Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Opettajalta tuli tulikivenkatkuinen viesti että ei nyt käy päinsä kun en ole merkinnyt lasta sairaaksi Wilmaan maantailta ja tiistailta vaikka torstain ja perjantain merkitsin

Vierailija
07.09.2022 |

Laitoin takaisin että mulla on kolme lasta ja Wilma huutaa koko ajan + käyn töissä, en voi muistaa joka per""leen päivä merkata yhtä lasta kipeäksi etenkin kun opettaja TIETÄÄ hänen olevan kipeä, käyttäisi maalaisjärkeä jos sitä on.
Mieheen taas ei voi luottaa yhtään tuon Wilman kanssa, kammoaa koko järjestelmää ja haaveilee reissuvihkojen paluusta.

Kommentit (106)

Vierailija
81/106 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta se on kanssa tyhmää että joka päivä pitää ilmoittaa sama asia uudestaan, eikö siihen appiin voi laittaa vaikka 3 päivää kipeänä

Voi laittaa. Voi myös ihan vain laittaa opelle viestin, että lapsi on ainakin seuraavat kolme seuraavaa päivää pois flunssan takia. Sitten on ne seuraavat kolme päivää selvitetty valmiiksi. Neljäntenä päivänä uusi viesti, jos poissaolo jatkuu.

Meillä ei voi laittaa, sovellus ilmoittaa heti että seuraavan päivän Poissaolo voidaan ilmoittaa vasta klo 12. jälkeen. Olisikin helpompaa laittaa kaikki kerralla, jos vaikka keskiviikkona sairastuu niin tuskin on loppuviikosta vielä tervehtynyt.

Vierailija
82/106 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No minulla opettajana on velvollisuus viimeistään saman päivän päätteeksi soittaa kotiin ja varmistaa, että siellä tiedetään lapsen tilanne, jos hän ei ole saapunut kouluun eikä selvitystä ole Wilmassa. Ei tämä ole mitään nipottamista, vaan ainakin omasta mielestäni hyvin ymmärrettävä turvatoimi. Useimmiten selviää, että huoltaja on vain unohtanut ilmoittaa flunssan tai oman menon. Asia kunnossa, korjaan selittämättömän poissaolomerkinnän, elämä jatkuu. En ajattele asiasta yhtään mitään, ellei sama toistu kymmenen kertaa.

Räyhäätkö sinäkin kuten ap:n lapsen opettaja?

Ihmettelen myös näitä tarinoita kun ainakin kuopuksen koululla voi teinit olla vaikka miten pitkään pois eikä ketään kiinnosta.

Oman lapseni ryhmästä oli kolme neljästä pois kolme viikkoa putkeen ja vasta kun minä hermostuin että miten mun lapsi pääsee töissään eteenpäin kun pn ainoana ryhmästä tunneilla paikalla, luokanavalvoja aktivoitui.

Kenenkään ei pitäis räyhätä. 

Nyt on koulu laiminlyönyt tehtäviään, tietenkin pitää joka ikinen päivä kiinnostaa missä nuoret menee. Voihan olla että tietävätkin asiasta, enemmän kuin sinä, mutta eivät saa kertoa lapsellesi tai sinulle. Vaitiolovelvollisuuskin sitoo.

eri

Kuule kun todellisuudessa opettajat nyt vaan on patalaiskoja.

Siitähän tää Wilmatulvakib kertoo. Kaikki hölötetään siellä ja vyörytetään vanhemmille.

Paöjon helpompi laittaa 15 yksityiskohtaista ohjelakanaa kuin että tekee kuten ennen ia opettaa niitä oppilaita huolehtimaan.

Vai olisiko ongelma lähinnä sun asenteessa?

Mitenköhän se minun asenne vaikuttaa siihen että koulu ei kolmeen viikkoon kysele poissaolojoiden perään? Tai opettaja huolehdi siitä että se kouluun tuleva pystyy tekemään siellä koulussa mitään?

Kyllä, kaikki Suomen opettajat ovat juuri tällaisia. Helpottiko?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/106 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa kuitenkin hyvä, että ehdit täällä roikkua! Samapa se lapsille kunhan mamma saa annoksen aihe vapaata.

Vierailija
84/106 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reissuvihko oli kyllä kätevä. Jaettiin syksyllä hirveellä tohinalla kuinka nyt kyllä pidetään koteihin yhteyttä ja sitten keväällä kaivoi repun pohjalta rutistuneen Lehtisen jossa oli ekalla sivulla toive yhteydenpidosta kodin suuntaan ja loppu vihko tyhjää 🤣 kaikki tiedotteet kulki erillisellä paperilla.

Vierailija
85/106 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa kuitenkin hyvä, että ehdit täällä roikkua! Samapa se lapsille kunhan mamma saa annoksen aihe vapaata.

Kyllä, mammojen oikeus on suoltaa sontaa täällä, saman ajan ne toki voisivat tehdä töitään, olla lastensa kanssa, ulkoilla jne.

Mutta sittenpä jäisi sonta jauhamassa.

Vierailija
86/106 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No minulla opettajana on velvollisuus viimeistään saman päivän päätteeksi soittaa kotiin ja varmistaa, että siellä tiedetään lapsen tilanne, jos hän ei ole saapunut kouluun eikä selvitystä ole Wilmassa. Ei tämä ole mitään nipottamista, vaan ainakin omasta mielestäni hyvin ymmärrettävä turvatoimi. Useimmiten selviää, että huoltaja on vain unohtanut ilmoittaa flunssan tai oman menon. Asia kunnossa, korjaan selittämättömän poissaolomerkinnän, elämä jatkuu. En ajattele asiasta yhtään mitään, ellei sama toistu kymmenen kertaa.

Missäs tuo velvollisuus mainitaan? Laissa? Ettei olisi itse keksimäsi "velvollisuus"?

Se on sen duuni tietää missä oppilaat ovat. Tekisit sinäkin vain oman työsi.

Enpä usko että tuo on sen duuni vai puhutaanko päiväkodista? Opettaja on opettaja eikä mikään seurantalaite

Vierailija
87/106 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei! Se on laki, että KOULU JA VALTIO tietää onko se sun lapsi siellä vai ei. Ei se riitä että se yksi ope sen tietää. Kiitä tästä suomen hallitusta.

Vierailija
88/106 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä hyysää sitä miestäsi, vaan laita hänet hoitamaan oma osuutensa lastenkin asioista.

Opettajaa tuossa kuviossa nyt ei ainakaan voi syyttää mistään.

Vierailija
89/106 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei wilmaan tarvi edes sairauksis ilmottaa.

Vierailija
90/106 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reissuvihko oli kyllä kätevä. Jaettiin syksyllä hirveellä tohinalla kuinka nyt kyllä pidetään koteihin yhteyttä ja sitten keväällä kaivoi repun pohjalta rutistuneen Lehtisen jossa oli ekalla sivulla toive yhteydenpidosta kodin suuntaan ja loppu vihko tyhjää 🤣 kaikki tiedotteet kulki erillisellä paperilla.

Meillä väitettiin ettei voi koulutodistusta saada, jos reissuvihkossa ei ole vanhempien kuittaluja joka asiaan. No kyllä se toikkari sittenkin kuitenkin annettiin, vaikken mitään vanhempien allekirjoituksia hommannutkaan.

Sitä ajatellen tuo Wilma-systeemi tuntuu kyllä tosi julmalta, ei enää mitään mahdollisuutta lapsella estää tiedonkulkua koululta vanhemmille tai toisinpäin.

Vierailija
91/106 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ope tässä terve. Minulla on vkossa 350 oppilasta, joiden Wilmaa ja merkintöjä seuraan opetuksen ohessa. Omien lasten Wilmat hoitaa mies. Pärjää tuohon mun oppilasmäärään nähden kyllä ongelmitta kahden oppilaan Wilmamerkinnöistä. Suosittelen tätä muillekin, jos on liian rankkaa.

Vierailija
92/106 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen eläkeläinen ja aikaa käydä täälläkin. Monesti kauhistelen kun täällä äidit roikkuu, miten teillä on aikaa? Kun omat lapseni oli pieniä aikani meni heihin, kotiin, työhön, ulkoiluun ja harrastuksiin.

Mutta nuorten äitien moraalista kertoo sekin kun seuraa facekirppareita, joku pyytää lisätietoja nää älyttömät vastaa, että lisään kun pääsen töistä. Huhu, huh, työnantajat käy sääliksi.

Vierailija
93/106 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen eläkeläinen ja aikaa käydä täälläkin. Monesti kauhistelen kun täällä äidit roikkuu, miten teillä on aikaa? Kun omat lapseni oli pieniä aikani meni heihin, kotiin, työhön, ulkoiluun ja harrastuksiin.

Mutta nuorten äitien moraalista kertoo sekin kun seuraa facekirppareita, joku pyytää lisätietoja nää älyttömät vastaa, että lisään kun pääsen töistä. Huhu, huh, työnantajat käy sääliksi.

Mikä nuori äiti sinusta on koululaisen äiti?

Minä olen vapaapäivällä kotona ja odotan nuohoojaa. Eipä tässä kamalasti mitään pysty nyr just tekemään.

Vierailija
94/106 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittajan miehellä on oikea näkemys asiaan. Enää ei tarvi mutta joitain vuosia sitten kerroin opettajalle jos on asiaa niin puhelimella saa kiinni. Vilmaa en käyttänyt koskaan. 

Joo, koska sehän onkin tosi näppärärä, että opettaja soittaa jokaisen 24:n oppilaansa vanhemmalle kertoakseen jokaiselle erikseen jonkun asian. Omien lasten asioita ei ole aikaa hoitaa, mutta av-palstalla on aikaa päivystää. T: kolme lasta ja täysipäiväinen työ, silti ehdin hoitaa wilman ja vielä palstaillakkin silloin tällöin 

Mitähän asioita pitää jatkuvasti kertoa joita ei voi delegoida oppilaiden kautta? Ennen oli tyyliin 1 vanhempainilta lukukaudessa

Meillä ainakin wilma on nimenomaan lasten ja koulun viestintäväline, asiat tulee lähinnä tiedoksi vanhemmille. Ja toki ne poissaolot ja myöhästymiset pitää huoltajan kuitata, niin ne piti tehdä munkin lapsuudessa kultaisella 80-luvulla, nyt ei vaan kuljetella ruttuisia lappuja edes takaisin vaan kuittaaminen tehdään samaan järjestelmään missä on lapsen kaikki muukin oppimishistoria. Kätevämpää minusta kuin se vanha systeemi, jossa lapsi tai vanhempi ei nähnyt mitään kirjauksia lasta koskien mistään.

Vierailija
95/106 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paperitiedotteet olisi parempi vaihtoehto, ne voisi jättää näkyvälle paikalle eikä tarvitsisi käydä koko ajan wilmasta tarkistelemasta jotain. Itse en ainakaan muista kaikkien lasten asioita vaikka lukisinkin viestit. Ja siis nimenomaan niin että olisi lapsen tehtävä toimittaa se lappu vanhemmilleen ja jos unohtuu reppuun ja asia jää hoitamatta niin olisi sitten lapsen oma vika. Mitään koulun yllätysilmoituksia ei pitäisi edes sallia tyyliin samana aamuna ilmoitetaan jostain aikataulumuutoksesta.

Vierailija
96/106 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paperitiedotteet olisi parempi vaihtoehto, ne voisi jättää näkyvälle paikalle eikä tarvitsisi käydä koko ajan wilmasta tarkistelemasta jotain. Itse en ainakaan muista kaikkien lasten asioita vaikka lukisinkin viestit. Ja siis nimenomaan niin että olisi lapsen tehtävä toimittaa se lappu vanhemmilleen ja jos unohtuu reppuun ja asia jää hoitamatta niin olisi sitten lapsen oma vika. Mitään koulun yllätysilmoituksia ei pitäisi edes sallia tyyliin samana aamuna ilmoitetaan jostain aikataulumuutoksesta.

Niissä on vain se ongelma että jos lapsi on poissa, ei tule paperitiedotettakaan.

Vierailija
97/106 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ope tässä terve. Minulla on vkossa 350 oppilasta, joiden Wilmaa ja merkintöjä seuraan opetuksen ohessa. Omien lasten Wilmat hoitaa mies. Pärjää tuohon mun oppilasmäärään nähden kyllä ongelmitta kahden oppilaan Wilmamerkinnöistä. Suosittelen tätä muillekin, jos on liian rankkaa.

Niin, ne 350 oppilasta wilmoineen on sinun työsi. Kyllä me muutkin hoidetaan omat työt, isot ja laajatkin kokonaisuudet, niin kuin on sovittu. Sillä miten hoidatte omien lastenne wilmat, ei ole mitään tekemistä työsi kanssa.

Vierailija
98/106 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä hyysää sitä miestäsi, vaan laita hänet hoitamaan oma osuutensa lastenkin asioista.

Opettajaa tuossa kuviossa nyt ei ainakaan voi syyttää mistään.

Ei se miehen lusmuilu johdu mistään hyysäämisestä vaan välinpitämättömyydestä. Wilmat ja muut jäisi todennäköisesti huolehtimatta vaikka toinenkaan ei sitä tekisi. Usein se menee juuri noin että toinen ei vain tee jotain ja se jää sitten kokonaan sille vastuullisemmalle. Paskamaista syyttää sitä joka edes yrittää huolehtia velvollisuuksista. Ei kenenkään tarvi kouluttaa puolisoaan, kaiken muun ohella mitä itse hoitaa.

Vierailija
99/106 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niissä on vain se ongelma että jos lapsi on poissa, ei tule paperitiedotettakaan.

No sen lapun voisi varmaan antaa jälkeenpäinkin. Jättää sivuun poissaolijaa varten ja antaa kun tulee takaisin. Tai joku kaveri vie, ennen tehtiin usein niin että joku lähellä asuva lapsi otti asiakseen kertoa läksyistä ja muista.

Vierailija
100/106 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sen lapun voisi varmaan antaa jälkeenpäinkin. Jättää sivuun poissaolijaa varten ja antaa kun tulee takaisin. Tai joku kaveri vie, ennen tehtiin usein niin että joku lähellä asuva lapsi otti asiakseen kertoa läksyistä ja muista.

Lähetetään vaikka savumerkkejä kun tämä tekniikan käyttö on äideille niiin kovin kuormittavaa.