Pienet yksiöt eivät enää kelpaa vuokralaisille
Jännä miten kranttuja nuoret nykyään on. Vaaditaan vähintään 30m2, mielellään 35 neliön yksiötä. Vuokra ei saisi olla yli 850e/kk. Silti pitäisi keittiöstä löytyä uudet energiatehokkaat kodinkoneet, astianpesukonetta unohtamatta. Kylpyhuoneen pitäisi olla uusittu muutaman vuoden sisällä ja tilava parvekekin pitäisi löytyä. Vanhat ikkunat ja muovilattiat ei kelpaa. Ihme kermaperiä nuoret nykyään.
Kommentit (119)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään tehdään jopa miniyksiöitä joista pyydetään törkyistä vuokraa. Ellei ole superminimalisti, niin eihän noihin millään mahdu juuri mitään tavaroita. Itselläni ainakin on sen verran paljon tavaraa jolla on ihan tunnearvo, että en kyllä haluaisi tuollsiseen muuttaa.
Kyllä yksiö on aika ankeaa asumista. En ole nuori, vaan ihan työssäkäyvä keski-ikäinen, ja mikäli en saisi asua edullisella vuokralla läheiseni omistamassa kaksiossa, niin kyllähän minä johonkin pieneen koppiin joutuisin kun muuhun ei olisi varaa, vaikeaa olisi maksaa se yksiökin matalapalkka-alan tulotasolla. Mutta ei se mukavaa asumista olisi enkä ihmettele, ettei siihen olla tyytyväisiä.
"Miniyksiöt" sopivat ihan hyvin vasta kotoa pois muuttaneelle, jolle ei ole kertynyt vielä rojua. Vrt. vaihto-opiskellessa asuin vuoden 12 neliön huoneessa ja hyvin mahtui kun tavaraa oli käytännössä matkalaukullinen - keittiö oli yhteinen, mikä säästi tilaan.
Tai kelaturisteille siksi niitä rakennetaan.
Kannattaa tyytyä vähempään ja säästää rahaa. Harmi jos kaikki rahat menee vuokranantajien taskuihin nuorilla aikuisilla Omasta ei voi sitten edes haaveilla.
90-luvulla perhe asui kaksiossa asunnossa hyvin. Nyt vuonna 2026 on suorastaan lastensuojelu-asia jos ei äidillä isällä ja kahdella lapsella ole vähintään jättimäistä kolmiota.
Mä en ole edes nuori, mutta en minäkään halua mitään minikoppia ilman erillistä keittiötä tai edes parveketta. Mun ex asuu edelleen 21-neliöisessä yksiössä jossa huonekaluina televisio, sänky ja kaksi tietokonetuolia. Vuokra 750€/kk. Itse muutin eron jälkeen 60-neliöiseen kaksioon, vuokra 550€/kk. Niin. Kumpikohan asuu mukavammin?
Vierailija kirjoitti:
Minulle kelpaisi vuokralaisena,kuten monelle mullekin.Mutta Stadin asunoissa ne on vähissä ja ei saatavilla.Yksin asuvana en tarvitse tiskikonetta .Kelpaa peruskiinteät kalusteet, kuin pieni kylpyhuone jossa tilaa pesukonelle.Parvekekin voi olla pieni koska asun yksin.Kunhan talossa olisi tupakointi kielto ja lenkki sauna.
Entä yhdys sanat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovat sellaisia kaikki minulle heti tyyppejä.
Miksi ei saisi olla? Itsehän sen vuokran maksaa, joten kai silloin saa päättää, millaisessa haluaa asua.
Asuntotuki uudistus oli mahtava opiskelijoita ajatellen. Voit vuokrata kaksion Eirasta, miksi mennä HOASIn soluasuntoon. Ne ovatkin tyhjinä. HOAS myi Ida Allbergin tien soluasunnot (4 kerrostaloa) pois koska solut eivät kelpaa.
Me veromaksajat kiitämme
Miksi ne solut eivät kelpaa? Sitä sopii miettiä! Jos huonosti käyttäytyvä meluaja ja sotkija häädetään muualle, niin siitähän voi tulla häädettävälle paha mieli!
Niin, kuka haluaa mennä johonkin 20-27 neliön yksiöön, josta vieläpä pyydetään liki kuuttasataa euroa sellaisellakin paikkakunnalla kuin Turku...
Aivan liikaa vuokraa tuollaisesta. Ja siinä vuokrassa sitten tietenkään ole sähkö ja vesi, vaan ne erikseen.
Sitä paitsi, jos siinä yksiössä vielä on hyvin pienet ikkunat, niin karseeta.... Ei sellaisessa voi olla.
Minä en ainakaan pysty olemaan. Ja jos mun pitäs tollaseen mennä, niin sitten mä joutuisin heivaamaan aika paljon tavaraa pois! Huonekaluja ja niin edespäin. Tuollaisessa kämpässä ei ole edes kaappeja vaatteille tai astioille.
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Itse asuin ensimmäisenä 18 neliön yksiössä vajaan 4 vuotta. Ihan mukavahan se oli. Nämä nykyajan nuoret on jotain... TV-ajan ja TVstä nähty et kun elokuvissakin on niin mukavan näköistä, hei, omakotitalo olis mukava opiskeluajalle!
Vierailija kirjoitti:
Noh, jos kaksiosta joutuu maksamaan sen 980 kuussa neliöillä 56, niin miksi 30-35 neliöisestä maksaisi vain 130 vähemmän? Sen yksiön kuuluisi olla maksimissaan 650 kuussa. Puhdasta ahneutta nuo 850 hinnat!
30-35 neliötä yksiönä, ei ole pieni asunto. Tuo on ihan hyvä yksiön koko. Yhdelle ihmiselle hyvä.
PIeni on 20-27 neliön asunto.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä vaan niin voisi tämä sairas trendi täällä loppua. Tällä menoa suomalaiset asuu koko elämänsä koirankopeissa, kun muualla maailmassa samanlaiset luukut ei kelpaa edes tilapäiseen käyttöön.
Mihin ihminen tarvitsee tilaa tänä päivänä? Useimmat istuvat kotona sohvalla tai nojatuolissa kännykkää tuijottaen. Sillä elämäntavalla mahtuu aika pieneen asuntoon.
Helsingissä Kantakaupungissa kelpaa sellainenkin hyvin. Meillä on tosin parketti siinä. Kylppäri rempattu hiljattain. Aina ollut jotain 30 kiinnostunutta, kun ollaan etsitty vuokralaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä vaan niin voisi tämä sairas trendi täällä loppua. Tällä menoa suomalaiset asuu koko elämänsä koirankopeissa, kun muualla maailmassa samanlaiset luukut ei kelpaa edes tilapäiseen käyttöön.
Muissa maissa asutaan kimppakämpissä työssäkäyvänäkin.
Dianakin asui kimppakämpässä muiden nuorten naisten kanssa ennen naimisiinmenoaan. Ja hän oli sentään aatelisperheen tytär.
Miksi ihmeessä joku luulee että 30 neliön koppero jossa vuokra on jotain 1000+ kuussa olisi erityisen haluttava asunto nykyään? Ei se koko mutta koko + hinta tekee hommasta epähaluttavan.
Vierailija kirjoitti:
Vastike on kuitenkin niissä jotain päälle satasen, että monien satojen prosenttien tuotto siihen päälle ei ole mitenkään perusteltua
Ne mitään tuota. Tässä nollakorkoaikana wannabe vuokraloordit osti näitä koppiyksiöitä 30 tonnia omaa rahaa ja 120 tonnia yhtiölainaa. Aluksi näytti hyvältä kun oli nollakorot ja yhtiölainassa lyhennysvapaa. Nyt on toinen ääni kellossa kun vastikkeet on 900-1000e kuussa ja vuokralaisia ei meinaa lyötyä vaikka pyynti on laskettu 650 euroon. Kyllä se asumistuen leikkaus näkyy myös tässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, jossain täyteen tupatuissa miljoonakaupungeissa.
Ainakin Hongkongissa moni asuu erittäin ahtaasti. Heille olisi luksusta päästä suomalaiseen 25 - 30 neliön yksiöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siellä ei varmaa paikallinen kela maksa 70% asumiskuluista vaan on tarkoitus että työssäkäyvät maksavat itse kulunsa. Onneksi meillä on varaa tähän kysykää vaikka Minjalta tai Sofialta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei saisi olla? Itsehän sen vuokran maksaa, joten kai silloin saa päättää, millaisessa haluaa asua.
Nykyään kela maksaa suurimman osan vuokrista.
Vierailija kirjoitti:
Alle 40m2 asunnot pitäisi kieltää lailla maassa jossa on lunta maassa suurimman osan vuodesta.
Suomalaisten palkoilla tai muilla tuloilla ei todellakaan ole varaa maksaa ison asunnon korjauskustannuksia. Puhun taloyhtiön isoista remonteista. Omistaja (osakas) maksaa korjauksista asunnon neliöiden mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään tehdään jopa miniyksiöitä joista pyydetään törkyistä vuokraa. Ellei ole superminimalisti, niin eihän noihin millään mahdu juuri mitään tavaroita. Itselläni ainakin on sen verran paljon tavaraa jolla on ihan tunnearvo, että en kyllä haluaisi tuollsiseen muuttaa.
Kyllä yksiö on aika ankeaa asumista. En ole nuori, vaan ihan työssäkäyvä keski-ikäinen, ja mikäli en saisi asua edullisella vuokralla läheiseni omistamassa kaksiossa, niin kyllähän minä johonkin pieneen koppiin joutuisin kun muuhun ei olisi varaa, vaikeaa olisi maksaa se yksiökin matalapalkka-alan tulotasolla. Mutta ei se mukavaa asumista olisi enkä ihmettele, ettei siihen olla tyytyväisiä.
"Miniyksiöt" sopivat ihan hyvin vasta kotoa pois muuttaneelle, jolle ei ole kertynyt vielä rojua. Vrt. vaihto-opiskellessa asuin vuoden 12 neliön huoneessa ja hyvin mahtui kun tavaraa oli käytännössä matkalaukullinen - keittiö oli yhteinen, mikä säästi tilaan.
Tai kelaturisteille siksi niitä rakennetaan.
Kelalla on vuokrarajat. Itsemaksava taas ei välitä koirankopista.
Alle 40m2 asunnot pitäisi kieltää lailla maassa jossa on lunta maassa suurimman osan vuodesta.