Esiintymisjännitys. En jaksa enää.
Mikä tahansa yhtäkkinen esittele itsesi muille tilanne tms töissä aiheuttaa kunnon punastumisen, ajatus katkeilee ja katse vaeltelee. Oon fiksu tyyppi ja ihan normaalisti käyttäytyvä sekä sosiaalinen muuten, mutta yhtäkkiä joku liskoaivokytkin saattaa mennä päälle, ohittaa järjen ja heittää päälle kaikenlaiset keholliset reaktiot. Meikitki sulaa kun poskien kuumotus jää päälle niin pitkäksi aikaa. Ja tätä jännittämistä voi käydä tosi arvaamattomissakin tilanteissa. Esim yhtäkkiä tuttujen työkavereiden kesken palaverissa tai hemmetti vaikka lounaalla. Miten tästä pääsee eroon??
Kommentit (115)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on seurausta siitä, kun sinulle on opetettu, että jännittäminen on paha asia.
Ei. Jännittäminen ei ole ollenkaan paha asia.
Jännittäminen on ihan luonnollinen asia tilanteissa, joissa haluat toimia parhaalla mahdollisella tavalla.
Parasta on, kun oppii nauttimaan jännittämisestä.
t. jännittävä esiintyjä
Tämä on toinen oiva tapa vähätellä esiintymiskammoisen ihmisen kokemuksia ja kertomusta. Toinen on se iänikuinen "esiinnyt katsos nyt vaan, sillä se lähtee millä on tullut, treeniä treeniä!"-sonnanjauhanta.
Jännittäminen on eri asia kuin se lamauttava pelkotila johon esiintymiskammoinen vajoaa kun esiintymistilanne on käsillä. Monilla oireet alkav
Totta kai on treeniä. Ongelma on että osa menee hakemaan toimivaa apua ja osa pettyy, koska sitä ei hakemalla saa. Vain tuurilla. Reseptilääke on työtapa, jota jokainen lääkäri ei harrasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miettikää, että tälläisetkin ihmiset, joilla on hankaluuksia puhua, uskaltavat olla kameran edessä. Yrittäkää hyväksyä jännittäminen ja kaikki siihen liittyvä. Saat änkyttää, täristä, olla hidas. Ota vain ihan rauhassa ja puhu hitaasti, se ainakin minua rauhoittaa.
Tämä!
Uskaltavat koska saavat tukea. Kukaan ei heitä kuuntelisi jos näin valitsisivat.
Huoh. Ihan eri asia kuin normaslisti puhetta tuottavan ihmisen vertailu toiseen normaalisti puhetta tuottavaan.
Niin ja kukaan ei edes odota vammaisilta samanlaista esiintymistä kuin suht terveeltä, joka pitää puhetta tai esitelmää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse käytin koko yliopisto-opiskeluajan bentsodiatsepiineja ja beetasalpaajia esiintymisjännitykseen. Niistä oli suuresti apua. Ja sain molempia reseptillä, kadulta en ole ostanut koskaan mitään.
Bentsoja ostetaan kadulta siksi ettei niitä saa lääkäristä. Sinä sait, moni muu jäi ilman.
Varmaan osasit sekakäyttääkin.
Tämä. Ei kontrolloituja lääkkeitä saa vaikka olisi tarvetta.
Toisilla on jopa hammaskääkäripelkoon saatavilla paikan päältä bemtso odottamassa. Ei normitallaajalle tule kuuloonkaan tuollainen kohtelu.
Kyllä minä normitallaaja sain reseptin hammaslääkäriltä ja otan vain sinne mennessä, en muuten tietenkään.
Et ole normitallaaja sitten.
Taas näitä, joille bentsoja tulee ja tulee vaan. Harhoissaan sitten kuvitellaan, että kyllä niitä saa kun on tarvetta, käyttäytyy kohteliaasti, ei törtteile alkoholin kanssa jne.
Missä ihmeen harhoissa?? Tietenkään en käytä alkoa lainkaan enkä koskaan, kait sen nyt hammaslääkäri hengityksestä ja olemuksesta näkee ja haistaa. Kohteliaisuus tulee ns. selkärangasta eli olen kasvatettu siihen, sinäkö et osaa sitäkään? Lisäksi pitää olla lääkärin hyväksymät perustelut lääkkeelle ja tämä koskee kaikkia lääkkeitä. Niitä ei saa sekoittaa alkoholin kanssa, ettäs tiedät. Lääkäri päättää, mitä lääkettä kirjoittaa ja mitä ei, ei potilas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse käytin koko yliopisto-opiskeluajan bentsodiatsepiineja ja beetasalpaajia esiintymisjännitykseen. Niistä oli suuresti apua. Ja sain molempia reseptillä, kadulta en ole ostanut koskaan mitään.
Bentsoja ostetaan kadulta siksi ettei niitä saa lääkäristä. Sinä sait, moni muu jäi ilman.
Varmaan osasit sekakäyttääkin.
Tämä. Ei kontrolloituja lääkkeitä saa vaikka olisi tarvetta.
Toisilla on jopa hammaskääkäripelkoon saatavilla paikan päältä bemtso odottamassa. Ei normitallaajalle tule kuuloonkaan tuollainen kohtelu.
Kyllä minä normitallaaja sain reseptin hammaslääkäriltä ja otan vain sin
Harhoissa, joissa sinä saat koska olet kuka olet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miettikää, että tälläisetkin ihmiset, joilla on hankaluuksia puhua, uskaltavat olla kameran edessä. Yrittäkää hyväksyä jännittäminen ja kaikki siihen liittyvä. Saat änkyttää, täristä, olla hidas. Ota vain ihan rauhassa ja puhu hitaasti, se ainakin minua rauhoittaa.
Tämä!
Uskaltavat koska saavat tukea. Kukaan ei heitä kuuntelisi jos näin valitsisivat.
Huoh. Ihan eri asia kuin normaslisti puhetta tuottavan ihmisen vertailu toiseen normaalisti puhetta tuottavaan.
Se on ihan normaalia ja hyväksyttävää että ääni värisee tai sekoilee sanoissa. Emme ole mitään robotteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletteko muut kokeilleet TRE-tärinäterapiaa? Se kyllä laukaisee kehosta jännitystä, mutta pitäisi varmaan säännöllisesti ja pidempään harjoittaa sitä, jotta pääsisi jännityksestä eroon/jännitys merkittävästi helpottaisi.
Siedätys ei minullakaan toimi. Saattaa jopa pahentaa, kun kaikki meneekin plörinäksi. On tämä viheliäinen vaiva.
Tärinäterapiaa saa, kun ajaa autolla tai pyörällä mukulakivikaduilla :DD No ei vaiskaan. Tunnin ulkoilu vie ajatukset muualle, kun huomioi ympäristöä kiinnostuneena. Vaikka tänään pyydystää lumihiutaleita kielelle :)
Tää tärinäterapia kuulostaa kiinnostavalta! Käyköhän että vaan tärisyttää itseään vai pitääkö olla joku tietty tekniikka? :D
https://anna.fi/hyvinvointi/tarinaterapia-helpottaa-jannittamista
Oletteko harjoitelleet videolle puhumista tai laulamista yksikseen? Siinä vähän ainakin tottuu esiintymiseen.
Ymmärrän ap:tä!
Minulle auttaa hieman se, jos sinä päivänä, jolloin esiintymistä on tiedossa, olen pukeutunut mahdollisimman viileästi. Jos nimittäin olen pukeutunut esim. villapaitaan, olen esillä, jännitän ja alan hikoilla, niin se hikoilun havaitseminen pahentaa jännitysoireita ja ylipäätään korostaa tietoisuutta omasta paniikista. Sen sijaan jos esiintyessä ja siten jännittäessä on hieman kylmä, jännityshikoilu ei ole niin runsasta, eikä kaikki huomioni mene kehollisten oireiden tarkkailuun.
Toinen, mikä voi vähentää jännittämistä on, jos tilanteessa voi seistä. Jos joudun esiintymään pöydän ääressä istualtani, tulee paniikkitunne, että en voi tarvittaessa nopeasti paeta paikalta.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko harjoitelleet videolle puhumista tai laulamista yksikseen? Siinä vähän ainakin tottuu esiintymiseen.
Ainakaan minä en osaa laulaa ja kuulostan aivan hirveältä laulaessa. Lapsenikaan ei kestänyt kuunnella iltalauluyrityksiäni pikkuisena.
Kuulostan hirveältä myös videoilla. Joskus olen tehnyt perehdytysvideoita ja niissä kuulostan joko tosi kireältä ylistressaantuneelta tai laahaavalta humalaiselta, vain hyvin satunnaisesti normaalilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakaan minä en osaa laulaa ja kuulostan aivan hirveältä laulaessa. Lapsenikaan ei kestänyt kuunnella iltalauluyrityksiäni pikkuisena.
Kuulostan hirveältä myös videoilla. Joskus olen tehnyt perehdytysvideoita ja niissä kuulostan joko tosi kireältä ylistressaantuneelta tai laahaavalta humalaiselta, vain hyvin satunnaisesti normaalilta.
Omasta mielestäni tuossa kohtaa on hyvä uskotella itselleen, että kuulostaa hyvältä. Ja mitä enemmän teet tuota, sitä helpompaa siitä tulee hyväksyä.
Ajatuksesi ovat uskomattoman voimakkaita. Niillä on kyky vaikuttaa mielialaasi, käyttäytymiseesi ja yleiseen elämänkatsomukseen. Jos voit muuttaa mieltäsi, voit muuttaa elämääsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omasta mielestäni tuossa kohtaa on hyvä uskotella itselleen, että kuulostaa hyvältä. Ja mitä enemmän teet tuota, sitä helpompaa siitä tulee hyväksyä.
Ajatuksesi ovat uskomattoman voimakkaita. Niillä on kyky vaikuttaa mielialaasi, käyttäytymiseesi ja yleiseen elämänkatsomukseen. Jos voit muuttaa mieltäsi, voit muuttaa elämääsi.
Omalla kohdallani tilanne on se, että kuulostan oikeasti pahalta. Ja usein, kun olen ajatellut tai yrittänyt ajatella olevani ihan ok, joku satunnainen ihminen on kommentoinut minulle, miltä kuulostan (negatiivisessa mielessä). Tätä on tapahtunut niin monta kertaa, etten enää pysty kumoamaan sen vaikutusta. Hyvä jos saan edes suuni avattua.
Mulla ei ole antaa mitään toimivia keinoja tuohon kiusalliseen ongelmaan, sillä kärsin siitä itsekin :( Beetat eivät minulle sovi valmiiksi todella alhaisen sydämensykkeen vuoksi.. Olen todella sosiaalisessa työssä, jossa tämä milloin tahansa nouseva puna todella ärsyttää itseä. Vaikka sen järjellä tietää, ettei se ketään muuta haittaa, niin siltien tykkää yhtään! Mulla ei välttämättä liity mitään nolouden tunnetta edes siihen hetkeen, kun se punastuminen alkaa, vaan vasta se alkaa nolottaa.
Tärinäterapiaa saa, kun ajaa autolla tai pyörällä mukulakivikaduilla :DD No ei vaiskaan. Tunnin ulkoilu vie ajatukset muualle, kun huomioi ympäristöä kiinnostuneena. Vaikka tänään pyydystää lumihiutaleita kielelle :)