Pidättekö kerrostalon vessassa/kylppärissä lattialämmityksen päällä?
Onko varsinkin pienessä kylppärivessassa oikeasti välttämätöntä? Lattia kuivataan suihkussakäynnin jälkeen ja kylppärin ovi on lähes aina raollaan eli ilma kiertää.
Kommentit (30)
Ei tullu ohjekirjaa miten toimii. Vaikka väännät ja käännät nappeja, ei lämpiä lattia ei. No eipä ole kummoiset sähkölaskut, kun vain jääkaappi vie virtaa. Pienen hetken liesi. Muutoin liki valoton.
En pidä koska ei ole. Jos olisi niin varmaan joskus pitäisin mutta en koko päivää.
Kun sanotaan, että pitäisi pitää, jos on ainoa lämmitin tilassa. Mutta oikeesti jossain parin kolmen neliön kph:ssa tuntuu järjettömältä pitää mukavuuslämpöä. Kylppärin matto lämmittää tarpeeksi varpaita.
-Ap
Vukra asunossani ei ole kyseistä ominaisutta. On ihan keskuslämmitys patterilla. Jossa patterit talvellakin haaleat.
En pysty itse säätämään sitä mitenkään. Patteri löytyy kylppäristä ja musta se on kylmillään talvellakin.
Vierailija kirjoitti:
Kun sanotaan, että pitäisi pitää, jos on ainoa lämmitin tilassa. Mutta oikeesti jossain parin kolmen neliön kph:ssa tuntuu järjettömältä pitää mukavuuslämpöä. Kylppärin matto lämmittää tarpeeksi varpaita.
-Ap
Matto on vaan ikävän kylmä kun se kastuu suihkun alla.
On se päällä, tosin se lämmittää aika harvoin, yleensä suihkun jälkeen, kun lastaamisen jälkeinen vesi alkaa haihtua ja jäähdyttää lattiaa. Vessassa meillä ei ole minkäänlaista lämmitystä. Molemmat on keskellä kerrostaloa, joten ympäröivät tilat lämmittävät niitä. Toisessa on yksi seinä rappukäytävää vasten.
Meidän talossa täytyy pitää homehtumisvaaran vuoksi koko ajan, koska lämpöpatteria ei ole. Vuokralainen ei joudu itse maksamaan siitä aiheutuvaa sähkön kulutusta.
Kannattaa pitää suihkutiloissa ainakin. Ehkäisee kosteusvauriota.
Lattialämmityksen tarkoitus on haihduttaa kosteus tilasta nopeasti, ettei pääse homeitiöt tekemään pesää sinne. Kaikki eivät kuivaa lattiaa ja kaikki eivät jätä ovea raolleen. Parhaimmillaan kylppärin lattia jää läpimäräksi ja ovi laitetaan täysin kiinni. Jos tilassa on vielä painovoimainen ilmastointi, ei se ilma sieltä liiku paljon minnekään.
Lattialämmitys auttaa tässä(kin) tilanteessa sen, että kosteus haihtuu ilmaan ja lämmin ilma ohjautuu katossa olevaan ilmastointiventtiiliin ja sitä kautta kosteus poistuu, vaikka tila olisi lähes umpinainen. Käytännössä lattian hyvä kuivaus ja oven raolleen jättäminen riittää. Itse pidän aina kylppärin oven auki, paitsi wc-käynnin / suihkun aikana. Yksin ollessa kotona auki on silloinkin.
Olen joku 3 kertaa pitänyt päällä. Asunut joku 8 vuotta tässä kämpässä.
Pöljä kysymys, mutta lasketaanko lattialämmitys kerrostalossa yleiseen lämmitykseen vai henkilökohtaiseen sähköön (siis mikä näkyy sähkölaskussa)?
Vierailija kirjoitti:
Pöljä kysymys, mutta lasketaanko lattialämmitys kerrostalossa yleiseen lämmitykseen vai henkilökohtaiseen sähköön (siis mikä näkyy sähkölaskussa)?
Itse maksetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse maksetaan.
Meillä ei makseta itse niinkuin tuolla aikaisemmin kirjoitin.
Yleensä asunnon kaikki sähkölaitteet/virtapistokkeet on kytketty asunnon sähkökaappiin ja sille voi olla jopa oma sulakkeensa. Tällöin se maksetaan itse.
Kylppärin lämmitys on päällä. Sitä ei pysty itse säätämään. Jos sen kääntäisi kiinni, niin paikat varmasti homehtuisi nopeasti.
Tottakai. Muutenhan tulee homevaurioita.
Eipä ole tässä slummissa moista ylellisyyttä.