Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

YLE: Suurin osa laihduttajista lihottaa itsenä takaisin. Lääkäri: Ylipainon ihannointi on absurdia. Mitenkäs se tervepainoisen elämän sitten voi saavuttaa??

Vierailija
04.09.2022 |

Itsekin tiedän paljon lihavia, joista osa on laihduttanut - ja lihottaneet itsensä takaisin. Osa jopa korkojen kera.

Milloin ihmiset oppivat, että mikään kuuri ei tuo pysyvää tulosta vaan ylipainosta vapautuminen vaatii suurta pysyvää muutosta ihmisenä??

Jokainen tervepainoinen voi miettiä kuinka helppoa olisi alkaa elämään ylipainoisen elämää.... no thanks!

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruokavalion muutos riittää laihduttamiseen. Liikuntaa siihen ei vaadita. Liikuntahan ei itse asiassa laihduta lainkaan ellei sitä harrasta tuntitolkulla joka päivä.

Huvittaa monessa laihdutusohjelmassa se, että osallistujan ruokavalio laitetaan aluksi täysin uusiksi ja samalla hänet pistetään harjoittamaan kovaa liikuntaa. Ei sellaisella tavalla saada koskaan pysyviä tuloksia. Poikkeuksia tietenkin on.

No mitäs sitten syödä? Mua ainakin alkaa ahdistaa ja masentaa ilman herkkuja... Millä se estetään?

Sun kohdalla eka homma on asennemuutos.

Voi olla mutta oikeesti tuntuu kun olisin helvetissä jos en saa herkkuja. Koko maailma kaatuu päälle saan käytännössä paniikin. Pidä siinä esitelmä kokouksessa... Ahdistaa edes puhua ihmisille... ilman herkkuja mä varjoon johonkin varjomaailmaan jossa ei oo toivoa...

Siis mä en pysty toimiin ilman... Tulee todella synkkiä ajatuksia mitä tähän ei voi laittaa

Tiesitkö että sokeri vertautuu huumeisiin koska se koukuttaa. Sulla on siis sokeri addiktio. Hommaa apteekista sitä pikkulapselle suunnattua kynsilakkaa joka on myrkytön mutta maistuu pahalta ja näin estää kynsien pureskelua (onkohan tätä vielä myynnissä?). Aina kun rupee tekee mieli herkkuja lipaiset tätä pahan makuista tuotetta niin ohjelmoit aivosi kuvittelemaan että herkut maistuu pahalta.

Vierailija
22/49 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruokavalion muutos riittää laihduttamiseen. Liikuntaa siihen ei vaadita. Liikuntahan ei itse asiassa laihduta lainkaan ellei sitä harrasta tuntitolkulla joka päivä.

Huvittaa monessa laihdutusohjelmassa se, että osallistujan ruokavalio laitetaan aluksi täysin uusiksi ja samalla hänet pistetään harjoittamaan kovaa liikuntaa. Ei sellaisella tavalla saada koskaan pysyviä tuloksia. Poikkeuksia tietenkin on.

No mitäs sitten syödä? Mua ainakin alkaa ahdistaa ja masentaa ilman herkkuja... Millä se estetään?

Sun kohdalla eka homma on asennemuutos.

Voi olla mutta oikeesti tuntuu kun olisin helvetissä jos en saa herkkuja. Koko maailma kaatuu päälle saan käytännössä paniikin. Pidä siinä esitelmä kokouksessa... Ahdistaa edes puhua ihmisille... ilman herkkuja mä varjoon johonkin varjomaailmaan jossa ei oo toivoa...

Siis mä en pysty toimiin ilman... Tulee todella synkkiä ajatuksia mitä tähän ei voi laittaa

Tiesitkö että sokeri vertautuu huumeisiin koska se koukuttaa. Sulla on siis sokeri addiktio. Hommaa apteekista sitä pikkulapselle suunnattua kynsilakkaa joka on myrkytön mutta maistuu pahalta ja näin estää kynsien pureskelua (onkohan tätä vielä myynnissä?). Aina kun rupee tekee mieli herkkuja lipaiset tätä pahan makuista tuotetta niin ohjelmoit aivosi kuvittelemaan että herkut maistuu pahalta.

Se vois ehkä pelastaa mut

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta liikunnan merkitystä aliarvioidaan, kuin lasketaan pelkät liikunnan kuluttamat kalorit. Kun liikunta on oikeanlaista, kuntoa kohottavaa ja terveyttä edistävää, se laskee kynnystä liikkua muutenkin kuin vain liikuntakertoina. Säännöllinen liikunta mm. laskee stressitasoja ja parantaa unta, mikä vähentää tunnesyömistä. Painonhallinta on minusta merkittävästi helpompaa, kun siihen kuuluu liikunta. 

Vierailija
24/49 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mä olen todella ilkeä lapsille ja puolisolle ilman herkkuja! Mä en vaan pysty! Kuin kaikki voimavarat vietäis! Siis oon todella paska.

Herkuilla kepponen, hellä ja auttava

Rakastan heitä!

Vinkkiä?

Ei auta jos laihdun ja saan palkaksi eron! Luuletko että pysyn laihana? Jep

Onko sulla joku sokeririippuvuus? Vai nälkä?

Exä oli aina vihainen,kun oli nälissään (vaikka oli hoikka).

Jos nälkä niin terveellisempää ruokaa niin,että ei ole nälkäinen. Herkut varmaan saavat vaan romahduksia verensokerissa.

Vierailija
25/49 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihavuuden kustannukset yhteiskunnalle ovat aivan järkyttävät. Punnitus kuukauden viimeisenä arkipäivänä, ja BMI-laskuriin pohjautuva verotus. Isot maksaisivat isosti.

Vierailija
26/49 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mä olen todella ilkeä lapsille ja puolisolle ilman herkkuja! Mä en vaan pysty! Kuin kaikki voimavarat vietäis! Siis oon todella paska.

Rakastan heitä!

Vinkkiä?

Jos nälkä niin terveellisempää ruokaa niin,että ei ole nälkäinen. Herkut varmaan saavat vaan romahduksia verensokerissa.

No voi olla nälläkin, mutta ns. normiruokaa ei

tee mieli. Se on kuin lapsena söi pakolla.

Kasvikset on kylmiä ja narskuu hampaissa.

Jne... Tuntuu kuin olis jossain leirillä kärsimässä jos ns. terveellistä tarjotaan

Plus vaikka olisin Kyllänen niin tarviin ne herkut...

Vierailija
27/49 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi pystyä muuttamaan elintavat lopullisesti, sellaisiksi että niiden kanssa jaksaa vuoden-kahdenkin jälkeen.

Joku kituketodieetti ja älytön määrä liikuntaa laihduttaa nopeasti, mutta kuinka moni jaksaa alkuhurmoksen jälkeen?

80-luvulla nukuttiin keskimäärin tunnin pidempään, liikuttiin enemmän ja syötiin yksinkertaisemmin. Nykyään on helppo jäädä valvomaan, kun tekemistä (passiivista sellaista) on tarjolla niin paljon. "Kaikilla" on auto, ja jos sellainen on, ajetaan näilläkin bensanhinnoilla kaikki kilometriä pidemmät matkat. Aina on mahdollisuus syödä jotain hyvää.

Mutta jotta lihava pystyisintekemään tällaisen hitaan muutoksen, sen täytyy ensin rakastaa itseään lihavana. Se, että häpeää ja vihaan itseään (ylipainoaan) ajaa nimenomaan nopeisiin ja todennäköisesti jouluun johtaviin kuureihin.

Minäkään en ole lukenut juttua, koska se on maksun takana, mutta pidän lääkärin lausuntoa ihan älyttömänä. Ei se, että lihavanakin saa elää ja näkyä ja rakastaa itseään tietenkään ole lihavuuden ihannointia. Ihme uhriutumista tämä "kun ei mistään saa enää puhua."

Vierailija
28/49 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihavuuden kustannukset yhteiskunnalle ovat aivan järkyttävät. Punnitus kuukauden viimeisenä arkipäivänä, ja BMI-laskuriin pohjautuva verotus. Isot maksaisivat isosti.

Miten se tähän liittyy? Oon lihava ja rikas

Ihan sama mitä maksaa

Vai etkö haluakkaan että ihmiset on terveitä! Oot vaan pätemässä?

Vierailija
29/49 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki makea sekä suola+rasva -yhdistelmät kun jättää pois, niin on jo pitkällä.

Eikö pysty? Ei, vaikka tiedät niiden olevan myrkkyä sinulle? Pystyt kuitenkin välttämään monia muita asioita, koska TIEDÄT niiden olevan myrkkyä sinulle

Makeanhimosta pääsee, kun kitkuttaa kuukauden. Sitten helpottaa. Mutta senkin jälkeen pitää vain kieltäytyä siitä yhdestäkin karkista tai leivonnaisista. Sokeriaddiktio on samanlainen, kuin tupakka.

Vierailija
30/49 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rakastan heitä!

Vinkkiä?

No voi olla nälläkin, mutta ns. normiruokaa ei

tee mieli. Se on kuin lapsena söi pakolla.

Kasvikset on kylmiä ja narskuu hampaissa.

Jne... Tuntuu kuin olis jossain leirillä kärsimässä jos ns. terveellistä tarjotaan

Plus vaikka olisin Kyllänen niin tarviin ne herkut...

Älä syö niitä kasviksia. Ei ne ole mikään tae onneen.

Idea on, että syöt sitä mikä maistuu hyvälle, mutta oikean määrän. Aikoinaan laihdutin big Mac -aterialla -15kg. Niitä sai syödä vain yhden per päivä. Kalorit ihan optimit. Suolat ja rasvat tapissa, joten en suosittele. Mutta laihduin - ja kerran päivässä oli massu kunnolla täynnä.

Ja ei. Kilot eivät ole tulleet takaisin. Ja vaihdan kanavaa, kun näen mäkkärin mainoksen ei jotenkaan tee mieli.

Vierailija
31/49 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki makea sekä suola+rasva -yhdistelmät kun jättää pois, niin on jo pitkällä.

Eikö pysty? Ei, vaikka tiedät niiden olevan myrkkyä sinulle? Pystyt kuitenkin välttämään monia muita asioita, koska TIEDÄT niiden olevan myrkkyä sinulle

Makeanhimosta pääsee, kun kitkuttaa kuukauden. Sitten helpottaa. Mutta senkin jälkeen pitää vain kieltäytyä siitä yhdestäkin karkista tai leivonnaisista. Sokeriaddiktio on samanlainen, kuin tupakka.

En usko pystyväni vaikka tohtori oonkin

Mun täytyisi pysyä toimintakunnossa myös sen kuukauden

Otanko loman töistä ja perheestä?

Kyllä viina alkaa maistuun sen jälkeen

Vierailija
32/49 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa kyllä ihan mahdottomalta.

Sama kun kysyisit haluanko kokea kuukauden psykoosin

Vierailija
33/49 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi pystyä muuttamaan elintavat lopullisesti, sellaisiksi että niiden kanssa jaksaa vuoden-kahdenkin jälkeen.

Joku kituketodieetti ja älytön määrä liikuntaa laihduttaa nopeasti, mutta kuinka moni jaksaa alkuhurmoksen jälkeen?

80-luvulla nukuttiin keskimäärin tunnin pidempään, liikuttiin enemmän ja syötiin yksinkertaisemmin. Nykyään on helppo jäädä valvomaan, kun tekemistä (passiivista sellaista) on tarjolla niin paljon. "Kaikilla" on auto, ja jos sellainen on, ajetaan näilläkin bensanhinnoilla kaikki kilometriä pidemmät matkat. Aina on mahdollisuus syödä jotain hyvää.

Mutta jotta lihava pystyisintekemään tällaisen hitaan muutoksen, sen täytyy ensin rakastaa itseään lihavana. Se, että häpeää ja vihaan itseään (ylipainoaan) ajaa nimenomaan nopeisiin ja todennäköisesti jouluun johtaviin kuureihin.

Minäkään en ole lukenut juttua, koska se on maksun takana, mutta pidän lääkärin lausuntoa ihan älyttömänä. Ei se, että lihavanakin saa elää ja näkyä ja rakastaa itseään tietenkään ole lihavuuden ihannointia. Ihme uhriutumista tämä "kun ei mistään saa enää puhua."

Jouluun johtaviin kuureihin. 🤣

Yritys oli toki sanoa, että _jojoiluun_ johtaviin kuureihin.

Vierailija
34/49 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän pitäisi olla AA kerhoa vastaava kerho Suomessa! Liittyisi heti!

Ja ei se ei saa maksaa mitään!

En siis kiinnostunut painonvartioista mikä ihan eri juttu...

Siinä pitäisi olla ryhmä jossa keskustellaan ja pitää nousta ylös ja sanoa ole se ja se ja riippuvainen roskaruuasta!

Yhteisö tukisi!

Koska tälläistä ei ole, niin ei taida kukaan oikeasti haluta auttaa!

Vierailija
35/49 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tähän pitäisi olla AA kerhoa vastaava kerho Suomessa! Liittyisi heti!

Ja ei se ei saa maksaa mitään!

En siis kiinnostunut painonvartioista mikä ihan eri juttu...

Siinä pitäisi olla ryhmä jossa keskustellaan ja pitää nousta ylös ja sanoa ole se ja se ja riippuvainen roskaruuasta!

Yhteisö tukisi!

Koska tälläistä ei ole, niin ei taida kukaan oikeasti haluta auttaa!

Onpi samankaltainen OA 

https://oafinland.fi/

Vierailija
36/49 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihduttanut henkilö lihoo takaisin yhtä herkästi, olipa kilot pudotettu vlcd-kuurilla tai hitaammin ruokavaliolla. Tämä on todettu tutkimuksilla.

Syynä on se, että kivikautiseen elämänmenoon suunniteltua ihmiskehoa ei ole tehty laihtumaan vaan päinvastoin keräämään vararavintoa. Laihtuminen on kriisi ja häiriötila, joka pitää korjata ensitilassa.

Jos onnistuu laihtumaan, tarkoittaa se kehon kohdalla alati pienenevää kalorinkulutusta. Keho säästää kaikesta kuluttavasta, jotta se saisi laihtumisen pysähtymään.

Rautalangasta: jos aina samankokoisena ollut nainen kuluttaa vuorokaudessa n. 2000kcal, samankokoisen mutta laihtuneen naisen keho voi kuluttaa jopa 500kcal vähemmän täsmälleen samoilla spekseillä, eli vain 1500kcal. Et siis voi syödä samaa kuin kaverisi lihomatta. Jotta pysyisit hoikkana, joutuisit syömään koko ajan vähemmän ja vähemmän ylläpitääksesi keventyneen painosi.

Kaiken kukkuraksi lapsena ja nuorena lihoneet ovat kasvattaneet myös muita enemmän rasvasoluja. Ne eivät häviä laihduttamalla, vaan odottavat paisumista ja pullistumista takaisin mittoihinsa. Lapsena ja nuorena hoikilla ei ole samaa määrää rasvasoluja, kun niiden "luomiselle" ei ole kasvuvaiheessa ollut tarvetta. Nuoruusaikana lihoneet pääsevät rasvasoluista eroon vain rasvaimulla.

Liikunta lisää aineenvaihduntaa. Se onkin varmasti ainoa keino yrittää tasapainottaa kehon kulutusta niin, että uutta painoa voi ylläpitää. Mutta harva jaksaa himoliikkua ja ylläpitää pieniä kaloreita lopunikää.

Se 10% laihduttajista eli ne onnistuneet ovat muuttuneet ylipainoisista himourheilijoiksi. Tällainen muutos ei ole kovin todennäköinen, ellei tausta ole jo entuudestaan hoikka ja liikunnallinen. Onnistuneet ovatkin yleensä lihoneet vasta aikuisiällä jonkin erityisen syyn seurauksena (vauva, liikkumisen estänyt vamma tms.), joten laihtuminen ei ole niin epäluonnollinen tila.

Lapsesta asti lihavaa, kömpelöä ja liikuntaa epämieluisana pitävää ihmistä ei pelasta mikään. Voit laihduttaa, mutta lihot taatusti takaisin.

Jojolaihduttaja

Vierailija
37/49 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä ainakaan ole lihonut kiloja takaisin. Laihduin sairaudesta johtuvan syömättömyyden takia 4 kuukaudessa 79 > 62. Tämä oli aikoja sitten. Välillä paino on mennyt korkeintaan 66:een, mutta nyt se on 58kg. Syön ihan normaalisti.

Vierailija
38/49 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen _oppimassa_ , että painon vakiinnuttaminen on ehkä mahdollista, mutta se vaatii jatkuvaa oman tilan ymmärtämistä, ja ruoan vaikutuksen ymmärtämistä.Toisaalta painon ylläpito on helppoa, mutta toisaalta houkutuksiin on helppo heittäytyä. Pitkälle pääsee säännöllisillä ruoka-ajoilla ja terveellisellä ruoa'alla ja kohtuuannos koolla. Oman syömisen ja painonmuutoksen välisen yhteyden ymmärtää punnitsemalla painoa säännöllisesti, itse illoin aamuin. Paino heiluu herkästi,, mutta hidas pysyvä nousu kertoo tn. vääristä ruokailutavoista. Helposti olen oppinnut ymmärtämään, esimerkiksi että proteiinipatukkojen ja välipalapatukkojen napostelu alkaa pienellä viiveellä nostamaan painoa. Liikunta ei ole pakollista, mutta keho pitää liikkumisesta ja lisää aineenvaihduntaa, kasvattaa lihaksia, jotka kuluttaa energiaa. Tällä hetkellä olen pystynnyt pitämään painon vakaana yli 1 vuotta 30 kg nopean tiputuksen jälkeen. Tiedän jojoilukokemuksestani olevani vielä pitkään vaaravyöhykkeellä, ehkä koko loppuelämän, mutta olen hyväksynnyt sen.

Vierailija
39/49 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylipainon ihailu on absurdia? Ihaileeko joku siis oikeasti? En pääse juttua lukemaan, kertokaa miten tämä ihailu ilmenee.

Enpä tunne yhtään ihmistä joka ihailee ylipainoa. Edes ylipainoisissa.

Ehkä Somesta voi löytyä,jos etsimällä etsii. (Sieltä löytyy mitä vain) Niistäkin suurin osa on näitä "hyväksyn itseni", "en enää vihaa itseäni", ei ihailua.

Käy katsomassa tiktokissa fatacceptance ja bodypositivity -porukkaa. Siellä osalla iso pyörä heittää ja pahasti, ovat kuitenkin aika marginaalinen ryhmä.

Vierailija
40/49 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta liikunnan merkitystä aliarvioidaan, kuin lasketaan pelkät liikunnan kuluttamat kalorit. Kun liikunta on oikeanlaista, kuntoa kohottavaa ja terveyttä edistävää, se laskee kynnystä liikkua muutenkin kuin vain liikuntakertoina. Säännöllinen liikunta mm. laskee stressitasoja ja parantaa unta, mikä vähentää tunnesyömistä. Painonhallinta on minusta merkittävästi helpompaa, kun siihen kuuluu liikunta. 

Juuri näin! Ja lisäksi ne kaloritkaan eivät ole mitenkään turhia. Jos en muuta mitään muuta elämässäni kuin sen että alan kuluttaa joka päivä 200 kcal liikunnalla, olen vuoden päästä 10 kiloa kevyempi. Yksi kilo kun on n. 7000 kcal.

Ja jos harrastan lihaksia kehittävää liikuntaa eli kunnolla kuormittavaa ja nousujohteista painoilla tehtävää treeniä, kulutan kaloreita vielä pitkään itse liikuntasuorituksen päätyttyä. Ja kun lihasmassa lisääntyy, lepokulutus nousee koska lihas on aktiivista kudosta joka kuluttaa levossakin kaloreita.

Todellakin liikunta on aivan uskomattoman tärkeä tekijä painonhallinassa ja terveenä pysymisessä. Liikunta laihduttaa ja parantaa elämänlaatua kokonaisvaltaisesti!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kuusi