LUMISTA VIIKONLOPPUA TAMMENTERHOT
Laittaisiko joku osaavampi linkin eiliseen pinoon kun täällä ei oikein hallita.
Heräilin äsken enkä saanut enää unta. Nukkumaan olen käynyt eilen joskus 1 aikoihin et tänään on ehkä päikkärit paikallaan. Ulkona näyttää satelevan hiljalleen lunta. Kyllä lapset riemastuu kun herää.
Unen puute illalla saattoi johtua siitä et päätettiin pistää miehen kans tää omatalo myyntiin ja laittautua asoasunto- jonoon. Niin jäis vähän enemmän säästöön ja jää isommat pihahommat pois kun kesäl ollaan kumminkin mökillä paljon. Lapset ei oikein tiennyt mitä sanoisivat. Toivottavasti on heillä enemmän kavereita kun täällä on kummallakin vaan yksi. Yleensähän rivareissa on lapsiperheitä. Saa nyt nähdä milloin vapautuu.
ZATU: Pörrö antoi " nätisti" vanhempien viettää vähän yhteistä hempeilyaikaa. Ihan kiva, yleensä on käynyt painamaan kovasti johonkin puolelle masua. Tos muuten mies luki (kun laitan aina ylös mihin pitää vastata kun on niin huono muisti)et mitä kirjoittelen. Meni ihan noloks kun tajus mistä puhutaan. " Ei kuulemma kaikkia tarvii kertoa, HEH HEH"
TAU79: Tullaan sunnuntaina puolilta päivin joensuun keilahallille. Mies ja pikkuveli tulee heittämään sinne kilpailua ja myö lasten kans katsomaan.
Hyvää alkanutta viikonloppua kaikille.
Birgit ja pörrö 27+2
Kommentit (25)
Linkki eiliseen pinoon
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=8696599&p=&mpage=1&tmode=…
Huomenta kaikille! Pian pitää lähteä lentoasemalle vastalle mun miehen poikaa joka tulee tänne viettämään syyslomaansa, ruotsissa se on viikon pituinen.
Kyllä se myrsky sitten tännekin löysi!
Eilen illalla yhdentoista maissa istui tyttöjeni kanssa katsomassa elokuvaa kun kuului kauhea rysähdys, tajusin heti että puu on kaatunut talon päälle. Mies oli vielä matkalla kotia sieltä lahdesta, ja hitaasti taittui heidänkin matkansa huonon kelin takia, eli ei auttanut kun mamman laittaa saappaat jalkaan ja mennä sinne kauheeseen tuulentuiskuun katsastamaan vahingot. Tytöt itkivät molemmat kun pelästyivät niin, raukat. Puu oli kaatunut juuri siihen kohtaan missä 3 vuotiaan sänky on toisella puolella, rikkonut pari kattotiiltä, mutta onneksi oli niin laho että osuessaan taloon hajos moneen osaan, niitä osia lojui pihan täydeltä. Katto ei onneksi vahingoittunut sen enempää.
Nyt aamulla oli kaatunut tontilla lisää puita, esim. yksi puista oli kaatunut tien yli joten ensi töikseen aamulla mies sai mennä sahaamaan puuta että pääsis tontilta pois kun puoli kymmenen lähti viemään tytärtä teatterikouluun.
Mulla on nyt sitten ekaa päivää tukisukkahousut. Ohjeeksi sain että laitaa ne päälle sängyssä ennekuin olen noussut aamulla ylös, ja huh huh huh mikä koitos... Mä punkesin ja vedin ja kirosin ja mies nauroi =) Nyt ne on päällä ja kiristää epäkummalliseninhottavasti ja kutittaa.. Olen aina inhonnut sukkahousuja! No jos näistä jottain hyötyä olis niin hyvä niin.
Sindalle, että samanlaisia ajatuksia meillä koiran kasvatuksesta, meidän koira siirtyy toiseen huoneeseen ruokailun ajaksi ja ei saa edes käydä pöydän alla. Mutta ihana, rauhallinen ja pirteä koira on vaikka kurissa pidetäänkin. Ainut ongelma on että murisee vieläkin näille kahdelle pienimille kun yrittävät olla liian lähellä. Olen yrittänyt kaikkia keinoja ja seuraavaksi yritän vesipullolla suihkautella, saa nähä mikä reaktio. Sitruunakaulapantaa olen myös miettinyt (etkös se ollut sinä joka sitä ehdotit?) mutta ne on aika kalliita.
Nyt pitää lähteä ja paras muutenkin lopetella, sähköt ovat olleet on/off tilassa eilisestä lähtien. Voikaas hyvin kaikki!
nenn 30+5
Eilen sitten vihdoin pääsin käymään siellä neuvolassa. Painoa oli tullut vain 700g/2 viikossa. Rautaa kehotti syömään kun oli tippunut hemoglobiini viime kerrasta 125->113. Mulla kyllä huimas yks päivä sillain, että ajattelin johtuvan tuosta. Sf-mitta oli 27,5cm ja viikot oli eilen 30+5. Oli laskenut vähän keskikäyrän alapuolelle, kun alussa oli huiteli yläkäyrällä. Verenpaine 133/82. Peukaloisen sykkeet siinä 140 tietämillä. Sydänääniä kuunnellessa peukaloinen karkaili dopplerin alta.. :)
Niin ja siellä oli sijainen, ei ollut oma th. Tulee vasta ens viikolla töihin. Pitää soittaa ja kysyä siitä hammaslääkäri asiasta, kun täällä ei muuten kuulemma pääse kunnalliseen hoitoon, ellei ole raskaana. Mä aion kyllä vielä keretä käydä tarkistuttamassa hampaitteni kunto.
Maidontulosta: Mullakaan ei juuri ole tullut ennen synnytyksiä maitoa, vasta sen jälkeen. Kuivunutta maitotöhnää ehkä, mutta ei ole tarvinnut liivinsuojuksia alkaa käyttäänn ennen aikojaan. Onneksi..
Monttu: Meillä kans 2 uhmaikäistä. Tai tuolla isommalla ei kauheesti ole tullut noita kohtauksia, mutta tää pienempi, joka lähentelee 2v.ikää, on aika temperamenttinen tapaus. Vähän väliä ollaan kiukuttelemassa ja ei sitten usko mitään! Tekee kaikki ei kielletyt jutut. Kyllä se pistää keihumaan itellä toisinaan.......Mutta onneksi aina ei kuitenkaan noin ole. Jaksaa itekkin paremmin.
Elin@: Vauvabuumia on munkin kavereilla ja miehen siskolla. Eli mua nyt lähellä asuva ystävä sai 2 viikkoa sitten pojan. Toinen ystävä saa helmikuussa toisen lapsensa. Miehen sisko taas odottaa ensimmäistä syntyväksi huhtikuussa. Niin ja minä tietysti joulu-tammikuun vaihteessa.
Äitiliini78 ja myrtti: Mulla myös aina raskaudessa on selkäkivut vaivanneet. Alaselkää vihloo kummasti ja oikeen tuntee esim. sängystä noustessa kuin " löysät" on luut ja antavat periksi. Jotenkin siihen malliin lonksuu. Ei kivaa! Ja ovat kyllä loppuneet synnytyksiin ja toivottavasti nytkin!
OMK80: meidän vauvan tekonimi oli ihan keksimällä keksitty. Ei sen kummemmin tuu mistään..muuta kuin siitä sadusta/(laulusta). -peukaloinen- =)
Zatu: Mukavaa että sait äitiyspakkauksen jo. Minäkin tässä laittelin pojan vaatteita kaappiin valmiiksi, vaikken niitä oo pessytkään vielä. Etsin myös tyttöjen vanhoista niitä neutraaleja sävyjä ja aika vähän niitä oli. Lähinnä valkoisia bodeja, puolipotkareita ja sukkiksia vaan. Ei siinä mitään, ihanaa ostella uusia vaatteita ja pojan värisiä välillä. :)
Sinda75: Saanko udella paljonko maksoit niistä Amarin tukisukkahousuista? Mun pitäis myös ostaa sellaiset, kun pukkaa just sääriin noita ikävän näköisiä kohjuja. Oon iltaisin yrittänyt muistaa nostella jalkoja ylös ja nilkkoja pyöritellä josko auttais verenkiertoon. :)
Juu täytyy lopetella ja mennä lasten kans ulos laskeen mäkeä. On tullut lunta niin paljon, että muksut ihan innoissaan. Näyttäis että tuuli olis hellittänyt jo vähän. On kyllä kunnon myrsky ollut täällä Oulun korkeudella.
Hauskaa viikonloppua kaikille!
mellum ja peukaloinen 30+6
Ikävää että teillä kävi noin myrskyn aikana. Onneksi te olette lasten kans kunnossa! ja ei tullut paljon vahinkoa. Olisin kyllä minäkin säikähtänyt pahemman kerran... Nyt sitten mies sahaan ja raivaan puita edestä. Hommaa varmasti riittää! Tsemppiä!
Lunta tulee jo täällä tuusulassakin, tosin sulaa heti maahan ehdittyään.. :(
Nenn: Hui mitä teillä on käynyt! onneksi selvisitte pahemmilta vaurioilta! Ja tärkein ettei sinulle ja lapsille mitään käynyt.
Meilläkin sähköt katkeilee vähän väliä... ja tuuli on niin hurja että hyvä kun pystyssä pysyy ;)
( . ) pikkuisen on alkanut joku kumma kipu tuolla ihan alamahassa eilisen " hempeilyn" jälkeen : ( En tiedä oikein pitäiskö huolestua... kun ei se kipu kyllä mitään supioistusta ole vaikka supistuksen jälkeen alkoikin... Mutta potkuja kyllä satelee kovin joten pikkuisella on ainaskin kaikki ok.
Mutta mie en viitti kovin kauaa koneella olla kun ei tiiä milloin nuo sähköt taas katkeaa joten viikonloppuja kaikille!!!
äityli ja möhis 27+3
puut heiluu ja tuuli tuivertaa. Ja meitin esikko vaan vetelee parvekkeella päikkäreitään onnellisen tietämättömänä maailman menosta.
( . ) Eipä ole muutoksia. Masu on jo iso ja välillä tulee harjoitussuppareita ja silloin maha on tosi kova. Lisäksi koko häpyluun alue on " hellänä" . Etenkin yön jälkeen tuntuu, ettei pysty edes istumaan saati sitten liikkumaan. Onko muita, joilla sama vaiva?! Masukki liikuskelee mukavasti ja välillä on korjattava itse asentoa, kun tuntuu että tunkee mahan läpi =)
Meku73:lle piti kirjoittamani, että edellisellä neuvolakäynnillä terkkari kirjoitti mulle sen lähetteen synnytystapa-arvioon. Oon menossa Naistenklinikalle ja sain jo kirjeen sieltä ja aika on 4.12. (rv silloin 36+1). Ja syy miks meen synnytystapa-arvioon on, et esikko synty sektiolla. Hassua, et saman kunnan sisällä näitä asioita hoidetaan niin eri tavalla. Itse asustelen siis Itä-Vantaalla.
G: Masukin työnimi on itse keksimäni ja käyttelen sitä oikeastaan vaan täällä. Muuten puhutaan vauvasta.
Mukavaa viikonloppua terhoille =)
Noopu ja pikkukakkonen rv 30+6
istun, nyt on ruokatauko ja pääsin tänne koneelle. On taas kirjoittelu vähän jäänyt... :(
Maitohomma: Ihan outoa, mulla on rintsikat ja yöpaita sellasessa kovettuneessa töhnässä, kai se sit on sitä esimaitoa. Luulin ettei esikoisen odottajalta sitä näin varhain tulisi. Ensin sitä tuli vain toisesta rinnasta (vasemmasta) mutta nyt huomasin että oikea kuppi rintsikoista oli möhnässä. No ainakin toimii kumpikin puoli ;)
Oon taas stressaillu sitä mahan kokoa, kun yks äitiysjoogassa sano mulle et " niin sä oot jollain 20+ viikoilla" , sit se oli ihan ylihämmästyny ku sanoin et 30 viikkoa tulee maanantaina täyteen. Ihan mieleni pahotin vaikka ei tietenkään tää ihminen varmaan pahalla tarkoittanut. Mutta mun mielestä kaikenlaisia kommentteja mahan koosta pitäisi välttää, kun ei voi tietää tuntemattoman kohdalla että jos joku onkin oikeasti vialla. TH kyllä totes että kun Bruno on todennu kaiken olevan hyvin niin mekään ei nyt sit revitä stressiä käyrästä.
Ens viikolla on jo marraskuu. Kyllä alkaa jännittää, eikä malttais oottaa tammikuuhun. En kyl tajua miten vielä joulukuussa edes pystyn kävelemään kun se on jo aika kivuliasta nytkin ajoittain.
Jeps, no pitää alkaa tulostelemaan luentokalvoja, hauskaa viikonloppua kaikille tammiksille!
Beijaflor rv 29+5
Hei vaan! Näyttää ne tuulet yhä puhaltelevan täällä Vantaallakin, mutta yhtään lunta ne eivät kyllä ole vielä tuoneet. Mies on kyllä viimein vaihtamassa renkaita molempiin autoihin, sillä eiköhän sitä lunta pian tännekin saada.
Synnytystapa-arviosta, erityisesti Noopulle: Itä-Vantaalla mekin majailemme, eli sinänsä tosiaan hassua, että vähän eri käytäntöjä jopa neuvoloittain. Tai jos käydään samassa neuvolassa, niin sitten jopa siellä! Oma neuvola on Nissas. Mutta aion kyllä kysyä torstain lääkärikäynnillä, eikö sen voisi laittaa jo silloin, erityisesti kun tuo oma 36+ viikko osuu juuri siihen joulun välipäiville.
Aamulla venyttelin jalkoja ihan suoraksi aamulla herättyäni, ja tuli tosi kova kipu pohkeeseen. Vieläkin on pohje ihan kipeä kävellessä/kannan noustessa, ja ihan kosketusarkakin. Muistelen esikoisen raskausajaltakin vastaavaa, että noiden venyttelyiden kanssa sai olla varovaisena. Onko kellään muulla vastaavaa?
Viikonlopun jatkoa, lähden haukkaamaan jotain välipalaa ja lukemaan kirjaa esikoisen ollessa päikkiksillä.
t.Meku 27+6
Me ollaan sairasteltu oikeen urakalla. Mulla sitten alkoi sinuiitti aika. Lekuri korvaklinikalla lupas leikkausta synnytyksen jälkeen, jos se vaikka helpottais joka talvisia kroonisia sinuiitteja. Pojilla molemmilla vuorotellen kova kuume (lähes 41c) ja kovaa yskää. Nyt alkaa helpottaa.
( . ) vatsa sen kuin kasvaa :D ti piti olla neuvola lääkäri mut sekin oli kipee joten se siirtyi. Tav neuvola ens viikolla ja lääkäri sitä seuravana. Vaaveli on mulla ihan selvästi perätilassa, niinkuin pojat tässä vaiheessa, ei tod näk enää käänny. Joten kyllä se siltä näyttää että 3. sektio edessä. Supistelee aika lailla, välillä jopa kivuliaita, oon nyt saikulla, mut ens to taas töihin. Jos supistelut jatkuu niin kait sitä on saatava lisää saikkua omalta neuvola lääkäriltä. Terv.keskus lääkäri ei antanut kuin 7pv. Mulla on kuitenkin fyysisesti rasittava duuni, oon sairaanhoitaja kirurgisella osastolla.
Vauva Buumista: mun lähipiiristä on todella moni saanut vauvan lähiaikoina tai saamassa. Viimesimmät syntyivät keskiviikkona, kaveri sai kaksos pojat rv 34+? pikkuisethan ne on mutta pääsee kotiin jo ens viikolla. Voi ku ne oli suloisia.
NENN: kurja juttu teillä eilen myskyssä. Muuten mistä sä oot hommannut tukisukkikset. Mun pitäis kanssa siirtyy sellaisiin, kun pelkät tukisukat ei enää riitä :( Mulla kans alapäässä karmee kohju ja lääkäri suitteli sen takia sukkiksia.
Eipä tässä paljon muuta, kotona kun ollaan viihdytty.
-MM- ja baby 27+1
[color=3A5FCD]Täällä ollaan pihalla huhkittu koko päivä. Nimittäin meidän taloyhtiössä on pihatalkoot. Vallan mielenkiintoista on ollut haravoida, sillä kun yhden kohdan olet saanut haravoitua tulee seuraava tuulenpuuska, niin siinä on taas saman verran lehtiä. Mut pääasia on kai se yhdessä olo ja yhdessä tekemisen maku :) Talkoosauna alkaakin sitten naisille kuudelta ja miehille kahdeksalta. Tuolla taisi suuri osa miehistä olla jo olut kädessä monta tuntia sitten. Saas nähdä kuinka moni niistä oikeasti sinne saunaan asti pääsee ;)
[color=6959CD]Meilläkin vaihdettiin sitten eilen talvitassut autoon, kun sitä lunta tännekin lupailtiin. No ei ole ainakaan vielä näkynyt, mutta ollaanpa nyt kerrankin hyvissä ajoin liikenteessä.
[color=3A5FCD]Elin@: RT1 ja RT2 tarkoittavat molemmat raivotarjontaa, mutta tuo numero sitä kummalla puolella sikiön selkä on. Muistaakseni 1 tarkoitti vasemmalla puolella (äidistä katsoen) ja 2 siten oikealla.
[color=6959CD]Sinda: Ai no hyvä, jossei koirat kuuroudestaan kärsi. Tää ystävän rotikka on vaan jo muutenkin niin väsynyt ja vanha, että suurimman osan ajasta nukkuu. Ystävällä on toinenkin nuorempi rotikka (naaras), muttei ollenkaan niin älykäs kuin tää vanhus (uros). Enemmänkin sellainen kaahottaja. Nyt ystäväpariskunta miettii sitä, että pitäisikö heidän ottaa uusi koira nyt ennen kuin vanhemmasta aika jättää, sillä tää nuorempi ei ole koskaan ollut yksin ja ystävä ei osaa kuvitella miten tää nuorempi reagoi yksinjäämiseen. Vai pitäiskö odottaa siihen saakka, että tää vanhempi saa viettää rauhallisen vanhuuden, sillä ei se ehkä jaksa katsella pennun " häsläämistä" ja kärsii siitä.
[color=3A5FCD]TyönimiG: Nimitys Papu tuli siitä, kun joskus ihan alkuraskaudessa kuvattiin vauvan senhetkistä kokoa nimityksellä " kahvipavun kokoinen" . Siitä jäi siis Papu nimitys.
[color=6959CD]Mutta kai sitä pitää lopetella ja siirtyä lepäämään. Verotti tuo haravointi hieman voimia. Supistellutkin on tänään jonkin verran. Onneksi aika moni naapureista tiesi, että meille tulee vauva, joten eivät ihmetellyt miksi pidin taukoja aina välillä ja istuskelin tuolissa. Tauoilla meinas vaan tulla kylmä, ku kävi niin ikävä tuuli.
Sulina + Papu rv 31+2
[color=darkviolet]Eilen kyllä päivällä tuulen kans sato, mutta kai pahin myrsky meni ohi jostain, koska täällä ei mitään hirmusia tuulenpuuskia ollu.
Kirpparilla tuli käytyä ja villalanka ostoksilla. Sais viimein kaulaliinan valmiiksi.
[color=blue]Sinda [color=violet]vaikka luet tätä myöhemmin niin voimia tähän päivään *halaa*.
[color=blue]Birgit [color=maroon]juu ukot ei varmaan ymmärrä miten täällä tulee aika vapautuneesti kerrottua kaikenlaista. Kuten vaikka himoista tai niitten puutteista.
[color=blue]Taneli [color=violet]onnea mökin metsästykseen :) Meillä on myös nimiasiat ihan hukassa, samoin kummiasiat ihan suunnitteluasteella. Mut jospa ne täs ajan kuluessa selviää.
[color=blue]Nenn [color=maroon]onneksi selvisitte säikähyksellä myräkän tuhoista. Asiasta kymmenenteen ja kukkapurkkiin niin etkös se sie sanonu hankkinees mittatilaustyönä neuvolan kautta tukisukat? Kyselin taannoin, ett oliko kallista. .?
[color=blue]Mellum [color=violet]hyvä, että tarkastuksessa kaikki ok bd bd. Mä oottelen täs ukkoo kotio, ett pääsis siirtään tuon lipaston. Vois pakkauksesta tyhjätä vaatteita sinne :) sormet syyhyää, mutten viiti yksin raahata mitään painavaa.
[color=blue]Äityli [color=maroon]on varmaan ihan normaalia, jos joskus muhinoinnin jälkeen kiputuntemuksia. Mut jos ne on pahoja niin kannattaa ottaa rauhallisesti ja levätä.
[color=blue]Noopu [color=violet]vastaavaa kipua ei oo mulla ollu, mutta kai tuo on lantion löystymisen oire?
[color=blue]Beijaflor [color=maroon]niin yksilöllisestihän se tuo masu meillä kaikilla näkyy tai ei näy. Sehän se on tympeetä, ku toiset ajattelemattaan päästää sammakoita suustaan. Ite oon toistaseksi niiltä välttyny. Oman ukon kommenteista en ota hernettä nenään, ku ne on ollu huumorimielessä tai ihan asiallisia ihmettelyjä.
[color=blue]Meku [color=violet]unissaan ainaki, jos oon hankalaan jännitykseen kai kinttujani pistäny niin alkaa repiin vähäsen. Onneksi suht pian menny ohi. Varsinaisesti en oo venytelly, vaikka kieltämättä pitäs saaha aikaseksi.
[color=blue]Moominmamma [color=maroon]jospa teillä nyt alkas pöpövapaa aika. Millä mielin meet sektioon, jos se on eessä? Mua mietityttää välillä miten tällä kertaa käy ja ei voi tietää vaikka ois suunniteltu sektio eessä, jos peipi kasvaa ihan tolkuttomasti. Ehkä ennemmin yrittäsin alateitse synnytystä, vaikkaki sektio meni viimeks hyvin.
[color=blue]Sulina [color=violet]heh :D en oikeen osaa kuvitella haravoimista, ku tuonne kartanolle kahtoopi. Täällä ku aurakalustot on ollu liikenteessä ja itekki harjailin rappuja paksusta märästä lumesta aamulla. Tuntu, ett harjanvarsi napsahtaa poikki :/ Ukko ei ollu vielä lumilapioo ottanu esille.
[color=darkviolet][b]Kertokaas suonikohjuista? [/b]Siis tiiän miltä ne näyttää, mut ku mulle on mielestäni ykskaks ilmestyny pohkeeseen pikkunen mustelma. Onko tuo kohjun alku? Siis luulen etten oo sitä mihinkää pökänny. Mietin auttaako tuohon jäägeeliä iskee? [b]Sinda [/b]puhuit vaahtohoidoista :O mitä ne on??
Yrittäny tosiaan olla ketarat kattoo kohti (kuten oon sanonu, ilman himoja!) sillon tällön. Tuli kyllä yks päivä taas vaan hippastua ja touhuttua siivotessa ettei tullu heittäydyttyä kesken kaiken selälleen. En saata etes aatella, ett joskus joutus kohjuleikkauksiin *hirvittää*.
Pitää kipasta herättään akka ettei nuku liikaa. .
Z ja peipi 27+1
Tosi karsee ilma täällä lappeenrannassakin, tuulee ja sataa räntää, yöks!
Eilen oltiin sitten siellä Titi-nalle konsertissa ja olipas tytöllä kivaa! Konsertin jälkeen nallet+ Riitta tulivat vielä tapaamaan lapsia ja hyvänen aika miten tyttö oli onnellinen kun pääsi halailemaan nalleja:) Oikein itsekin liikuttui pienen onnesta kun sitä sivusta katsoi. Ei yhtään pelännyt nalleja vaikka ne isoja ovatkin. Täytyy tosiaan joku kesä lähteä Titinallen kotiin Ikaalisiin, uskallan ennustaa että meillä tykätään nalleista pitkään;)
Monttu: Kyllä siellä sellainen kuhina oli päällä, ettei toivoakaan yrittää tunnistaa teitä! Missä istuitte? Me oltiin salin vasemmalla puolella ovista katsottuna ja toiseksi ylimmällä rivillä. TYkkäskö teidän tyttö?
Sulina: Oisko meidän koira ollut n. 10v kun käytiin eläinlääkärillä ja pohdittiin toisen koiran ottoa. Tää eläinlääkäri sanoi, että jos ottaa toisen koiran, se pitäisi tehdä heti. Muuten on parempi antaa vanhan koiran vanheta rauhassa, se rasittuu liikaa pennun kanssa. Ja kyllä sen huomaa meidän 13v. vanhuksesta nyt, ei se kauaa kestä pentukoiran vouhotusta jos lenkillä nähdään vaan selkeesti sillä palaa pinna. Meidänkin koira on melko kuuro tapaus, enkä usko sen sinänsä sitä häiritsevän. Toki tuo vanheneminen kokonaisuutena on tehnyt siitä vähän seniilin.
Beijaflor: Miustakin on hyvä noissa masu-kommenteissa olla aika varovainen. Tässä " tilassa" sitä on muutenkin jo aika herkkä ja helposti pahoittaa mielensä. Ja tuo masun koko vaihtelee NIIN paljon. Sitä paitsi toisaalta on ihan kiva, jos masu ei ole iso. Nimittäin palautumisen kannalta. Miulla kun oli melko iso maha ekasta niin tokihan sitten ihan nahkakin venyy ja sitähän ei sitten oikein saa takaisin alkuperäiseen malliin muuten kuin veitsellä...Nyt en enää välttämättä toivokaan niin isoa masua enää itselleni, ekasta oli jotenkin ihanaa kun maha oli mahdollisimman iso!!!
Nenn: Kurjaa , että myrsky on tehnyt tuhoja teidän pihalla:( Meilläkin koira poistuu keittiöstä kun siellä syödään, eikä todellakaan sa akerjätä kuola valuten pöydän vieressä;)
Nyt on pakko lähteä ruoan laittoon, vaikka olisihan tuota voinut vielä kirjoitallakin..
tikru
Tietääkö kukaan tammenterhoista mitä suosituksia on Pirkka sulatejuuston suhteen? Tai ylipäänsä sulatejuustojen..
Satuin tällä viikolla ostamaan kyseistä juustoa, huomasin kyllä että sisäpuolen foliokansi oli pikkuisen raollaan jo pakettia avatessani... popsin hyvällä ruokahalulla ja eilen alkoi järkyttävä kurkkukipu ja nuha. Listerioosin oireena voi olla juuri " ihan tavallinen" flunssa. Paketissa ei lue onko tuote valmistettu pastöroidusta maidosta vaiko eikö...
Hysteerinen nyssäkkä ja simppa 27+2
Poika on haettu, onneksi lentoihin ei ollut vaikuttanut tuulinen sää, vaan ajallaan tuli Blue1 ! Eli nyt perhe on " täydellisesti" koossa, no tai mies ja vanhin lapsi eivät tällä hetkellä ole kotona, mies on muuttamassa mun äidille ja tähän muuttoon liittyy taas sata surkuhupaisaa käänettä että en edes jaksa kertoa, tälläistähän se on kun alkoholistin pitää jostain selvitä...
Moominmammalle ja Zatulle ( en ole aikaisempaa huhuiliasi sattunut näkemään =) ) että tukisukat tilasin terveyskeskuksen kautta, neuvolan täti mittasi reiden pituuden ja paksuuden ja sain mitoiltaan oikeankokoiset sukat. Merkki on ResT.E.D ja hinta oli 18 euroa.
Ja nyt hehkutan: KANNATTAA käyttää tukisukkia!!!!!! Ihanaa kun on jo ilta ja jalkoja ei yhtään särje eikä ne ole turvoksissa!! Eli kaikki epäröijät heti ostoksille! Oon mä vaan tyhmä kun on viides raskaus ja ekat tukisukat, jos tälläinen olo jatkuu joka päivä, en voi tajuta etten ole aikaisemmin hankkinut näitä. Myös seisomatyössä olevat, täältä tulee lämpimät suosittelut!!
Äitylille, täälläkin alkaa hempeilyn päätteeksi kummat tuntemukset ja supistukset, mutta toistaiseksi ne eivät ole pahentuneet. Seuraa tilannetta!
Lunta tulee ja olo on melkein jouluinen...
lauantai-iltaa mammoille!
Huh mikä keli tuli, kun päästiin Heinolaan asti. Espoossa paistoi aurinko ja oli ihan kuivaa ja " lämmintä" kun lähdettiin. Heinolassa satoi lunta ja räntää niin paljon, että oli pakko peruuttaa mökkikatselmukset ja kääntyä takasin kotiin, kun kesärenkailla oltiin liikenteessä. Hitto että ärsytti.
Talvirenkaat olisi voitu vaihtaa, mutta mies katsoi sääennustuksia netistä ja Heinolan korkeudella piti olla pari astetta plussaa. No kotia päästyämme sääennustus oli muuttunut todellisemmaksi netissäkin :)
Sulina tosiaan laittoikin oikeat vastaukset elin@alle noista raivotarjonnoista, kun minä aavistelin aamulla väärin. Mutta onkohan sille " otsatarjonnalle" jotain koodia hmm?
nyssäkälle: kävin pirkan sivuilla katsomassa ja pirkka-sulatejuuston ainesosina on käytetty juustoa + muita aineita. Juustoahan saa syödä ja ainakin minä olen syönyt sulatejuustoa hyvällä omalla tunnolla. En ole edes kuullut, että sitä ei voisi syödä. Luulisin, että sulle on iskenyt ihan tavallinen nuha.
nennille: onneksi ei teill ekäynyt kuinkaan. Hitto olisin kyllä pelästynyt moista rysäystä tuohon aikaan illasta tai no todennäköiseti olisin säikähtänyt mihin aikaan tahansa.
Meillä oli pihan aidan tukipuu murtunut yöllä myrskyn voimasta (tai sit joku tullut baarista ja nojannut aitaan:))joten nyt aita on kenollaan/portti vinksallaan. Vitsit, kun vuokratalon aitaa ei viitsis kauheella hinnalla ruveta korjailemaan.
työnimig: perttu on pojan " keksimä" nimi. (Kesällä osasi sanoa arttu, perttu, kerttu ja terttu. Alkoi leppäkertusta) Joten perttuvauvasta mudostui loistava työnimi. Nyt sukulaiset kaikki puhuu, kuinka perttu olisi kiva nimi, mutten mä oikein osaa ajatella itseäni pertun äitinä.
Maitog: ei ole vielä mitään tullut. Maito nousi esikoisestakin vasta useamman päivän kuluttua synnytyksestä, joten toivottavasti sairaalassa sitten.
Zatu: ei mun mielestä suonikohjut kyllä ihan tavalliselta mustelmalta näytä, vaan semmoisia suonia ihan on näkyvillä.
No, nyt saunaan!
Taneli
Nyt sit ollaan käyty esikoisen kanssa teatterissa, CAR-MEN, oli jonkin sortin puol ooppera lapsille. Käsitteli ystävyydestä ja autoista. Poika anaskin tykkäs kovasti.
ZATU: mullahan on takana jo 2 suunniteltua sektiota, molemmat kun oli pt vauvoja. Nyt sitten satuin kuulemaan että joissakin sairaaloissa vois saada alatie synnytyksen vaikka takana 2 sektiota, sain lähetteen naisten klinikalle, synnytys suunnittelua ja juttelua sen asian tiimoilta. Mutta kun mun kohtu on sellanen pitkulainen ja vaikuttaa että vaavit mielummin istuu. Nyt meidän baby kääntyi n 2vk:a sitten väärin päin ja ei oo siitä liikahtanut, samoin oli poikien kanssa n rv 25.
Olisin mielelläni kokenut alatie synnytyksen, mutta mulle se sektio on se tuttu homma joten ei kait sille sit voi mitään. Vaikka silti se alatie synnytys kiehtoo. Mulla on molemmat sektiot olleet todella helppoja jälkeen päin ja toipuminen nopeeta. Tää mua vähän pelottaakin mitä jos tää kolmas ei ookaan yhtä helppo.
Niistä kohjuista: itse kohju ei ala mustelmalla vaan ihan alusta asti on sellainen sininen mato jalassa. Mustelma on /voi olla pinnallinen laskimotukos. Näitäkin mulla on vasemmassa jalassa vaikka kuin paljon. Jos ne kipeytyy tai rupee kuumottamaan kannattaa näyttää lekurille. Mulla oli sellainen tilanns viime loppuraskaudessa ja silloin kintut ultrattiin ihan varmuuden vuoksi että ei olis kehittymässä syvää trombia(tukosta). Se vasta olis vaarallinen.
Nyssykkä: ´sulatejuustoja voi syödä. Mä oon syönnyt Pirkankin omaa, se on tehty pastöroituun maitoon.
Iltoja kaikille!
-MM-
[color=darkviolet]Oon tosiaan sellanen sähkäsijä välillä etten sit muista, vaikka oisinki pökänny kinttuni jonnekki. Pitää seurata katooko se tai tuleeko lisää.
Hankkia nyt ainaki useemmat tukisukat.
Kerpele, ku huomiseen pitää jaksaa oottaa, ett saa järjestystä vaihtumaan *mur*. Ukon piti tänään olla metässä kytenyttä paloo sammuttelemassa niin meni vähäsetki suunnitelmat sekasi.
Ens viikolla sitä pitäs juhlia urakalla. On kummipojan, systerin ja äitin ukon synttärit. Kummipojalle ostin Tomi Traktori palapelipaketin, systerille ostin kissasukat ja -heijastimen (kukkapuska lisäksi), mut vielä pitäs kehittää äitin ukolle lahja. En tiiä pitäskö kutoa kaulaliina ja kietoa se konjamiiniputelin ympärille ;D Ei vaan oikeesti ei oo hajuakkaan mitä ostas.
Ois kiva käyä tanssimassa kapakissa, mut enhän mie jaksa valvoo. Sit nuokkusin baaritiskillä tai nukahtasin loossiin :D Näyttäs varmaan hyvälle tässä tilassa, lähtis pienessä paikassa jutut liikkeelle.
[b]Onko muut käyny tanssimassa? [/b]
Nyt suoriutua peseen pakkelit naamasta ja tehä joku kuorinta. .
[color=darkviolet]Ukon piti lähtee mehtään kytöpalon takia viel sahaileen joitain kaatuneita puita. Akka tekee helmitauluja, pyykkikone on hommissa ja mä oon aamusta asti kutonu itelle kynsikkäitä. Saapa nähä mitä niistä tulee :D Mutta liputtamisen arvonen asia on se, että sain eilen systerille kaulaliinan valmiiks pukinkonttiin :) :)
Silmät ristissä varmaan tein sitä yöllä, ku en malttanu lopettaa ennenku oli valmis. Unille menin kovastikki ennen puolta yötä. Millään ei jaksa nykyään enää valvoo myöhään.
Eilen tuli ostettua eka kerran linnunsiemeniä. Tänään oliki aamusella jotain -6 astetta, joten ihan hyvään aikaan alotti ulkoruokinnan ;)
Pitänee lähtee akan kans pihalle. Sit ois tarkotus syöpästä välissä ja lähtee kahtoon ukkojen hommia metässä. Akka on varmasti tohkeissaan, joten en vielä sille maininnu suunnitelmista.
Pirtsakkaa päivää terhoille :)
Z ja peipi 27+2
Täällä oli aamulla pakkasta 10 astetta, joten talviaikaan siirtyminen kävi kyllä niinkuin kaikin puolin yhtäaikaa.
Meilläkin on tänä aamuna oltu reippaina, mies on levyttänyt tuon yhden väliseinän, mitä meillä tänä viikonloppuna nyt alettiin tekemään ja mä olen pessyt pyykkiä (toinen koneellinen nyt pyörimässä). Eilen vaihdoin lakanat, joten pyykkiä tuli sit kerralla jonkin verran. Ja kun meillä ei ole kuivausrumpua, niin kaikki pitää kuivata narulla, mutta onneksi meillä täällä uudessa asunnossa pyykit kuivuu sisälläkin tosi nopsaan.
Just äsken tein perheelle ruuan valmiiksi ja nyt lähden itse käymään vähän harrastamassa ja jätän lapset miehen kanssa kotiin. Äitikin tarvitsee hetken omaa aikaa, vaikkei meidän 5v. tyttö sitä nykyisin millään ymmärräkään, ei päästäis äitiä millään lähtemään yksin minnekään. Ei auta perustelut eikä järkipuheet, mutta sellastahan se lasten kanssa on..
Mutta nyt taidan valmistautua lähtööni, huomenna alkaa viimeinen työviikko ja sitten koittaa pitkä loma ;o)
-äitiliini ja masukki 30+5
Me ollaan taas lähdössä mökin metsästykseen. Aika kivaa hurutella pitkin eteläistä Suomea koko perheen voimin. Meillä ei ole edes mankkaa autossa, joten kovasti laulellaan lastenlauluja yms.
Elina, tuli mieleen että rt1 voisi tarkoittaa, sitä kumpi raivotarjonta on kyseessä, siis raivo- tai otsatarjonta. Kun otsatarjonnalle ei ole vissiin omaa lyhennettään. Meidän poika syntyi otsa edellä, en osannut edes ihmetellä moista ennenkuin oma neuvolantäti tuumasi, että on sinulla tilava lantio, kun pystyit noin vain synnyttämään otsa edellä pojan.
Mua alkaa kohta ahdistamaan, kun me ei keksitä tälle tulevalle pojalle nimeä. Minusta olisi mukavaa, kun syntyessään olisi pojalla jo oma nimi, kuten esikoispojalla oli. Mutta nyt me vaan pyöritään kehää, kuukausia sitten kivalta kuulostaneet nimet ei kiinnosta enää yhtään ja uudet ei nappaa senkään vertaa. No, josko se putkahtaisi sitten joku kaunis päivä...
Mutta nyt aamupalalle ja sitten autoon!
Taneli+perttuvauva 29+6