Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö suomalaiset enää osaa leikata itse leipää?

Vierailija
06.09.2022 |

Olisin hiljan tarvinnut kokonaisen sekaleivän valmistaakseni siitä uunissa valkosipulijuustoleipää. Kävin kolmessa paikallisessa supermarketissa ja yhdessäkään ei ollut tarjolla leipää, jota ei olisi valmiiksi viipaloitu tai jo leivottu paloiksi. Edes polakkaa ei löytynyt. Eikö ihmisillä ole nykyään leipäveitsiä tai taitoa leikata itse leipänsä. Valitettavasti paikallinen leipomotuotteiden kun lopetti joitain vuosia sitten, niin ei ole siitäkään apua.

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
06.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mun lähikaupoissa on kokonaistakin, mutta itse harvoin ostan kun olen sinkku ja ne paistopisteleivät menee nopeammin kovaksi ja pilalle kuin ehdin syödä. Jotkut pussitetut paahtoleipäviipaleet taas säilyy viikonkin jääkaapissa hyvin.

Ei leipiä kuulu säilyttää jääkaapissa. Siellä se vanhenee nopeammin.

Vierailija
22/42 |
06.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Englannissa on sanontakin the best thing since sliced bread. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
06.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin paistopisteillä on kokonaisia leipiä, ihan saa itse viipaloida.

No, näin mäkin sanoisin, ihan saa kokonaisen leivän halutessaan, jopa tosta meidän pikku K-Marketista. Tosin en kyllä ymmärrä, miten valmiiksi viipaloidusta leivästä ei saa valkosipulijuustoleipää aikaiseksi?

Reseptissä lukee tietenkin, että viipaloi leipä, ei ihan pohjaan asti. Sehän on tietenkin kiellettyä käyttää omaa järkeään eli voidella irtosiivut ja kasata ne leivän muotoon:)

Eihän ne pysy leivän muodossa ja täytteet valuu vaikka minne.

Vierailija
24/42 |
06.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kertomasi perusteella et itsekään osta säännöllisesti kokonaisia leipiä. Miksi niin, etkö osaa leikata itse leipää?

Osaan kyllä leikata leivän itse. Normaalisti leivon kaiken leivän itse, mutta nyt oli omat leivät pakastimesta loppu ja olisin tarvinnut äkkiä korvaavaa leipää. En todellakaan ole huomannut ,että kaupassa on tarjolla vain viipaleleipää

Kerrotko ihan nimellä missä kaupassa ei muka ole kokonaisia leipiä tarjolla? Omien kokemusten pohjalta sanoisin useimpien leipien olevan kokonaisina. Poikkeuksena paahtoleivät ja pari valmiiksi viipaloitua vaihtoehtoa, mitä useimmat ostanevat tapahtumiin tai lapsille tarjolle.

Paikka länsirannikko. s- market, KKK-supermarket, Lidl.

Vierailija
25/42 |
06.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt puhut puppua! Jokaisessa supermarket, K-ketjun kauppa on kokonaisia leipiä kuin S-ketjun kaupat ja halpa Lidi.On irto myynti eli paperin pussiin tosin pakattuna valmiiksi kuin muovipuseihin .

Eipä ollut meidän K-marketissa. Lidlissä oli toki pienen pieniä valmiiksi kivikovia oliviileipiä, muttei sellaista kovaa kakkaraa voi enää foliossa paistaa

Mä kyllä nimenomaan teen valkosipulijuustoleivän niistä kaappiin jääneistä kivikovista kikkareista. 

Kyllähän tähän vähän vanhahko leipä sopii, mutta itse käytän kovat leivät mieluummin leipäressuun tai -vanukkaaseen. Siinä ne pehmenee kunnolla.

Uunissa valmistettu juustoleipä kyllä pitääkin olla hieman rapea, eikä mikään vauvamössö. Eli ongelma ei ole viipaloimattoman leivän puute vaan se, että sulla ei ole hampaita suussa?

Vierailija
26/42 |
06.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin paistopisteillä on kokonaisia leipiä, ihan saa itse viipaloida.

Jos hakee kunnon leipää, ei todellakaan osta paistopisteeltä mitään.

Vierailija
27/42 |
06.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan niitä. Meillä mies ostaa aina kokonaisia leipiä. Itse inhoan niistä leikatessa lähtevää murua. Ei se leipä siitä valmiiksi leikkaamisesta pilalle mene.

Leipä kuivuu kun se leikataan. Erityisesti leivät joita ei missään tapauksessa panna muoviin.

Vierailija
28/42 |
06.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai boomerit maalla tekevät tuollaista ruokaa 😆

Vierailija
29/42 |
06.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa-a. Oisko ihan hyväkin ettei ole joka lajia leikattuna ja kokonaisena, sinäkin vaadit sekaleipää, toinen haluaisi jotain muuta...

Leipäähän näyttäisi jäävän myymättä muutenkin.

Näin ne vaan ajat on muuttuneet sitten 80-luvun.

Ja kyllä minusta on ihan mukavaakin niin.

Tosin leivon itsekin, joten saa kyllä leikellä silloin.

Itse kyllä näin viimeksi kaupassa leipiä jotka oli leikattu valmiiksi voileipäkakkua varten vaakasuunnassa, sitä vähän ihmettelen että miksi. Olivat laputettuna, no kummakos tuo kun eivät olleet menneet kaupaksi.

Minä kyllä tykkäsin ostaa tuota valmiiksi pitkittäissuunnassa leikattua vuokaleipää voileipäkakkuja varten. Missäpäin sitä on myynnissä?

Oiskohan ollut Putaan Pullan tuote.

Vierailija
30/42 |
06.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt puhut puppua! Jokaisessa supermarket, K-ketjun kauppa on kokonaisia leipiä kuin S-ketjun kaupat ja halpa Lidi.On irto myynti eli paperin pussiin tosin pakattuna valmiiksi kuin muovipuseihin .

Eipä ollut meidän K-marketissa. Lidlissä oli toki pienen pieniä valmiiksi kivikovia oliviileipiä, muttei sellaista kovaa kakkaraa voi enää foliossa paistaa

Mä kyllä nimenomaan teen valkosipulijuustoleivän niistä kaappiin jääneistä kivikovista kikkareista. 

Kyllähän tähän vähän vanhahko leipä sopii, mutta itse käytän kovat leivät mieluummin leipäressuun tai -vanukkaaseen. Siinä ne pehmenee kunnolla.

Uunissa valmistettu juustoleipä kyllä pitääkin olla hieman rapea, eikä mikään vauvamössö. Eli ongelma ei ole viipaloimattoman leivän puute vaan se, että sulla ei ole hampaita suussa?

kun paistat jo kuivahtaneen paksukuorisen leivän niin ei siitä mitään herkkua tule. Tuoreempaan leipään tulee se rapea kuori tässä vaiheessa

Vierailija
31/42 |
06.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa-a. Oisko ihan hyväkin ettei ole joka lajia leikattuna ja kokonaisena, sinäkin vaadit sekaleipää, toinen haluaisi jotain muuta...

Leipäähän näyttäisi jäävän myymättä muutenkin.

Näin ne vaan ajat on muuttuneet sitten 80-luvun.

Ja kyllä minusta on ihan mukavaakin niin.

Tosin leivon itsekin, joten saa kyllä leikellä silloin.

Itse kyllä näin viimeksi kaupassa leipiä jotka oli leikattu valmiiksi voileipäkakkua varten vaakasuunnassa, sitä vähän ihmettelen että miksi. Olivat laputettuna, no kummakos tuo kun eivät olleet menneet kaupaksi.

Minä kyllä tykkäsin ostaa tuota valmiiksi pitkittäissuunnassa leikattua vuokaleipää voileipäkakkuja varten. Missäpäin sitä on myynnissä?

Oiskohan ollut Putaan Pullan tuote.

Kiitos.

Vierailija
32/42 |
06.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene kauppaan uudelleen ja kysy henkilökunnalta. Tai vielä helpompi, katso K- tai S-kaupan verkkomyynnistä, missä kaupassa on.

Vierailija
33/42 |
06.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On asiantuntijatyö ja tavoitteellisia harrastuksia. Lapsemme opiskelee lääkäriksi ja hänellä on tavoitteellisia harrastuksia. Emme ehdi leikkaamaan leipää.

Vierailija
34/42 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On asiantuntijatyö ja tavoitteellisia harrastuksia. Lapsemme opiskelee lääkäriksi ja hänellä on tavoitteellisia harrastuksia. Emme ehdi leikkaamaan leipää.

Kukaan ei vaaditaan, että kaikkien leipien pitäisi olla kokonaisia eikä siivutettua, sämpylöitä tai palasia. Niillä on paikkansa kyllä. Toivotaan vaan, että edes jotain tuotteita ei olisi leikattu valmiiksi ja olisi mahdollista ostaa joskus kokonaisia leipiäkin.

Vierailija
35/42 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mene kauppaan uudelleen ja kysy henkilökunnalta. Tai vielä helpompi, katso K- tai S-kaupan verkkomyynnistä, missä kaupassa on.

Asiakastoiveena tai tilauksella voi valikoimiin vaikuttaa. Mikäli käki siis leipomoiden valikoimissa enää on kokonaiset leivät.

Vierailija
36/42 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö osaa itse leipoa leipääsi!? Uusavuttomuutta!

Vierailija
37/42 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ihmiset osaa enää itse leipoa sitä leipää?

Vierailija
38/42 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etkö osaa itse leipoa leipääsi!? Uusavuttomuutta!

Aina ei ennätä. Eikä helteillä viitsi käyttää uunia, joten ne pakastetut kun leivät joskus loppuu

Vierailija
39/42 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaa, mutta joskus on niin paljon muutakin tekemistä ettei ennätä. Leipäkonekin meni rikki.

Vierailija
40/42 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enemmän minua hämmästyttää se, ettei ihmiset osaa itse viipaloida sitä leipää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kaksi