Hesarin juttu lihan makua muistuttavista tuotteista
Ymmärsin että jotkut kasvis tms tuotteet maistuisi lihalle? Ei kai, miksi haluaisi syödä lihalta maistuvaa jos inhoaa sitä? En itse tykkää sienistä enkä halua niitä edes makuina/makuesansseina vai mitä ne nyt onkaan.
Kommentit (36)
Jotkut, kuten minä, välttelevät lihaa eettisistä sekä terveydellisistä syistä. Kyllähän liha hyvälle maistuu, mutta edellä mainitut seikat vaikuttavat niin että ei tule usein syötyä.
En inhoa lihan makua/koostumusta mutta en halua muista syistä syödä sitä. Miten tämä voi olla monelle niin hankala ymmärtää?
Vierailija kirjoitti:
Jotkut, kuten minä, välttelevät lihaa eettisistä sekä terveydellisistä syistä. Kyllähän liha hyvälle maistuu, mutta edellä mainitut seikat vaikuttavat niin että ei tule usein syötyä.
Ruotsissa oli kasvispullia, jotka maistuivat mielestäni lihalle. En ole syönyt lihaa 25 vuoteen. Jotenkin iljettävästi tuli sellainen lihapullamaku suuhun ja oli pakko jättää pullat syömättä.
Jos nyt voin olla rehellinen niin ihan vaikka Kymppi-kasvishernekeitosta tehdyt falafelit ovat parempia kuin ne syömäni ruotsalaiset kasvispullat. En edes maistanut niiden kanssa tarjottua puolukkahilloa. Söin sitten salaatin ja perunamuusin.
Me olemme erilaisia kuin länsinaapurimme ja syömme mieluummin kasvispullat kasvispullina ja suolaisen ruoan kanssa puolukat survoksena. Kyllä minua ihmetyttää kun ruotsalainen syö grillimakkaransa kanssa sokerista puolukkahilloa kun suomalainen syö samassa tilanteessa kurkkusalaattia.
Kylläpä kasvisruoka ideologiaa jaksetaan tuputtaa ja yritetään pakottaa muita samaan jatkuvasti
Vierailija kirjoitti:
En inhoa lihan makua/koostumusta mutta en halua muista syistä syödä sitä. Miten tämä voi olla monelle niin hankala ymmärtää?
Minä muistan lapsuudestani sitkeät lihapalat ja läskinpalat, jotka tulivat ruskeaan kastikkeeseen piilotettuna. Vieläkin menevät kylmänväreet pitkin selkäpiitä. Syön kyllä ihan raakoja porkkanoita jne eli en ole soseruokavaliolla. Se suussa pyörivä sitkeää räkää muistuttava läskinpala on niitä lapsuudenmuistoja, joita olen mieluummin muistamatta.
Minun vanhempani eivät antaneet kasvissyöntilupaa ja sen vuoksi sitten jouduin ottamaan koulussa pienimmän annoksen lihakastikkeita.
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä kasvisruoka ideologiaa jaksetaan tuputtaa ja yritetään pakottaa muita samaan jatkuvasti
Tunnen kymmeniä vegaaneja parinkymmenen vuoden ajalta ja yksikään ei ole koskaan tuputtanut mitään.
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole kenellekään tuputtanut kasvissyöntiä. Nyt kun ihmiset miettivät kalliita proteiininlähteenhintoja niin ihmettelen, eikö sekasyöjä saa muka välillä käyttää linssejä, papuja ja herneitä ruokaa tehdessään?
Pelkkää moskaa! Taas yritetään soveltaa ja tuputtaa jotain skeidaa ihmisruuaksi. En syö. Kyllä oikea liha on hyvää (joulukinkku-sesonkia odotellessa).
Vierailija kirjoitti:
Pelkkää moskaa! Taas yritetään soveltaa ja tuputtaa jotain skeidaa ihmisruuaksi. En syö. Kyllä oikea liha on hyvää (joulukinkku-sesonkia odotellessa).
Kukaan ei tuputa. Valitset kaupasta mitä haluat :D
Ei niitä kasvisruokailijoille tehdäkään, vaan uteliaille sekasyöjille helpottamaan kasvisten lisäämisessä ruokavalioon.
Onpas lihansyöjät nyt herkällä päällä. Pelkkä keskustelu koetaan tuputtamisena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnen kymmeniä vegaaneja parinkymmenen vuoden ajalta ja yksikään ei ole koskaan tuputtanut mitään.
Eli ne ketä sinä tunnet on kaikki vegaanit vai kun sinä et ole tuputtamista huomannut niin sitä ei tapahdu missään vai kun sinä et ole kokenut niin ei kukaan muukaan ole kokenut vai mikä oli kommenttisi idea?
Lihan maku umami on yksi viidestä perusmausta. Miten ei mene jakeluun, että aika harva on kasvisyöjä siksi, ettei pitäisi siitä umamin mausta, jota on esim. tomaatissa? On muitakin syitä olla syömättä lihaa, mm. eettiset, terveydelliset ja ekologiset.
Mä en käsitä näitä puheita, että liha maistuu hyvältä ja kasvikset eivät. Liha ei maistu juuri millekään. Maistakaa raakaa kanaa tai jauhelihaa, miltä maistuu?
Liha ei maistu miltään ilman maustamista. Samoin esim. tofu ei maistu miltään ilman maustamista. Se, että tofun maustamiseen ja marinointiin käyttää samoja mausteita kuin lihan maustamiseen, ei tee tofusta lihan makuista. Se tekee siitä niiden mausteiden makuista.
Kaikki mausteet suolaa lukuunottamatta saadaan kasviksista. Kasviksissa on makua, lihassa ei.
Se on ihan järkevä että on vege tuotteita mitkä maistuu laihalta. En ihoa lihaa ja tykkään mausta. Mutta järkevä tuo lihatuotanto ei ole. Siitä syystä yritän olla vegetaari eikä sen takia että en tykkäisi lihasta.
Hieman epämääräinen juttu. Jos haluaa kasviproteiinia, jossa on valmiiksi ihanteellinen aminohappokoostumus, kannattaa syödä esim. tofua. Tutkimusten mukaan kaikkia tarpeellisia aminohappoja elimistö ei kuitenkaan tarvitse yhdellä kertaa vaan riittää, että esim. herneitä ja vehnää syödään saman päivän aikana, jotta keho saa maksimaalisen hyödyn.
Lihakorvikkeita en läytä lähes koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Lihan maku umami on yksi viidestä perusmausta. Miten ei mene jakeluun, että aika harva on kasvisyöjä siksi, ettei pitäisi siitä umamin mausta, jota on esim. tomaatissa? On muitakin syitä olla syömättä lihaa, mm. eettiset, terveydelliset ja ekologiset.
Sen umamin saa ruokaan misotahnalla tai sienillä. Misotahnalla voi korvata liemikuutiot, joissa on palmuöljyä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä höliset. Umami on vain joku maustesekoitus eikä mikään perusmaku. Katso umamin etikettiä. Sama periaate kuin jauhelimaustepussissa.
Lopetin akoinaan naudanlihan syönninnin terveydellisistä syistä. En edes kaipaa naudan tai porsaanlihan makua. Syön joskus riistaa, lammasta, hevosta, poroa, mutta korkeintaan kerran kuussa. Alkikesällä muutama makkara.
Lihan korvikkeet ei kiinnosta. Ei tofut, härkikset ym.
Syö kuule carpaccio tai tartar. Kyllä maistuu liha.
Ne maksaakin ihan vidusti ja rakenne on surkea. Olen maistanut ja hirveetä kuraa.