Voiko iso vatsa liittyä johonkin sairauteen?
Otsikossapa pohdinta. Olen tehnyt tämän vuoden elämäntaparemonttia ja saanut kiloja putoamaan ihan mukavasti. Lihaskunto alkaa olla hyvä, liikun päivittäin ja päivän syömiset järkeviä. Nyt mietityttää kun painon putoamisesta huolimatta vatsanseutuni on edelleen iso ja pullottava. Olen jo etsinyt tietoa kaikenlaisista sairauksista mutta jos kyseessä olisi vaikka kasvain niin olon pitäisi ilmeisesti olla muutenkin huono. Voin ihan hyvin. Päiväväsymyksestä tai vireystilan epätasapainosta olen kyllä kärsinyt aina (adhd) mutta väsymykseni ei ole poikkeuksellista. Veriarvot ovat hyvät. Olen muuten ihan tyytyväinen kroppaani mutta voiko keskivartalo olla suuri ilman että kyse on sairaudesta? Painoindeksini on nyt 22. Vatsa näyttää siltä että olisin 4kk raskaana. Onko tyhmää selvitellä tätä lääkärissä ja mistä voisi johtua?
Kommentit (34)
Vatsarasva istuu sitkeässä. Lisäksi vatsaan vaikuttaa ryhti ja tukilihasten kunto, sekä suolen toiminnallisista syistä tai ruokavaliosta johtuva turvotus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla myös hyvänlaatuinen munasarjasta lähtöisin oleva nestetäytteinen kasvain. Itselläni oli sellainen tosi iso vastaavilla oireilla kuin sinulla. Kävin gynekologilla missä asia selvisi
Miehilläkin?
Ap
Tämä ei ole oikea ap. Mikä ihmeen villitys tämä on tulla leikkimään aloittajaa?
Olen pohtinut tuota munasarjasyöpäasiaa mutta viimeksi ei näkynyt mitään epänormaalia ja olen n 35v nainen, kaukana vielä tuosta tyypillisestä iästä.
Terv. Ap
Vierailija kirjoitti:
Kun kadulla katson vastaantulevia naisia niin ainakin joka kolmannella on melko iso vatsa. Ei se heti ole mitään harvinaista syöpää.
Minullakin oli vyötärön ympärys noin 90 senttiä, vaikka en varsinaisesti ollut lihava. Ostin aina perjantaisin kaksi pulloa viiniä, toisen pullon join viikonlopun aikana ja toisen pikkuhiljaa arki-iltaisin. Sitten minua alkoi suututtamaan tuo riippuvuus ja lopetin lipittämisen. Ei tehnyt heikkoakaan. Joskus otan lasillisen esim. juhlissa mutta kotiin en osta enää alkoholia. Vuoden sisällä lähti muutama kilo itsestään tekemättä mitään muutoksia syömisessä tai liikkumisessa. Oudointa oli, että vatsa alkoi pienemään ja nyt vyötärö on reilusti alle 80 senttiä.
Kannattaa kokeilla olla vuosi ilman alkoholia ja katsoa, mitä tapahtuu. Toinen asia, mikä saa vatsan näyttämään isolta on huono ryhti. Kokeilepa vetää napaa kohti selkärankaa. Voit yllättyä.
En käytä alkoholia juurikaan. Saunaoluet ovat vaihtuneet kivennäisveteen ja holittomiin pari vuotta sitten. Joskus harvemmin juhlissa juon lasin viiniä. Aiemmin söin sipsejä aika usein mutta nyt ottanut niistäkin taukoa. Vatsalihaksia ja selkää olen treenannut, toki jos en huomioi asiaa niin selkä menee helpolla notkolle.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla myös hyvänlaatuinen munasarjasta lähtöisin oleva nestetäytteinen kasvain. Itselläni oli sellainen tosi iso vastaavilla oireilla kuin sinulla. Kävin gynekologilla missä asia selvisi
Miehilläkin?
Ap
Tämä ei ole oikea ap. Mikä ihmeen villitys tämä on tulla leikkimään aloittajaa?
Olen pohtinut tuota munasarjasyöpäasiaa mutta viimeksi ei näkynyt mitään epänormaalia ja olen n 35v nainen, kaukana vielä tuosta tyypillisestä iästä.
Terv. Ap
Täällä kirjoittaja, joka kirjoitti pseudomyxoma peritoneista. Minulla ainoa oire oli vatsan pullotus juurikin kuntoilukauden ja terveellisen syömisen kauden jälkeen. Ei mitään kipuja eikä muitakaan havaittavia oireita. Meni tutkituttamaan ihan muuta ja lääkäri epäili kasvainta ja lähetti kuviin ja tt-kuviin. Sieltä tuli tuo diagnoosi enkä ollut koskaan kuullutkaan ko. taudista.
Käy ihmeessä asiantuntevalla lääkärillä. Saat ainakin mielenrauhan. Ja jos saat diagnoosin, niin pääset hoitoon. Itse olen erittäin hyvässä kunnossa nykyään.
Kävisin sisätautilääkärillä ja pyytäisin tt-kuvausta. Siinä näkyy, jos jossain siellä on kasvainmassaa. Ylävatsan ja rinnan alueella on paljon tilaa kasvaa ilman, että varsinaisia oireita on ollenkaan.
Todennäköisesti kyse ei ole mistään vakavasta, mutta neuvon mieluimmin tarkistamaan asian kuin unohtamaan sen.
Vierailija kirjoitti:
Kikkelimyrkytykseen liittyy iso vatsa.
Tosi mauton kommentti. Häpeäisit edes. Ap miettii, onko hänellä jokin sairaus ja sinä kirjoitat tuollaista 🤢🤮
Vierailija kirjoitti:
Kävisin sisätautilääkärillä ja pyytäisin tt-kuvausta. Siinä näkyy, jos jossain siellä on kasvainmassaa. Ylävatsan ja rinnan alueella on paljon tilaa kasvaa ilman, että varsinaisia oireita on ollenkaan.
Todennäköisesti kyse ei ole mistään vakavasta, mutta neuvon mieluimmin tarkistamaan asian kuin unohtamaan sen.
Samaa mieltä 👍
Itsellä endometrioosi myös ja olen hoikka mutta vatsa on kuin olisin 5kk raskaana..munasarja kasvaimet myös kerää nestettä vatsan seudulle vaikka ei endoa olisikaan samaten myös munasarjojen moni rakkula tauti.. Lääkäriin siis jos mietityttää.. Voi olla myös jotain vielä vielä vakavampaa tai sitten vaan ominaisuus.. Kannattaa tutkituttaa niin saat mielenrauhan..
Voi, mutta aika harvoin liittyy. Useimmiten se on vaan ihmisen kropan rakenne. Esim. lantio voi olla kallistunut niin, että pullauttaa vatsaaa ulospäin. Tai muuten vaan on suolisto sellainen että sen normaali toimintakin aiheuttaa kaasuja/turvotusta melko paljon. Mulla on ollut jo alipainoisena lapsenakin iso pömppövatsa, juuri tuon taaksepäin kallistuvan lantion takia. Eipä se menoa haittaa, vaatteillla helppo peittää.
Vierailija kirjoitti:
Voi, mutta aika harvoin liittyy. Useimmiten se on vaan ihmisen kropan rakenne. Esim. lantio voi olla kallistunut niin, että pullauttaa vatsaaa ulospäin. Tai muuten vaan on suolisto sellainen että sen normaali toimintakin aiheuttaa kaasuja/turvotusta melko paljon. Mulla on ollut jo alipainoisena lapsenakin iso pömppövatsa, juuri tuon taaksepäin kallistuvan lantion takia. Eipä se menoa haittaa, vaatteillla helppo peittää.
Tämäkin on mahdollista mutta tutkimuksissa käyntiä ei pidä jättää väliin uskottelemalla itselle, että kyseessä on normaali turvotus.
Kun kadulla katson vastaantulevia naisia niin ainakin joka kolmannella on melko iso vatsa. Ei se heti ole mitään harvinaista syöpää.
Minullakin oli vyötärön ympärys noin 90 senttiä, vaikka en varsinaisesti ollut lihava. Ostin aina perjantaisin kaksi pulloa viiniä, toisen pullon join viikonlopun aikana ja toisen pikkuhiljaa arki-iltaisin. Sitten minua alkoi suututtamaan tuo riippuvuus ja lopetin lipittämisen. Ei tehnyt heikkoakaan. Joskus otan lasillisen esim. juhlissa mutta kotiin en osta enää alkoholia. Vuoden sisällä lähti muutama kilo itsestään tekemättä mitään muutoksia syömisessä tai liikkumisessa. Oudointa oli, että vatsa alkoi pienemään ja nyt vyötärö on reilusti alle 80 senttiä.
Kannattaa kokeilla olla vuosi ilman alkoholia ja katsoa, mitä tapahtuu. Toinen asia, mikä saa vatsan näyttämään isolta on huono ryhti. Kokeilepa vetää napaa kohti selkärankaa. Voit yllättyä.