Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuttuni on alkanut kuluttaa pörssisähkön hintojen mukaan korkeita tunteja tiiraillen vaikka hänellä on kiinteähintainen sopimus

Vierailija
07.09.2022 |

yritin selittää hänelle että hän maksaa ihan saman hinnan koko ajan mutta ei usko.

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa nähdä kauanko kiinteähintaisia sopimuksia pidetään voimassa. Ruotsissa usea sähköyhtiö haluaa purkaa kaikki vanhat kiinteähintaiset sopimukset force majeuriin vedoten. Ehkä kohta myös Suomessa?

Vierailija
22/43 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis pyrkiikö tuttusi pienentämään kulutustaan niiden "kuumien" tuntien aikana? Jos, niin sehän on vain vastuullista ja järkevää toimintaa vaikkei omassa laskussaan näykään.

Näin kuuluisi kaikkien toimia, jopa niiden joilla on halpa sähkösopimus. Varmistaisi myös sen, että edullisempia sähkösopimuksia on joskus taas tarjolla.

Toki nykyään se on minä minä minä, minulla on oikeus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

itse oti viimeviikolla 27c/kWh kiinteän  2 vuodeksi!!

jos sähkönhinta laskee ensivuonna vaihdan toiseen

Miten?

Helpoa sopimuksen voi purkaa jos maksaa sakon.

Ja sakko on? Ennen kova

Nyt ei väliä

Se on 200e

Maksoit liikaa. Tarjolla oli 22,8 c/kWh 24kk + 12 kk. 24 kk päästä voi vapaasti irtisanoa, jos haluaa. Sitä ennenkin maksutta, kun muuttohommilla puljailee.

Ja mikähän oli yhtiön nimi?

Vierailija
24/43 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on yhteiskuntavastuullinen tuttava.

Eihän kysymys sähkökriisissä ole ainoastaan mitä kukin maksaa, vaan tärkeintä, että sitä sähköä riittäisi kaikille käyttöön, eikä tarvitsisi turvautua sähkön jakelun säännöstelyyn eli sähkökatkoksiin.

Jos kaikki toimisi noin, kuin tuttavasi, vältyttäisiin sähkön säännöstelystä ja kaikille riittäisi sähköä arjen pyörittämiseen.

Sähkökriisin aikana on X-määrä sähköä käytössä, jos sen käyttö ylittyy, joudutaan turvautumaan sähkön säännöstelyyn, jota vielä ei ole tarvinnut tehdä, kun ihmiset ovat säästäneet sähköä.

Vierailija
25/43 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis pyrkiikö tuttusi pienentämään kulutustaan niiden "kuumien" tuntien aikana? Jos, niin sehän on vain vastuullista ja järkevää toimintaa vaikkei omassa laskussaan näykään.

Näin kuuluisi kaikkien toimia, jopa niiden joilla on halpa sähkösopimus. Varmistaisi myös sen, että edullisempia sähkösopimuksia on joskus taas tarjolla.

Eli kun lisätään kysyntää kalliille sähkölle niin hinta laskee ? Jos halutaan edullista sähköä niin johdannais pörssistä ulos, olkoon se sitten määräaikainen tai mikä vaan hinta olisi aina alhainen. Toisaalta mitään määräaikaisia ei enää tarvitsisi. Loppuisi samalla vakuuksilla ym. kikkailu kerralla.

Vierailija
26/43 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten?

Ja sakko on? Ennen kova

Nyt ei väliä

Se on 200e

Maksoit liikaa. Tarjolla oli 22,8 c/kWh 24kk + 12 kk. 24 kk päästä voi vapaasti irtisanoa, jos haluaa. Sitä ennenkin maksutta, kun muuttohommilla puljailee.

Enefit Suomi

https://www.enefit.fi/tuotteet

Muilla foorumeilla juttua paljonkin tästä. Monet tehneet sopimuksia.

Vierailija
27/43 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saa nähdä kauanko kiinteähintaisia sopimuksia pidetään voimassa. Ruotsissa usea sähköyhtiö haluaa purkaa kaikki vanhat kiinteähintaiset sopimukset force majeuriin vedoten. Ehkä kohta myös Suomessa?

Ei Suomessa ole mitään force majeurea olemassa muualla kuin AA-kerholaisten uskismielissä, järkevä ateisti kyllä vaan nauraa noille korkeammasta voimasta höpöttäville jeesustemijoille.

Vierailija
28/43 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla määräaikainen sopimus v. 2023 loppuun ja maksan sähköstä alle 5 centtiä/kWh ja silti toimin kuin tuttusi ja rajoitan mahdollisimman paljon sähkön käyttöä.

Ja syy yksinkertaisesti se, että myös sinulle riittäisi sähköä ja muille, kun nyt sitä sähköä on rajoitetusti käytössä. Ja pakolliset sähkön säännöstely ei ole kiva juttu kenellekään.

Ap. kuulostaa vastuuttomalta ja omaan napaa tuijottajalta.

Vierailija
29/43 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli kun lisätään kysyntää kalliille sähkölle niin hinta laskee ? Jos halutaan edullista sähköä niin johdannais pörssistä ulos, olkoon se sitten määräaikainen tai mikä vaan hinta olisi aina alhainen. Toisaalta mitään määräaikaisia ei enää tarvitsisi. Loppuisi samalla vakuuksilla ym. kikkailu kerralla.

Leipää oli Neuvostoliitossa aina hyvin saatavana, ja halvalla. Niin pitäisi sähkön kanssa menetellä Suomessakin.

Vierailija
30/43 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten?

Ja sakko on? Ennen kova

Nyt ei väliä

Se on 200e

Enefit Suomi

Ompas lukemat, 3 vuoden päästä vielä 5-kertainen hinta. Pessimisti ei pety ja tuskin markkinat nopeasti haluavat hinnan laskevan koska sähkö myy näilläkin hinnoilla.

Vierailija
31/43 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei Suomessa ole mitään force majeurea olemassa muualla kuin AA-kerholaisten uskismielissä, järkevä ateisti kyllä vaan nauraa noille korkeammasta voimasta höpöttäville jeesustemijoille.

Fortum on kyllä ajanut itsensä ahdinkoon uniperin takia. Mikään pankki ei lainaa sille rahaa. Hätärahoitus 2,35 mrd 14 % korolla valtion Solidiumilta. Roskalainojenkin korot ovat 9-10 %.

Vierailija
32/43 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leipää oli Neuvostoliitossa aina hyvin saatavana, ja halvalla. Niin pitäisi sähkön kanssa menetellä Suomessakin.

Kyllä, omavaraisuus kunniaan. Ei tää tukeutuminen USA:han ja venäjään ainakaan näytä toimivan, pörssiunionin rakentamista voisi vähän hillitä ja miettiä seurauksia. Tai ainakin perus sähköt, vedet ym. pitää Euronextistä erossa. 

Vierailija
33/43 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten?

Ja sakko on? Ennen kova

Nyt ei väliä

Se on 200e

Maksoit liikaa. Tarjolla oli 22,8 c/kW

h 24kk + 12 kk. 24 kk päästä voi vapaasti irtisanoa, jos haluaa. Sitä ennenkin maksutta, kun muuttohommilla puljailee.

Enefit Suomi

Ompas lukemat, 3 vuoden päästä vielä 5-kertainen hinta. Pessimisti ei pety ja tuskin markkinat nopeasti haluavat hinnan laskevan koska sähkö myy näilläkin hinnoilla.

Sopimuksen voi irtisanoa 2 vuoden päästä, koska Suomen lainsäädäntö ei salli kuluttajia velvoittavia yli 24 kk sopimuksia. Voit kuitenkin jatkaa halutessasi eteenpäinkin, mutta voit irtisanoa 14 vrk irtisanomisajalla. Ennen 24 kk irtisanominen maksutta onnistuu tästä niin kuin muistakin näennäismuutoilla. Katso muilta palstoilta, miten se tapahtuu.

Vierailija
34/43 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos otsikon lukee kirjaimellisesti niin hän siis kyttää nimenomaan niitä kalliita tunteja ja ilmeisesti ihan piruuttaan kuluttaa juuri silloin koska kiinteähintaisella sopparilla voi?

Vierailija
35/43 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten?

Ja sakko on? Ennen kova

Nyt ei väliä

Se on 200e

Missä?

Vierailija
36/43 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä järkeä siinä on, jos hinta ei laske?

Vierailija
37/43 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näinpä, ja vältettäisiin sähkökatkot talvella. Nyt on varmaan niitä tulossa, kun ei ole kenelläkään insentiiviä vähentää kulutusta huipputunteina. Samaahan se itsekin on kun sopimus on kymmenen sentin kohdilla.

Vierailija
38/43 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinkertainen kukka on vaihtaa aina sähkösopimusta perheessä edes takaisin. Eli ensin miehen nimiin, sitten nainen tekee oman sähkösopimuksen joka automaattisesti lakkauttaa miehen sopimuksen, sitten taas toisten päin jne jne.

Vierailija
39/43 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä järkeä siinä on, jos hinta ei laske?

Mietipä sitä oikein jokaisella aivonystyrälläsi.

Vierailija
40/43 |
07.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin minäkin teen siirtämällä talon lämmitystä ja autonlatausta yölle.

Yleishyödyllistä ja valmiiksi testattu, jos joutuu pörssisähkön ottamaan seuraavaksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kolme