Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko iso vatsa liittyä johonkin sairauteen?

Vierailija
03.09.2022 |

Otsikossapa pohdinta. Olen tehnyt tämän vuoden elämäntaparemonttia ja saanut kiloja putoamaan ihan mukavasti. Lihaskunto alkaa olla hyvä, liikun päivittäin ja päivän syömiset järkeviä. Nyt mietityttää kun painon putoamisesta huolimatta vatsanseutuni on edelleen iso ja pullottava. Olen jo etsinyt tietoa kaikenlaisista sairauksista mutta jos kyseessä olisi vaikka kasvain niin olon pitäisi ilmeisesti olla muutenkin huono. Voin ihan hyvin. Päiväväsymyksestä tai vireystilan epätasapainosta olen kyllä kärsinyt aina (adhd) mutta väsymykseni ei ole poikkeuksellista. Veriarvot ovat hyvät. Olen muuten ihan tyytyväinen kroppaani mutta voiko keskivartalo olla suuri ilman että kyse on sairaudesta? Painoindeksini on nyt 22. Vatsa näyttää siltä että olisin 4kk raskaana. Onko tyhmää selvitellä tätä lääkärissä ja mistä voisi johtua?

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ainakin näyttää lähtevän siitä mahasta ihan viimeisenä rasva. Muuten olen laihtunut 7kg.

Vierailija
2/34 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vatsan turvotus varmaan suolistosqirauksiin ainakin ja esim keliakiaan. Kilpirauhassairauksiin myös. Voi myös liittyä jopa sydämen vajaatoimintaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla liittyy ahneuteen.

Vierailija
4/34 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rasvamaksa ainakin suurentaa varsinkin ylävatsaa. Rasvamaksaa aiheuttaa alkoholin lisäksi sokeri, varsinkin hedelmäsokeri.

Jos et käytä alkoa, niin lopeta hedelmien syönti.

Vierailija
5/34 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun syö epäsäännöllisesti ja yksipuolisesti, maha turpoaa aliravitsemuksen takia. Et saa ruuan mukana kaikkia niitä hivenaineita, mitä elimistösi tarttee. Yksipuolinen ruoka johtaa myös vähäiseen suolenbakteerikantaan, joka imeyttää näitä tarvittavia hivenaineita.

Vierailija
6/34 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla myös hyvänlaatuinen munasarjasta lähtöisin oleva nestetäytteinen kasvain. Itselläni oli sellainen tosi iso vastaavilla oireilla kuin sinulla. Kävin gynekologilla missä asia selvisi

Vierailija
7/34 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on aina ollut pullottava vatsa, jopa nuorena kun bmi oli jotain 17. Ehkä se on vaan ominaisuus.

Vierailija
8/34 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ainakin näyttää lähtevän siitä mahasta ihan viimeisenä rasva. Muuten olen laihtunut 7kg.

Sama täällä.Johtuuko sitä on ollut myös raskaana naisen keho muuttuu ja vatsa venyy.Huono ryhti ja ei niitä lihaksia vatsassa ei ole.Omaa samatomutta tietysti. Hiilihapolliset juomat lisää vatsalaukun kasvamista ja ruokaakin sit mahtuu enemmän.Ainakin minulle.

Vierailija
9/34 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun syö epäsäännöllisesti ja yksipuolisesti, maha turpoaa aliravitsemuksen takia. Et saa ruuan mukana kaikkia niitä hivenaineita, mitä elimistösi tarttee. Yksipuolinen ruoka johtaa myös vähäiseen suolenbakteerikantaan, joka imeyttää näitä tarvittavia hivenaineita.

Yksipuolisellakin ruualla pystyy saamaan kaiken tarvittavan, monipuolisuus ei takaa kaiken ravinnon saamista.

Annan esimerkin: kananmuna ja joku c-vitamiinin lähde. Tuossa on kaikki, mitä tarvii.

Vierailija
10/34 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista. Ruokavalioni on monipuolinen ja olen opetellut säännöllisen ruokarytmin niin tuo bakteerikanta ei välttämättä ole ongelma. Mutta ilmeisesti syyt voivat olla moninaisia. Ja tuo vatsarasva taitaa kyllä olla sellaista että lähtee viimeisenä. Ehkä seurailen tilannetta vielä ja jos paino edelleen laskee mutta vatsa pysyy tuollaisena treenistä huolimatta niin täytyy tsekata. Gyne tutki viimeksi viime vuoden lopulla ja ainakin silloin näytti kaikki normaalilta.

Vierailija
11/34 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on endometrioosi ja ibs, kummatkin tekee turvonneen vatsan.

Vierailija
12/34 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksipuolisellakin ruualla pystyy saamaan kaiken tarvittavan, monipuolisuus ei takaa kaiken ravinnon saamista.

Annan esimerkin: kananmuna ja joku c-vitamiinin lähde. Tuossa on kaikki, mitä tarvii.

Anteeksi mitä? Sanopa uudestaan... pilko vielä atomeiksi se, mitä kananmuna sisältää? Ja lisää siihen c...lue tämän jälkeen se, mitä kaikkea elimistö tarvitsee...

Vierailija
13/34 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isot luut, aineenvaihdenta, yhteiskunta, vanhemmat, rakenteet, patriarkaatti, markkinointi, media, lauantaipussi, tv, Aulis rytkösen ääni, tuoksut, metabolia, b12, rauta, kilpiraunanen, kasvissyönti, sekaravinto, poikaystävä, tunteet, hormonit, lääkkeet, ehkäisy, kaamos, kevät, AznaWour ja Persian shaahi.

Vierailija
14/34 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla pseudomyxoma peritonei. Harvinainen sairaus. Olen itse sairastanut ja se saatiin leikkauksella kuriin. Tauti voi levittää limaa kilokaupalla vatsan sisälle. Suomeksi löytyy tosi vähän informaatiota. Tauti saadaan todettua tt-kuvauksella

https://www.syopapotilaat.fi/opas/pmp-potilaan-opas/

Vierailija
15/34 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minulla oli suuri kasvain ja suunnattomasti nestettä vatsaontelossa. Vatsa toki oli pinkeä kova ja peräänantamaton ja sitten jo kivulias estäen olemista

Vierailija
16/34 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi olla pseudomyxoma peritonei. Harvinainen sairaus. Olen itse sairastanut ja se saatiin leikkauksella kuriin. Tauti voi levittää limaa kilokaupalla vatsan sisälle. Suomeksi löytyy tosi vähän informaatiota. Tauti saadaan todettua tt-kuvauksella

https://www.syopapotilaat.fi/opas/pmp-potilaan-opas/

Jatkoa: kyseessä on hoitamattomana tappava syöpätauti. Hipec-leikkaus on iso ja vaatii kuukausien toipumisen mutta sillä voidaan saadaan tauti kuriin. Suurin osa lääkäreistä ei ole kuullutkaan taudista. Itse vaatisin vatsan tt-kuvausta. Paras paikka ottaa yhteyttä olisi Docrates Helsingissä (yksityinen syöpäsairaala) mutta maksaa jonkin verran selvittää asiaa. Sieltä saat lähetteen julkiseen sairaalaan, koska hipec-leikkaus vaatii tehohoitoa eikä yksityisillä ole sitä tarjolla.

Sinuna soittaisin heti maanantaiaamuna Docratesiin https://www.docrates.com/

Vierailija
17/34 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi mitä? Sanopa uudestaan... pilko vielä atomeiksi se, mitä kananmuna sisältää? Ja lisää siihen c...lue tämän jälkeen se, mitä kaikkea elimistö tarvitsee...

Kananmuna sisältää kaiken tarvittavan paitsi c-vitamiinin.

Vierailija
18/34 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Munasarjasyöpä turvottaa vatsan kun neste kerääntyy vatsan alueelle. Tämä tulisi jokaisen yli 50 v vähintään huomioida. Juurikin nainen näyttää kuin olisi raskaana.

Vierailija
19/34 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäriin ja nopeasti. Viivyttelystä ei ole kuin haittaa.

Vierailija
20/34 |
03.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi olla myös hyvänlaatuinen munasarjasta lähtöisin oleva nestetäytteinen kasvain. Itselläni oli sellainen tosi iso vastaavilla oireilla kuin sinulla. Kävin gynekologilla missä asia selvisi

Miehilläkin?

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi yksi