Onko muita joihin te-toimisto ei ole lainkaan ollut yhteydessä aktiivimalli 2:n voimaantulon jälkeen?
Mulle ei ole kukaan soittanut, ei kutsua mihinkään tms. Ei siis tarvitse hakeakaan mihinkään, jos niin haluaisin.
Kommentit (99)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olkaa iloisia. Hakuvelvollisuus rangaistuksen uhalla iskee heti yhteydenoton jälkeen. Itselleni pamahti muutama viikko sitten. Yksi neljästä pakollisesta hakemuksesta lähetetty. Vaikea löytää tällä hetkellä kolmea muuta, joten täytynee tehdä profiili työmarkkinatorille ja laittaa pari avointa hakemusta.
Nyt en oikein ymmärrä. Työttömänä kuuluu hakea töitä. Profiilin teko työmarkkinatorille kattaa yhden hakemuksen. Loputhan voi olla mitä vaan paikkoja. Asioit vaikka kiskalla ja kysyt, onko töitä. Tämän raportoit. Tai laitat sähköpostia jollekin firman x esimiehelle. Ja raportoit.
Töitä ei välttämättä tipu, mutta ei se työnhaku nyt niin vaikeaa ole. Sanon tämän pitkäaikaistyöttömän kokemuksella.
Kyllä se on aika vaikeaa kun näitä kaiken maailman kiskoja ei ole joka paikassa.
Onneksi on vain 1 hakuvelvoite mutta on todella hankala löytää edes se 1 paikka.Huoh. Sen ei tarvitse olla kioski, se oli vain esimerkki. Skannaa työssäkäyntialueen kaikki mahdolliset paikat ja sitten haet vaikka niitä samoja uudestaan ja uudestaan, jos muuta ei ole.
4 paikka pitää olla joita hakea uudestaan ja uudestaan, muuten näkyy ilmoituksessa sama paikka. Mitenhän kauan meneisi ennen kuin joku noteeraa, että halkee samoja paikkoja, vaikka ei kai se kiellettyäkään ole. Johonkinj paikkaan ottavat lopulta töihin, kun kuukuadesta ja vuodesta toiseen alkaa tulla samalta henkilöltä hakemus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olkaa iloisia. Hakuvelvollisuus rangaistuksen uhalla iskee heti yhteydenoton jälkeen. Itselleni pamahti muutama viikko sitten. Yksi neljästä pakollisesta hakemuksesta lähetetty. Vaikea löytää tällä hetkellä kolmea muuta, joten täytynee tehdä profiili työmarkkinatorille ja laittaa pari avointa hakemusta.
Nyt täytyy kysyä, että etkö ole aiemmin tuota "hakuvelvollisuus rangaistuksen uhalla"-yhteydenottoa hakenut töitä itse aktiivisesti? Sori, mutta vaikuttaa siltä, että manailet siellä kuin viimein ne prkele "saivat minut kiinni" ja piilottelusta tuli loppu.
Aika monen elämä näyttää ratkaisevasti muuttuneen "ikävään" suuntaan, kun työnhakuvelvoite iski. Mites nyt näin, kun kaikki näissä keskusteluissakin vakuuttelevat kuin yhdestä suusta, kuinka hakevat töitä ja hakemuksia lähtee pilvin pimein.
No haenpa nyt sitten myös kaupunginjohtajan paikkaa, vaikka haluja ei ole, kun on muuten haastavaa löytää ne neljä paikkaa. Korkeakoulututkintokin on, joten katson olevani pätevä. Toivottavasti eivät laita hakijoiden nimiä lehteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole häiritty vuosiin. Tuet on tullut ajallaan tilille.
En usko sinua ,työllistymis-suunnitelma on kirjattu lakiin ja pakollinen .jos ei ole työllistymis-suunnitelmaa niin työttömyys etuuden maksu päättyy. Te -toimiston sivulta ja kelan sivulta saa virallista tietoa
Ehkä muutaman vuoden välein tulee ilmoitus, että suunnitelma pitää käydä hyväksymässä sähköisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt täytyy kysyä, että etkö ole aiemmin tuota "hakuvelvollisuus rangaistuksen uhalla"-yhteydenottoa hakenut töitä itse aktiivisesti? Sori, mutta vaikuttaa siltä, että manailet siellä kuin viimein ne prkele "saivat minut kiinni" ja piilottelusta tuli loppu.
Aika monen elämä näyttää ratkaisevasti muuttuneen "ikävään" suuntaan, kun työnhakuvelvoite iski. Mites nyt näin, kun kaikki näissä keskusteluissakin vakuuttelevat kuin yhdestä suusta, kuinka hakevat töitä ja hakemuksia lähtee pilvin pimein.
No, sinähän et voi tietää, ketkä niin väittävät, että lähettävät 300 hakemusta kuukaudessa.
Ja turha syyttää ihmistä joka hakee, mutta häntä ei vain oteta töihin. Perusteet ettei oteta: liian vanha, ei tuoretta koulutusta, nuorempia hakijoita riittää, otamme akateemisen vaikkei sitä tarvitsisi tehtävän hoidon kannalta olla, ynnä muuta.
Sinä se olet kummallinen, syytät aina ihmistä joka tänne kirjoittaa. Aina. Oli asia mikä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ne sanktiot nyt sitten oikein on, jos ei tee niinkuin käsketään? Joku huomautus vai miten se meni?
Ensimmäisestä laiminlyönnistä ei tule mitään sanktioita, huomautus ehkä. Mutta sitten jos jatkossa jättää velvollisuudet täyttämättä, niin alennetaan tukia, muistaakseni.
Riippuu varmaan paikkakunnasta, miten nopeasti ne yhteydenotot tulevat. Mutta jotenkin on epäuskottavaa, ettei vieläkään jotakuta olisi kontaktoitu. Systeemi on ollut voimassa jo liki puoli vuotta. Luulisi nyt jokaisessa te-piirissä tähän mennessä tilanteen helpottaneen niin, että kaikkia olisi kontaktoitu.
Siksi toisekseen, jos on kuntakokeilussa, niin eikö sielläkin jotain aktivointisuunnitelmia ja niiden tarkistuksen tehdä.
Joku kertoi, että ensimmäisen kolmen kuukauden jälkeen se työnhakuvelvoite muuttuu omatoimiseksi hakemiseksi eli ei tarvitse siltä toiselta jaksolta työkkäriin ilmoitella hauista, ja sitten sen toisen jakson jälkeen työkkäri taas kontaktoi ja ilmeisesti sitten on taas edessä se kolmen kuukauden pituisen jakson ajan ilmoitusvelvollisuus.
Ja aina kun kontaktoivat niin jotakin palvelua tarjoavat, ihan lain määräyksen mukaan. Pitää tarjota, mutta tokikin vain kun laki määrää.
Lisäksi jos on pitkään ollut työtön, niin sitten pitää jo käydä kunnan kanssa aktivointisuunnitelmaa tekemässä, kun kerran vielä toistaiseksi niin kauan kuin TE-touhu on valtion hoteissa kunta joutuu niitä sakkomaksuja maksamaan.
Ei ole oltu vielläkään yhteydessä!
Olen saamassa nyt töitä 20% työaikaa (tutun kautta) eli kerran viikossa pääsen yhdelle kioskille päiväksi töihin. Tässä pohdin, otanko tuota työtä vastaan. JOS otan, niin asia on ilmoitettava TE-toimistolle, jolloin sieltä joku henkilö huomaa, että ahaa.. tällepä ei ole vielä tehty aktivointisuunnitelmaa. Eli sitten sieltä varmaan määrätään, että 4 työpaikkaa pitää joka kuukausi hakea?
Eli onko tuo kerran viikossa työ nyt jopa huono vaihtoehto, kun tähän asti olen saanut olla rauhassa ja tuon jälkeen joutuisin kauheeseen TE-toimiston pyörytksiin...
Minä ehdin juuri ennen tätä uutta systeemiä päivittää työnhakusuunnitelmani. Eli vanhalla tavalla olen mennyt edelleen.
Sain vähän aikaa sitten viestin ja kirjeen, että työnhakusuunnitelmani laaditaan puhelimitse ensi viikolla. Eli aivan hyvin voi vielä olla ihmisiä, joihin ei olla otettu yhteyttä. Kyllä se soitto tai kirje joskus tulee, mutta milloin..
Olen siis pitkäaikaistyötön, kuntakokeilun asiakas Helsingistä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole oltu vielläkään yhteydessä!
Olen saamassa nyt töitä 20% työaikaa (tutun kautta) eli kerran viikossa pääsen yhdelle kioskille päiväksi töihin. Tässä pohdin, otanko tuota työtä vastaan. JOS otan, niin asia on ilmoitettava TE-toimistolle, jolloin sieltä joku henkilö huomaa, että ahaa.. tällepä ei ole vielä tehty aktivointisuunnitelmaa. Eli sitten sieltä varmaan määrätään, että 4 työpaikkaa pitää joka kuukausi hakea?
Eli onko tuo kerran viikossa työ nyt jopa huono vaihtoehto, kun tähän asti olen saanut olla rauhassa ja tuon jälkeen joutuisin kauheeseen TE-toimiston pyörytksiin...
Uskomattoman vähän ihmiset osaavat lukea. Osa-aikatyössä työnhakuvelvollisuus on 1 työmahdollisuus/ 3 kk ja riittää, että kysyy omalta työnantajalta lisätöitä.
Miksi sinulle pitäisi tehdä aktivointisuunnitelma, jos olet osa-aikatöissä? Kunhan tunteja on enemmän kuin 4 viikossa.
Ei minulla ole VIELÄ tuota osa-aikaistatyötä, koska tässä pohdin, kannattaako sitä ottaa vastaan. Empä usko, että se niin menee, että jos tekee kerran viikossa töitä niin riittää 1 hakupaikka :D Tuskin! Sitäpaitsi tällä hetkellä kukaan ei sitä kohdallani valvo..
Vierailija kirjoitti:
Jaa, no tuttavaan, joka on saanut olla "rauhassa" jo vuosia, ottivat yhteyttä ja tämän kuun lopussa on käynti.
Ooh yhteen ihmiseen otettu kerran yhteyttä ja pyydetty oikein käymään joskus viikkojen kuluttua.
Eikö juuri luvattu ja vannottu, että jokaiselle soitetaan vähäintään joka viikko ja tapaamisiakin piti olla jokaisen kanssa lähes päivittäin tai ainakin viikottain.
Ziisus mitä pelleilyä, taitaa siellä työkkärissä olla töissä ne maailman pahimmat työn karttajat, työttömät kalpenee näiden laiskuuden rinnalla.
Vierailija kirjoitti:
Ei olla oltu. Tunnen te-toimiston väkeä ja olen kuullut että siellä on tajuton kiire. Kukaan ei tykkää tästä uudistuksesta, ei heillä ole aikaa haastatella kaikkia kasvotusten.
Mihin niillä on kiire, siis oikeasti? Ketään ei ainakaan saada töihin eikä kenellekään järjestettyä mitään järkevää. Vuoden olin hetki sitten itsekin työttömänä, ei mitään viestejä ei soittoja ei mitään, kerran kysyttiin oletko ajatellut jotain alaa, vastasin ja sain vastauksen "oletko ajatellut jotain/mitään muuta" ooh mitä työntekoa.
Siis mitä ihmettä ne siellä oikein tekee, uskon että tekevät jotain mutta taitaa olla aika turhia töitä?
Joka kerta työkkäristä soitettaessa, puhuu koulutukseen hakeutumisesta, ikää kohta 59-vuotta. S****A hiillostavat ihan huvikseen. Eli kyllä soitetaan.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu varmaan paikkakunnasta, miten nopeasti ne yhteydenotot tulevat. Mutta jotenkin on epäuskottavaa, ettei vieläkään jotakuta olisi kontaktoitu. Systeemi on ollut voimassa jo liki puoli vuotta. Luulisi nyt jokaisessa te-piirissä tähän mennessä tilanteen helpottaneen niin, että kaikkia olisi kontaktoitu.
Siksi toisekseen, jos on kuntakokeilussa, niin eikö sielläkin jotain aktivointisuunnitelmia ja niiden tarkistuksen tehdä.
Joku kertoi, että ensimmäisen kolmen kuukauden jälkeen se työnhakuvelvoite muuttuu omatoimiseksi hakemiseksi eli ei tarvitse siltä toiselta jaksolta työkkäriin ilmoitella hauista, ja sitten sen toisen jakson jälkeen työkkäri taas kontaktoi ja ilmeisesti sitten on taas edessä se kolmen kuukauden pituisen jakson ajan ilmoitusvelvollisuus.
Ja aina kun kontaktoivat niin jotakin palvelua tarjoavat, ihan lain määräyksen mukaan. Pitää tarjota, mutta tokikin vain kun laki määrää.
Lisäksi jos on pitkään ollut työtön, niin sitten pitää jo käydä kunnan kanssa aktivointisuunnitelmaa tekemässä, kun kerran vielä toistaiseksi niin kauan kuin TE-touhu on valtion hoteissa kunta joutuu niitä sakkomaksuja maksamaan.
Kyllä pitää ilmoittaa 3kk jälkeen. Mulle soittivat heti kun viimeinen tehtävä oli kuitattu ja tehtiin uusi suunnitelma. Ihan samalla tavalla pitää hakea tiettyyn päivämäärään mennessä ja kuitata.
Niin, toisilla näin, mutta ei kaikilla! Kaikkiin ei ole vieläKÄÄN otettu yhteyttä. Mutta jos nyt ilmoitan, että otan tuon 20% työajan vastaan niin siitähän sitten alkaa oma aktiivimallinikin ... eli en nyt tiedä, kannattaako.
Eihön niillä töitä ole tarjota.
Vein ensi käynnillä excelin jossa oli kaikki kontaktoinnit, haut, tehtävät joihin haettu....sen jälkeen kesti vuoden ennen kuin tarjosivat kursseja. Eikä tarvinnut hakea kuin runsaat sataa paikkaa ennenkuin tärppäsi. Silloinkin määräaikaisuus jota on pätkinä jatkettu. Asun pk-seudulla ja olen akateeminen, mitään palkkarajaa en pitänyt mutta en ottanut tilapäistöitä kuin omalta alalta. Ikä vain on väärä, 47v, töitä saa huonosti.
Määräaikaisuus kohta taas katkolla, nukun huonosti öitä....
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulemma riitä, vaan se pitää kerran viikossa tehdä :D
Minä tein 4 hakemusta päivässä kerralla. Sen saa ite päättää miten sen 4 paikkaa täyttää kunhan sen tekee siinä kuukuadessa.
Esim mulla on 4 paivää taas marraskuussa. Haen 4 paikkaa marraskuun 15 päivä ja painan tehty. Sit olen suorittanut 3kk kuntakokeilun.
Vierailija kirjoitti:
Ei minulla ole VIELÄ tuota osa-aikaistatyötä, koska tässä pohdin, kannattaako sitä ottaa vastaan. Empä usko, että se niin menee, että jos tekee kerran viikossa töitä niin riittää 1 hakupaikka :D Tuskin! Sitäpaitsi tällä hetkellä kukaan ei sitä kohdallani valvo..
Suomalainen työtön on olento, jonka usko ohittaa aina kaikki säädökset. Jos minä en usko, että minun pitää hakea töitä, niin ei minun sitten tarvitse!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei olla oltu. Tunnen te-toimiston väkeä ja olen kuullut että siellä on tajuton kiire. Kukaan ei tykkää tästä uudistuksesta, ei heillä ole aikaa haastatella kaikkia kasvotusten.
Mihin niillä on kiire, siis oikeasti? Ketään ei ainakaan saada töihin eikä kenellekään järjestettyä mitään järkevää. Vuoden olin hetki sitten itsekin työttömänä, ei mitään viestejä ei soittoja ei mitään, kerran kysyttiin oletko ajatellut jotain alaa, vastasin ja sain vastauksen "oletko ajatellut jotain/mitään muuta" ooh mitä työntekoa.
Siis mitä ihmettä ne siellä oikein tekee, uskon että tekevät jotain mutta taitaa olla aika turhia töitä?
Miten tuo on edes mahdollista? Siis ei viestejä, ei soittoja, ei mitään ja silti kysyivät, oletko ajatellut vaihtaa alaa. Miten ne sen teki?
Haen paikkohin joihin haluan. Teeskentelyhakemukset vain hävettäisivät.