljon maskaamista ja siksi kuormittavat voimakkaasti.

Luulen, että meillä haasteet ratkeavat vasta aikuisiässä, jos ja kun nuori löytää ympärilleen sellaisia ihmisiä, joiden kanssa saa olla oma itsensä. Lapsuudenkodissa toki saa, mutta nyt nuorena se ei valitettavasti riitä. 

Vierailija
4/39 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkilökohtainen mielipide korkeakoulutettuna Asperger-ADD-aikuisena: ei.

Vierailija
5/39 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Henkilökohtainen mielipide korkeakoulutettuna Asperger-ADD-aikuisena: ei.

Osaatko perustella?

Vierailija
6/39 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle ei sopinut. Valmentajalla tuntui olevan sellainen asenne, että Aspergerista pitää parantua ja pitää pystyä samaan kuin nentit ja toimimaan heidän tavoillaan. Ehkä empaattisempi ja myötätuntoisempi valmentaja olisi voinut sopiakin.

Vierailija
7/39 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omien kokemusteni perusteella ei sovi. Monet valmentajat tuntuvat olevan kyynistyneitä, työhönsä leipääntyneitä ja kaavoihin kangistuneita, jotka eivät osaa ottaa jokaista asiakasta yksilönä, vaan ajattelevat että se mikä sopii yhdelle asiakkaalle, sopii automaattisesti kaikille muillekin.

Vierailija
8/39 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakaan minulle ei sopisi. En koe kärsiväni Aspergerista millään tavalla. Ainoa "ongelma" minulla on se, että viihdyn yksin enkä kaipaa minkäänlaisia sosiaalisia kontakteja. Sekin on ongelma vain muiden mielestä, ei minun itseni.

Vierailija
9/39 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakaan minulle ei sopisi. En koe kärsiväni Aspergerista millään tavalla. Ainoa "ongelma" minulla on se, että viihdyn yksin enkä kaipaa minkäänlaisia sosiaalisia kontakteja. Sekin on ongelma vain muiden mielestä, ei minun itseni.

No miksi sä sit edes kävisit valmentajalla?

Vierailija
10/39 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyöty riippuu täysin nepsy-valmentajan ammattitaidosta ja osaamisesta. Meillä as-tytöllä oli ensin aivan mahtava nepsy-valmentaja ja tyttö sai monia hyviä käytännön neuvoja kuormittumisen hallintaan ja ihmisten "tulkitsemiseen". Myös koululle annettiin vinkkejä miten tukea. Harmillisesti tämä nepsy-valmentaja jäi opintovapaalle ja tilalle tullut oli aivan kamala. Hänellä ei ollut mitään käsitystä siitä mitä autismikirjolla oleva tarvitsee.

Vierailija
11/39 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai sopii. Nepsyvalmentaja on koulutettu valmentamaan nepsyjä. Valmentajia on toki erilaisia samoin kuin velmannettaviakin.

Vierailija
12/39 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinäpä se en tunne itse kärsiväni muut ympärillä kylläkin.

Vierailija
13/39 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai sopii. Nepsyvalmentaja on koulutettu valmentamaan nepsyjä. Valmentajia on toki erilaisia samoin kuin velmannettaviakin.

No miksi sitten joidenkin nepsy-valmentajien on niin vaikea ymmärtää esim. assien aistiyliherkkyyksiä, samanaikaisten aistiärsykkeiden kuormittavuutta, muutosten ja yllättävien tilanteiden vaikeutta jne.? Ovatkohan he työhönsä leipääntyneitä ja kaavoihin kangistuneita vai onkohan tässä kyseessä juurikin tämä kuuluisa henkilökemiajuttu?

Vierailija
14/39 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No miksi sitten joidenkin nepsy-valmentajien on niin vaikea ymmärtää esim. assien aistiyliherkkyyksiä, samanaikaisten aistiärsykkeiden kuormittavuutta, muutosten ja yllättävien tilanteiden vaikeutta jne.? Ovatkohan he työhönsä leipääntyneitä ja kaavoihin kangistuneita vai onkohan tässä kyseessä juurikin tämä kuuluisa henkilökemiajuttu?

No mitäpä arvelisit? Olisiko ihan perus tyhmyys. Ei pohjakoulutusvaatimusta, paikat täytetään _ilmoittautumisjärjestyksessä_, maksaa noin 2000 euroa. Tadaa - anne aivokääpiöstä tuli Nepsyvalmentaja!

https://stepbystep.fi/neuropsykiatrinen-valmentaja-koulutus-30-op/

Vierailija
15/39 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vielä etänä tuo koulutus. 

Vierailija
16/39 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohjakoulutusvaatimus kyllä on, sote-alan ammattilainen.

Vierailija
17/39 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pohjakoulutusvaatimus kyllä on, sote-alan ammattilainen.

Höpö höpö. Katsoin useamman paikan ja sote-alan toisen asteen tutkinto. Toisin sanoen lähäri 😅

Vierailija
18/39 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

* Tapauskohtaisesti myös muu soveltuva tausta voidaan hyväksyä, mikäli hakijalla on riittävästi näyttöä työkokemuksesta kyseisillä aloilla tai hän toimii omaishoitajana neuropsykiatrisia haasteita omaavalle henkilölle. Tällöin opiskelija saa koulutuksen suorittamisesta nepsy-ohjaajan sertifikaatin.*

Semmosia.

Vierailija
19/39 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan valmentajasta ja henkilökemioista. Hyvästä valmentajasta on varmasti hyötyä, huono puolestaan päin vastoin lisää kuormittumista ja masennusta tai ahdistusta entisestään.

Vierailija
20/39 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkilökohtaisesti olisin joskus hyötynyt enemmän ihmisestä, joka todellakin hanskaa esim kela-papereiden ja hakemusten täytön, olisi ollut mukana virastoissa jne. Joku päällepäsmäri kirjoista opettelluine autismi-ideoineen saisi varmaan aikaiseksi neliraajaraivarin ja loppelämän kestävän selektiivisen mutismin. Mutta joo, enää ei tarvitse mitään. Onneksi.