Pienet yksiöt eivät enää kelpaa vuokralaisille
Jännä miten kranttuja nuoret nykyään on. Vaaditaan vähintään 30m2, mielellään 35 neliön yksiötä. Vuokra ei saisi olla yli 850e/kk. Silti pitäisi keittiöstä löytyä uudet energiatehokkaat kodinkoneet, astianpesukonetta unohtamatta. Kylpyhuoneen pitäisi olla uusittu muutaman vuoden sisällä ja tilava parvekekin pitäisi löytyä. Vanhat ikkunat ja muovilattiat ei kelpaa. Ihme kermaperiä nuoret nykyään.
Kommentit (119)
Vierailija kirjoitti:
Niin, kuka haluaa mennä johonkin 20-27 neliön yksiöön, josta vieläpä pyydetään liki kuuttasataa euroa sellaisellakin paikkakunnalla kuin Turku...
Aivan liikaa vuokraa tuollaisesta. Ja siinä vuokrassa sitten tietenkään ole sähkö ja vesi, vaan ne erikseen.
Sitä paitsi, jos siinä yksiössä vielä on hyvin pienet ikkunat, niin karseeta.... Ei sellaisessa voi olla.
Minä en ainakaan pysty olemaan. Ja jos mun pitäs tollaseen mennä, niin sitten mä joutuisin heivaamaan aika paljon tavaraa pois! Huonekaluja ja niin edespäin. Tuollaisessa kämpässä ei ole edes kaappeja vaatteille tai astioille.
Irtonaisia kaappeja myydään huonekaluliikkeissä. Ostin sellaisen yksiööni, mutta olen katunut sitä. Kaappiin näet alkoi nopeasti kertyä liikaa tavaraa eli turhaakin. Ennen pystyin elämään ilman niitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä vaan niin voisi tämä sairas trendi täällä loppua. Tällä menoa suomalaiset asuu koko elämänsä koirankopeissa, kun muualla maailmassa samanlaiset luukut ei kelpaa edes tilapäiseen käyttöön.
Muissa maissa asutaan kimppakämpissä työssäkäyvänäkin.
Siellä ei varmaa paikallinen kela maksa 70% asumiskuluista vaan on tarkoitus että työssäkäyvät maksavat itse kulunsa. Onneksi meillä on varaa tähän kysykää vaikka Minjalta tai Sofialta.
Muualla on myös töitä tarjolla jopa opiskelijoille. Suomessa tää on optimoitu niin hienosti että voi keskittyä 100% opiskeluun kun töitä ei ole eikä tule koko maassa juuri kenellekään.
Ap ei saa vuokralaista homeiseen minkinhäkkiin, jota vuokraa kovalla hinnalla? No oi voi.
Mä asuin joskus kämpäs joka oli vaa 13neliöö :D oli edullinen.
Tosin se oli opiskelijakämppä.
Olen päässyt asuun isossa kaksiossakin 55neliöö.
Maksan 720€/kk 14 neliön yksiöstäni ja olen tyytyväinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, kuka haluaa mennä johonkin 20-27 neliön yksiöön, josta vieläpä pyydetään liki kuuttasataa euroa sellaisellakin paikkakunnalla kuin Turku...
Aivan liikaa vuokraa tuollaisesta. Ja siinä vuokrassa sitten tietenkään ole sähkö ja vesi, vaan ne erikseen.
Sitä paitsi, jos siinä yksiössä vielä on hyvin pienet ikkunat, niin karseeta.... Ei sellaisessa voi olla.
Minä en ainakaan pysty olemaan. Ja jos mun pitäs tollaseen mennä, niin sitten mä joutuisin heivaamaan aika paljon tavaraa pois! Huonekaluja ja niin edespäin. Tuollaisessa kämpässä ei ole edes kaappeja vaatteille tai astioille.
Irtonaisia kaappeja myydään huonekaluliikkeissä. Ostin sellaisen yksiööni, mutta olen katunut sitä. Kaappiin näet alkoi nopeasti kertyä liikaa tavaraa eli turhaakin. Ennen pystyin elämään ilman niitä.
Irtonaisia kaappeja. No, mut siis, pieneen yksiöön sitten kaappi ja sänky, eipä juuri mitään muuta.
Minä maksan 980e 24 neliöstä ja olen tyytyväinen. Vähän tämä muovimatto inhottaa, mutta linja-autolle kävelee vartissa ja sitten on kaikki huvitukset 49 minuutin päässä
Vaatteita noihin ei mahdu, mutta voi ostaa saippuoita ja olla tunnin suihkussa joka päivä. Päästää vettä vain vähän kerralla pienellä paineella.
Vierailija kirjoitti:
Ap ei saa vuokralaista homeiseen minkinhäkkiin, jota vuokraa kovalla hinnalla? No oi voi.
Vuokralainen voi muuten soittaa terveystarkastajan tekemään mittaukset. Veikkaan, että meidänkin vuokra-asunnossa on hometta. Terveystarkastaja voi määrätä remontit tai laittaa asunnon asumiskieltoon.
Niitä koppeja nimitetään syystäkin itsemur hayksiöiksi.
Joskus jouduin asumaan 23 neliön minkkihäkissä ja ei koskaan enää.
Vierailija kirjoitti:
Vaatteita noihin ei mahdu, mutta voi ostaa saippuoita ja olla tunnin suihkussa joka päivä. Päästää vettä vain vähän kerralla pienellä paineella.
Kun päästää vettä pienellä paineella niin putket alkavat pitämään kolinaa. Mutta kun nykyään ei ole kiinteää vesimaksua enää.
Vierailija kirjoitti:
Niitä koppeja nimitetään syystäkin itsemur hayksiöiksi.
Joskus jouduin asumaan 23 neliön minkkihäkissä ja ei koskaan enää.
23 neliötä ei edes ole mikään pieni asunto.
Kotona käydään vain nukkumassa ja muu aika tehdään töitä! Yksiön tulisi riittää kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun päästää vettä pienellä paineella niin putket alkavat pitämään kolinaa. Mutta kun nykyään ei ole kiinteää vesimaksua enää.
Ja pyykkejä kuivatetaan asunnossa myös.
70-80 -luvuilla ei juuri tuota pienempiä yksiöitä rakennettukaan. Enkä kyllä itsekään haluais asua jossain 20m2 kopissa josta puolet on kylppärin kääntöympyrää ja ainoossa huoneessa on käyttökelvoton keittiö seinustalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokralainen voi muuten soittaa terveystarkastajan tekemään mittaukset. Veikkaan, että meidänkin vuokra-asunnossa on hometta. Terveystarkastaja voi määrätä remontit tai laittaa asunnon asumiskieltoon.
Asumiskielto lienee syy purkaa vuokrasopimus asap eli vuokralaisen on kannattavampaa vaan etsiä uusi osoite.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asumiskielto lienee syy purkaa vuokrasopimus asap eli vuokralaisen on kannattavampaa vaan etsiä uusi osoite.
Kannattaa soittaa myös se terveystarkastaja. Eihän se haittaa, jos joka tapauksessa muuttaa pois. Eikä homeasuntoa voi vuokrata eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vuokra-asumisen kalleudesta valittavat ovat saaneet kaiken ilmaiseksi. Ei ole mitään käsitystä mitä mikin maksaa.
Voisivat alkaa itse omistajiksi, mutta ei onnistu, koska on niin vastuullista ja vaivalloista.
Solut voisi kelvata jos vuokranantaja (hoas esim) pitäisi huolen siitä että vuokralaiset käyttäytyy. Nythän kuulee mitä oudointa tarinaa siellä asuvilta ja vuoranantajaa ei kiinnosta pätkääkään muu kuin se että vuokrat maksetaan.
Esim. joku tuo puolet sukuaan joka valtaa solun kaikki yhteiset tilat omaan käyttöönsä. Epäsiisteys on yksi varsinainen riesa. Samoin solun käyttäminen jatkuvana bilepaikkana tai kaverien majoittamiseen. Ja kun vuokraat solun ja huomaat ettei edellinen asukas ole siivonnut ainakaan kahteen vuoteen mitään eikä taaskaan vuokranantajaa kiinnosta asunnon siivoaminen asumiskuntoon ennen vuokralaisen vaihtumista. Etc. + tietty se, että solukumppanit saattaa varastaa kaiken minkä käsiinsä saa.