Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi en opi englantia?

Vierailija
04.09.2022 |

Lukiossa ykkösellä ja havahduin siihen, etten osaa englantia OLLENKAAN. Kaiken kieliopin, sanojen, piilomerkitysten, lauserakenteiden, epäsäännöllisten verbien ja ylipäätään kaiken hahmottaminen ei vaan onnistu. En pysty esimerkiksi päässä muodostamaan englannin kielistä lausetta. Kyse ei ole siitä, ettenkö harjoittelisi. Olen käyttänyt niin monia tunteja koko peruskoulun, jotta oppisin englantia, mutta mikään ei jää päähän.

Vinkkejä? Kohtalotovereita? Mitä tahansa?

Kommentit (72)

Vierailija
1/72 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opitko muita kieliä? Ootko hyvä äidinkielessä? Ehkä et vaan ole kielellisesti lahjakas.

Vierailija
2/72 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeastiko et esim osaisi sanoa englanniksi vaikka,

"hei, minun nimeni on Martta-Paavali, mikä sinun nimesi on?"

Vaikea uskoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/72 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla auttoi, kun aloin kuunnella musiikkia sanoitusten kanssa. Mun pää on myös sellainen, että esim. ruotsi ja saksa sinne istuvat paremmin kuin englanti.

Tai voitko kuunnella englanniksi kirjoja? Peitä suomen kieliset tekstit tv-ohjelmista. Mä nähtävästi yritin pilkkoa kieltä liikaakin ja juutuin sanaan ja kokonaisuus jäi ymmärtämättä.

Vierailija
4/72 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opitko muita kieliä? Ootko hyvä äidinkielessä? Ehkä et vaan ole kielellisesti lahjakas.

Ruotsikin ihan mahdoton. Äikkä ihan ok, kirjoittaessa helpoin. Silti ihan suomen puhuminen on tosi vaikeaa, kun ei pysty jotenkin hahmottamaan, mitä pitäisi sanoa. Pakko aina miettiä lauseet etukäteen päässä, koska muuten en tiedä mitä sanon. Spontaanisti puhuessa sanat vaan katoaa päästä.

ap

Vierailija
5/72 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla auttoi, kun aloin kuunnella musiikkia sanoitusten kanssa. Mun pää on myös sellainen, että esim. ruotsi ja saksa sinne istuvat paremmin kuin englanti.

Tai voitko kuunnella englanniksi kirjoja? Peitä suomen kieliset tekstit tv-ohjelmista. Mä nähtävästi yritin pilkkoa kieltä liikaakin ja juutuin sanaan ja kokonaisuus jäi ymmärtämättä.

Kaikki tuo käytössä/kokeiltu...

ap

Vierailija
6/72 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku lukihärö-tyyppinen diagnoosi? 

Vierailija
7/72 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeastiko et esim osaisi sanoa englanniksi vaikka,

"hei, minun nimeni on Martta-Paavali, mikä sinun nimesi on?"

Vaikea uskoa.

No toi nyt on ehkä ainoa asia mitä osaan. Sellaset valmiit lauseet ja sanonnat jotenkin onnistuu, mutta auta armias kun itse pitäis muodostaa joku lause englanniksi.

ap

Vierailija
8/72 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei oo mitään diagnooseja. Äidillä kuitenkin lukihäiriö ja sitä luultavasti suvussa enemmänkin.

ap

Vierailija
9/72 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä apua erityisopettajalta! Hän voi myös testata sinut lukiongelman selvittämiseksi. Voit saada kirjoituksiin lisäaikaa.

Vierailija
10/72 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei oo mitään diagnooseja. Äidillä kuitenkin lukihäiriö ja sitä luultavasti suvussa enemmänkin.

ap

No nyt sitten lääkärin pakeille. Sanoit aikaisemmin, että suomeksikaan ei meinaa oikein onnistua.

Vierailija
11/72 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyydä apua erityisopettajalta! Hän voi myös testata sinut lukiongelman selvittämiseksi. Voit saada kirjoituksiin lisäaikaa.

Okei, kiitos vinkistä! Meillä oli vähän aikaa sitten lukiseula, jossa en ilmeisesti jäänyt kiinni, mutta eihän se toki kaikkia näytä.

ap

Vierailija
12/72 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

No nyt sitten lääkärin pakeille. Sanoit aikaisemmin, että suomeksikaan ei meinaa oikein onnistua.

Vissiin sitten näin. Kerran tästä terkkarille mainitsin ja vastasi vain, ettei oikein usko mihinkään häiriöön, kun miulla kuitenkin keskiarvo 9.2

ap

Vierailija
13/72 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se ongelma siis nimenomaan puhumisessa? Osaatko kirjoittaa englanninkielisiä lauseita?

Vierailija
14/72 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko se ongelma siis nimenomaan puhumisessa? Osaatko kirjoittaa englanninkielisiä lauseita?

En osaa kirjoittaakkaan englantia. Äidinkielessä olen kuulemma kirjoittaessa lahjakas, mutta puhuminen on tosi vaikeaa.

ap

Vierailija
15/72 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Vissiin sitten näin. Kerran tästä terkkarille mainitsin ja vastasi vain, ettei oikein usko mihinkään häiriöön, kun miulla kuitenkin keskiarvo 9.2

ap

Miten se keskiarvo voi olla noin hyvä, jos et pysty lainkaan tuottamaan vieraskielistä tekstiä? Sullahan täytyy mennä siis kokeet kuitenkin hyvin.

Vierailija
16/72 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet varmaan vain tosi tyhmä.

Vierailija
17/72 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

ap

Miten se keskiarvo voi olla noin hyvä, jos et pysty lainkaan tuottamaan vieraskielistä tekstiä? Sullahan täytyy mennä siis kokeet kuitenkin hyvin.

Englannin ja ruotsin numerot oli molemmat 8 eli siis hyvä. Totuus on se, että suurimmassa osassa kokeista pärjäsi opettelemalla sanoja ulkoa, joka multa jotenkin onnistuu siten, että pärjään kokeessa, mutta kokeen jälkeen ne unohtuu täysin. Mulla myös oli koulussa sellanen hyvän tytön maine, joka selkeästi kallistaa sen numeron sinne paremmalle puolelle, vaikkei näin saisi ollakkaan. Usein isommista kokeista kielissä sain numeroita 5 ja 6.

ap

Vierailija
18/72 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

ap

Ja itseasiassa kokeissa ei juurikaan tarvinnut muodostaa lauseita... Vaan täydentää sanalla tai oikealla kielioppisäännöllä. Kokeen jälkeen nekin unohtui.

ap

Vierailija
19/72 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Englannin opiskelu vain on niin mahdottoman turhauttavaa, kun en vain ymmärrä sitä. Miun aivot ei vaan pysty käsittelemään niin suuria kokonaisuuksia tai jotain. Niin paljon kielioppisääntöjä, sanoja, hankalia lauserakenteita, jotain helvetin futuurin piilomerkityksiä. Kysyin opettajalta, että miten ihmeessä nää kaikki pitäis oppia ja muistaa, niin vastaus oli että ne vaan tulee selkärangasta.... Miulla ei ilmeisesti oo selkärankaa

ap

Vierailija
20/72 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi viisi