Hesarin juttu lihan makua muistuttavista tuotteista
Ymmärsin että jotkut kasvis tms tuotteet maistuisi lihalle? Ei kai, miksi haluaisi syödä lihalta maistuvaa jos inhoaa sitä? En itse tykkää sienistä enkä halua niitä edes makuina/makuesansseina vai mitä ne nyt onkaan.
Kommentit (36)
Hyvä pointti. Miksi imitoida lihaa jos se ei kuitenkaan ole lihaa?
Vierailija kirjoitti:
Mä en käsitä näitä puheita, että liha maistuu hyvältä ja kasvikset eivät. Liha ei maistu juuri millekään. Maistakaa raakaa kanaa tai jauhelihaa, miltä maistuu?
Liha ei maistu miltään ilman maustamista. Samoin esim. tofu ei maistu miltään ilman maustamista. Se, että tofun maustamiseen ja marinointiin käyttää samoja mausteita kuin lihan maustamiseen, ei tee tofusta lihan makuista. Se tekee siitä niiden mausteiden makuista.
Kaikki mausteet suolaa lukuunottamatta saadaan kasviksista. Kasviksissa on makua, lihassa ei.
Kasvissyöjillä lienee jotenkin tavallista heikompi makuaisti, niin paljon on tullut tätä väitettä lihan makua koskien vastaan. Olen syönyt raakana eri kalalajeja sekä nautaa, kyllä niissä selkeä ominaismakunsa on (ilman sitä suolaaKIN). Tämän lisäksi rakenne on jokaisella lajilla selkeästi erilainen, mitä voi olla vaikea käsittää jos rinnastaa soijarouheen jauhelihaan ("kukaan ei huomaa eroa!").
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä kasvisruoka ideologiaa jaksetaan tuputtaa ja yritetään pakottaa muita samaan jatkuvasti
Tunnen kymmeniä vegaaneja parinkymmenen vuoden ajalta ja yksikään ei ole koskaan tuputtanut mitään.
Jaa No minulle ovat. Olen joskus ollu ihan hiljaa tai feikkivegaani heidän seurassaan. Mikä lie flexitariaani.
Kerran Olin 4 pv jollain ihme biodynaamisella vegaaniretriitillä. Jo oli outoja pöperöitä! Se on extremein, muuten syön mieleläni kasvistuotteita. Mutta ei mitään beyond meat, enkä jaksa lähteä tekemään melonista kalaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en käsitä näitä puheita, että liha maistuu hyvältä ja kasvikset eivät. Liha ei maistu juuri millekään. Maistakaa raakaa kanaa tai jauhelihaa, miltä maistuu?
Liha ei maistu miltään ilman maustamista. Samoin esim. tofu ei maistu miltään ilman maustamista. Se, että tofun maustamiseen ja marinointiin käyttää samoja mausteita kuin lihan maustamiseen, ei tee tofusta lihan makuista. Se tekee siitä niiden mausteiden makuista.
Kaikki mausteet suolaa lukuunottamatta saadaan kasviksista. Kasviksissa on makua, lihassa ei.
Kasvissyöjillä lienee jotenkin tavallista heikompi makuaisti, niin paljon on tullut tätä väitettä lihan makua koskien vastaan. Olen syönyt raakana eri kalalajeja sekä nautaa, kyllä niissä selkeä ominaismakunsa on (ilman sitä suolaaKIN). Tämän lisäksi rakenne on jokaisella lajilla selkeästi erilainen, mitä voi olla vaikea käsittää jos rinnastaa soijarouheen jauhelihaan ("kukaan ei huomaa eroa!").
No minä en syö soijarouhetta enkä väitä että se korvaa jauhelihan. Se johtuu siitä että soijarouheessa on maku josta en pidä. Olen tosin syönyt erittäin maukkaita kasvispihvejä joissa on soijarouhetta mukana. Se maku tulee kasviksista ja mausteista.
Ja kyllä, väitän edelleen että ilman maustamista ja valmistamista ne sinun lihasi ja kalasi ovat mauttomia. Olen kotoisin maalta ja meillä metsästettiin ja kalastettiin. En olisi syönyt maustamatonta raakaa kalaa tai lihaa. Kyse on vain sinun tottumuksistasi.
Vierailija kirjoitti:
Myös rakenne, suutuntuma vaikuttaa makuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihan maku umami on yksi viidestä perusmausta. Miten ei mene jakeluun, että aika harva on kasvisyöjä siksi, ettei pitäisi siitä umamin mausta, jota on esim. tomaatissa? On muitakin syitä olla syömättä lihaa, mm. eettiset, terveydelliset ja ekologiset.
Sen umamin saa ruokaan misotahnalla tai sienillä. Misotahnalla voi korvata liemikuutiot, joissa on palmuöljyä.
Inhoan sieniä, ja vatsani ei myöskään pysty sulattamaan sienisokeria, vaan tulee kovat vatsakivut. Mitään tahnoja en syö enkä misotahnoja ala metsästää. Mieluummin syön vaikka ihan tomaatin ja juuston umamia. Lipstikalla voi maustaa keitot.
-laktovege
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihan maku umami on yksi viidestä perusmausta. Miten ei mene jakeluun, että aika harva on kasvisyöjä siksi, ettei pitäisi siitä umamin mausta, jota on esim. tomaatissa? On muitakin syitä olla syömättä lihaa, mm. eettiset, terveydelliset ja ekologiset.
Mitä höliset. Umami on vain joku maustesekoitus eikä mikään perusmaku. Katso umamin etikettiä. Sama periaate kuin jauhelimaustepussissa.
Sivistä itseäsi ennen kuin alat itse hölistä:
https://tieku.fi/teknologia/ruoka-aineet/umami-viides-perumaku
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä kasvisruokailijoille tehdäkään, vaan uteliaille sekasyöjille helpottamaan kasvisten lisäämisessä ruokavalioon.
Vegaanit ja kasvissyöjät niitä kuitenkin syö, ei suinkaan sekasyöjät. Ei niin uteliaita sekasyöjiä olekaan, jotka noita moskia suuhunsa laittais vapaaehtoisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen umamin saa ruokaan misotahnalla tai sienillä. Misotahnalla voi korvata liemikuutiot, joissa on palmuöljyä.
Inhoan sieniä, ja vatsani ei myöskään pysty sulattamaan sienisokeria, vaan tulee kovat vatsakivut. Mitään tahnoja en syö enkä misotahnoja ala metsästää. Mieluummin syön vaikka ihan tomaatin ja juuston umamia. Lipstikalla voi maustaa keitot.
-laktovege
Eihän tuossa kommentissa pakotettu ketään vaihtamaan tuotteitaan. Kerrottiin esimerkkejä, mistä sitä umamista makua löytyy. Monilla japanilaisesta ruoasta pitävillä on misotahnaa jääkaapissa ja sitä on tietenkin viisaampi käyttää pois kuin antaa sen päätyä ruokahävikiksi.
Sieniä löytyy nyt syksyllä ja on ihmisiä, jotka syövät sieniä mielellään eivätkä saa niistä oireita. Me olemme kaikki erilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut, kuten minä, välttelevät lihaa eettisistä sekä terveydellisistä syistä. Kyllähän liha hyvälle maistuu, mutta edellä mainitut seikat vaikuttavat niin että ei tule usein syötyä.
Terveydellisistä syistä? Mitä tarkoitat tuolla?
Se on lukenut iltapäivälehdestä, että liha sairastuttaa :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä höliset. Umami on vain joku maustesekoitus eikä mikään perusmaku. Katso umamin etikettiä. Sama periaate kuin jauhelimaustepussissa.
Voi luoja 🤯!
Juu ongelmina hinta, liikaa rasvaa ja hiilaria vs,. proteiinia kun vertaa vaikka kanaan ja jotkut on tosiaan kumimaisia tai muuten pahan makuisia. Tofu ja herneproteiini omia suosikkeja. Ja se huono juttu on myös ettei niillä nälkä kauaa pysy, joku ravintoterppa sanoikin, että pitäisi södä tuplamäärät niitä että saisi lihan vertaisesti energiaa. No siihen ei edelleenkään ole rahaa!
Rasva on se, mitä lihaanit himoavat. Kasviksissa ei ole luontaisesti rasvaa, pähkinät pois lukien. Lihan rasva on se joka koukuttaa lihaanit, ei niinkään maku. Ja totta kyllä, rasva auttaa saamaan mausteista maun irti. Jotkut kasvissyöjät ovat vähän kitsaita käyttämään rasvaa ruoanlaitossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä kasvisruokailijoille tehdäkään, vaan uteliaille sekasyöjille helpottamaan kasvisten lisäämisessä ruokavalioon.
Vegaanit ja kasvissyöjät niitä kuitenkin syö, ei suinkaan sekasyöjät. Ei niin uteliaita sekasyöjiä olekaan, jotka noita moskia suuhunsa laittais vapaaehtoisesti.
Olen sekasyöjä ja käyn kaupassa aina katsomassa mitä vege-eineksiä löytyy punalaputettuna. Ovat usein paljon parempia kuin lihaa sisältävät einekset.
Terveydellisistä syistä? Mitä tarkoitat tuolla?